5-luokkalaisten historia, kauhea määrä tietoa
Miten ihmeessä lapsi osaa lukea kokeisiin oikeat asiat? Itkee jo valmiiksi, kun ei jää päähän.
Kommentit (23)
Motivoisiko harjoittelu perunakellarissa? http://www.perunakellari.fi/hi.html ja sieltä viidennen luokan historia.
Mikä koealue? Meillä oli vitosella just tänään koe. 27 sivua. aloittaa aina ajoissa lukemisen.
Lukekaa ne tiivistelmälaatikot ("tärkeää" tmv), kysele juttuja useampana päivänä. Silleen meillä pärjättiin hyvin, ja oli äidillekin hyvää kertausta (aiheesta Antiikin Kreikka)
Mä muistan vaan, että tykkäsin ihan hirmuisesti. Muistan vieläkin sen kirjan!
Asiat pitäisi jotenkin elävöittää siellä mielessä, kuvitella ja kuvittaa.
Lisäksi voisi jo ihan käyttää sellaisia muistitekniikoita, jos ei muuten onnistu. Google kertonee lisää. Esim. näitä, että kuvittelee mielessään talon, jossa on huoneita, ja sinne huoneisiin sijoittelee niitä muistettavia asioita. Kokeessa voi sitten "palata taloon".
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa ne tiivistelmälaatikot ("tärkeää" tmv), kysele juttuja useampana päivänä. Silleen meillä pärjättiin hyvin, ja oli äidillekin hyvää kertausta (aiheesta Antiikin Kreikka)
Tämä aihe tulossa hänelle. Ap
Sabatonin musiikki motivoi hyvin historian lukemiseen. Lukiossakin sain pelkkiä ysejä kursseista, (okei oli sielä yksi kasikin). Jos luettavaa on paljon, niin on tärkeää ymmärtää, että mitkä asiat ovat kaikista tärkeimpiä. Tässä myös vanhempi voi opastaa lasta. Nämä tärkeimmät asiat luetaan sitten paremmin ja vähemmän tärkeille asioille annetaan vähemmän huomiota.
☭ 7217 ☭
ajanahukkaa, mitä lopulta muistat historiasta sitten parin vuoden jälkeen no ei mitään? mitä muistan suomen lähihistoriasta edes II maailmansodan ajalta? en mitään vaikka 6. luokalal oli historia 10 ja lukiiossa lopulta 6, lopulta luin yliopistossa kulttuurihistoriaa pääaineena ja sain eximian gradusta, joak koski 1600 luvun Englantia ja nyt toisen gradun kirkkohistoriasta sama aika
mutta mitään en muista enää II maailmansodata saati 1980 luvusta
wikipediasta pitää tarkistaa aina
niin ja who fucking cares?
Vierailija kirjoitti:
Motivoisiko harjoittelu perunakellarissa? http://www.perunakellari.fi/hi.html ja sieltä viidennen luokan historia.
Eikä! Onko tää vieläkin olemassa? :D t. 1992
historiaon paskaa kirjoitti:
ajanahukkaa, mitä lopulta muistat historiasta sitten parin vuoden jälkeen no ei mitään? mitä muistan suomen lähihistoriasta edes II maailmansodan ajalta? en mitään vaikka 6. luokalal oli historia 10 ja lukiiossa lopulta 6, lopulta luin yliopistossa kulttuurihistoriaa pääaineena ja sain eximian gradusta, joak koski 1600 luvun Englantia ja nyt toisen gradun kirkkohistoriasta sama aika
mutta mitään en muista enää II maailmansodata saati 1980 luvusta
wikipediasta pitää tarkistaa aina
niin ja who fucking cares?
Kunhan muistaa edes siinä kokeessa :)
Hän ei varmaan vielä hahmota mitkä asiat on tärkeämpiä kuin toiset - saati kokonaisuuksia? Yritä auttaa häntä siinä. Ja sano suoraan, että jos jotain kuvatekstin vuosilukua kysytään muinaisten vaan laittaa jotain suunnilleen ja se saa mennä väärin. Meillä oli poika tosi hyvällä luokalla ja jossainpäin juurikin kyseli kaikkia pieniä nippelitietoa "kun ei muuten saa selville ketkä osaa ihan kaikkein eniten" - eli sitten kaikki kun halusivat hyvän arvosanan stressasivat niitä vuosilukuja ja muita nippelitieto ja ja kuvatekstejä kilpaa (ihan hyödytöntä yleissivistyksen kannalta
Ja jos alue on antiikin Kreikka niin katsokaa miten tunnistaa ne erilaiset pylväät niitä kysytään kai aina :)
Minulla on 3 teiniä, kaikilla historia 10.
Eivät ole koskaan lukeneet kokeisiin, mutta lukevat läksyt ja lisäksi paljon erilaisia historiateoksia. jos joku aine on hankala, on helpompaa pureskella se pieninä paloina (läksy kerrallaan) kuin taistella laajan koealueen kanssa.
Jos se koealue on Antiikin Kreikka niin eihän se mikään laaja alue ole siinä vitosluokan kirjassa... meidän vitonen luki ihan itsekseen tyytyväisenä, koe oli tänään ja eilen oli kaksi muuta koetta.
Meidän lapsilla on onneksi ollut ala-asteella lyhyet koealueet, n. 30 sivua. Tuollaisen alueen pystyy opettelemaan kokonaan, eli ei edes tarvitse miettiä mitä opetella ja mitä jättää opettelematta.
Ajoissa pitää aloittaa valmistautuminen kokeeseen, ainakin meidän 5. luokkalaisten kanssa. Pieni aika 15 - 20 minuuttia useampana iltana. Ja yhdessä mietimme, mikä tekstissä on tärkeää.
Ja oikeasti, jos lapsi lukisi lukuläksyn, eli kappaleen aina seuraavaksi hissann tunniksi, kokeeseen lukeminen olisi helpompaa. Mutta tiedän, harvoin tätä meilläkin tehdään...
Kokeissa pärjää, kun kuuntelee oppitunnilla mitä opettaja kertoo, kirjoittaa muistisanoja tueksi ja lukee läksyt. Kun koepäivä lähestyy, niin on helppo kerrata läpikäydyt asiat, kun pohjalla on oppitunnit ja hyvin tehdyt läksyt. Mun mielestä historia oli hirmu mielenkiintoista, ainoa mitä en sisäistänyt, oli tarkat vuosiluvut ja päivämäärät. Onneksi niiden vaatiminen loppui lukiossa, kokonaisuuden ymmärtäminen on tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä lapsi osaa lukea kokeisiin oikeat asiat?
Sinä autat tietenkin. Oikea ratkaisu ei ole vähentää sitä kauheaa määrää tietoa.
kokeet ja ulkopänttäys pitäisi lopettaa kokonaan
nurille pitäisi tarjota jotain järkevää tekemistä kuten urheilua ja musiikinsoittoa
ei mitänä pänttäystä, ainoa järkevä on kuitenkin englannin kieli ja muut kielet muu on turhaa
arkkipiispaMäkinen kirjoitti:
kokeet ja ulkopänttäys pitäisi lopettaa kokonaan
nurille pitäisi tarjota jotain järkevää tekemistä kuten urheilua ja musiikinsoittoa
ei mitänä pänttäystä, ainoa järkevä on kuitenkin englannin kieli ja muut kielet muu on turhaa
Joo, huomaa kyllä, että mielestäsi esim. se äidinkieli on aikasta turhaa.
No kai sille on annettu koealue ja sivut, mitä lukea? Tuskin koko kirjaa kuitenkaan tarvitsee lukea läpi.