Mitä teen työhaastatteluissa väärin?
Minulla on hyvä cv ja koulutus ja paljon työkokemusta. Siksi saan usein kutsun työhaastatteluun. Mutta en saa niitä paikkoja, en sitten millään, vaikka nytkin 20 haastattelua takana puolen vuoden aikana. Mitä teen väärin? Minun mielestä ne haastattelut ovat menneet ihan hyvin. En jännitä, olen siisti, pukeudun asiallisesti, olen iloinen ja kohtelias, vastaan kysymyksiin ihan fiksusti, osoitan motivaationi, en ole kertaakaan mennyt hiljaiseksi jostain vaikeasta kysymyksestä. En ymmärrä missä mokaan. Osaisiko joku neuvoa?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kysynyt palautetta?
Itselleni on sanottu esim., että hyvän kuvan annoit kummassakin haastiksessa, mutta toisella hakijalla oli enemmän kokemusta olennaisesta asiasta työhön liittyen.
Osoitin innokkuutta hommaa x, kohtaan mutta tärkeämmässä osassa on tehtävä y.
Tai tyyliin selvästi kiinnostaa markkinointi ja viestintä, niin opiskeluaikana en päässyt hallinnolliseen assaripestiin.
Olen kysynyt palautetta. Olen saanut kuulla olevani persoonana liian kehittämishaluinen kun pitäisi vain tehdä käsketyt työt, eivät halua ihmistä joka ideoi uutta. Olen saanut kuulla olevani liian kiinnostunut lisäkouluttautumisesta, itsensä kehittämisestä kiinnostunut hlö ei ole mitä etsivät vaan sellainen joka tyytyy yksinkertaiseen rutiiniin. Olen saanut kuulla että odotan työn olevan mielenkiintoisempaa kuin se olisi, eivät halua siksi palkata. Kaikki nämä siis maisteri-pestejä. Ap.
No sitten sinä et enää seuraavissa haastatteluissa ole olevinasi niin kehittämisintoinen. Haluat vaan päästä uudenlaiseen työhön - ja sitten saat kuulla palautteena, että juuri siihen paikkaan olisi pitänyt olla uudistaja.
Jos haet julkisia paikkoja, yksi selitys voi olla se, että julkinen haku haastatteluineen on vain lain vaatima muodollisuus, vaikka paikka on täytetty ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin, kun entinen työkaveri (ison firman päällikkötason hommissa) keskusteli haastattelimistaan tyypeistä. Työparia itselleen oli hankkimassa, joten persoona tärkeää, osaamistahan kaikilta kutsutuilta löytyi.
Yksi tyyppi oli liian akateeminen ja analyyttinen, toinen vaan jostain syystä iso iso ei. Jotenkin ei natsannut/synkannut, vaikka tällä tyypillä oli eniten kokemusta.
Otti osaavan tyypin, jonka kanssa synkkasi ja koki, että hei tän kanssa olisi mukava tehdä töitä. Palkkatoive oli toivottua korkeampi, mutta sai toimarilta hyväksynnän.
Luulen, että kyse on juuri tästä. Rekryävällä pomolla ei synkkaa kanssani riittävästi. En vaan tiedä miksi, koska yleensä uudet ihmiset ihan pitävät minusta. Miten siis muuttua sellaiseksi, jonka kanssa synkkaisi pomoillakin? Ap.
Vaikea homma. Rehellisesti itsellä ainakin synkkaa paremmin naisten kuin miesten kanssa haastattelutilanteessa, mutta en kyllä yhtään osaisi muuttaa tätä asetelmaa.
Ehkä voit koittaa hakeutua firmaan, jonka arvot vastaavat omiasi, ehkä joku kasvava? Tai koittaa tunnustella, että hei voisinko tietyllä tavalla tämmösen tyypin kanssa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kysynyt palautetta?
Itselleni on sanottu esim., että hyvän kuvan annoit kummassakin haastiksessa, mutta toisella hakijalla oli enemmän kokemusta olennaisesta asiasta työhön liittyen.
Osoitin innokkuutta hommaa x, kohtaan mutta tärkeämmässä osassa on tehtävä y.
Tai tyyliin selvästi kiinnostaa markkinointi ja viestintä, niin opiskeluaikana en päässyt hallinnolliseen assaripestiin.
Olen kysynyt palautetta. Olen saanut kuulla olevani persoonana liian kehittämishaluinen kun pitäisi vain tehdä käsketyt työt, eivät halua ihmistä joka ideoi uutta. Olen saanut kuulla olevani liian kiinnostunut lisäkouluttautumisesta, itsensä kehittämisestä kiinnostunut hlö ei ole mitä etsivät vaan sellainen joka tyytyy yksinkertaiseen rutiiniin. Olen saanut kuulla että odotan työn olevan mielenkiintoisempaa kuin se olisi, eivät halua siksi palkata. Kaikki nämä siis maisteri-pestejä. Ap.
Hmmm no aainakin tiedät, mistä kiikastaa. Oletko hakenut vaativimpia töitä? Onko niitä? Pystytkö jotenkin tone down tota kehittysmishalua?
Tai oikea ratkaisu olisi vaan etsiä, kunnes löydät yrityksen, joka näkee kehityshalun vahvuutena.
En tiedä onko se kehittämishalu tai kehittymishalu oikea syy, vai vaan tekosyy. Jos kyse on siitä, että olen esim. "ärsyttävä", niin eihän ne sellaista palautetta anna vaan keksii jonkun muun selityksen. Ap.
Hmmm no aainakin tiedät, mistä kiikastaa. Oletko hakenut vaativimpia töitä? Onko niitä? Pystytkö jotenkin tone down tota kehittysmishalua?
Tai oikea ratkaisu olisi vaan etsiä, kunnes löydät yrityksen, joka näkee kehityshalun vahvuutena.