Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset pelkäävät, kun lenkkeilemme

Vierailija
21.03.2017 |

Kun käymme melko ison paimenkoirani kanssa lenkillä, niin olen huomannut, että vastaantulijat saattavat jopa väistää autotien puolelle ohitustilanteessa. Koiran kanssa ohitustilanteet menee erittäin hyvin, on oppinut että saa aina makupalan kun ohittaa nätisti, joten seuraa vain vieressäni (toisella puolella kuin vastaantulija) todella nätisti ja odottaa makupalaa.

Välillä oikein tekee mieli sanoa niille että ei tarvitse tukkia autokaistaa, koiraa ei voisi vähempää kiinnostaa ja vaikka kiinnostaisikin niin kyllä minä oman koirani aisoissa pidän.

Onko sitten vaan niin paljon koiria, jotka vetävät ja pomppivat/ärisevät ihmisille niin, että jo kiltinkin koiran nähdessään on mentävä keskelle autotietä kävelemään (niinkuin se jotenkin olisi turvallisempaa?)?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, mää väistän silloin, jos se vastaantuleva koirakko näyttää hiukankaan siltä, että sillä omistajalla ei oo täysin homma hanskassa. Yleensä namittajilla ei oo.

Ite teen omani kanssa niin, että kun näen vastaantulijan, annan pitkässä hihnassa kulkevalle koiralleni käsimerkin, jolloin koira peruuttaa vierelleni ja vastaantulija huomaa, että hänet on huomioitu ja koira on koulutettu. Näin toimimalla meitä ei kukaan ole väistellyt, ja se on hyvä, koska muuten kokisin häpeää koiranomistajana.

Vierailija
22/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat ja niiden ulkoiluttajat väistävät aina. Jos eivät väistä, niin ne laitetaan väistämään. Tämän periaatteen mukaan ole elänyt, sillä ihmiset tulevat aina koiria ennen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olet opettanut koiralle, että se saa makupalan ohituksen jälkeen?? Koiran tulee ohittaa nätisti siks, että ihminen niin pyytää, ei siksi, että saa palkinnon.

Joku takajaloilla tanssi tai pyöriminen ovat namitemppuja - ei peruskäytöstavat.

Vierailija
24/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pelkää koiria. Tiedän miten he käyttäytyvät vihaisena. Normaali koira ei käy päälle.

Vierailija
25/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä mieleni pahoitin kirjoitti:

Miksi ihmeessä olet opettanut koiralle, että se saa makupalan ohituksen jälkeen?? Koiran tulee ohittaa nätisti siks, että ihminen niin pyytää, ei siksi, että saa palkinnon.

Joku takajaloilla tanssi tai pyöriminen ovat namitemppuja - ei peruskäytöstavat.

Ja mitä ihmeen väliä sillä on miksi koira toimii siten kuin toimii, jos se kerran tottelee? Oletko niitä koiranomistajia, joiden mielestä kaikki ne toiset koiranomistajat, jotka eivät toimi täsmälleen niin kuin sinä, toimivat väärin? Kai tajuat, että koira opetetaan nimenomaan palkitsemisen avulla? Jos sinun käyttämäsi palkinto on jotain muuta kuin nami, koirasi toimii yhä edelleen niin kuin toimii siksi, että se saa palkinnon. Ei se ajattele hartaana mielessään, että IHMINEN PYYTÄÄ, MINÄ TEEN, vaan se tottelee, koska se on opetettu tottelemaan palkitsemisen avulla.

Vierailija
26/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä ihmeen väliä sillä on miksi koira toimii siten kuin toimii, jos se kerran tottelee? Oletko niitä koiranomistajia, joiden mielestä kaikki ne toiset koiranomistajat, jotka eivät toimi täsmälleen niin kuin sinä, toimivat väärin? Kai tajuat, että koira opetetaan nimenomaan palkitsemisen avulla? Jos sinun käyttämäsi palkinto on jotain muuta kuin nami, koirasi toimii yhä edelleen niin kuin toimii siksi, että se saa palkinnon. Ei se ajattele hartaana mielessään, että IHMINEN PYYTÄÄ, MINÄ TEEN, vaan se tottelee, koska se on opetettu tottelemaan palkitsemisen avulla.

Väärin. Namilla palkittu tottelee luonteesta riippuen silloin kun huvittaa (ottaa se nami). Dominoivaa esim. ei nameilla kouluteta. Se tottelee nimenomaan siksi että ihminen on omalla käytöksellään osoittanut miten laumassa käyttäydytään.

P.s. Katso nimimerkkiäni niin ei tarvitse ottaa niin vakavasti.

Vierailija
27/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kerran ollut irtokoira reidessä kiinni. En varsinaisesti pelkää omasta puolestani, mutta yksin liikkuvien lasteni puolesta kyllä tulee mieleen. Lähellämme  asuu paljon sen rotuisia koiria, joilla on kova purenta ja tietyntyyppinen rotumääritelmä.

Vierailija
28/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Namilla palkittu tottelee luonteesta riippuen silloin kun huvittaa (ottaa se nami). Dominoivaa esim. ei nameilla kouluteta. Se tottelee nimenomaan siksi että ihminen on omalla käytöksellään osoittanut miten laumassa käyttäydytään.

Öööh joo, nyt huomasin itsekin, että aloittaja antaa sen namin joka kerta ohituksen jälkeen, mikä on kieltämättä erikoinen tapa saada koira ohittamaan muut koirat nätisti. Sain aluksi käsityksen, että koira oli vain alunperin opetettu siihen namin avulla palkitsemalla, mikä minusta on ok. Mutta jos käytöstä täytyy koulutetullakin koiralla joka kerta vahvistaa namin avulla, niin sitten kyllä jokin mättää. Sori :D

Vierailija
29/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joo. Ajattelitko miekkavalaankin kouluttaa hyppäämällä altaaseen ja näyttämään sille dominovalle urokselle paikkansa laumassa? Jos et, niin miksi koiran kanssa pitäisi toimia toisin?

Vierailija
30/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööh joo, nyt huomasin itsekin, että aloittaja antaa sen namin joka kerta ohituksen jälkeen, mikä on kieltämättä erikoinen tapa saada koira ohittamaan muut koirat nätisti. Sain aluksi käsityksen, että koira oli vain alunperin opetettu siihen namin avulla palkitsemalla, mikä minusta on ok. Mutta jos käytöstä täytyy koulutetullakin koiralla joka kerta vahvistaa namin avulla, niin sitten kyllä jokin mättää. Sori :D

Haha joo. Ja muutenkin olen pilke silmäkulmassa liikkeellä ;).

Vierailija
31/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo joo. Ajattelitko miekkavalaankin kouluttaa hyppäämällä altaaseen ja näyttämään sille dominovalle urokselle paikkansa laumassa? Jos et, niin miksi koiran kanssa pitäisi toimia toisin?

Dominanssi ei tarkoita fyysistä voimaa - ihmisillä on ihme käsitys että se on aina jotain painia tai alistamista. Nimenomaan ilman nameja ja ilman fyysistä pakottamista olen kouluttanut dominoivan koirani hyville tavoille.

Vierailija
32/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2 isoa koiraa ja olen pienikokoinen itse. Sama tilanne että huomaan ihmisten pelkäävän/väistävän.

Ei aloittajakaan minusta mitenkään moittinut vastaantulevia. Enemmänkin se on sääli, että koiria pelätään niin paljon. Itse yritän luoda positiivista kuvaa ja saatan sanoaki ystävällisesti, ettei näitä tarvitse pelätä :-)

Vaan kyllä se valitettavasti niin on, että ehkä 9/10 vastaantulevasta koirasta rähjää ja tempoo hihnassa, niin isot kuin pienet. Että en yhtään ihmettele miksi pelätään.

Minun koirat on opetettu niin että eivät hauku eivätkä kisko. Toinen saa rähistä niin paljon kuin sielu sietää mutta ei nämä siihen osallistu.

Eikä koiran koulutus ole edes vaikeaa, kun puhutaan näistä ihan perusjutuista.

Vierailija
33/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät siis paremmin kuin Tuire Kaimio, joka nyt vaan sattuu olemaan Suomen tunnetuin eläintenkouluttaja? KAIKKI eläimet oppivat parhaiten palkitsemalla.

Vierailija
34/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dominanssi ei tarkoita fyysistä voimaa - ihmisillä on ihme käsitys että se on aina jotain painia tai alistamista. Nimenomaan ilman nameja ja ilman fyysistä pakottamista olen kouluttanut dominoivan koirani hyville tavoille.

Jollain sinä sitä koiraa olet kuitenkin palkinnut. Et välttämättä nameilla, mutta jollakin. Muuten sillä ei olisi mitään intressejä totella sinua.

Dominanssi on usein pelkkää huomionkipeyttä, ja huomio on se palkinto mikä saa tottelemaan. Toiset koirat taas ovat sen verran itsenäisiä, että pelkkä ihmisen huomio ei yksinkertaisesti riitä mihinkään. Jos vertaa palveluskoiraa ja metsästyskoiraa -no, palveluskoiran omistaja voi kuvitella kouluttaneensa koiransa ilman palkintoa kun ei ymmärrä että palveluskoirat on miellyttämishaluisia ja se ihmisen tyytyväisyys on niille palkinto. Jos koiraa taas ei kiinnosta mikään muu kuin metsästys ja syöminen, sitä on pakko kouluttaa nameilla koska sille on aivan yksi lysti onko isäntä tyytyväinen vai ei.

Toiset koirat on nääs itsenäisempiä kuin toiset. Olen huomannut että dominanssi kulkee yleensä käsi kädessä epäitsenäisyyden kanssa. Sekä ihmisillä, että koirilla.

Vierailija
35/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään vieraita isoja koiria. Kimppuuni on hyökännyt lenkillä kaksi kertaa sellainen. Toinen oli juuri iso saksanpaimenkoira. En todellakaan jää lenkillä arpomaan, että onko vastaantuleva tai ohitettava koira nyt kiltti ja hyvin koulutettu vai luonnevikainen sekopää. Mielummin kierrän kaukaa miettimättä sen enempää.

Vierailija
36/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkeillessäni kierrän automaattisesti kaikki koirat mahdollisimman kaukaa. Tiedän, että useimmat koirat ovat hyvin kasvatettuja ja useimmat omistajat vastuullisia, mutta en halua ottaa riskiä esim puremasta kun voin helposti välttää tilanteen. Juoksen kovaa ja usein iltapimeässä, joten pidän mahdollisena, että kilttikin koira säikähtää. Älä ota henkilökohtaisesti, ap.

Vierailija
37/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa laittaa lappu rintaan, jossa lukee, että KOIRANI EIVÄT OLE VAARALLISIA

Vierailija
38/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen koiranomistaja sanoo sitä omaa rekkuaan kiltiksi. Voihan se koira ollakin kiltti, mutta huonosti koulutettu ja kasvatettu.

Vierailija
39/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen koiranomistaja sanoo sitä omaa rekkuaan kiltiksi. Voihan se koira ollakin kiltti, mutta huonosti koulutettu ja kasvatettu.

Jep, meillä nyt pian toista viikkoa kotona kaksi tällaista koiraa, erittäin kilttejä ovat, mutta aikalailla kouluttamattomia. Ulkona käyminen on tuskaa, molemmat riehaantuvat, kun vastaan tulee koiria, toinen innostuu tempomaan vaikka vastaan tulisi kävelijä, pyöräilijä jne. Itse en ole mikään koirankasvattaja, mutta pakko alkaa lukemaan tietoa, miten kouluttaa uusille tavoille, nämä ovat kuitenkin jo viiden vanhoja...

Vierailija
40/40 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi viikkoa sitten vastaani tuli nainen taluttaen saksanpaimenkoiraa. En reagoinut heihin, ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Kas vain, koiran mielestä olin jotenkin vaarallinen ja se nappasi minua yllättäen pohjeesta kiinni. Omistaja ei ennättänyt edes EItä huutaa, kun jo veri valui jalasta. Selitys oli, että ei se koira koskaan aikaisemmin, vika ei voinut olla siinä. Eli omistajan mielestä minä lenkkeilijä olin syyllinen siihen, että koira kävi kimppuuni.

No huhhuh, tuo on jo järkyttävää. Varsinkin omistajan asenne tilannetta kohtaan. Tuossa tilanteessa on ymmärrettävä, että itse on syyllinen (koiranulkoiluttaja siis) ja velvollinen maksamaan terveyskulut yms. mitä tuosta voi seurata. Myöskin koiran ongelmakoulutus olisi paikallaan, sekä kuonokoppa lenkille arvaamattomuuden takia.

Toivon sydämestäni, että yksittäistapaus. Ja kenelle ne kasvattajat oikein myy koiriaan, kun eivät nähtävästi ole nähnytkään isoja koiria ennen, kerran näkemykset on sitä luokkaa, että voimalla viedään ja sinä olet syyllinen jos meidän eteen tulet.

ap

Just tällaisen mahdollisuuden takia mä väistän vaikka sinne ajoradalle varmuuden vuoksi (jos se on selkeästi vaarallista, niin sitten pysähdyn ja väistän vaikka penkalle). Mulla on vaativa työ, 2 lasta, urheiluharrastus ja esikoisen harrastus joita pyöritän. Vaikka riski olisi minimaalinen niin jos mulla menee jalka pakettiin tai tulee vaikka verenmyrkytys niin mun elämä on käytännössä pilalla moneksi kuukaudeksi. Mä väistän KAIKKIA koiria näin, ainakin juostessani. En väistä sinua siksi että koirasi näyttäisi minusta jotenkin vaaralliselta.

Mulla on myös yksi jäätävä kokemus koiranomistajista. Pariskunta päästi pienehkön koiran autostaan vapaaksi juuri kun juoksin ohi. Koira syöksyi haukkuen ja äristen minua kohti. Pyysin omistajia ottamaan sen kiinni, mutta he vaan naureskelivat, että "ei se sua syö". Yritin lähteä taas juoksemaan, mutta koira hyökkäsi perääni joten pysähdyin jolloin nainen alkoi raivota minulle, että on minun syyni että hän ei saa koiraa kiinni. Pääsin lähtemään kun koira syöksyi pyöräilijän kimppuun, mutta sen jälkeen se syöksyi taas peräni omistajien yllyttäessä sitä, onneksi vastaan tuli kaksi muuta lenkkeilijä, joiden kimppuun koira hyökkäsi seuraavaksi. Tuosta jäi kyllä minulle jonkinlainen varovaisuus, vaikka nämä omistajat olivat tietysti äärimmäisiä poikkeustapauksia.

Myös nämä jotka haluaa väkisin tutustuttaa koiransa 2-vuotiaan kanssa ja loukkaantuu ("tää on iham kiltti!!") jos nostan lapsen syliin (kun hän haluaa syliin, valitettavasti sukulaisen kouluttamaton koira on hypännyt päälle pari kertaa ja lapsi arastelee siksi koiria), on vähän järkyttäneet käsitystäni koiranomistajista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi