Mistä "Poika nimeltä Päivi" - biisi kertoo?
"Enkä tiennyt oonko Roomeo vai Juulia..." Eikö laulun päähenkilö tiedä kumman sukupuoliseksi on syntynyt?
Eikös tää biisi oo ikivanha? Oliko silloinkin jo näitä transvestiitteja? Tällaisistako tää biisi kertoo?
Kommentit (33)
Gösta on sanonut biisin kertovan vähän hänestä itsestäänkin, teini-iän uhossa oli pukeutunut naismaisesti -itseään tietty etsien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Enkä tiennyt oonko Roomeo vai Juulia..." Eikö laulun päähenkilö tiedä kumman sukupuoliseksi on syntynyt?
Eikös tää biisi oo ikivanha? Oliko silloinkin jo näitä transvestiitteja? Tällaisistako tää biisi kertoo?
...koskas sä ajattelit, että transvestiitit on "keksitty"?
No enpä tiedä, luulin että ne on jotain näitä nykyajan muotihömpötyksiä. Kuten ollaanpa nyt naisen kanssa ku se on nyt niin cool ja pinnalla-tyyppinen juttu. Ap
:D
Huippu biisi, hauska, katkeransuloinen, surumielinen, pikkuisen lohdullinenkin.
Kertoo sukupuolisten identiteettiongelmien myötä ulkopuolisuudesta, toiseudesta, omituisuudesta.
"antaa ihmisten tuijottaa
vaikka joskus se onkin niin vaikeaa
ystävyys meitä yhdistää
etäisyys tekee sielussa kipeää"
Poika nimeltä Päivi voi olla kumminpäin tahansa, siis poika, jonka nimi on Päivi (syntynyt pojaksi, mutta tuntee itsensä tytöksi ja vaihtanut nimeä/sukupuolta) tai Päivi ,joka syntynyt tytöksi , mutta tuntee itsensä pojaksi. Uskoisin biisin kertovan yleisemmällä tasolla identiteetikriisistä. Ollako lintu vai kala?
Ei se, että tahtoo suudella jonkun maalattuja huulia tarkoita, etteikö voisi olla transnainen, monet heistä ovat kiinnostuneita naisista. Olen tulkinnut hänen tarkoittaneen alunperin transvestiittia, mutta asianhan voi tulkita miten haluaa. Ehkä hän halusikin jättää tilaa tulkinnalle?
Transpojaksi mä sen tulkitsen. Ja kyllä, asiasta on keskusteltu 80-luvulla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa enkä edes halua lukea ketjua. Mutta kyllä, eiköhän se kerro transseksuaalista ihmisestä, mikä taas on eri asia kuin trensvestiitti. Heitä on ollut olemassa aina.
Vierailija kirjoitti:
Hui, mikä kansikuva! En ollutkaan ennen nähnyt.
Niin, "kerroin kaiken jo kirjeessäin/jos en lähde niin petän itseäin" olikin ilmeisesti itsemurhaviesti eikä maailmallelähtöviesti.
Ja laulussahan OLIN poika nimeltä päivi, eli mennyt aikamuoto. "Ihmiset mulle sanoi niin/jos et muutu voit joutua helvettiin" ja pikkukaupungin kadut mua ahdistaa.
Joo, ite oon kans aina ajatellut, että lähtee "maailmalle"! Kun sanotaan että pikkukaupungin kadut mua ahdistaa -> lähtee isompaan kaupunkiin. Ja ajattelin, että siksi oli mennyt aikamuoto, kun ei enää ole POIKA nimeltä Päivi vaan on vain Päivi. :) Ei ole niin lohduton tulkinta kuin tuo itsemurha.
Hauska, miten aina oppii uutta ja saa uusia näkökulmia! :)
Jostain syystä alkoi soida mielessä Syntisen kaunis mies. Okei, se on astetta kepeämpi, mutta siinäkin Gösta nostaa tapetille asian, joka ei ollut siihen aikaan kaikille ihan luonnollinen juttu. Ja tekee sen lempeän ivallisesti, ei mitenkään ylikorrektisti.
Hieno lauluntekijä. Mistähän hän kirjoittaisi tänä päivänä? Toivottavasti en saa palstasotaa aikaan, jos ehdotan turvapaikanhakijan ja kantisnaisen rakkautta. Anni ja Ali tms.
Kiitos vihdoin täällä joku täysjärkinen kanssanikin 😂👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lesbosta.
Ei vaan tytöstä joka tunsi olevansa poika.
Ei vaan pojasta nimeltä Päivi.
Hui, mikä kansikuva! En ollutkaan ennen nähnyt.
Niin, "kerroin kaiken jo kirjeessäin/jos en lähde niin petän itseäin" olikin ilmeisesti itsemurhaviesti eikä maailmallelähtöviesti.
Ja laulussahan OLIN poika nimeltä päivi, eli mennyt aikamuoto. "Ihmiset mulle sanoi niin/jos et muutu voit joutua helvettiin" ja pikkukaupungin kadut mua ahdistaa.