Anoppi syötti lasta juhlissa omalla lusikallaan
Anoppi kinusi juhlissa syliinsä vauvan, jolla oli juuri aloitettu kiinteät. Meni pöytään istumaan, olin istua viereiselle paikalle, mutta anoppi ohjasi meidät eri pöytään, sivupöytään. Sivupöydästä katsoin, kun anoppi syö kakkua ja sitten samalla lusikalla syöttää vauvaani. Tässä vaiheessa suustani pääsee vain sensuroitu sana, ja vauva käydään hakemassa pois.
Mitä ajattelette anopista?
Kommentit (306)
" äiti äiti, saanko mä maistaa sun jäätelöä? "
" ei rakas, kun äitiltä saa hammaspeikon suuhun"
" äiti, anna pusu"
" no poskelle vaan, kun äitiltä saa hammaspeikon suuhun. Sitten joudut hammaslääkärille ja sua kidutetaan"
" parasta on kultaseni, kun et ikinä pusuta ketään tai maista ikinä ikinä ikinä ikinä kenenkään jätskiä ja mummusta pysyt kaukana, mummu on ilkeä ja ällöttävä ja tartuttaa sun pieneen suuhun inhottavan bakteerin ja sinun hampaasi tippuvat suusta ja veri lentää"
" karkkia ei saa syödä, kun taas joudut hamnaslääkärille ja saattaa tulla reikä ja äiti joutuu sun takia selittelemään ja sitten äitin alkoholiongelma pahenee tai äiti saattaa joutua sairaalaan lukkojen taakse etkä enää ikinä näe äitiä joten ethän halua äitille sellaista kun se olisi sun syy, ethän??"
Oi kuinka ihanan rentoa kasvatusta ja rento elämän asenne.
Ei tuu yhtään neuroottisia lapsia nykymammoille ei.....
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä Streptococcus mutans suussa ei aiheuta mitään mutta liiallinen sokerin popsiminen yhdistettynä huonoon hammashygieniaan aiheuttaa sen kanssa kariesta.
Kuvittelu ettei lapsen suuhun päätyisi em. bakteeria koskaan, millään keinoin on absurdia. Onnistuu korkeintaan ompelemalla vastasyntyneen suu kiinni.
Mutta ei kai tämä tarkoita, että tietentahtoen pitäisi bakteeri tartuttaa? Samalla periaatteella voisi lapselle tartuttaa herpes simplex ykkösen, kun kuitenkin yli puolet ihmisistä sen saa.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS:ssa viime kuussa lääkärit kirjoittivat artikkelin, jossa nimenomaan annettiin lupa syöttää lasta omalla lusikalla, juottaa samasta mukista ja pullosta.
Tuntemani lääkäri mussuttaa raaan porkkanan suussaan ja antaa sitten vauvalle. Niin kuulemma on luonto tarkoittanut.
Tuossa Hesarin jutussa: "TIETEN TAHTOEN ei yhteisiä ruokailuvälineitä ja hammasharjoja kuitenkaan kannata käyttää. Pienen lapsen tuttia ei pidä putsata omassa suussa, vaan juoksevan veden alla."
http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005098666.html
Eli ei ole mitään synninpäästöä tuon artikkelin perusteella saman lusikan käytölle.
Jep. Kannattaa varmaan oikeasti lukea se artikkeli, jonka varaan perustaa väitteensä...
Vierailija kirjoitti:
Anoppi kinusi juhlissa syliinsä vauvan, jolla oli juuri aloitettu kiinteät. Meni pöytään istumaan, olin istua viereiselle paikalle, mutta anoppi ohjasi meidät eri pöytään, sivupöytään. Sivupöydästä katsoin, kun anoppi syö kakkua ja sitten samalla lusikalla syöttää vauvaani. Tässä vaiheessa suustani pääsee vain sensuroitu sana, ja vauva käydään hakemassa pois.
Mitä ajattelette anopista?
Tekohan oli typerä.
MUTTA vanha kansa eivätkä myöskään monet lapsettomat ole välttämättä tästä asiasta perillä. Minä sanoin itse jokaiselle, jonka asiasta tarvitsi tietää ettei lasta syötetä omassa suussa käyneellä lusikalla koska karies ja jos sen voi välttää ensimmäisten ikävuosien ajan on lapsella tutkitusti parempi hammaslaatu koko loppuelämän.
Nyt kun käytiin viimeksi hammastarkastuksessa on lapsen suu täysin puhdas ja ikää 3½ vuotta. Olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
" äiti, anna pusu"
" no poskelle vaan, kun äitiltä saa hammaspeikon suuhun. Sitten joudut hammaslääkärille ja sua kidutetaan"
" parasta on kultaseni, kun et ikinä pusuta ketään tai maista ikinä ikinä ikinä ikinä kenenkään jätskiä ja mummusta pysyt kaukana, mummu on ilkeä ja ällöttävä ja tartuttaa sun pieneen suuhun inhottavan bakteerin ja sinun hampaasi tippuvat suusta ja veri lentää"
" karkkia ei saa syödä, kun taas joudut hamnaslääkärille ja saattaa tulla reikä ja äiti joutuu sun takia selittelemään ja sitten äitin alkoholiongelma pahenee tai äiti saattaa joutua sairaalaan lukkojen taakse etkä enää ikinä näe äitiä joten ethän halua äitille sellaista kun se olisi sun syy, ethän??"Oi kuinka ihanan rentoa kasvatusta ja rento elämän asenne.
Menee samaan sarjaan kuin sokerittomuus, suolattomuus, nakittomuus, värikylvyt, vauvauinti, pullon antaminen vain jotta näkee oikeasti paljonko lapsi syö, imetys ja raskauskorut jaa muu neuroottinen täydellisyyden tavoittelu.
Sitten ihmetellään miksi porukka on ihan poikki.
Vierailija kirjoitti:
" äiti, anna pusu"
" karkkia ei saa syödä, kun taas joudut hamnaslääkärille ja saattaa tulla reikä ja äiti joutuu sun takia selittelemään ja sitten äitin alkoholiongelma pahenee tai äiti saattaa joutua sairaalaan lukkojen taakse etkä enää ikinä näe äitiä joten ethän halua äitille sellaista kun se olisi sun syy, ethän??"Oi kuinka ihanan rentoa kasvatusta ja rento elämän asenne.
Menee vähän sivuraiteille, mutta älkää nyt taivaan tähden pelotelko enää vuonna kaksituhattaseitsemäntoista lapsianne sillä hammaslääkärillä! Kiva kun hoitotuoliin istuu toistietoiseksi säikytelty kolmevuotias, joka ei suostu edes tarkastuksessa avaamaan suutaan, kun pelkää, että porataan ja sattuu. Ne reiät sattuvat, hammaslääkäri auttaa.
t. hammashoitaja
Meillä neljä lasta.
Yhdellä heistä ollut kaksi reikää.
Muilla täydellinen purukalusto.
Kuka mokasi? Ikinä ei olla pussattu suulle, edes miehen kanssa, ei annettu ikinä sokeria ennen 2 ikävuotta, aina omat steriloidut lusikat mukana, ja kolme kertaa päivässä pesu ja ksylitolia joka aterian jälkeen.
Epäilen jotain sukulaista. Ne rotat. Voisin tappaa kaikki tuosta hyvästä. Onko kivaa sekoittaa äidin pää? Arvatkaa katsoiko se hammaslääkäri mua pahasti? Piti huonona ihmisenä ja äitinä. Olen ihan loppu. En pääse yli tästä ikinä. Olen pilannut lapseni elämän.
Mä vahdin tuota kariesasiaa lähes hysteerisesti aikanaan. Sekä miehellä että minulla on kariesta suussa. Ja lastemme hampaiden hoidosta emme tinkineet yhtään, oli mikä uhmaikäkohtaus päällä hyvänsä. "Tuloksena siitä" on, ettei 24- ja 26-vuotiailla lapsillamme ole ollut tähän mennessä reikiä eikä muitakaan hammassairauksia. Ehkä voin ottaa siitä kunnian itselleni, ehkä en, mutta ainakin kaikkeni tein. Mahdollisten tulevien lastenlasten kanssa toki sama linja jatkuu!
Aika järkyttävää näistä kommenteista huomata, miten pihalla monet äidit on lasten hampaiden suhteen vielä 2010-luvullakin. Siis ettekö oikeasti ole koskaan kuulleet karieksesta ja sen ehkäisyn tärkeydestä..? Lisääntyä kyllä osataan, mutta tietoa vauvan (ja hampaiden) oikeanlaisesta hoidosta ei viitsitä hankkia ja toisia äitiä syytellään ylihysteerisiksi. Ei helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" äiti, anna pusu"
Ei tuu yhtään neuroottisia lapsia nykymammoille ei.....Menee vähän sivuraiteille, mutta älkää nyt taivaan tähden pelotelko enää vuonna kaksituhattaseitsemäntoista lapsianne sillä hammaslääkärillä! Kiva kun hoitotuoliin istuu toistietoiseksi säikytelty kolmevuotias, joka ei suostu edes tarkastuksessa avaamaan suutaan, kun pelkää, että porataan ja sattuu. Ne reiät sattuvat, hammaslääkäri auttaa.
t. hammashoitaja
Meillä oli vielä niin taitava hammaslääkäri, että hoiti homman ilman poraa.
Ja oikeasti, en ole kyllä voinut sille mitään, että pojalle kaksi reikää tuli, niin on hyvin hoidettu hampaat kuin vain mahdollista.
En jaksa tuosta kyllä syyllisyyttä kantaa.
Olen 42v ja minulla ei ole ollut vielä yhtään reikää. Eroosiota kyllä on.
Olen varmaan saanut syödä ihan omasta lusikasta 😄
Vierailija kirjoitti:
" äiti, anna pusu"
Eikun,
"Äiti saanko sun jäätelöstä?" "Rakas sullahan on se oma jäätelö"
"Äiti pusu" "*pusu* " (poskisuukko, koska lapsi ei osaa odottaa mitään suudelmia, koska kukaan tervejärkinen ei suutele lasta suulle)
"Tässä xylitolipastilli, niistä ei hammaspeikot tykkää" "ja nyt hammaspesulle, muista pestä huolella, niin ei tule reikiä"
Lasta ei voi vastuuttaa mummon tekemisistä, joten mummolle sanotaan erikseen, että ethän tartuta kariesta lapseeni.
Lasta ei koskaan saa vastuttaa vanhempien sairauksista, joten hae itse apua alkoholiongelmaasi ennen kuin se riistäytyy käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Aika järkyttävää näistä kommenteista huomata, miten pihalla monet äidit on lasten hampaiden suhteen vielä 2010-luvullakin. Siis ettekö oikeasti ole koskaan kuulleet karieksesta ja sen ehkäisyn tärkeydestä..? Lisääntyä kyllä osataan, mutta tietoa vauvan (ja hampaiden) oikeanlaisesta hoidosta ei viitsitä hankkia ja toisia äitiä syytellään ylihysteerisiksi. Ei helvetti.
Joo, kiva kiitos.
Kuule, joskus niitä reikiä vaan tulee, vaikka kuinka tekisi ohjeiden mukaan.
Meillä on pesty ja hoidettu ja aina ollut ksylitolit mukana, namit ruoan yhteydessä.
Silti reikiä.
Et voi hullunkiilto silmissä syyttää niitä, joille reikä tulee holtittomuudesta. Se tekee sinusta todellisen vittupään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" äiti, anna pusu"
Ei tuu yhtään neuroottisia lapsia nykymammoille ei.....Eikun,
"Äiti saanko sun jäätelöstä?" "Rakas sullahan on se oma jäätelö"
"Äiti pusu" "*pusu* " (poskisuukko, koska lapsi ei osaa odottaa mitään suudelmia, koska kukaan tervejärkinen ei suutele lasta suulle)
"Tässä xylitolipastilli, niistä ei hammaspeikot tykkää" "ja nyt hammaspesulle, muista pestä huolella, niin ei tule reikiä"Lasta ei voi vastuuttaa mummon tekemisistä, joten mummolle sanotaan erikseen, että ethän tartuta kariesta lapseeni.
Lasta ei koskaan saa vastuttaa vanhempien sairauksista, joten hae itse apua alkoholiongelmaasi ennen kuin se riistäytyy käsistä.Voi että jos tuohon sun suoraviivaiseen, ennaltasuunniteltuun ja täydelliseen elämään tulee joku kupru. Ota selvää valmiiksi mielenterveysklinikoista.
Nähty lähipiirissä kaksi tuollaista fanaatikkoa, kumpikin mtpolin asiakkaita.
On eriasia ohjata lapsi hyvään elämään ja tavoille, kuin tuo kaukaa tunnistettavissa oleva hullunraivo asioihin.
Suhde lapsiin on kliininen ja kylmä ja heitä kasvatetaan kuin rotukoiria.
Olet varmasti hyvä äiti, mutta tunteeton, väsynyt ja neuroottinen.
Niin, kyllähän anopin nyt PITÄÄ saada lihottaa lapsi sairaalloisen ylipainoiseksi, sairastuttaa diabetekseen, tartuttaa karies, vieraannuttaa omasta äidistään, päättää lapsen elmästä kaikin tavoin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" äiti, anna pusu"
Ei tuu yhtään neuroottisia lapsia nykymammoille ei.....Menee vähän sivuraiteille, mutta älkää nyt taivaan tähden pelotelko enää vuonna kaksituhattaseitsemäntoista lapsianne sillä hammaslääkärillä! Kiva kun hoitotuoliin istuu toistietoiseksi säikytelty kolmevuotias, joka ei suostu edes tarkastuksessa avaamaan suutaan, kun pelkää, että porataan ja sattuu. Ne reiät sattuvat, hammaslääkäri auttaa.
t. hammashoitaja
Meillä oli vielä niin taitava hammaslääkäri, että hoiti homman ilman poraa.
Ja oikeasti, en ole kyllä voinut sille mitään, että pojalle kaksi reikää tuli, niin on hyvin hoidettu hampaat kuin vain mahdollista.
En jaksa tuosta kyllä syyllisyyttä kantaa.
Ei reikää tai kahta tarvitse hävetä, jos kotihoito on oikeasti kunnossa. :) Ihan jokainen tk:n hammaslääkäri, joka lasten kanssa tekee töitä, on nähnyt sellaisia purukalustoja alle kouluikäisilläkin, ettette voi uskoakaan. Niitä ei saada sillä, että mummo kerran antaa kakkua samalla lusikalla, joskus juodaan pillimehua tai unohdetaan harjata hampaat aamulla. Niitä vanhempia, joiden lapsilta täytyy alkaa puhki karioituneita maitohampaita (tai ekoja rautahampaita) poistaa tms., ammattilaiset katsovat pitkään ja on niitä lastensuojeluilmoituksiakin tehty...
Mutta hienoa, että teille tuli hyvä kokemus taitavasta hammaslääkäristä! :)
t. se sama hh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kiva kiitos.
Kuule, joskus niitä reikiä vaan tulee, vaikka kuinka tekisi ohjeiden mukaan.
Meillä on pesty ja hoidettu ja aina ollut ksylitolit mukana, namit ruoan yhteydessä.
Silti reikiä.
Et voi hullunkiilto silmissä syyttää niitä, joille reikä tulee holtittomuudesta. Se tekee sinusta todellisen vittupään.
(Mielestäni olette molemmat oikeassa)
Eli helposti tarttuu, voi kun tämän ymmärtäisi nämä jotka tieten haluavat kariesta lapselle syöttää. Jostain teidänkin lapsi on bakteerin saanut, ehkä sukulaiselta tai kaverilta jonka vanhemmat eivät ole välittäneen lapsensa terveydestä, harmittaa teidän puolesta.
Hyvä, lapset ei TOTU pusuihin, eikä haleihin, eikä mummuihin, eikä sokeriin, eikä kotona olevaan äitiin, eikä kotiruokaan, eikä kahvipöytiin, eikä leivonnaisiin, eikä nukkumaan äidin ja isän välissä, eikä saamaan tahtoaan läpi, eikä kiukutteluun, eikä rakkauteen, eikä elämään...
Se on kyllä vitun hyvä, kun teidän lapset ei totu yhtään mihinkään niin niistä kasvaa aivan saatanan täydellisiä!!!!!
Tuossa Hesarin jutussa: "TIETEN TAHTOEN ei yhteisiä ruokailuvälineitä ja hammasharjoja kuitenkaan kannata käyttää. Pienen lapsen tuttia ei pidä putsata omassa suussa, vaan juoksevan veden alla."
http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005098666.html
Eli ei ole mitään synninpäästöä tuon artikkelin perusteella saman lusikan käytölle.