Yksityinen gynekologi vain hyväosaisten lääkäri!
Minua on vaivannut viimeiset puolitoista vuotta aikamoiset alavatsakivut ja tiputteluvuodot. Ikää on lähempänä 50 vuotta. Nyt olen viimeiset viisi päivää ollut alavatsakivuissani, en pysty keskittymään mihinkään.
Tutkin erään yksityisen gynekologiyrityksen hinnastoja. Ei ole minulla mitään mahdollisuuksia käydä yksityisellä lääkärillä. Ne ovat muita naisia varten, työssäkäyville hyväosaisille. Mammografia?
Noin vuosi sitten pääsin näiden kipujeni vuoksi perusterveydenhuoltoon. Odotin aikaa kaksi kuukautta. Hormonikorvaushoidon aloittaminen on tyssännyt siihen, että en ole käynyt mammografiassa. Pitäisi mennä yksityiselle lääkärille, koska julkinen puoli ei järjestä mammografiaa.
No, katselen tätä kaikkea muutenkin ulkopuolelta. Olen syrjäytynyt. (Valmistuin yliopistosta 90-luvun lopussa maisteriksi. En ole työllistynyt omalle alalleni enkä muillekaan tässä suurtyöttömyyden kaupungissa. Pätkätyötä olen tehnyt). Vaikea on keskittyä ajattelemaan yhtään mitään, kun alavatsakivut jäytävät tauotta.
Mikä auttaa koviin alavatsakipuihin ja jatkuvaan tiputteluvuotoon...
Kommentit (42)
Jos masennusta, niin voimat menneet. Aloitekyky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin alavatsakipujen takia yksityisellä gynellä, joka löysi ison kystan ja laittoi lähetteen jatkotutkimuksiin sairaalaan. Eli ei varmaan yhtään nopeampi polku ollut kuin jos olisin mennyt vaikka päivystykseen kovien alavatsakipujen takia.
no paljon oli lasku, ultraäänikokeesta? Varmaan 1000 euroo, hauskaa , jos tuilillä on, ja ei ole tärkeämpää kuten puhelinlasku, sähkö , vesi, ruoka.
Ultra oli jotain 100e mulla ainakin kun kävin.
Mäkin olen pienituloinen, mutta säästän pienistä rahoistani, jos tarvitsee yksityisellä käydä. Samoin toimin, jos haluan reissuun, säästän jostain muusta.
On aivan uskomatonta, että julkiselle puolelle joutuu odottamaan viikkotolkulla aikoja. Mihinkään erityishoitoon ei pääse, lähetteitä lisätutkimuksiin tulee erittäin niukasti, jos ollenkaan etenkin gynekologisiin vaivoihin. Jotenkin on päässyt syntymään lääkäreille taloudellisesti kannattava malli, missä naisten oletetaan hoidattavan kaikki naisterveyteen liittyvät asiat yksityisillä lääkäriasemilla.
Tilanne on järjetön.
Eräälläkin paikkakunnalla perusterveydenhoitoon pääseen ei-kiireellisissä tapauksissa 6-8 viikossa. Yksityiselle yleislääkärille samaisella paikkakunnalla pääsee heti. Samana päivänä.
Nainen, jolla ei ole riittävästi varallisuutta käydä yksityisellä lääkärillä, on perusterveyshuollossa a) kummajainen b)pahasti väliinputoaja. Miesten eturauhasvaivoja, sydänvaivoja, yms. hoidetaan sen sijaan huolella myös perusterveydenhuollossa.
JA kun tähän yhtälöön lisätään a) naisten yleisesti heikompi tulotaso Suomessa b) naisten työttömyys ja siitä johtuva vähätuloisuus, niin todellisuudessa kaikki naiset eivät todellakaan voi käyttää yksityisen gynekologin palveluja.
Perusterveydenhoidossa hoidetaan perussairauksia, ei erikoishoitoa vaativia. Mutta monen tie tyssää ilman lähetettä tuloksettomaan perushoitoon. Niinkuin tässäkin ap:n tapauksessa. (Käsittääkseni mammografiatutkimus on pakollinen ennen kuin lääkäri voi määrätä esim. hormonikorvauslääkkeitä).
Tätä ketjua lukiessa tulee jotenkin voimaton olo. Yhdellä ei ole rahaa, toinen käskee lainaamaan, yksi säästämään. Neuvoja satelee, että joku onneton naisparka pääsisi yksityislääkärille. Mitä ja ketä varten perusterveydenhoito on? Kenelle se on tarkoitettu? Ja ennen kaikkea: millaisia vaivoja, sairauksia, oireita, yms. julkisella puolella kuuluisi hoitaa?
Miksi Suomessa naisten taudit, naisten terveys, rajataan yksinoikeudella yksityislääkäreiden tulonlähteeksi?
Voisiko joku valaista? Kysehän on suorastaan tasa-arvosta. Samaan aikaan päättäjät riitelevät perhevapaiden laajentamisesta, yms. mutta naisten - eli puolet kansasta - terveydenhoito perusterveydenhuollossa on paitsi paikkakuntakohtaita, terveysasemakohtaista, myös erittäin riippuvaista naisen varallisuudesta!
Raha on se taikasana tässä maailmassa. Ei lääkäritkään pyhällä hengellä elä. Jos julkinen puoli ei maksa palkkaa, se pitää saada maksavilta asiakkailta.
Ihan samanlaisia rahan (palkan) perässä juoksijoita on joka puolella, julkisessakin terveydenhoidossa. Kaikki haluamme palkkaa, minäkin vaikka en ole terveydenhoitoalalla. Ja tietenkin mieluiten niin, että sillä kustannan lapsillemme kaikkea kivaa sen lisäksi, että maksan asuntolainaa mahdollisimman nopeasti. Kun laina on maksettu haluan maksaa kaikenlaista mahdollisille lapsenlapsille. Ja koska haluan käyttää sitä rahaa, jostain sitä on otettava. Minulla se ei tule potilailta, mutta eipä sillä isoa eroa ole. Yhteiskunta pyörii sillä, että maksetaan veroista tai maksavat asiakkaat maksavat tuotteista ja palveluistaan.
Naistentaudit, naisten terveys, on tuottoisa tulonlähde. Kautta aikojen on ollut erilaisia hormonitoiminnasta johtuvia juttuja, raskauteen liittyviä kysymyksiä, oireita, jne. On päivänselvää, että gynekologina paitsi tienaa hyvin, myös työtä riittää. Yhtä en tajua: miksi kaikkea tätä hoitoa ei saa julkisella puolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin alavatsakipujen takia yksityisellä gynellä, joka löysi ison kystan ja laittoi lähetteen jatkotutkimuksiin sairaalaan. Eli ei varmaan yhtään nopeampi polku ollut kuin jos olisin mennyt vaikka päivystykseen kovien alavatsakipujen takia.
no paljon oli lasku, ultraäänikokeesta? Varmaan 1000 euroo, hauskaa , jos tuilillä on, ja ei ole tärkeämpää kuten puhelinlasku, sähkö , vesi, ruoka.
170€ maksoi minulla gynekäynti yksityisellä ultraäänitutkimuksineen ja toimistomaksuineen kaikkineen.
Vierailija kirjoitti:
Naistentaudit, naisten terveys, on tuottoisa tulonlähde. Kautta aikojen on ollut erilaisia hormonitoiminnasta johtuvia juttuja, raskauteen liittyviä kysymyksiä, oireita, jne. On päivänselvää, että gynekologina paitsi tienaa hyvin, myös työtä riittää. Yhtä en tajua: miksi kaikkea tätä hoitoa ei saa julkisella puolella?
Eikö tuo mitä sanot päde ihmisen koko terveyteen? Koko lääkärikuntahan tienaa hyvin, erikoislääkärit etenkin.
Ei tosiaan tuhatta euroa maksa gynen tekemä ultra yksityisellä. Itse olen maksanut noin 300 euroa, mutta tuohon sisältynyt myös Pipelle-näyte ja papakoe sekä syöpämarkkeri-verikoe.
Seurannat käyn julkisilla nykyisin kun tää mun gynekologi meinasi että julkisilla on käytössä paremmat laitteet ja joutuisi mulle kuitenkin laittaa lähetteen tuonne julkiselle puolelle.
Vaan olen kyllä ihan tk:n kauttakin aina saanut tarvittaessa lähetteen.
Minä maksan käynnistä, ultrasta ja papa-kokeesta 150e ison kaupungin yksityisklinikalla. On turhaa marttyyrin kaapuun pukeutumista väittää, ettei pysty maksamaan tuhatta euroa yhdestä käynnistä - sellaista kun ei joudu missään nimessä maksamaan peruskäynnistä ultran kera.
Mene päivystykseen jos on kovia vatsakipuja. Kyllä yleislääkärikin jotain tietää ja vähintään voi kirjoittaa sinulle lähetteen erikoissairaanhoitoon. Vaadi. Liioittele vaivojasi.
Mä kävin yksityisellä gynellä, aika 30 min. Makaoi 96€. Saattaa olla, että tuli jotain toimistomaksuja sun muuta lisää. Mä kuulun onneksi työpaikkani sairauskassaan, joka maksaa gynekäynnit. Gyne teki ultratutkimuksen, koska en tiennyt kuinka pitkällä raskaus on ja halusin varmistuksen, että ehdinkö vielä niihin kunnan tarjoamiin sikiöseulontoihin , jotka tehdään jotain rv 11-13. Koska lääkäri kirjasi käynnin syyksi epäselvän raskaudenkeston, niin siitä saa silloin kelakorvauksen. En tosin tiedä kuinka paljon se olisi ollut, koska en saanut laskua vaan se meni suoraan sairauskassaan.
Jos on puolitoista vuotta kärsinyt, eikä saa julkiselta puolelta apua, niin sitten pitää vaatia tomerammin tai säästää vaikka euro viikossa ja käydä yksityisellä parin vuoden päästä.
En muista oliko ap kun sanoi, että ei ole itseensä käyttää rahaa kun haluaa lapsille sitä ja tätä ja on sitä ja tätä kulua. Uskon, että lapset ymmärtää jos heillä jää muutama karkkipäivä ja huvipuistoretki väliin, jotta äiti pääsee lääkäriin.
Kun käyn yksityisellä gynellä, hänellä on aikaa jutella rauhallisesti ja selvittää asiat (hoiti esim. migreenini pillerimerkkiä vaihtamalla, vaikka hoin vaan, että kipu on lääkkeillä hallinnassa, mutta näin kohtaukset vähenivät aivan murto-osaan entisestä). Tekee aina ultraäänitutkimuksen. Maksaa n. 100 euroa, vähän lisää, kun ottaa joka toinen vuosi papan. Jos löytyisi jotain hälyttävää, saisin varmasti lähetteen sairaalaan.
Jos et pysty tähän sijoittamaan, hakeudu nopeasti terveyskeskukseen. Niiden toiminta vaihtelee paikoittain, mutta täällä ainakin korvakipuinen lapsi saa ajan samalle päivälle. Eivät kovat alavatsakivut ole mikään "kiusallinen pieni naistenvaiva". Harva jättäisi tutkituttamatta, jos vaikka henkeä ahdistaisi jatkuvasti. En nyt muista oliko sinulla lapsia vai oliko se joku muu täällä, mutta se nyt on typerää marttyyriutta, eikä mitään lasten ajattelemista, että jättää oman terveytensä täysin hoitamatta. Sekö niitä lapsia ilahduttaa? Jos ei ole rahaa yksityiselle, sitten julkiselle puolelle. Siis haet kiireellistä aikaa kovien kipujen takia, et mitään "tarkastusaikaa sitten joskus". Tsemppiä!
Yksityisgynekäyntini maksoi 245 e, sisältäen kohdun ja munasarjojen ultrauksen. Yksi maksuvaihtoehto on lasku, joka tietysti maksaa taas jonkunverran ekstraa mutta jolla saa vähän maksuaikaa. Kyllä tässä maassa on myös silmävaivaiset samalla lailla yksityislääkärien armoilla kuin gynekologin tarvitsijat. Jollei verkkokalvo ole irronnut tai kyseessä ihan perussilmätulehdus, on pakko mennä yksityiselle.
En ole käynyt gynellä 15 vuoteen. Kun ei ole vaivojakaan ollut. Enkä ajatellut enää mennäkään. Ei tosiaan olisi varaa minullakaan noilla hinnoilla. Mene ap päivystykseen. Kyllä ne jotakin sun vaivoillesi sielläkin yrittää tehdä.
""Kyllä tässä maassa on myös silmävaivaiset samalla lailla yksityislääkärien armoilla kuin gynekologin tarvitsijat. Jollei verkkokalvo ole irronnut tai kyseessä ihan perussilmätulehdus, on pakko mennä yksityiselle.""
Totta puhut mm.glaukooma kuuluu julkisen puolen hoidettavaksi , mutta en kertaakaan ole edes yrittänyt miten ja millä aikaviivellä tk:n kautta saisin silmälääkärin, näkökentän ja silmän pohjan kuvauksen kerran vuodessa tai laseroinnin paineen alentamiseksi , joka sekin tehtiin yksityisesti .
tk:n tiedoissa kyllä merkintä em.sairaudesta, mutta siihen se jääkin.
Onneksi ainakin Helsinki tekee ikäluokittain sekä mammografian että papan 2-5 vuoden välein .Ihmettelen , että noissa käydään niin vähän kuin käydään .
Luin ketjun. Jaxuhalit ap:lle, toivottavasti asiat järjestyy ja pääset kunnon tutkimuksiin. Voimia
Minä käyn aina perusterveydenhoidossa, siis Tapiolan terveysasemalla. samoin meidän koko perhe. Olen omasta mielestäni varakas, mutta siellähän on samat lääkärit ja hoitajat kuin yksityisellä. Lähetteen saa, jos tarvitaan erikoissairaanhoitoja. Vakavatkin sairaudet hoidetaan sitä kautta. Jos tarvitsee pikaista apua meillä voi mennä Jorviin tai Meilahdessa olevaan Haartmanin päivystykseen, ne ovat aina auki. Kesällä olen kerran käynyt Hangon terveysasemalla. Hammaslääkärissä käymme yksityisellä klinikalla, yleensä samalla lääkärillä.
siis priorisoi...