Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei rahaa lääkkeisiin, mitä nyt?

Vierailija
20.03.2017 |

Kyseessä elintärkeät lääkitykset. Olen käynyt jo kelassa, olivat tehneet virheellisen päätöksen mutta sen oikaisuun menee monta viikkoa. Olen myös käynyt sosiaalitoimistossa, mutta siellä eivät voineet auttaa, eivät kuulemma pysty tekemään maksusitoumusta lääkkeisiin kelan ohi. Mistä kysyn seuraavaksi apua? Käsittääkseni diakoniatyöntekijät eivät voi antaa rahaa lääkkeisiin. Yksi pieni palkka on tulossa, mutta ei mitään hajua milloin. Jos sairauteni pahenee joudun menemään ensiapuun ja siitäkin tulee lasku jota ei ole tietenkään varaa maksaa...

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asut?

Vierailija
42/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ystäviä/läheisiä, jotka voisi auttaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä nykysysteemi omituista.

Aikoinaan tarkalleen ottaen 5 vuotta sitten minulla ei ollut rahaa lääkkeisiin. En myöskään ollut enään toimeentulotuen saaja. Mutta soitin sosiaalitoimistoon ja pyysin saada yhteyden päivystävään sosiaalityöntekijään...

Kului muutama tunti ja sitten päivystävä sosiaalityöntekijä soitti minulle. Kerroin asiani kun minulle on määrätty lääkkeet ja ei ole varaa ostaa niitä. Sosiaalityöntekijä kyseli asioita minulta esim. tuloni ja menoni... Sitten " Mihinkä apteekkiin minä faxaan maksusitoumuksen? " sanoin apteekin ja siihen sitten sosiaalityöntekijä " maksusitoumus on siellä puolenpäivän jälkeen".

Kysyin sitten toimitanko minä soskuun tiliotteita ja muita papereita? Vastaus oli " Ei tarvitse asia on OK! "  Minä purskahdin itkuun ja kiitin sydämestäni kyseistä sosiaalityöntekijää!

Kävin apteekissa ja sain lääkkeet. Sen jälkeen minulla on rahat riittäneet.

Vierailija
44/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeee missä asut?

Vierailija
45/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laina.

En saa mistään lainaa. Olen köyhä ja maksukyvytön.

Mutta meidän pitää sitten elättää sinut. 

Mutta ei hätää, voi se karma vielä sinuunkin iskeä. Ihminen kun voi köyhtyä hyvin monenlaisista syistä...

Ainakin voin sanoa hyvällä omatunnolla, että olen karmaa vastaan varautunut. Vakuutuksilla,  menojen ja tulojen suhteuttamisella, jne.

Oi voi tuo turvallisuuteen tuudittautuminen... Sitä ei voi käsittää miten asiat voivat mennä päin persettä kun ne lähtevät menemään.

Sairastut, vakuutuksesi evätään ja sinua epäillään vakuutuspetoksesta. Talouden hallintasi romahtaa ja menetät kaiken samalla kun asunnostasi löytyy hometta tai tulipalo tuhoaa sen. 

Kaikkea voi tapahtua.

Vierailija
46/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä oikeasti elintärkeä lääkitys, niin yrittäisin tuota nro. 37 ehdotusta. Olen itsekin saanut lääkkeitä suoraan terveyskeskuksesta.

Kerran sain myös ehkäisypillereitä ilmaiseksi sieltä, kun olin omaa huolimattomuuttani unohtanut uusia reseptin ajoissa. Minulla ei siis ollut mikään todellinen hätä, kuten sinulla on.

Vierailija
47/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä oikeasti elintärkeä lääkitys, niin yrittäisin tuota nro. 37 ehdotusta. Olen itsekin saanut lääkkeitä suoraan terveyskeskuksesta.

Kerran sain myös ehkäisypillereitä ilmaiseksi sieltä, kun olin omaa huolimattomuuttani unohtanut uusia reseptin ajoissa. Minulla ei siis ollut mikään todellinen hätä, kuten sinulla on.

Samaa sanon. Aidosti elintärkeän lääkityksen voi hakea vaikka päivystyksestä. Oma kokemus tästä.

Olen myös saanut tutusta apteekista lääkkeeni laskulle, kun nuorena jouduin taloudellisiin vaikeuksiin. Kerran sain lääkkeeni jopa ilman reseptiä. Mutta kyseessä on oikeasti elintärkeä lääkitys.

Vierailija
48/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös käynyt sosiaalitoimistossa, mutta siellä eivät voineet auttaa, eivät kuulemma pysty tekemään maksusitoumusta lääkkeisiin kelan ohi.

Mene sossuun uudestaan, voivat tehdä apteekkiin maksusitoumuksen. Olen töissä apteekissa ja lähes päivittäin tulee edelleen sossuista maksusitoumuksia.

Vierailija
49/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerätään kolehti!

Vierailija
50/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitystä ap!

Vierailija
51/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laina.

Mutta ei hätää, voi se karma vielä sinuunkin iskeä. Ihminen kun voi köyhtyä hyvin monenlaisista syistä...

Ainakin voin sanoa hyvällä omatunnolla, että olen karmaa vastaan varautunut. Vakuutuksilla,  menojen ja tulojen suhteuttamisella, jne.

Kaikkeen ei voi aina varautua. Usko pois.

Vierailija
52/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta voin kertoa että esim. nuorena sairastettu syöpä osaa laittaa elämän raiteiltaan. Tein keikkatyötä, opiskelin ja elämässä kaikki oli suhteellisen hyvin. Sitten tuli hodgkin, sytohoitojen kanssa työnteko olisi ollut mahdotonta, opiskella ei jaksanut ja vähitellen luisui yhteiskunnan elätettäväksi 26-vuotiaana. Ei tuntunut hirveän hyvältä ja ne lääkkeet on muuten kalliita.

Sukulaisella taas on vaikea selkärankareuma ja skolioosi joka tarkoittaa kalliita lääkkeitä, useita leikkauksia ja jatkuvaa kipua. Ei tule parantumaan koskaan. Onhan se elämä toki varmasti kivaa kun kolmekymppisenä on pyörätuolissa ja tulevaisuudennäkymät kipua. Varmasti vaihtaisi sairautensa työssäkäyntiin.

Menkää huutelijat itseenne ja miettikää kuinka mukavaa vaikean sairauden kanssa eläminen todella on ja vaihtaisitteko työnteon oikeasti siihen.

Vierailija
53/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on saanut tt-tukea, viranomaiset ovat huolehtimeet että sukanvarret tyhjennetty.

Totta. Mahdolliset säästöt pitääkin olla käteisenä, että niihin ei esimerkiksi ulosottomies pääse käsiksi.

Vierailija
54/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laina.

Oi voi tuo turvallisuuteen tuudittautuminen... Sitä ei voi käsittää miten asiat voivat mennä päin persettä kun ne lähtevät menemään.

Sairastut, vakuutuksesi evätään ja sinua epäillään vakuutuspetoksesta. Talouden hallintasi romahtaa ja menetät kaiken samalla kun asunnostasi löytyy hometta tai tulipalo tuhoaa sen. 

Kaikkea voi tapahtua.

Aivan. Varsinkaan vakuutuksien varaan ei pidä laskea mitään, vakuutusyhtiöt ovat voittoa tavoittelevia yrityksiä, joten siellä tekevät kaikkensa että eivät joutuisi menettämään rahaa (eli maksamaan vakuutetulle korvauksia).

Vierailija
55/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos on jo johonkin perussairauteen tms sairastunut, niin enää ei saa mitään terveysvakuutuksia.

Vierailija
56/66 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rupeat järjestämään hautajaisia.

En voi kieltää etteikö tämäkin vaihtoehto jatkuvasti pyörisi mielessä. Eihän tämä jatkuva kituminen köyhyysrajan alapuolella ole mitään elämisen arvoista elämää. Kuitenkin joku pieni osa minussa haluaisi uskoa että saan vielä jonain päivänä vakituisen työpaikan jolla maksaa lääkitykset ja työterveyshuollon.

Jos tuntuu että tämä Suomessa kituuttaminen ei ole elämisen arvoista, niin aina voi mennä vaikka Afrikan tai Intian slummeihin elämään, niin saa vähän suhteellisuudentajua ajatuksiinsa.

Ainakaan sinun kirjoituksia ei tarvitse siellä lukea.

Mistä kumpuaa tuo maailmankuva kun jossain on surkeampaa kuin meillä niin emme saa valittaa mistään? Tai emme saa vaatia yhteiskunnan tukiverkostosta tukea silloin kuin me tarvitsemme sitä. Vaikka Suomessa tällä hetkellä lakkautettaisiin kaikki sosiaaliset tuet sekä julkinen terveydenhuolto kokonaan niin edelleen maailman slummeissa olisi yhtä kurjaa. Kurjaa olisi Suomessakin.

T: Keskiviivan Mies.

Vierailija
57/66 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä moi.

Ystävä lupasi lainata rahaa että saan tuon kaikista tärkeimmän lääkkeen ostettua. Paria muuta pitäisi myös ostaa, mutta ilman niitä pystyn varmaan sinnittelemään sillä että lisään muita lääkityksiä.

En tiedä jaksanko tehdä kelaan valitusta vai haenko suoraan huhtikuun tukea...

Vierailija
58/66 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi ajattelin, että toimeentulotuen siirtäminen Kelaan oli hyvä juttu. Nyt olen muuttanut mieltäni ja toivon sen palauttamista takaisin sossuun. Itse en ole vielä joutunut hakemaan toimeentulotukea Kelasta kun sossu teki pitkän päätöksen ja nyt minulla saattaa olla oikeus työttömyyskorvaukseen. Tosin tiedä sitten, milloin tuokin hakemus käsitellään. Olen toki lukenut hurjia tarinoita Kelan toiminnasta. Onnistuin itse säästämään kuukauden toimeentulotukea vastaavan summan pitkän ajan kuluessa luopumatta mistään. Nyt maaliskuussa minulla ei ole ollut mitään tuloja ja olen noilla rahoilla joutunut sitten elämään. Toki rahat ovat jo aika vähissä ja toivon työttömyyskorvauksen pikaista käsittelyä. Pahimmassa tapauksessa jos päätös on kielteinen joudun sitten hakemaan taas toimeentulotukea, eikä mitään käsitystä seuraavasta rahan saamisesta. Vaikka inhosin sossuakin niin sen kanssa oli kuitenkin Kelaa helpompaa.

Vierailija
59/66 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelassa on jotkut asiat paljon inhimillisemmin hoidettu, esim luukulla kohdellaan paljon asiallisemmin. Sossussa kohdeltiin jokaista potentiaalisena narkkina. Mutta sitten taas esimerkiksi nämä lääkeasiat on hoidettu täysin päin honkia...

Vierailija
60/66 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikaisuvaatimuksen käsittely Kelassa kestää ikuisuuden. Pyydä sieltä ennemmin päätöksen tarkistusta kiireellisenä.

Jos ei auta, niin ole uudestaan yhteydessä sosiaalitoimeen. Jos on oikeasti kiireellinen lääkkeiden tarve, niin voivat myöntää ehkäisevänä maksarin.

T: sossu