Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henna-hiusvärien turvallisuus?

20.03.2017 |

Olen värjännyt hennalla viitisen vuotta ja ajatellut sen olevan parempi vaihtoehto "myrkkyväreille" mutta nyt olen lukenut, että sekin aiheuttaa syöpää, luokitellaan karsinogeeniksi ja on ilmeisesti kielletty USAssa? Olen siis käyttänyt !00% hennaa (eli sitä millä saa vain oranssin värin) ja värjäillyt n. 2kk välein, joskus harvemminkin.

Millaisia mielipiteitä teillä on asiaan? Onko täällä muita hennavärjäilijöitä? Vieläkö uskaltaa värjätä hennalla? Oma värini on tylsä keskiruskea/vaalea. :/ Hennattuja hiuksiani on kehuttu kovin, enkä niistä mielelläni luopuisi mutta terveys toki ensin...

Kommentit (22)

1/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis 100% hennaa*

jauheessa lukenut lawsonia inermis, eikä muuta. näitä olen ostanut s.ketjun kaupoista (prisma, sokos...)

Vierailija
2/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

O-ou en itsekään tiennyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni tuo karsinogeenisyys on huonolaatuisessa hennassa,joka on kasvanut esim.autoteiden varsilla tai muussa suuripäästöisessä ja "likaisessa" paikassa?

4/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lawsonia inermis safety

Tämmöistä lueskelin eilen....

5/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni tuo karsinogeenisyys on huonolaatuisessa hennassa,joka on kasvanut esim.autoteiden varsilla tai muussa suuripäästöisessä ja "likaisessa" paikassa?

Aijaa, omiin silmiin ei ole tämmöistä osunut. Vain, että rottakokeissa rotille muodostui kasvaimia kun niille oli syötetty hennaa.

Se onkin sitten mysteeri, että korreloiko se syöttäminen  suoraan sen kanssa, että ihminen muhittaa hennaa päässään. Mitä tapahtuisi jos rottia värjäisi? Vai onko rotan elinikä niin lyhyt, ettei se ehdi sairastua värjäämisestä ja siksi niitä syötetään, jotta nähtäisiin nopeammin mitä "imeytyminen" ja kertyminen aiheuttaa?

Vierailija
6/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin se on hyvin allergisoivaa. Kannattaa käyttää harkiten.

7/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin se on hyvin allergisoivaa. Kannattaa käyttää harkiten.

Itse allergisoiduin tavallisille hiusväreille. Ehdin värjätä ehkä n. 10 kertaa eri sävyisiksi ruskeiksi ja punaisiksi kunnes päätä alkoi kutittaa niin paljon, etten enää uskaltanut. Yhdessä vaiheessa kokeilin tehdä vaaleita raitoja mutta kun vaalennusväri osui päänahkaan, alkoi niin kamala polte, että oli pakko pestä pois heti. Hennan kanssa ei ole tähän mennessä ollut mitään ongelmia.

Vierailija
8/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanao kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, omiin silmiin ei ole tämmöistä osunut. Vain, että rottakokeissa rotille muodostui kasvaimia kun niille oli syötetty hennaa.

Se onkin sitten mysteeri, että korreloiko se syöttäminen  suoraan sen kanssa, että ihminen muhittaa hennaa päässään. Mitä tapahtuisi jos rottia värjäisi? Vai onko rotan elinikä niin lyhyt, ettei se ehdi sairastua värjäämisestä ja siksi niitä syötetään, jotta nähtäisiin nopeammin mitä "imeytyminen" ja kertyminen aiheuttaa?

Onkohan ns. tavallisiakin kaupan hiusvärejä tutkittu samalla tavoin, voikohan niitä rotat syödä turvallisesti ilman syöpävaaraa. Palasin itse takaisin hennaan kun tuntui että päänahkaa polttavat ja pistävän hajuiset kemialliset värit kuukausittain päänahassa ovat pelottavampi asia.

Vierailija
9/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus on tosiaankin tehty syöttämällä suuria määriä hennaa rotille. Ja yksi tutkimuksen rahoittajista oli L'Oréal Paris. En sinuna olisi huolissaan.

Vierailija
10/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanao kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rotille syntyy aina kasvaimia. En välttämättä luottaisi tuohon, jenkeissä mikä tahansa tuote voidaan "testata" karsinogeeniksi kilpailijan toimesta. Ja onhan hennaa käytetty tuhansia vuosia. Eli tutkisin ennen kuin tuomitsisin.

11/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nanao kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan ns. tavallisiakin kaupan hiusvärejä tutkittu samalla tavoin, voikohan niitä rotat syödä turvallisesti ilman syöpävaaraa. Palasin itse takaisin hennaan kun tuntui että päänahkaa polttavat ja pistävän hajuiset kemialliset värit kuukausittain päänahassa ovat pelottavampi asia.

Tätä mäkin olen aatellut, että jos rotalle syöttää semmosen peroksidipullon ja väriaineen niin se kupsahtaa saman tien :D Hmm... ehkä vain yritän pidentää värjäysvälejä, enkä kokonaan luovu tästä. Ainakaan vielä.

12/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus on tosiaankin tehty syöttämällä suuria määriä hennaa rotille. Ja yksi tutkimuksen rahoittajista oli L'Oréal Paris. En sinuna olisi huolissaan.

Tätä en tiennyt! :O Sangen kiinnostava yksityiskohta! Tottakai sitä yritetään kilpailijaa mustamaalata.

13/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nanao kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rotille syntyy aina kasvaimia. En välttämättä luottaisi tuohon, jenkeissä mikä tahansa tuote voidaan "testata" karsinogeeniksi kilpailijan toimesta. Ja onhan hennaa käytetty tuhansia vuosia. Eli tutkisin ennen kuin tuomitsisin.

No sitä mäkin aattelin, että jossain Intiassa vanhat mummotkin on ikänsä hennaillut ja ihan terveitä. 

Ja niin, jossain oli, että vihreästä salaatistakin saa syövän. Mistäpä nykyään ei....

Vierailija
14/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mä kanssa luulen, että jos rotille syöttää peroksidia tai PPD:tä, eivät varmasti ehdi saada mitään kasvaimia. Mitenkähän nuo muuten voisivat, jos niille tarjoilisi päivittäiseksi ravinnoksi vaikka LÓrealin perus-shampoota...

15/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mä kanssa luulen, että jos rotille syöttää peroksidia tai PPD:tä, eivät varmasti ehdi saada mitään kasvaimia. Mitenkähän nuo muuten voisivat, jos niille tarjoilisi päivittäiseksi ravinnoksi vaikka LÓrealin perus-shampoota...

Hah niinpä :D

Vierailija
16/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hennakasvi itse asiassa ole edes järin allergisoiva. Ns. musta henna jossa on paljon muutakin kuin hennaa on hiusvärikäytössä yhtä allergisoiva kuin muutkin kemialliset hiusvärit (sis. mm. PPD:tä), ja tatuointeihin käytettynä äärimmäisen allergisoivaa. 

Tuo karsinogeenisuus - no joo, ei se henna varmaan päivittäin SYÖTYNÄ terveellistä ole - koe-eläimillehän sitä syötettiin suuria määriä. Mutta ei tämä tarkoita että se on hiusvärikäytössä vaarallista. KOittakaapa syöttää noita L'Orealin kestovärejä vaikka rotille niin luulen että tulee aika vakavat seuraukset, paljon pahempaa kuin lievä kasvainten muodostumistaipumuksen lisääntyminen pitkän ajan annostelussa...

Vierailija
17/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko sen vaarallisuuteen. Olen värjännyt hennalla kahdeksan vuotta. Voisin uskoa tutkimuksia, mikäli rottia olisi värjätty hennalla, mutta onhan se nyt täysin naurettavaa että ne kokeet on tehty syöttämällä rotille hennaa. Mitäköhän tosiaan tapahtuisi jos kestoväriä syötettäisiin rotille? Tuskin tulisi pelkkiä kasvaimia. Johan siinä syönnin yhteydessä hapetteet varmaan tekisivät reikiä ruokatorveen tai muuta vastaavaa.

18/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko sen vaarallisuuteen. Olen värjännyt hennalla kahdeksan vuotta. Voisin uskoa tutkimuksia, mikäli rottia olisi värjätty hennalla, mutta onhan se nyt täysin naurettavaa että ne kokeet on tehty syöttämällä rotille hennaa. Mitäköhän tosiaan tapahtuisi jos kestoväriä syötettäisiin rotille? Tuskin tulisi pelkkiä kasvaimia. Johan siinä syönnin yhteydessä hapetteet varmaan tekisivät reikiä ruokatorveen tai muuta vastaavaa.

Totta. Mutta onko sillä syöttämisellä haettu takaa sitä, kuinka henna kertyy elimistöön pitkällä aikavälillä?

Tosin jotenkin vaikeaa uskoa, että joku kasvijauhe imeytyisi samalla tavalla kuin joku kemiallinen väriaine...

Vierailija
19/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kanelikin terveydelle vaarallista suurina määrinä. Siis "tavallinen" kaneli. Se sisältää kumariinia joka voi vaurioittaa maksaa. Niinpä kanelia ei suositella pienille lapsille, ja aikuinenkaan ei saisi nauttia kanelia kuin yhden teelusikallisen. Cassia-kaneli on turvallisempi vaihtoehto.

Kaneli on kuitenkin elintarvike ja turvallinen oikein käytettynä. Hennaa taas ei missään tapauksessa ole tarkoitettu syötäväksi. Jos sitä sitten nauttisi joka päivä pieniä määriä niin voihan siitä olla seurauksia. Kukaan tuskin sitä nauttii.

20/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan kanelikin terveydelle vaarallista suurina määrinä. Siis "tavallinen" kaneli. Se sisältää kumariinia joka voi vaurioittaa maksaa. Niinpä kanelia ei suositella pienille lapsille, ja aikuinenkaan ei saisi nauttia kanelia kuin yhden teelusikallisen. Cassia-kaneli on turvallisempi vaihtoehto.

Kaneli on kuitenkin elintarvike ja turvallinen oikein käytettynä. Hennaa taas ei missään tapauksessa ole tarkoitettu syötäväksi. Jos sitä sitten nauttisi joka päivä pieniä määriä niin voihan siitä olla seurauksia. Kukaan tuskin sitä nauttii.

Totta. Ja muskottipähkinäkin on huume vähän isompina annoksina....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi