Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras säästövinkkisi

Vierailija
20.03.2017 |

Paljonko olet onnistunut säästämään rahaa jonkun säästötoimenpiteen tuloksena? Itse olen luopunut leffojen (DVD) ostamisesta Netflixiin liittymisen jälkeen ja vaihtanut kirjat e-kirjoihin (ne ovat vähän edullisempia kuin painetut kirjat) sekä lisännyt jälleen vuosien myötä hiipunutta kirjaston käyttöä, koska en jaksa kotiin kertyviä kirjoja. En kuitenkaan ole pitänyt kirjaa paljoko tässä säästää - ehkä 10-60 euroa vähän kuukaudesta riippuen. Esim. kesäaikaan ei tule katsottua leffoja mutta kylläkin luettua. Parhaimpanan kuukautena käytin leffoihin ja kirjoihin jopa satasen kuussa, nyt ei mene vältämättä muuta rahaa kuin Netflix-maksu.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo edelliset toimii mullakin.Väliaikaista säästöä olen saanut aikaan käyttämällä hyväkseni kaikki ilmaistarjoukset: bookbeat, storytel, cmore, viapley ym.

Myös kirjasto tarjoaa e- kirjoja joita voit lainata omalla kortilla kotisohvalta.

Kesäisin /keväisin en lataa bussikorttia vaan pyöräilen ja käytän bussia vain poikkeustilanteissa.

Taloyhtiön laajakaista on ilmainen.kilpailutin puhelinliittymän.

Tartun hyviin tarjouksiin jos niitä tulee eteen.

Kierrän kirpputorit ennen kuin ostan uutta, jos tarvitsen esim.farkut.

En värjää hiuksia ja leikkaan itse.

En haali vaihtoehtoja vaan tähtään yhteen täydelliseen.

Vierailija
2/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi leffoja ja kirjoja pitäisi ostaa? Käytä kirjastoa, niihin tulee uusimmat kirjat ja leffat aina. Jos ei tule haluamiasi, niin tee aloite sen hankkimisesta. Olen huomannut, että muutama leffakäynti lasten kanssa piristää, ei siinä vaiheessa tule ajateltua, kuinka paljon halvemmalla sen saisi netflixistä kolmen kuukauden päästä.

Luovu autosta, ja kulje pyörällä ja bussilla. Tuhansia euroja vuodessa.

Älä meikkaa tai käy kampaajalla. Säästät satasia vuodessa.

Osta aina kauden kasviksia. Säästö riippuu käyttämiesi vihannesten ja hedelmien määristä.

Laita ruokaa aina parin päivän annos kerrallaan, niistä aineksista, mitä kaupassa on oikeasti edullisia tarjouksia.

Osta leipää laputettuna alesta, pakasta suurin osa ja ota sulamaan muutama pala kerrallaan päivän tarve kerrallaan.

Käytä kaikki ruoka-aineet, älä heitä mitään pois. Keksi ruokalajit sen mukaan, mitä kaapissa on ensiksi pilaantuvia tarvikkeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten on auttanut budjetointi ja kirjanpito. Siitä näkee, mihin raha menee ja onko jotain, mistä voi nipistää tai luopua kokonaan. Haluan, että raha tuottaa minulle iloa tai hyötyä. Minulla menee myös muutamaan rahastoon automaattisesti tietyt summat heti tilipäivän jälkeen.

Vierailija
4/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta harkiten, elintarvikkeissa suosin laputettuja(-30-50%) tuotteita.

Vaatteita löytyy netistä ja kirpputoreilta halvalla.

Nettiostoissa katson saako kaupasta Bonuswayn kautta bonusta(joskus saa yli 10%).

Vierailija
5/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En värjää hiuksiani. Lopetin hoitoaineen käytön (mitä ei tarvitakaan kun hiuksia ei ole sabotoitu hiusväreillä). Vaihdoin saippuat (myös suihkugeelit) palasaippuoihin. Vaihdoin kertakäyttösiteet ja pikkuhousunsuojat kestoihin (tässä säästö tulee vasta pitkän ajan kuluessa, mutta ei tarvitse muistaa raahata siteitä kaupasta kotiin).

Vaihdan pyyhkeet ja lakanat silloin kun tarvitsee, en välttämättä esim. viikon välein (ei välttämättä toimi lapsiperheissä, tai jos hikoilee paljon öisin).

Vaihdoin teepussit teelehtiin. 100g kestää minulla n. 3 kuukautta.

Ostan kirjat alennusmyynneistä ja divareista. Jos haluan jonkun tietyn kirjan, odotan että siitä ilmestyy pokkari.(Kirjasto ei toimi näin hajamielisellä ihmisellä, joutuisin jatkuvasti makselemaan sakkoja).

Vierailija
6/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En värjää hiuksiani. Lopetin hoitoaineen käytön (mitä ei tarvitakaan kun hiuksia ei ole sabotoitu hiusväreillä). Vaihdoin saippuat (myös suihkugeelit) palasaippuoihin. Vaihdoin kertakäyttösiteet ja pikkuhousunsuojat kestoihin (tässä säästö tulee vasta pitkän ajan kuluessa, mutta ei tarvitse muistaa raahata siteitä kaupasta kotiin).

Vaihdan pyyhkeet ja lakanat silloin kun tarvitsee, en välttämättä esim. viikon välein (ei välttämättä toimi lapsiperheissä, tai jos hikoilee paljon öisin).

Vaihdoin teepussit teelehtiin. 100g kestää minulla n. 3 kuukautta.

Ostan kirjat alennusmyynneistä ja divareista. Jos haluan jonkun tietyn kirjan, odotan että siitä ilmestyy pokkari.(Kirjasto ei toimi näin hajamielisellä ihmisellä, joutuisin jatkuvasti makselemaan sakkoja).

Usein mietitty tarvitseeko t-paitaa vaihtaa joka päivä, tietty muut alusvaatteet,  talvella kun ei hikoillut yhtään eikä kukaan ole ikinä sanonut haisemisesta.

Pyyhkeiden vaihto sekin mielessä täytyykö niin usein.

Vierailija
7/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mainoksia kotiin, sillä säästää todella kun ei tule mieleenkään että tarvitsisi kaikkia niitä juttuja mitä tyrkytetään. Ruokaostokset kerran viikossa.

Vierailija
8/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiusten värjäyksen lopetin jo vuosia sitten. pää voi paljon paremmin nykyään. ruokaa -30 ja -50% alennuksilla. en käy baareissa enkä tupakoi. autosta luopuminen. kirpputoreilla kiertely, sieltä löytää monenmoista samoin konkurssi loppuunmyynnit. kun meillä meni masku konkkaan sieltä löytyi kaikenlaista kun alennukset oli lopuksi -90%. en syö ulkona enää niin usein. vaattet ja meikit niihin en panosta enää kauheasti. meikkaaminen on aika turhaa.

Vierailija
9/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän siis teen niin, että haistan käytetyn paidan kainaloa. Jos haisee, se menee pyykkiin. Jos ei haise, sitä voi käyttää vielä. Välissä voi pitää toki vaikka jotain muuta paitaa, ettei pääse kukaan sanomaan epähygienisyydestä.

Vierailija
10/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin netistä (ja tietokoneesta) ja autosta. Kun ei ole autoa, ei jaksa lähteä edes shoppailemaan kuin välttämättömiä ruokaostoksia. Kännykän netillä hoidan asioitani. Lopetin hiusten värjäyksen, nykyään hiukseni ovatkin paljon terveemmän näköiset ilman juurikasvua. Lisäksi kirjaan kaikki menot ylös ja pidän budjettia. Siirrän rahaa säästötilille joka kuukausi.

Vierailija
11/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkevä tapa säästää ja saada tuottoa on sijoittaaa ylimääräistä rahaa osakkeisiin. itse olen jo tienannut noin 90euroa kahdesta eri firmasta viimeisen kahden viikon aikana. rahan makoilu tilillä ei tuota mitään. kannattaa myös kerätä tölkkejä. tänä keväänä tienpientareilta olen noukkinut jo noin 100 tölkkiä ja pulloa heti kun lumet alkoi sulaa aloitin projektin

Vierailija
12/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kaupassa vain kerran viikossa, jos tarvitsee välillä jotain pientä, laitan miehen tai lapsen hakemaan lähikaupasta, he eivät osta mitään ylimääräistä niin kuin itse tekisin.

Vierailija
13/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa kituuttaa ja miettiä. Laitan palkasta summan x säästötilille. Tämän vuoden puolella olen laittanut 700e joka kuukausi, käteen jää 1700, eli tuhat euroa jää lainan maksuun, pariin laskuun ja kauppareissuihin. Hyvin kaksi aikuista pärjää, kaikkeen turhaankin jää vielä rahaa.

Vierailija
14/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy juuri koskaan baareissa, esim viime vuonna 2016 en käynyt kertaakaan.

Paljon säästyy rahaa alkoholi ja taksikustannuksissa. Ei muutenkaan tule juotua paljoa.

Vierailija
15/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta harkiten: 

-Itse en ikinä suosi mitään laputettuja elintarvikkeita. Tuotteet laputetaan vasta iltaisin, joten kuka silloin rupeaa enää valmistamaan ruokaa. Lisäksi laputetut ruoat menevät heti vanhaksi, joten lopulta häviät todennäköisesti vain tuossa säästämisessä.

-Alä suuntaa kauppaan nälkäisenä. Tää toimii aina

-Pidä jääkaappi täytenä. Monet sanoo, että nauttivat siitä, kun jääkaapissa hohkaa vain valo. Todellisuudessa kun jääkaappi on tyhjä, nälkä yllättää ja teet typeriä valintoja kaupassa.

-Varaa aikaa kokkailuun ja suunnittele ruokalista valmiiksi: Jos ostat vain kaupassa tuotteita ilman ajatusta siitä, mitä niistä ajattelit valmistaa, menevät suunnitelmat usein mönkään. Kun tiedät mitä valmistat ja mihin aikaan, ostat vain tarvitsemasi.

-Syö terveellisesti: Valmisruoka on halpaa, mutta jossain vaiheessa todennäköisesti sairastut, jos ruokavaliosi koostuu vain eineksistä ja pikaruoasta. "In a long run it is better to eat healthy"

Muuta:

-Vaatteet kirpparilta ja tarjouksista

-Huonekalut Ikeasta tms. Myös itse tuunaamalla saa aikaan halpoja sisustuksia

-Lenkkeile: Panosta hyviin lenkkareihin. Juoksuasuksi voit ostaa vaikka hiihtopuvun nyt kun ne ovat talven jäljiltä alessa. Ihan sama tuote kuin juoksuasu, mutta hinta nyt selvästi edullisempi. Lenkkeily halvin harrastus köyhälle.

Vierailija
16/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sossuun että olet eronnut kumppanista. Alatte saamaan rahaa yksinhuoltajuuteen ja lapsien menoihin. Kuulemma saatte huonekaluja/kodinkoneitakin kun toinen on muualla kirjoilla. 

Kun teet pimeää työtä, voit nostaa työttömyysrahaa. 

Sukulaisilta voit pummata rahaa, sairas isovanhempi osallistuu jo kivasti lapsetnhoitoon niin pääsee dokaan tai saat shoppailurahaa häneltä kun hänellä on aika lopussa. 

Vierailija
17/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä juokse tarjousten perässä, vaan osta sitä mitä välttämättä tarvitset.

Vierailija
18/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vain niitä elintarvikkeita, joita oikeasti käytät ja joista pidät. Ei kannata sortua esittelyssä oleviin uutuuksiin tai sesonkimakuihinkaan, sillä tuskin niistä oikeasti pidät. Muutaman kerran kun ostaa laputetun sämpyläpussin, josta lapset eivät sitten pitäneetkään, niin hukkaanhan se menisi. Sitten viimehädässä vanhenevasta leivästä voi tehdä vaikka lämpimiä voileipiä, joihin päälle pakasteesta joku kastikkeennokare tai juuston jämästä raaste ja mausteita.

Voit taistella dementiaa vastaan harjoittelemalla muistamaan mitä jääkaapissasi ja kuivatavarakaapissasi on, milloin ne vanhenevat ja mitä niistä voisi tehdä käyttämällä jotain tuoreita aineksia mitä kaupan tarjouksessa on. Silloin et osta turhaa. Suunnittele vähintään viikon ruokalista etukäteen. Osta pakasteeseen aina kun lempiruokatavaroitasi on tarjouksessa tai laputettuna. Laske aina, kuinka ison pakkauksen voit ostaa ja ehdit käyttämään ennen pilaantumista.

Ota laskin esille kun lasket käyttötavaroiden kappalehintoja, kilohinnat yleensä on tarjousmerkinnöissä laskettu valmiiksi. Usein tarjouksessa oleva osta 3, maksa 2, ei kuitenkaan ole halvempi kuin toinen samanlainen tuote muussa pakkauskoossa. Joidenkin megamarkettien isolla mainostetussa "2 kpl 4 eurolla" tarjouksessa oleva tuote on oikeasti 2.10e kappaleelta, ja jos et oikeasti tarvitse kuin yhden, älä osta kahta.

Vierailija
19/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkaise kilohinnat kaupassa. Useinkaan isompi pakkaus ei olekaan kilohinnaltaan halvempaa, vaikka niin voisi kuvitella.

Vierailija
20/22 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ha! Nuukailen missä voin, kunhan se ei naurettavuuksiin tai kenenkään hyväksikäytöksi mene..lisäksi olen laiska puutarhuri (tosin ensin pitää olla ahkera, että voi sitten olla laiska):

Sammuttelen turhat valot. Sammutan uuninkin ja lieden muutamaa minuuttia ennen, kuin ruoka olisi valmista. Käytän ledejä. Telkan sammutan yöksi jatkojohdon katkaisijasta, johon se on kytketty. Moni nykyteevee pitää muuten lepovirran päällä...

Mökillä lämmitän puulla, ja mökille tuloa varten minulla on älypistoke, joka laittaa lämmöt makkareihin päälle, kun tekstiviesteilen siihen. Pakkasjaksoilla ja varhain keväällä muiden tilojen lämmöt on +10, en halua torppaa homeeseen. Mökille on 200 km, mutta se on vain 2 km päässä keskustasta, joten pääsen fillarilla tai potkukelkalla talvella kaupalle. Joen rannassa, ei ikinä sinilevää. Saan joesta kasteluveteni. Mökki ei myöskään kustantanut ihan samaa rahakasaa, kuin järvenrantamökki. Ei haittaa ;) , jokea pitkin pääsee järvelle kalaan.

Mökillä on myös turvalukko, valvontakamerat ja ajastimella toimivat valot. Pysyy ehkä rosvot paremmin loitolla ->kotivakuutuksen omavastuu...

Mökillä ei ole sisävessaa, syys- ja talvikäytössä on sähköpolttokakkala. Keittiöön tulee tiskivesi, joka lämmitetään läpivirtauslämmittimellä. Se lämmittää vain sen verran, kuin tarvitaan.

En ikinä nuukaile työkoneissa. Kun koneen pitää toimia, sen pitää toimia. Kaksi hajonnutta halpaa on kalliimpaa, kuin yksi hyvä ja laadukas. En myöskään nuukaile kumppareissa, sillä tietyt merkit ovat todellakin kestäviä.

Katson aina kilohinnat, mikäli tuote on sellainen, että sitä menee paljon. Jos menee vähän, kilohinta ei ole ratkaiseva tekijä.

Huoltaminen ja huolellinen tavaroiden kohtelu kannattaa aina, koska päinvastainen kohtelu johtaa laskuihin. Lapiot ym. kannattaa syksyllä teroittaa ja öljytä, niin ne ei ruostu. Auton öljyt kannattaa vaihtaa ja öljyn määrää seurata, jotta ei tule isompia laskuja. Jne. jne.

En osta iltapäivälehtiä, en tilaa puhelinmyyjiltä lehtiä, ostan aina tarjouspätkän sanomalehdestä. Kesällä ei kannata tilata ollenkaan, kun en ehdi lukemaan.

Listani olisi loputon, mutta en viitsi tukkia palstaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi