Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaaloisen lihava ja terve on valetta

Vierailija
19.03.2017 |

Vuosi sitten olisin itsekin niin vielä väittänyt. Mulla oli selkäkipua mutta luulin ettei se johdu ylipainosta. Masensi mutta syytin siitä vaan tylsää elämää. Nyt oon laihtunut 30kg enkä ole enää bmi:n mukaan sairaaloisesti lihava huomaan selvän eron. Enää ei masenna. Jaksan tehdä mitään vaan ja selkäkään ei ole kipeä. Verenpainekin laski vaikka väitin että korkea verenpaine johtuu vaan sukuviasta. Olin erittäin sairas. En jaksanut edes kävellä!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta on olemassa sellainen ilmiö kuin obesity survival paradox: joissakin sairauksissa lihavilla potilailla on parempi elinajanodote kuin normaalipainoisilla tai laihoilla. Nyt ei siis puhuta terveistä ihmisistä, vaan siitä että esim. lihavat dialyysipotilaat selviävät hengissä pitempään kuin laihat. Ei vielä tarkkaan tiedetä, mistä tämä johtuu, mutta aina laihduttaminen ei parannakaan terveydentilaa.

Tjaah, mitataankohan tällaisten sairauksien määrä promilleissa?

Vaikea sanoa, kun ilmiötä ei ole tutkittu tarpeeksi, mutta se koskee ainakin dialyysipotilaita ja sydämen vajaatoimintaa sairastavia, ja viime aikoina on alettu epäillä että myös kakkostyypin diabeetikkoja. Jos tämä pitää paikkansa, niin ryhmä on jo aika suuri.

Aika harva kakkostyypin diabeetikko taitaa olla terveen painoinen?

Kakkostyypin diabetes on geneettisesti periytyvä sairaus ja noin 55% on ylipainoisia, ei vielä lihavia. Tämä on loogista, sillä insuliini on kasvuhormoni, joka kasvattaa sekä lihaksia että laardia.

Vierailija
22/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laihdutin myös 20kg, en tosin koskaan ole ollut sairaalloisen ylipainoinen mutta bmi 30. Ainoa mikä muuttui niin oli notkeammin ja laihempi olo, mutta jaksamisessa en huomannut yhtään mitään parannusta. Usein iltaisin itkin väsymystäni urheillessa. Onhan se hoikka olo kiva, sitä en sano mutta kaikki lisäenergiat ym ei kyllä minulla toteutuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalloinen terve?

Vierailija
24/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laihdutin myös 20kg, en tosin koskaan ole ollut sairaalloisen ylipainoinen mutta bmi 30. Ainoa mikä muuttui niin oli notkeammin ja laihempi olo, mutta jaksamisessa en huomannut yhtään mitään parannusta. Usein iltaisin itkin väsymystäni urheillessa. Onhan se hoikka olo kiva, sitä en sano mutta kaikki lisäenergiat ym ei kyllä minulla toteutuneet.

Niinpä. Pahimmillaan kortisoli on tapissa ja kreatiini paukkuu yli, kun liikunnan ihanuus tuhoaa kehoasi. Samalla stressi tekee muutakin tuhoa elimistössäsi. Nivelet ovat paskana, kuten joka ikisellä urheilijalla. Terveitä urheilijoita ei ole olemassakaan. Parempi olisi liikkua sopivasti ja elää mahdollisimman stressittömästi.

Vierailija
25/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sairaalLoinen.

t. Sairaan loinen

Vierailija
26/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sairaalLoinen.

t. Sairaan loinen

Siksi on parempi käyttää graavia lihavuutta tai mortaalista lihavuutta. Sinänsä hupaisaa nostaa tällaisia aiheita esille, sillä meillä lihavuuden kasvu alkoi pystähtyä 1990 alkaen ja Finnriski 2012 tutkimuksen mukaan notkahti hieman alaspäin. Voi johtua karppaustrendistäkin.

Vierailija
27/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huohhuoh kirjoitti:

Nyt puhut puppua, mieheni on menossa lihavuusleikkaukseen ja hänen kaikki arvonsa ovat hyvät, melkeinpä liiankin matalat, hän on laihduttanut noin 30 kiloa nyt. Terve kuin pukki vai miten sitä sanotaan. Juoksee ja kävelee kovaa, en pysy perässä ja jaksaa nostaa puntteja oikein kauan ja jumpata joka ilta, itse olen terve mutta en vain jaksa noin.

No miksi miehesi sitten menee lihavuusleikkaukseen? Siihen pääsemiseen pitää olla painava syy.

Vierailija
28/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sairaalloinen terve?

Huomaa että se on sairaaloinen. Sillä on se loinen.

Vierailija
29/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta on olemassa sellainen ilmiö kuin obesity survival paradox: joissakin sairauksissa lihavilla potilailla on parempi elinajanodote kuin normaalipainoisilla tai laihoilla. Nyt ei siis puhuta terveistä ihmisistä, vaan siitä että esim. lihavat dialyysipotilaat selviävät hengissä pitempään kuin laihat. Ei vielä tarkkaan tiedetä, mistä tämä johtuu, mutta aina laihduttaminen ei parannakaan terveydentilaa.

Kyse on tällöin pienestä ylipainosta, ei todellakaan mistään bmi yli 40 -osastosta! Esim. vanhuksilla pieni ylipaino, just siinä normaalipainon ylärajan tuntumassa suojaa, koska tosi hoikat vanhukset ovat usein lihasmassaltaan olemattomia ja niin heiveröisiä, että pienikin infektio on paha ja myös osteoporoosi uhkaa.

Vierailija
30/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on tällöin pienestä ylipainosta, ei todellakaan mistään bmi yli 40 -osastosta! Esim. vanhuksilla pieni ylipaino, just siinä normaalipainon ylärajan tuntumassa suojaa, koska tosi hoikat vanhukset ovat usein lihasmassaltaan olemattomia ja niin heiveröisiä, että pienikin infektio on paha ja myös osteoporoosi uhkaa.

Sarkopeninen lihavuus on se ongelma. Kaikilla. Monet ovat katabolisoineet lihaksensa mäkeen ja saaneet tilalle pelkkää laardia (Roubenoff 2014). Vanhuksien reiden poikkileikkaus paljastaa tilan. Lihavan luusto on useista eri syistä vahvempaa kuin laihan.

Vierailija
31/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalloinen lihavuus vaatii niin tolkutonta ylipainoa (jotain 50kg ylimääräistä?) että jo nimi kertoo kuinka tervettä sellainen on.

Vierailija
32/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalloinen lihavuus vaatii niin tolkutonta ylipainoa (jotain 50kg ylimääräistä?) että jo nimi kertoo kuinka tervettä sellainen on.

Totta. Hieman faktaa:

– Lihavien henkilöiden terveysmenot 25% suuremmat kuin normaalipainoisilla

– Vuosittain 330 milj. €/v (koostuu vuodeosastopäivistä, lääkekustannuksista ja työkyvyttömyyseläkkeistä)

Suomessa 16% väestöstä on lihavia, 49% ylipainoisia. Emme ole lähimainkaan länsimaiden kärjessä. Sairaanhoitokustannuksetkin ovat per nuppi pohjoismaiden pienimmät.

Sitten realismia. Lihavuustilastoissa ei eroitella mistä lihavuus johtuu. Mielialalääkkeet nostavat painoa ja aiheuttavat monia muitakin sairauksia. Mielialalääkkeitä syö joka päivä noin 450 000 ihmistä. Tämän lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsii 300 000 ihmistä. Diagnosoimattomia on aika paljon ja ehkä osa myös mielialalääkkeiden syöjissä. Diabeetikoitakin on aika paljon. Kakkostyypit etenkin lihovat helposti, koska insuliini lihottaa. Joka päivä eläköityy noin 7 nuorta ihmistä mt-syistä. Mikä onkaan tällöin se todellinen kustannusten aiheuttaja?

Vierailija
33/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä 20-30kg ylimäärästä, mut kyllä se taitaa rajan ylittää. Ja onhan tuo nyt hirveä määrä ylimääräistä rasvaa. Vähemmälläkin pysyy lämpöisenä.

Vierailija
34/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jotain 30kg ylipainoa, mutta olen paremmassa kunnossa ja terveempi kuin joskus 40-kiloisena.

Vierailija
35/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä 20-30kg ylimäärästä, mut kyllä se taitaa rajan ylittää. Ja onhan tuo nyt hirveä määrä ylimääräistä rasvaa. Vähemmälläkin pysyy lämpöisenä.

Kannattaisiko joskus tsekata missä kohtaa ne lämpöä tunnistavat jutskat on? Ihmisellä ne ovat ihon päällä. Siihen ei rasvan määrä vaikuta millään tavoin.

Vierailija
36/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jotain 30kg ylipainoa, mutta olen paremmassa kunnossa ja terveempi kuin joskus 40-kiloisena.

Siinäkö on vaihtoehdot?

Vierailija
37/37 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä puhutaan painoindeksi yli 40 ylipainosta ymmärrättekö?