Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyviä kouluruokamuistoja ketju???

Vierailija
19.03.2017 |

Itse tykkäsin kovasti muusista, kalapuikoista ja tartarkastikkeesta.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksapihvit puolukkahillolla oli hyviä, samoin hernekeitto ja makaronilaatikko.

Vierailija
42/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla Vantaalla tarjottiin juustopossuja, eli jauheliha"kebakoita" joissa oli juustotäyte.

Silloin oli suurta herkkuani ala-asteella, en tiedä uppoaisiko enään  ; )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin peruskouluni 80- ja 90-luvuilla. Sen enempää ketjua lukematta tässä omat valintani.

Spagettivuoka tulee ensimmäisenä mieleen, se oli aina erittäin hyvää. Kalapuikot ja perunat tartar-kastikkeella maistuivat myös aina hyvältä. Kalaruoista pidin valtavasti jo pienenä, joten uunikala ja perunamuusi punajuurien kerta oli aina kerrassaan loistavaa. Lihaperunavuoka oli myös hyvää ja vei nälän varmasti pois.

Toki ne perinteiset eli makaronilaatikko ja hernekeitto pannarin ja hillon kanssa olivat monen suosikkeja, mutta itse olin siitä erityinen lapsi, että en juuri välittänyt makaronilaatikosta, mutta söin avoimesti mitä muuta tahansa. Monesti tyydyin porkkanaraasteeseen, salaattiin (jos oli tarjolla) leipään ja punajuurien syöntiin ja otin vain pienen palan makaronilaatikkoa ja hukutin senkin vähän ketsuppiin, muuten ei mennyt alas.

Ja sitä en koskaan ymmärtänyt, että perunoita haukuttiin ties kuinka monen osalta "kumiperunoiksi", vaikka ne olivat aina aivan täydellisiä! Näitä helkkarin nirsoilijoita oli silti aina joka aterialla ja sitten ravattiin välitunneilla hakemassa karkkia kaupasta.

Vierailija
44/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunajauhelihavuoka joka ui voissa.

Vierailija
45/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin muistaakseni ainoa joka tykkäsi kielestä. Eli meillä oli kieltä ja perunoita.

Vierailija
46/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veripalttu oli myös mun herkkua. Tykkäsin myös tillilihasta, jota taas tosi moni inhosi.

Veripalttua ei ole kyllä ikinä missään koulussa tarjottu ruokana! (1900-luvulla)

Kyllä on, ainakin 90-luvulla. Muistan että se tehtiin sellaiseen pitkulaiseen vuokaan ja keittäjä niitä sitten viipaloi sopiviksi paloiksi. Sai ottaa kaksi palaa. Joskus salaa otin kolmannenkin.

Vierailija
47/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mitään hyvää paitsi maitonäkkärin, pinaattiletut ja kevytmaidon. Kaikkea kasvisruokaa söin paitsi riisipuuroa ja luumukiisseliä.

Vierailija
48/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin muistaakseni ainoa joka tykkäsi kielestä. Eli meillä oli kieltä ja perunoita.

Joku on katsonut liikaa The Goonies-elokuvaa...

Vierailija
49/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luumutäytteiset possukääryleet. Namnamnam! Kaikki muut vihas niitä, mä söin muidenkin puolesta.

Vierailija
50/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa 70-luvun lopusta 1980-luvun loppuun Helsingissä (vuoden 1990 ylioppilas). Muistan ainakin nämä:

Kanaviillokki oli ihanaa. Riisin ja kirpeän mustaherukkahillon kanssa.

Kalapuikot ja tartarkstike

lihapullat kastikkeessa.

ohrapuuro ja mehukeitto. Allekirjoitan tuon, että parasta puuroa ikinä missään.

pinaattiletut

sellainen tavallinen jauhelihakastike + spaghetti. Miten se olikin niin hyvää? Nykyisin tykkään tomaattipohjaisesta bolognesesta enemmän.

"Kumiperunoitahan" me aina kritisoitiin. Vielä abi-julkaisussakin jaksoimme kitistä niistä. Urbaanilegenda oli, että kun perunan heittää seinään, se kimpoaa takaisin. Mutta ei ne nyt niiiiin kamalia olleet.

Vierailija
51/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelikala, koskaan en ole vielä onnistunut kotona saamaan siitä yhtä rapeaa, mutta kuitenkin mehevää, kuin ala-asteella oli.

Vierailija
52/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoan maku riippui ihan pääemännästä, kyllä me maistoimme, kun emäntä vaihtui! Onneksi niitä parempaa ruokaa tekeviä oli kaksi kolmesta. Parasta oli lukioaikojen jauhemaksapihvit, joita tarjottiin muusin ja yrtti-kermaviili-kastikkeen kanssa. Meitä oli muutamia, jotka jäimme lopuksi syömään viimeisiä pihvejä näkkileivän päällä sillä kastikkeella kuorrutettuna.

Vierailija
53/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa nälkä tätä lukiessa. Aiemmasta postauksestani olin unohtanut kanaviillokin ja jauhemaksapihvit, oikein maukkaita ruokia siihen aikaan. Mantelikalaa ei ollut omassa koulussani tarjolla, mutta oikein laitettuna se on todella hyvää, maistuu jopa pakasteena.