Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyviä kouluruokamuistoja ketju???

Vierailija
19.03.2017 |

Itse tykkäsin kovasti muusista, kalapuikoista ja tartarkastikkeesta.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että mitään traumoja ei ole kouluruuasta jäänyt, vaikka ensimmäisillä luokilla oli kuulemma joskus omat eväät mukana. Ihan syömäkelpoisia ovat olleet ja joskus myöhemmällä opiskeluajalla jonka muistan paremmin jopa erittäin hyviä. Maksalaatikosta en jostain syystä ole koskaan tykännyt, mutta sitäkin olen syönyt jos ei ole muuta ollut tarjolla, runsaalla puolukkahillolla höystettynä.

Nykyään on varmaan eri asia kun kaikki halpuutetaan. Se on sääli.

Vierailija
22/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun ohrapuuro on yhä edelleen parasta puuroa, mitä olen ikinä syönyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella melkein kaikki oli hyvää, kävin pientä kyläkoulua jossa keittäjä teki kaikki muut ruuat itse paitsi pinaatti- ja veriletut. Yläasteella varmaan oheapuuro ja mehukeitto.

Vierailija
24/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkisämpylä ja kuuma maitokaakao.

Vierailija
25/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veripalttu oli myös mun herkkua. Tykkäsin myös tillilihasta, jota taas tosi moni inhosi.

Veripalttua ei ole kyllä ikinä missään koulussa tarjottu ruokana! (1900-luvulla)

Vierailija
26/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaviillokki ja makaronilaatikko.

Vierailija
27/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veripalttu oli myös mun herkkua. Tykkäsin myös tillilihasta, jota taas tosi moni inhosi.

Veripalttua ei ole kyllä ikinä missään koulussa tarjottu ruokana! (1900-luvulla)

Rössypottu, nam! (Mutta ei mulla kouluruokana ikinä, olen itäisestä Suomesta ja tämä herkku on tullut tutuksi vasta aikuisiällä oululaisen kaverin myötä. Mutta sitä ON TARJOTTU kouluruokana kautta aikojen.)

Mutta omassa koulussani, ala-asteella. Hernekeitto. Ei ikinä ei koskaan enää ole missään tullut vastaan niin kertakaikkisen ihanaa hernaria. No okei anoppi tekee melkein yhtä hyvää. Mutta tuo koulun hernekeitto, ihan itku tulee kun sitä muistelee.

Toinen oli ruoka joka kulki nimellä Moussaka, mutta ei se nyt mitään kreikkalaista ollut, vaan ihan vaan jauhelihaa ja muusia sekaisin. Jotenkin herkullisesti maustettuna. Tuo ruoka meinasi aina polttaa suun, se oli aina tolkuttoman kuumaa ja eihän sitä meinannut malttaa jäähdyttää kunnolla.

Helmipuuro. Sitä ei olekaan saanu aikohin!

Vierailija
28/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnikalapasta oli ihan lemppari. Tää oli vuosina 2000-2009.

Vierailija
29/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä sillä nimellä kutsuttiin. Vielä 1980-luvulla sitä ainakin tarjottiin. Joskus yritin itsekin tehdä mutta ei siitä tullut niin ihanan kuohkeata kuin mitä koulun veripalttu oli.

Vierailija
30/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merimiespihvi, tehty kuolleista merimiehistä

Vierailija
31/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruis-puolukkapuuro oli minun herkkua.

Koulussa aloin kasvisruokailijaksi kolmannella luokalla ja meillä ei ollut kasvisruokia 1982-1991.

Vierailija
32/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksapihvit ja puolukkahillo, veriletut taikinasta ja puolukkahillo, pinaattiletut ohuina ja rapeina, valkokastike seitikalan ja perunoiden kera, pannari ja mansikkahillo, kuumat mehut hiihtokilpailujen jälkeen

Vierailija
33/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puurot oli mun herkkua ja mehukeitto mitä tarjottiin puurojen kanssa.

Vierailija
34/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla eli ala-asteella ollessani herkkua olivat kanaviilokki, riisi ja mustaherukkahillo tai -hyytelö, jauhelihakeitto (jälkkärinä oli silloin yleensä rahkaa), pinaattiletut ja kaalilaatikko sekä puolukkasurvos.

Yläasteella kinkkukiusaus, suikalekastike ja potut höystettynä kiinankaalisaalatilla ja lasagne.

Lukiosta ei juurikaan hyviä ruokamuistoja ole (lama-aikaa kun elettiin). Paljon eineksiä, kuten broilerpullia tai kalpuikkoja ja pottuja ilman kastiketta useampana päivänä viikossa jne. Keitot olivat suolaisia liemiä joissa uiskenteli pari hassua sattumaa, mutta näkkäriä riitti kyllä aina :D

Taivas aukeni sitten ravintola-alan oppilaitokseen mennessä. Kaikki luokat olivat vuorotellen tietyn jakson koulun keittiössä. Oli erikseen salaattipöytä, jossa tarjolla usempaa sorttia sekä aina keittössä tehtyä tuoretta leipää, sämpylöitä ja patonkia näkkärin ja ruisleivän lisäksi. Margariinin lisäksi jotain muutakin levitettä (yleensä yrtti-, valkosipuli tai chili). Ruokavaihtoehtoja oli vähintään kaksi (kasvisruokailijat vielä erikseen). Ei eineksiä tai puolivalmisteita, asialliset kastikkeet sekä lisukkeet yms. höysteet. Jälkkäriä joka päivä.

Myöhemmin olin töissä jonkin aikaa suurkeittiöllä (ala- ja yläaste), jossa sai ruokakupongilla henkilökuntakin ruokailla niin halutessaan. Suosikkejani olivat laivapojan lasagnette (juustoinen tonnikala) jonka kylkeen tuli hedelmäistä vihersalaattia, suikalepata (edelleenkin) pottumuusilla, kasvis- ja kinkkukiusaus, kana-nuudeli-ananasvuoka, uunilohi, mustamakkara, jauhelihakastike potuilla tai spagethilla jne. Maittavaa ja monipuolista ruokaa (toisin kuin aikoinaan lukiossa).

Vierailija
35/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitruunaiset kalapuikot ja tuhti pinaattikastike

Mustamakkara ja muusi(?) puolukkahillon kera

Pinaattilätyt ja italiansalaatti

Jauhelihakeitto, maukas ja täynnä lihasattumia

Söin näitä valtavia annoksia kun siihen aikaan ei ollut mitään säännöstelyä. Tosi hyvää kouluruokaa oli 2000-luvun alussa, kaiholla muistelen.

Vierailija
36/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oli hyvää. Peruskoulun aloitin -81. Pikkukuntien kouluruokailuista mun kokemukset.

Muistan kouluruokani tekijät nimeltä.

Vierailija
37/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattiohukaiset kananmunakastikkeella

Kanaviillokki ja mustaherukkahillo

Kinkkukiusaus

Kalapuikot ja kermaviilikastike

Nämä olivat suosikeita.

Vierailija
38/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäyksenä vielä maksapihvit paahdetulla sipulilla sekä ohrapuuro mehukeitolla

Vierailija
39/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan ihana vihreä kanaviillokki, jota ei enää koulujen listalla ole (ainakaan meillä päin). Se oli NIIN hyvää!!!

Vierailija
40/53 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla oli meikän koulussa mestarikeittäjiä sillä hapankaali oli vallan hyvää kuten pinaattikeittokin tai se makaronipuuro.