Miten isoissa yhtiöissä on varauduttu avainhenkilöiden yllättävään kuolemaan?
Monissa yhtiöissä on varmasti työtehtäviä, joissa tarvitaan erityistä ammattitaitoa. Miten näissä on varauduttu, jos ko. avainhenkilö kuolee yllättäen vaikkapa sydänkohtaukseen tai vastaavaan? Erityisesti jos ko. tehtävä on sellainen, että yhtiön koko operatiivinen toiminta on sen varassa eikä toista tekijää samalla ammattitaidolla löydy hetkessä. Voisin kuvitella, että tähän olisi joku suunnitelma olemassa?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Firmat pyörivät loistavasti ilman toimitusjohtajia.
Sulla oli varmaan jotain esimerkkejäkin tästä?
Vierailija kirjoitti:
Laskuttaja ja tilaustenkäsittelijä ovat sellaisia avainhenkilöitä, joita ilman ei pärjätä. Jos nämä tehtävät ovat yhden harteilla, niin ongelmissa ollaan. Toimitusjohtajan poismeno ei ole yhtä ongelmallista.
Laskuttaja ei suoranaisesti tee rahaa. Pahempi tilanne on, jos firmassa rahaa tekevä ihminen lähtee pois.
Jokainen pitää aina itseään avainhenkilönä ja korvaamattomana. Todellisuudessa erittäin harva on ehdottomasti korvaamaton. Ehkä poikkeuksellinen luovuus voi joissain tapauksissa olla vaikeasti jäljiteltävissä, mutta harvassa ovat nuokin. Sitten henkilö vain korvataan hieman erilaisella lähestymistavalla. Henkilöbränditkään eivät ole korvaamattomia.
Tiedän yhden hyvin vaikeasti korvattavan avainhenkilön. Tohtorin koulutus, vuosikymmenien erikoiskokemus ja sen myötä kertynyt hiljainen tieto, joka on vaikeasti siirrettävissä. Tämän avainhenkilön menetys saattaisi aiheuttaa lyhyessä ajassa miljoonien kustannukset.
Mun mielestä paras suoja myös työttömyyttä vastaan, on rakentaa sellainen ammattitaito ja edellä mainittu hiljainen tieto, joita harvalla ihmisellä on. Näitä tietoja ei ole oppikirjoissa tmv. Hiljainen tietotaito voi olla esim sellaista, jonka ymmärtämiseen ei monellakaan kapasiteetti riitä.
Vierailija kirjoitti:
Tilaustenkäsittelyä on ehkä laskutusta vaikeampi ulkoistaa. Varsinkaan, jos täytyy osata firman tuotteista muutakin kuin koodit.
Jos tällainen titteli yleensä on, täytyy firman olla todella iso. Isoissa firmoissa taas työntekijöiden vaihtuvuuteen juurikin pitäisi olla totuttu. Pienissä firmoissa yksi ihminen hoitaa kaiken. Itse teen pikkufirmassa kaiken muun paitsi kirjanpidon ja palkanlaskennan, oman työni ohella. Firmassa on esimiehen itsensä tekemiä sovelluksia. Jos jäisin auton alle, muutama homma olisi pari viikkoa tekemättä, mutta esimies luultavasti pystyisi itse opettamaan hommat uudelle tyypille.
Mulla on töitä, joita tulee vastaan vain kerran pari vuodessa, eikä niihin voinut edeltäjäni perehdyttää, kun ei sattunut olemaan silloin tehtävänä ja ei hän kaikkea voinut muistaa. Opettelin ne hommat itse. Olen kierrellyt monessa paikassa, osittain omasta halustani halunnut eteenpäin, ja aina kun minua perehdytetään, olen havainnut ihmisten pitävän töitään vaikeampana kuin ne todellisuudessa ovat. Ainoa korvaamaton ihminen on, kuten äitini oli, yksinyrittäjä. Joskus me lapset autoimme, mutta meillä oli jo oma elämämme siinä vaiheessa, kun äiti äkillisesti kuoli. Yritys loppui siihen, mutta asiakkaat yksinkertaisesti siirtyivät muihin yrityksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskuttaja ja tilaustenkäsittelijä ovat sellaisia avainhenkilöitä, joita ilman ei pärjätä. Jos nämä tehtävät ovat yhden harteilla, niin ongelmissa ollaan. Toimitusjohtajan poismeno ei ole yhtä ongelmallista.
- isossa firmassa on todennäköisesti yli 1 laskuttajaa/tilaustenkäsittelijää
- edellä mainittuihin tehtäviin löytyy kyllä uusia työntekijöitä, jotka hallitsevat perusteet ja voivat lyhyellä perehdytyksellä jatkaa työtä
Jos tapahtuu irtisanoutuminen ja kesälomat on pitämättä -ei ole perehdyttäjäksi. Mikäli kaikki on ollut yhden harteilla, ei ole ketään nopeasti perehdyttämään ja harvemmin uusi ihminen löytyy välittömästi sijalle. Pari kuukautta menee helposti.
Näissä tapauksissa sopimukseen voitaneen kirjata, että irtisanoutumistilanteessa on velvollinen perehdyttämään seuraajansa. Ap.
Miten tämä käytännössä järjestyy? Seuraajaa ei välttämättä saada henkilön irtisanomisaikana ja sitten hän jo aloittaakin uudessa työpaikassa. Pitääkö hänen lykätä uuden työn aloittamista, jotta saa opettaa seuraajansa? Entä jos irtisanoutuu kesäloman aluksi? Pakotetaanko tulemaan lomalla töihin? Entä jos henkilö kuolee....
Ei työntekijällä ole oikeutta päättää sitä, että hän pitää pitämättömät lomansa irtisanomisaikana! Firma voi kyllä vaatia, että irtisanomisaikana perehdytetään seuraaja. Lomat maksetaan sitten rahana.