Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla laittaa lapselleni nimeä jossa on r-kirjain.

Vierailija
19.03.2017 |

Mitä jos hänellä tulee olemaan tuo r-vika. Jari muuttuu Jaliksi ja Sari Saliksi.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sit Jadiksi ja Sadiksi. :D

Vierailija
2/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi on paljon nimiä, joissa ei ole ärrää. Toivotaan, ettei tule s-vikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskalsin, vaikka itselläni oli lapsena r-vika.

Vierailija
4/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun perheeni ja koulu käytti aina lempinimeä jossa ei ollut R- kirjainta, vaikka oikeassa nimessäni oli. Ja olen siis r-vikainen.

Vierailija
5/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö enää pääse puheterapiaan? Ja onhan niitä muitakin puhevikoja. Millainen nimi pitäisi olla, että se menee jokaikiseltä muksulta oikein?

T: "Mali", sittemmin muutama kerta puheterapiaa 5-vuotiaana

Vierailija
6/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten et anna sellaista nimeä. Oman elämän voi tehdä juuri niin hankalaksi kuin haluaa.

T.äiti + 2 lasta, joilla kaikilla on r-kirjain etunimessä, eikä mitään ongelmaa

Vierailija
7/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on kaikilla ärrä ja sukunimessä ässä.  Hyvä keino varmistaa, että jos puhevika tulee, se tulee kanssa hoidettua.  Oppivat kuitenkin ilmankin sanomaan nuo kirjaimet oikein. 

Vierailija
8/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan sukunimenne ei ole jotain tyyliin Kurri niin tuskin on paha :D

Vierailija
9/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun minun nimessä ei olisi r-kirjainta.

T: R-vikainen, jonka jokaisessa nimessä R-kirjainta.

10/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten et anna r-nimeä. Mulla oli samat mietteet ja lasten nimissä ei tästä samaisesta syystä ole r-kirjainta. Yhdellä lapsista r-vika, jota ei olla saatu puheterapiassa ja kotiharjoituksilla kokonaan kitkettyä pois. Epäilen että se r-vika edes tulee korjaantumaankaan täysin. Ei kyllä ole teiniä ainakaan tähän mennessä haitannut, vaikka ei täydellisesti osaa ärrää sanoa.

Vierailija
11/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murkkuikäinen...mulkkuikäinen

Vierailija
12/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

R-vian voi korjata.

Vierailija
13/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi ettet ole viitsinyt nähdä vaivaa r:n oppimiseen.

Vierailija
14/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen bloggaaja joka risti kissansa Kylliksi. Tytär ei osannutkaan sanoa yytä, vaan sen tilalle tuli u.

Vierailija
15/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei r-kirjainta tarvitse antaa. Jos haluat ''kovuutta'' nimeen niin r:n korvaa hyvin kirjaimet K ja D.

Vierailija
16/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella on etunimessä sekä r ja s... Raskausaikana tuo vain muodostui kutsumanimeksi ja oli kyllä tarkoitus valita joku toinen nimi, mutta eihän sitä sitten enää mikään muu nimi tuntunut sopivalta. Yritettiin luottaa siihen, että tuskin tulee mitään. :-( Täyttää keväällä 2,5 vuotta eikä vieläkään osaa sanoa nimeänsä oikein (vähän kuin jos vaikka Aleksanteri sanoisi nimekseen "Ake"). Onkohan vielä toivoa, että joskus oppii sanomaan sen oikein? S:n ja r:n kanssa on ollut vaikeuksia. Joskus ne jäävät kokonaan pois tai s tulee esim. h:na tai edeltävä vokaali toistuu pitkänä s:n tilalla tai kaksois-s saattaa olla tt. R saattaa tulla l:nä tai edeltävä vokaali voi toistua r:nkin tilalla pitkänä. Joissain sanoissa on kuitenkin nyt oppinut sanomaan ne aika hienostikin, mutta aika harvassa ne sanat ovat. Esim. kiitos on kiitoossss. Tulee oikein korostuen tuo s. Muutenkin on puheen kanssa ehkä vähän jäljessä, mutta tämän vuoden puolella on alkanut tulla sanoja huimaa tahtia sen jälkeen, kun huulijänne leikattiin 2-vuotiaana. Kielijännekin oli kireä erään lääkärin mielestä, mutta sitä ei silti sairaalassa leikattu, kun ei katsottu muka tarpeelliseksi. :-/

Vierailija
17/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi ettet ole viitsinyt nähdä vaivaa r:n oppimiseen.

Harmi ettet ole nähnyt vaivaa oppimaan kohteliaisuutta.

Ja onneksi olkoon onnistuit loukkaamaan kommentillasi, niin kuin halusitkin.

Kuule olen käynyt ensin koulun erikoisopella tai joku vastaava. Sitten jossain koulun ulkopuolisella puheterapeutilla. Normaalipuheesta sitä ei kuule, osaan sanoa esim. traktori, tarpeeksi normaalisti mutta en esim. Harri. Mutta omaa nimeä edelleen jännitän lausua.

Vierailija
18/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue paljon satuja ja loruta esim risto reipas rytisi ja rätisi Riksussa jne. Puhu paljon. 

Vierailija
19/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi sanaa: Adolf Ernroth

Vierailija
20/26 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sitten antaisit lapselle nimen, jossa r-kirjain? Ei välttämättä kannata antaa... se on lapselle tosi ikävää, jos ei osaa sanoa omaa nimeänsä oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan