Maksuton ja laadukas päivähoito kaikille lapsille vuonna 2017
Sensijaan että lapsiperheen-elämä kallistuu, on aika tuntuvasti helpottaa lapsiperheiden arkea.
Silloin niitä lapsia uskalletaan tehdä tänne suomeen kun pärjääminen ei ole järkyttävää sinnittelyä.
Jos hallitus on viisas niin se tekee ensimmäisenä päivähoidon maksuttomaksi.
Ja olen vakaasti tätä mieltä vaikka olen vela.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Miten päivähoidon LAATU siitä muka dramaattisesti heikkenisi jos se tulisi ilmaiseksi lapsille?
Mistä luulet, että siihen revittäisiin rahaa, jos ei siitä budjetista, joka tälläkin hetkellä on päivähoitoon varattu? Ryhmät täytettäisiin ääriään myöten täyteen, koska uusia tiloja ei olisi varaa vuokrata/rakentaa, mitään uutta materiaalia ja leluja ei olisi varaa ostaa, sijaisia ei olisi varaa palkata, ruoka- ja siivouskuluista olisi pakko leikata (eli systeemi menisi todennäköisesti siihen, että kasvatushenkilökunta alkaisi tehdä ruoat ja vastata siivouksesta, kuten monissa yksityisissä jo tehdään), jne. Eivätkä edes nämä säästötoimet yksinään riittäisi, rahaa olisi silti liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Pelkosenniemen kunnassa on ilmainen päivähoito.
Siellä taitaakin kylän ainoassa päiväkodissa olla yhtä paljon lapsia kuin suuremmissa kunnissa on yhdessä ryhmässä.
Tän ketjun ap jakaa mun ajatukset:
http://www.vauva.fi/keskustelu/2816227/pahoittelut-sdp-mutten-kannata-i…
Vierailija kirjoitti:
Jos se lapsen hankkiminen on siitä hoitomaksusta kiinni, kannattaa jättää tekemättä. Kyllä ne menot vaan kallistuu lapsen kasvaessa.
Annapa esimerkkiä näistä kallistuneista menoista, jos päivähoitomaksu on sen about 300€/kk? Päivähoito on kuitenkin pakollinen meno jos töissä meinaa käydä, toisin kuin esim. isomman lapsen kalliit harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten päivähoidon LAATU siitä muka dramaattisesti heikkenisi jos se tulisi ilmaiseksi lapsille?
Mistä luulet, että siihen revittäisiin rahaa, jos ei siitä budjetista, joka tälläkin hetkellä on päivähoitoon varattu? Ryhmät täytettäisiin ääriään myöten täyteen, koska uusia tiloja ei olisi varaa vuokrata/rakentaa, mitään uutta materiaalia ja leluja ei olisi varaa ostaa, sijaisia ei olisi varaa palkata, ruoka- ja siivouskuluista olisi pakko leikata (eli systeemi menisi todennäköisesti siihen, että kasvatushenkilökunta alkaisi tehdä ruoat ja vastata siivouksesta, kuten monissa yksityisissä jo tehdään), jne. Eivätkä edes nämä säästötoimet yksinään riittäisi, rahaa olisi silti liian vähän.
Heh, ei sitä tietenkään sillä samalla budjetilla toteuteta :D Juuri oli jossain a-studiossa tai muussa ohjelmassa kansanedustajia tästä juttelemassa ja kyllä siinä taidettiin puhua miljoonista lisäeuroista, joita tarvitaan tämän toteuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä enkä kannata maksutonta päivähoitoa. Sitä kannatan että maksuperusteet laitetaan uusiksi. Tulorajat ylemmäksi ja hyvätuloisille korkeammat maksut, tarkoitan tässä oikeasti hyvätuloisia, yli 7 000e kuukaudessa tienaavia. Pienituloisille pienemmät maksut.
Miksi haluat rangaista vanhempia työnteosta? Tuohon 7000 e/kk pääsee kahden keskituloisen palkoilla. Eikö olisi reilumpaa maksaa jokaisesta lapsesta sama summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä enkä kannata maksutonta päivähoitoa. Sitä kannatan että maksuperusteet laitetaan uusiksi. Tulorajat ylemmäksi ja hyvätuloisille korkeammat maksut, tarkoitan tässä oikeasti hyvätuloisia, yli 7 000e kuukaudessa tienaavia. Pienituloisille pienemmät maksut.
Miksi haluat rangaista vanhempia työnteosta? Tuohon 7000 e/kk pääsee kahden keskituloisen palkoilla. Eikö olisi reilumpaa maksaa jokaisesta lapsesta sama summa.
Tarkoitettiin varmaan yhtä henkilöä joka tienaa 7000e kuukaudessa, pariskunta siis 14000e.
Meillä on jo progressiivinen verotus, työssäkäyvät ydin perheet joutuvat maksamaan kaksikertaisen progressiivisuuden.
Maksuton päivähoito poistaa myös kannustekuoppia äitien työnvastaanottamisessa. Työhön menosta ei rangaista.
Aliravittujen vanhusten asia on tärkeämpi. Vanhustenhoidon tilanne on hirvittävä. Sinne resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitettiin varmaan yhtä henkilöä joka tienaa 7000e kuukaudessa, pariskunta siis 14000e.
Nää on aina niin mahtavia. "Hei, pistetään kaikki, joilla on ziljoonan tulot, maksamaan päivähoidosta kunnolla. Sitten voidaan laskea pieni- ja keskituloisten maksuja..."
Päivähoito kustannetaan yhteiskunnan varoista vain siksi että vanhemmat voisivat mennä töihin. Muiden maksettavaksi ei kuulu lastenhoito siksi että äiti pääsee shoppailemaan ja lattelle. Kannatan päivähoidon maksujen laittamista osittain verovähennettäviksi, silloin tuki menee oikeaan osoitteeseen eli työssäkäyville vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Mitään muuta siellä ei sitten taida ollakaan.
Yksinhuoltajat alle 2000 eu ansaitsevat voisi armahtaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on aina niin mahtavia. "Hei, pistetään kaikki, joilla on ziljoonan tulot, maksamaan päivähoidosta kunnolla. Sitten voidaan laskea pieni- ja keskituloisten maksuja..."
On se minusta perin kohtuutonta että perhe jonka bruttotulot on 20 000e kuukaudessa maksaa päivähoidosta saman kuin perhe jossa bruttotulot on 4000e. Minun mielestä ensimmäinen perhe voisi maksaa vaikka 350e ja jälkimmäinen 250e kuukaudessa. Voihan suurituloinen hakeutua työhön jossa tienaa vähemmän jos tuo rahasumma jotenkin rasittaa. Ja tiedän että menee tuosta veroja.
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssasi aivan samoilla linjoilla. Lisäisin vielä maksuluokkia sinne yläpäähän, eli päivähoitomaksut määräytyisivät tulojen mukaan, samassa tulojen suhteessa kaikille.
Perheemme kuuluu ns. hyvätuloisiin, kuten monet ystäväperheemmekin. Olemme keskenämme puhuneet, että nykyinen systeemi ei ole reilu, lähinnä keskituloisille se ei ole reilu. Me maksamme saman kuin selvästi pienempiä tuloja tienaavat maksavat. Eihän tässä ole mitään järkeä, tasapuolisuudesta puhumattakaan.
Karstulassa on maksuton päivähoito.