Maksuton ja laadukas päivähoito kaikille lapsille vuonna 2017
Sensijaan että lapsiperheen-elämä kallistuu, on aika tuntuvasti helpottaa lapsiperheiden arkea.
Silloin niitä lapsia uskalletaan tehdä tänne suomeen kun pärjääminen ei ole järkyttävää sinnittelyä.
Jos hallitus on viisas niin se tekee ensimmäisenä päivähoidon maksuttomaksi.
Ja olen vakaasti tätä mieltä vaikka olen vela.
Kommentit (37)
Maksuton ja laadukas ei sovi samaan lauseeseen.
Jos se lapsen hankkiminen on siitä hoitomaksusta kiinni, kannattaa jättää tekemättä. Kyllä ne menot vaan kallistuu lapsen kasvaessa.
Vierailija kirjoitti:
yrittäkää nyt päättää että haluatteko te lastenhoitajille lisää palkkaa vai ilmaista hoitoa.
Eivät sulje toisiaan pois nämä kaksi.
Ei muuten maksa sen enempää kuin jonkun postin vaihtaminen itellaksi ja takaisin tai konsulttien diibadaabakäytön plus muut ihme hankinnat joihin kummasti löytyy rahaa yhteisestä kirstusta.
Lapsiin kannattaa sijoittaa.
Miksei helpoteta tuntuvasti lapsiperheiden arkea?
Se oikeasti maksaa itsnsä takaisin.
Minä kannatan maksutonta varhaiskasvatusta, mutta en maksutonta päivähoitoa. Maksutonta varhaiskasvatusta voisi tarjota samalla tavalla kuin maksutonta esiopetusta, 20h viikossa ja jos sen lisäksi tarvitsee päivähoitoa, siitä peritään maksu. Kotona olevien vanhempien lapsille voisi tarjota samantyylistä kerhotoimintaa kuin tähänkin asti, sen sijaan, että osa on kerhossa ja osa päiväkodissa, kuten tällä hetkellä. Ja kun tilojen puute on joillain alueella ongelmana, voisi ainakin osa kerhoista olla ulkona tapahtuvaa toimintaa, ns. "luontoleikkikouluja". Tutun lapsi on ollut sellaisessa ja he olivat siihen todella tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos se lapsen hankkiminen on siitä hoitomaksusta kiinni, kannattaa jättää tekemättä. Kyllä ne menot vaan kallistuu lapsen kasvaessa.
Siis anteeksi kuinka?
Juuri tämän nälvimisen vuoksi kaikki hyvä toteutuu hitaasti.
"jos se lapsen hankkiminen on äitiyspakkauksesta kiinni niin, jos se vauvan hankkiminen on lapsilisistä kiinni, niin.....jatka ole hyvä..."
Millä rahalla? Eläminen on kallista kaikille, ei vain lapsiperheille.
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla? Eläminen on kallista kaikille, ei vain lapsiperheille.
Kun on lapsista kyse, niin rahaa ei löydy. Päinvastoin.
Kaikenlaisiin humpuukiin syydetään ihan surutta satoja tuhansia euroja ja kukaan ei ole moisesta moksiskaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksei?
Yksityiset voivat olla yllättävän karseita paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi kuinka?
"jos se lapsen hankkiminen on äitiyspakkauksesta kiinni niin, jos se vauvan hankkiminen on lapsilisistä kiinni, niin.....jatka ole hyvä..."
mitä jos luovuttais niistä lapsilisistä ja päivähoito tulis maksuttomaksi? ne vähävaraiset lapsiperheet sais sitten lisää toimeentulotukea
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei sovi? Perustele.
Laitoin lapsen vasta lähes 4 v puolipäivähoitoon ja silloinkin oli paljon vapaapäiviä samaten eskarissa pidin paljon vapaapäiviä ja aloittikin vasta sattuneista syistä n 3 kk myöhemmin. Hyvin on osannut käyttäytyä ja koulu sujunut mallikkaasti.
Lisäksi päivähoitoa tulee olla tarjolla silloin, kun perheet sitä tarvitsevat. Minulla ei ole mitään tarvetta maksuttomalle varhaiskasvatukselle klo 8 -12, osaan varhaiskasvattaa ihan itse. Lapseni tarvitsisivat päivähoitoa klo 5.30 - 9.30 ja 15.00 - 19.00, myös viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi kuinka?
mitä jos luovuttais niistä lapsilisistä ja päivähoito tulis maksuttomaksi? ne vähävaraiset lapsiperheet sais sitten lisää toimeentulotukea
Olishan tuossakin ideaa, monille taitaa lapsilisäpäivä nykysuomessa olla pelastus.
Kun työssäkäyvät perheellisetkin joutuvat pärjätäkseen hakemaan toimeentulotukea.
Puhumattakaan pitkäaikaistyöttömistä perheellisistä.
Ajattele laajemmin.
Lamasuomessa ilmainen päivähoito-oikeus olis tosi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi päivähoitoa tulee olla tarjolla silloin, kun perheet sitä tarvitsevat. Minulla ei ole mitään tarvetta maksuttomalle varhaiskasvatukselle klo 8 -12, osaan varhaiskasvattaa ihan itse. Lapseni tarvitsisivat päivähoitoa klo 5.30 - 9.30 ja 15.00 - 19.00, myös viikonloppuisin.
Näin juuri.
Monet menisivät töihin jos päivähoidosta ei tarvitsisi murehtia.
Useimmat kyllä (varhais)kasvattaa lapsensa mielellään itse.
Vierailija kirjoitti:
Sensijaan että lapsiperheen-elämä kallistuu, on aika tuntuvasti helpottaa lapsiperheiden arkea.
Silloin niitä lapsia uskalletaan tehdä tänne suomeen kun pärjääminen ei ole järkyttävää sinnittelyä.Jos hallitus on viisas niin se tekee ensimmäisenä päivähoidon maksuttomaksi.
Ja olen vakaasti tätä mieltä vaikka olen vela.
Tyypillinen av-mamman vastaus on, en todellakaan maksa veroja sen takia että joku loisii ilmaiseksi päivähoidossa.
Jos ei ole varaa maksaa hoidosta niin ei lapsia kannata tehdä. Meillä kaksi teiniä.
Pienten lasten äidit vaatii vaikka mitä. Miksi pitäisi olla ilmainen päivähoito. Kun se on muutenkin poskettoman edullinen.
Lapsia kannattaa tehdä sen mukaan mitä pystyy elättämään.
Olen päiväkodissa töissä enkä kannata maksutonta päivähoitoa. Sitä kannatan että maksuperusteet laitetaan uusiksi. Tulorajat ylemmäksi ja hyvätuloisille korkeammat maksut, tarkoitan tässä oikeasti hyvätuloisia, yli 7 000e kuukaudessa tienaavia. Pienituloisille pienemmät maksut.
Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten äidit vaatii vaikka mitä. Miksi pitäisi olla ilmainen päivähoito. Kun se on muutenkin poskettoman edullinen.
Lapsia kannattaa tehdä sen mukaan mitä pystyy elättämään.
Juuri näin, ei kiinnosta pätkääkään pienten lasten tarpeet. Täytyy varmaan vaatia ilmaisia lukiokirjoja, kun meillä nuo lapset on teinejä ja joo kyllä maksettiin päivähoidosta niin kyllä maksaa muutkin.
Miten päivähoidon LAATU siitä muka dramaattisesti heikkenisi jos se tulisi ilmaiseksi lapsille?
yrittäkää nyt päättää että haluatteko te lastenhoitajille lisää palkkaa vai ilmaista hoitoa.