Kenelle antaisit lisää palkkaa?
Tuli mieleen tuosta lastentarhan opettajasta, joka mielestään ansaitsisi parisataa lisää bruttopalkkaa. Kenelle sinä olisit valmis antamaan lisää palkkaa niin, ettei raha synny tyhjästä vaan se kerättäisiin veronkorotuksina ja kalliimpina hintoina myös sinulta itseltäsi?
Kommentit (20)
En kenellekään. Mä mielummin puhkasisin asuntokuplan, jotta asumiskustannukset tipahtais ja jäis kaikilla enemmän rahaa palkasta käteen. Varallisuus tietty laskis, mutta ei voi mitään. Jatkuva hinnannousu ei vaan voi jatkua
En varsinaisesti nostaisi minkään ryhmän palkkoja, mutta nostaisin ehkä minimipalkkaa hieman korkeammalle ja vastaavasti pienentäisin tukia hieman, jotta saataisiin vähän suurempi ero työttömyyden ja työssäkäymisen välille rahallisesti.
Parempi palkka kuuluu ihan kaikille, jotka tekevät työtään kympin tuntipalkalla, tai jopa sitä vähemmällä. Asumiskustannukset ovat niin suuret.
Lisäksi tuntuu hirveältä, että maistereille maksetaan jotain 1800 euroa kuussa.
Siivoojille ja henkilökohtaisille avustajille. Ei muille.
Keskiluokalle, ne maksavat jo niin paljon veroja palkastaan.
Vierailija kirjoitti:
En kenellekään. Mä mielummin puhkasisin asuntokuplan, jotta asumiskustannukset tipahtais ja jäis kaikilla enemmän rahaa palkasta käteen. Varallisuus tietty laskis, mutta ei voi mitään. Jatkuva hinnannousu ei vaan voi jatkua
Eli asunnon ostaneet, asiansa hyvin hoitaneet tavalliset ihmiset saisivat maksaa tämän. Selvä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyntä ja tarjonta määräävät asumisen hinnan. Niin kauan kuin ihmiset maksavat vuokran, vuokria voidaan korottaa. Kupla ei taida ihan heti puhjeta, koska suuri osa asumisesta maksetaan verorahoilla ja valtio voi ottaa lainaa paljon ja kauan. Elämä Suomessa ilman asuntoa voisi olla hieman haastavaa.
Poliisi ja sairaanhoitaja ainakin. Työ on niin vastuullista ja henkisesti raskasta ja palkat todella alhaset verrattuna työhön.
Kätilöt, sairaanhoitajat, lähihoitajat jne. Palkka on ihan keskiverto, mutta työ ja palkka eivät kuitenkaan todellakaan kohtaa. Myös farmaseuteille ja siivoojille sais antaa enemmän palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyntä ja tarjonta määräävät asumisen hinnan. Niin kauan kuin ihmiset maksavat vuokran, vuokria voidaan korottaa. Kupla ei taida ihan heti puhjeta, koska suuri osa asumisesta maksetaan verorahoilla ja valtio voi ottaa lainaa paljon ja kauan. Elämä Suomessa ilman asuntoa voisi olla hieman haastavaa.
Suomi on täynnä halpoja asuntoja. Muutamalla kymmenellä tuhannella saa esimerkiksi Kotkasta mainion kerrostaloasunnon.
Mutta kun kaikki haluavat Ullanlinnaan tai muualle Helsingin kantakaupunkiin, niin kai nyt siellä on kallista. Ei sinne vaan mahdu enempää kämppiä.
Poliisit, sairaanhoitajat/kätilöt/ensihoitajat, päiväkodin ihmiset vaikka ei asia minua millään lailla kosketa kun ei ole lapsia. Mutta juuri nämä jotka tätä yhteiskuntaa pyörittää auttamalla kun muut apua tarvitsee tai on hätä, tekee pitkää päivää, tekee vuorotöitä ja on yöllä töissä, myös viikonloppuisin ja pyhisin, turvaa muiden selustaa vaaran tai sairauden uhatessa jopa omalla hengellään.
Ja omasta puolesta ensin sitä palkkaa voi kyllä leikata pois kaikilta kansanedustajilta, vähintään kaikki edut, koska kyllä sillä palkalla nyt helvetti pitäisi olla varaa kustantaa omat kyyditykset ja asumiset yms. Lomat on jo sitä luokkaa, että kyllä siinä pitäisi olla jo ihan riittävä bonari. Myös kaikilta suojatyöpaikkalaisilta jotka meidän verojen alla työskentelee valtion piikkiin. Sitten voidaan tehdä niitä korotuksia.
Se on oikeasti helppo sanoa jos tekee ma-pe säännöllistä työaikaa ja viikonloput aina vapaana, että mitä valitatte ja itsepähän valitsitte. Jo itselläni jaksamiseen vaikuttaa ratkaisevasti se, että jos vapaapäiväni ovat esim. keskiviikko ja sunnuntai. Olen aivan poikki koska en saa nollata kahta päivää putkeen ja vain levätä. Mutta en voi valita, voin tietysti irtisanoutua vakipaikastani ja alkaa yhteiskunnan elätiksi, töitä kun ei niin yksinkertaisesti vaan saa nykypäivänä. Eli valitsisin mielummin työajan ma-pe ja tekisin vähintään viikon putkeen samaa vuoroa, nyt saatan mennä töihin aamulla seitsemältä ja päästä kolmelta, seuraavaksi menen samana päivänä yhdeksän tunnin jälkeen kello 00 töihin koska täytyy. Ja sitten joku kehtaa valittaa että leikataan vaan lisistä pois ja mitä jotkut pyhät yms nykypäivänä enää vaikuttaa. Sitten minun puolesta kaikki paikat saa olla auki joka viikonpäivä 24/7 ja palkassahan sen ei tarvi näkyä, sitten olen tyytyväinen.
Huhhuh tulipas pitkä avautuminen mutta kun alko keittämään niin pahasti kun alkoi taas ajattelemaan koko systeemiä...
No kaikki sairaanhoitaja, röntgenhoitaja, lähihoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja, kätilö, labrahoitaja, suuhygienisti.... Onhan näillä palkat nousseet mutta lisää saa vielä todellakin nousta. Vastuuta sysätään lisää, palkassa se ei näy. Myös poliisit ja palomiehet ansaitsevat paljon enemmän palkkaa. Itse asiassa eikö olekin uskomatonta että näillä mainitsemillani aloilla tarvitaan palkan korotusta? Luulisi että nimenomaan näillä aloilla olisi se hyvä palkka!
Sipilän pussista voitais antaa vähän poliiseille palomiehille ja hoitajille palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli asunnon ostaneet, asiansa hyvin hoitaneet tavalliset ihmiset saisivat maksaa tämän. Selvä.
ei kai ne asunnon ostaneet joudu mitään maksamaan? ei se niiden velkamäärä kasva vaikka asuntojen hinnat putois.
Kätilöt.