hahmotushäiriö, eksyt joka paikkaan?
Onko muita jotka ei osaa hahmottaa kartta ja paikkoja?
Vieraat paikat on tuskaa, eksyn aina. Kauppakeskus, mistä mä tulin, miten pääsen pois autoni luo? Mistä ovesta tulin, mistä menen?
Tai kun ajat kaupungissa, pitäisi osata paikkaan minne ollaan menossa ja sujuvasti katsoa liikennettä ja kulkea sen mukaan. Olet ihan hukassa ja eksyt jonnekin hyvin kauas määränpäästä.
Ei, en osaa kulkea missään. Delegoin parhaani mukaan kaikki reissut jollekin joka hahmottaa kartan tai kävelen jostakin kauempaa, se on helpompaa.
Kommentit (49)
Kuulun joukkoon! Olen luullut, että kukaan ei voi uskoa, kuinka helposti minä eksyn. Mutta teitä onkin paljon. Joillekin toisille on vaan vaikea selittää, miten en minä osaa johonkin sellaiseen paikkaan, jossa olen käynyt monta kertaa.
Asiaan on yksinkertainen ratkaisu, joka on toiminut omalla kohdallani: kartanlukutaito! Se on ollut aivan pakko oppia ja siinä ohessa suunnistusta. Niinpä olen osannut liikkua niin Pariisissa kuin Pomokairassa.
Kyllä minä tiedän, että teistä moni sanoo, että ei millään opi. Voi olla aivan totta, jos eksymistaipumus liittyy johonkin lukihäiriöön tai muuhun sellaiseen. Mulla ei ole ollut koulussa ongelmia kielissä eikä varsinkaan matematiikassa, mutta kasvosokea olen. Kamalan noloa, kun ei tunnista naapuria.
Uimataidoton voi oppia uimaan ja laulutaidoton laulamaan - ja eksyvä voi oppia suunnistamaan sen verran, että selviytyy. Ei muuta kuin harjoittelemaan!
Heh, luulin että tää on siitä kun Amirkhani luuli olevansa pätmän. En tosin muista sitä jaksoa jossa pät sai nekkuun.
Minulla on hankaluuksia löytää google mapsinkaan kanssa perille, kun siinä kulkusuunta esitetään ihmeellisellä symbolilla niin menee jo pitkään pelkästään pyöriessä, että oikealle vai vasemmalle.
Minulla oli moni asia hahmottamistesteissä keskimääräistä alempi visuaalisissa jutuissa, mutta en saanut mitään diagnoosia. Yläasteella oli vaikeaa esim. pythagoraassa ymmärtää milloin käytetään siniä, cosia ja tania. Kielet, matikka, fysiikka sujuu ihan hyvin, mutta historiaa en oikein muista, kun siinä ei voi päätellä kuten esim. fysiikassa voi.
Olin matikassa aina hyvä ja ei ole lukihäiriötä. Olen DI. Muisti alkanut huonontua 15 vuotta sitten.
Kielissä olin surkea. Kasvomuistini on
huono.
Eksyn aivan joka paikassa. Ihan kamalaa menmä minnekään, kun heti oon eksyksissä. En kotikaupungissakaan hahmota reittejä. Aikoinaan autokoulussa opettajani muutti opetustapaansa. Yritti ensin sanoa vaikka, että aja rautatieasemalle tai linja-autoasemalle. Kyllä mä tiesin, missä se oli, mutta haahuilin aika kauan, kunnes lopulta löysin. Alkoi sitten sanoa, että seuraavasta oikealle jne.
Yths: ssä olin älykkyystestissä. Matemaattisesta hahmottamisesta täydet pisteet. Älykkyys selvästi yli 100
Lisää näitä!! Ihana huomata ettei olekaan ainoa!
Vierailija kirjoitti:
Pelottava ajatus, että tälläinen hahmotushäiriöisten porukka lähtisi johonkin ulkomaille! :D Tai edes risteilylle, hytti varmaan katoaisi kaikilta.
Nauroin ääneen tälle mielikuvalle.😁
Eksyn myös todella helposti, minulla on huono kasvomuisti, autolla peruuttaminen ja parkkeeraaminen on vaikeaa, kun en osaa hahmottaa etäisyyksiä. Jonkun verran on myös add:n oireita. Kävin joskus ammatinvalintapsykologilla, joka kysyi onko minulla todettu hahmotushäiriö. Tein nimittäin jonkun testin, jossa olisi tietynmuotoisista paloista pitänyt muodostaa kuutioita ja raksittaa sitten niiden palojen sivut, jotka osuvat ylhäällä yhteen. En osannut ollenkaan, en muista sainko yhtäkään oikein. En mä ole koskaan osannut epäillä mitään, koska koulussa olen pärjännyt ihan hyvin. Tuntuu, että ongelmat ovat alkaneet vasta nyt aikuisena. En ymmärrä ollenkaan, että mistä voisi johtua?
Kummallista on kuitenkin, että vaikka olen tällainen samanlainen kuin te tässä ketjussa, olen todella hyvä organisoija työssäni ja esim.työvuorojen teko on niiden hahmottaminen on minulle helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun joukkoon! Olen luullut, että kukaan ei voi uskoa, kuinka helposti minä eksyn. Mutta teitä onkin paljon. Joillekin toisille on vaan vaikea selittää, miten en minä osaa johonkin sellaiseen paikkaan, jossa olen käynyt monta kertaa.
Asiaan on yksinkertainen ratkaisu, joka on toiminut omalla kohdallani: kartanlukutaito! Se on ollut aivan pakko oppia ja siinä ohessa suunnistusta. Niinpä olen osannut liikkua niin Pariisissa kuin Pomokairassa.
Kyllä minä tiedän, että teistä moni sanoo, että ei millään opi. Voi olla aivan totta, jos eksymistaipumus liittyy johonkin lukihäiriöön tai muuhun sellaiseen. Mulla ei ole ollut koulussa ongelmia kielissä eikä varsinkaan matematiikassa, mutta kasvosokea olen. Kamalan noloa, kun ei tunnista naapuria.
Uimataidoton voi oppia uimaan ja laulutaidoton laulamaan - ja eksyvä voi oppia suunnistamaan sen verran, että selviytyy. Ei muuta kuin harjoittelemaan!
Kiva että olet oppinut! Ei täällä varmaan monellakaan mitään virallista diagnoosia hahmotushäiriöstä ole mutta en usko, että sulla ongelma kuitenkaan kovin paha on, jos olet kuitenkin oppinut lukemaan karttaa ja olet hyvä matematiikassa.
Onpa lohduttavaa huomata, että meitä eksyjiä on muitakin. Minäkin lähden aina päinvastaiseen suuntaan kuin pitäisi. Vaikka olisin viikon samassa hotellihuoneessa, lähden käytävällä aina väärään suuntaan. Laivalla löydän hytin, kun muistan numeron ja katson numero-opasteet, mutta hytistä lähdenkin sitten taas väärään suuntaan. Kauppakeskuksissa eksyn tietenkin, tutuissakin, siis sellaisissa, joissa olen käynyt kymmeniä kertoja. Kun sain ajokortin, joutui veljeni joka ikinen päivä neuvomaan, miten löydän hänen koululleen, kun vein hänet kouluun. Karttaa en osaa lukea enkä varmaan opikaan, kun olen jo 57-v. Olen myös täysin kasvosokea. En aikoinaan tunnistanut edes omaa äitiäni, jos näin hänet muualla kuin meillä tai hänen luonaan. Juuri hiljattain en tunnistanut omaa tyttöäni, joka tuli kaupungilla vastaan. Kielet ovat helppoja, matikka hepreaa. Hajamielisyydelleni lapseni nauravat ja sille, etten osaa keskittyä yhteen asiaan, vaan kaikki jää aina kesken, kun löytyy joku muu homma, joka muka pitää juuuri sillä hetkellä tehdä. Ja sitten unohtuu se, mitä olin alun perin tekemässä.
mulla on myös hahmotushäiriö mutta en eksy tuttuihin paikkoihin, outoihin tosin herkemmin. en osaa neuvoa meille kotiin ketään ja ärsyttää jos jollain ei ole navigaattoria. vaikka itse osaan meiltä kotoa poistua esim. kauppaan niin en hahmota reittiä jossne itse sitä kulje sillä hetkellä. karttojen luku on aivan kamalaa enkä tajua niistä mitään.
Hahmotushäiriöt ovat neurologista perää. Onko teillä/teidän lapsillanne todettu autismin kirjoon kuuluvia vaivoja kuten ADD, ADHD tai aspergerin syndrooma? Näihin juurikin kuuluu oikean ja vasemman sekoittuminen, tilan ja paikan hahmottamisen ongelmat, keskittymishäiriöt, aistihäiriöt (kuulo-, näkö-, maku-, tuntoherkkyys), kömpelyys, unohtelu, epätäsmällisyys, homssuisuus, järjestyksenpito-ongelmat, aloitekyky, lyhytjännitteisyys...
Vierailija kirjoitti:
Hahmotushäiriöt ovat neurologista perää. Onko teillä/teidän lapsillanne todettu autismin kirjoon kuuluvia vaivoja kuten ADD, ADHD tai aspergerin syndrooma? Näihin juurikin kuuluu oikean ja vasemman sekoittuminen, tilan ja paikan hahmottamisen ongelmat, keskittymishäiriöt, aistihäiriöt (kuulo-, näkö-, maku-, tuntoherkkyys), kömpelyys, unohtelu, epätäsmällisyys, homssuisuus, järjestyksenpito-ongelmat, aloitekyky, lyhytjännitteisyys...
mulla ei ole diagnosoitu mitään nuista tai edes epäilty mutta tunnistan itsessäni kyllä hahmotushäiriön lisäksi aistihäiriöitä, kömpelyyden, unohtelun (siis unohdan ihan niinkin yksinkertaisia asioita kun milloin viimeksi söin) ja aloitekyvyn puuttumisen.
en tosin tiedä onko jutussasi perää vai onko nämä vain sattumia
Mullakin on näitä tässä ketjussa esitettyjä ongelmia:
-Eksyn joka paikassa enkä osaa suunnistaa yhtään minnekään. Tosi pelottavaa.
-En tunnista kasvoja. Aiheuttaa noloja tilanteita, koska saatan tervehtiä vaikka useampaan kertaan tai en tunnista lainkaan ja jätän tervehtimättä.
-Hankala erottaa kumpi on vasen ja kumpi oikea.
-Laskupää ihan surkea. En osaa yhtään matemaattista ajattelua. Myös vuosilukujen ja aikakäsityksen hahmottaminen vaikeaa. Samoin kuin tilavuudet ja pituudet.
Vasenta ja oikeaa en erota automaattisesti, pitää ajatella kumpi on kumpi.
Autolla ajaessa osaan tutut reiti, mutta jos minulle aletaan selittämään jotain reittiä, en osaa seurata kertojan reittejä mielessäni.
Kielissä olen aina ollut hyvä, matikasta en ymmärrä mitään, pää menee täysin tukkoon numeroista ja matikan erikoismerkeistä- vai mitä onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla ei ole diagnosoitu mitään nuista tai edes epäilty mutta tunnistan itsessäni kyllä hahmotushäiriön lisäksi aistihäiriöitä, kömpelyyden, unohtelun (siis unohdan ihan niinkin yksinkertaisia asioita kun milloin viimeksi söin) ja aloitekyvyn puuttumisen.
en tosin tiedä onko jutussasi perää vai onko nämä vain sattumia
No olen erityisopettaja ja opiskellut alaa. Eli kannattaisi käydä testaamassa, mikäli elämää kovasti haittaa.
Nepsydiagnosoiduilla tosi yleinen sivuongelma...
Tutuissa paikoissa osaa kohtuu hyvin suunnistaa, kun reitit on aina samoja ja esim. auton jättää aina samoille huitteille.
Mutta vähänkin vieraampi paikka niin ihan hukassa on. Tässä melko vasta lähdin ajamaan yhdestä uudesta paikasta kotiinpäin ja käädyin heti parkkipaikalta väärään suuntaan, huomasin vasta kun maisema näytti aivan erilaiselta kuin tullessa. Tein saman paria päivää myöhemmin, samassa paikassa.
Tämän takia minulla ei ole ajokorttia. Eksyn suoralla tielläkin.