Matematiikan tenttiminen (Analyysi 1 & 2, HY), HJELP
Hei!
Löytyykö täältä matematiikan opiskelijoita? Olen ajatellut käydä tenttimässä kesällä kurssit Raja-arvot, Integraalilaskenta, Differentiaalilaskenta sekä Sarjat. En ole suorittanut tähän menneissä kuin yhden matikan kurssin (JYM), joten en oikein osaa arvioida muiden kurssien vaikeustasoa. Onnistuukohan näiden itseopiskelu keskiverto-opiskelijalta? Olen tavallisestikin todella laiska käymään luennoilla ja myös huono kuuntelemaan siellä, mutta matematiikasta ei tosiaan suorituksia oikein ole.
Onkohan ihan tuhoon tuomittu ajatus?
Kommentit (15)
On nuo analyysin kurssit haastavampia kuin jym, vatii vähän erilaista ajattelua. Mutta jos duunia jaksat tehdä, niin eiköhän ne läpi mene.
Ei matematiikkaa kuuntelemalla opikaan, vaan laskemalla. Luennot on ihan turhia. Itse suoritin kursseja kirjatentteinä niin että laskin itsekseni harjoitustehtäviä, mutta olinkin välkky. Jos arvelet olevasi vain keskinkertainen, kannattaa skipata ne luennot, mutta käydä kuitenkin harjoitusryhmässä, niin voi saada selkoa sellaisista tehtävistä jotka tuottivat vaikeuksia.
Ite opiskelen amk:sa tekniikan alalla, ja kävin analyysi ykkösen ja kakkosen vääntämäs avoimen amk:n kautta. Omassa tutkinto-ohjelmassa ei ole mun mielestä riittävän haastavaa matikkaa. Molemmista sain kolmosen itseopiskeluna. Nuo amk:n inssimatikka ykkönen ja kakkonen varsinkin on lapsellisen helppoja. Kuka tahansa osaa ne.
Millaiset pääsykokeet on matematiikkaan? Onko se pelkästään lukion materiaali vai onko siinä jotain lisämateriaalia? Haen psykkaa opiskelemaan ja ajattelin, että tilastotieteen opinnot voisi olla paikallaan jos en pääse tuonne sisään, koska ajattelin painottaa opinnoissani tilastotieteitä sivuaineena, koska minua kiinnostaisi tutkimustyö psykologian parissa. Taidan kyllä olla liikaa hukassa matematiikan saralla, että olisi mahdollisuuksia päästä sisään, kun lukiosta on niin pitkän aikaa, enkä muista matematiikasta juuri mitään ja aikoinaan lyhyt matikka tuli käytyä. Jos olisin ollut aiemmin tämän asian kanssa liikkeellä, niin olisi ehtinyt perehtyä matematiikkaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Millaiset pääsykokeet on matematiikkaan? Onko se pelkästään lukion materiaali vai onko siinä jotain lisämateriaalia?
Silkka lukio silloin kun itse hain, ja koe ihan järkyttävän helppo. Tai siis oli niissä vaikeimmissa tehtävissä hieman miettimistä, mutta sisään pääsi ihan naurettavan huonolla pistemäärällä. Ei tosiaan tule matemaatikkoja kaikista niistä jotka opiskelemaan pääsivät.
Kiitos nopeista vastauksista! Eiköhän ne sitten onnistu, apuakin on kuitenkin saatavilla lähipiiristä vaikeisiin tehtäviin, jos ei millään suju. Entä millainen on tilanne Lineaarialgebra ja matriisilaskenta - kursseilla? Näitä tarjotaan luentoina nyt kesällä, mutta toisaalta näiden tenttiminen onnistuisi tenttiakvaariossakin. Muutaman kurssin takia luennoille lähteminen täältä Espoon perämetsistä on aina vähän oma haasteensa, menisiköhän nämäkin tenttimällä?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset pääsykokeet on matematiikkaan? Onko se pelkästään lukion materiaali vai onko siinä jotain lisämateriaalia?
Silkka lukio silloin kun itse hain, ja koe ihan järkyttävän helppo. Tai siis oli niissä vaikeimmissa tehtävissä hieman miettimistä, mutta sisään pääsi ihan naurettavan huonolla pistemäärällä. Ei tosiaan tule matemaatikkoja kaikista niistä jotka opiskelemaan pääsivät.
Osa otetaan ilman koetta sisään, mutta silloin pitäisi kyllä olla vähintään M pitkästä matikasta. Mutta tässähän on vielä hyvin aikaa kertailla! Ei siellä mitään kovin ihmeellistä kysytä, helppo päästä sisään.
Matriisilaskenta on kivaa. Pidin siitä ehkä eniten kaikesta mitä aikanaan suoritin.
Eiköhän nuo sitten onnistune. :) -ap
Analyysi I:ssä on aina samantyyliset tehtävät, katso vanhat tenttikysymykset siis kolmannen kerroksen sieltä huoneesta, jossa vanhoja tenttipapereita säilytetään. Opettelet ratkaisutavat ulkoa ja voit saada jopa vitosen. Analyysi II on vähän eri asia, mutta siinäkin on usein 2-3 tehtävätyyppiä samoja joka tentissä, joten pääset läpi ihan niillä.
13 jatkaa, että itse sain Analyysi I:stä vitosen vuosia sitten vaikken oikeasti tajunnut miksi tehtävät menevät niin kuin kirjoitin. Vasta vuosia myöhemmin nämä tulivat uudestaan esille jossain kurssissa ja koin ahaa-elämyksen. Ulkoa opettelu on siis ihan ok tapa päästä tuo kurssi läpi.
Lineaari- ja matriisilaskenta on helpoin matikan kurssi, jonka olen käynyt. Matikan kursseja minulla yhteensä noin 50. Vinkkinä annan, että laskuharjoitusten huolellisella tekemisellä oppii parhaiten, ja ennen koetta kannattaa katsoa ainakin parin edellisvuoden kokeet, sillä koetehtävät perus- ja aineopintokursseissa ovat usein vuosi vuodelta melko samanlaisia.
Lineaarialgebra on helpohkoa ja kivaa, sitä voin suositella!
Analyyseista en uskoisi pääseväni läpi itseopiskeluna.
Ehkä puolikkaan perskarvan verran vaikeampia kuin jym, mutta pitäisi onnistua kunhan ei jätä lukemista viimeiseen iltaan. Siis jos vain tavoitteena läpipääsy eikä arvosanat