Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään Jyväskylään aikuisena muuttaneita?

Vierailija
18.03.2017 |

Miten olet päässyt sisään kaupunkiin, miten pian aloit viihtymään? Oliko 'tyly' tunnelma vai yuntuiko heti kotoisalta?
Muutin kauniista Joensuusta (joka ei sekään ole synnyinkaupunki mutta jossa asuin 12v) Jyväskylään noin vuosi sitten (toukokuussa) ja jotenkin koen että kaupunkiin ei meinaa sopeutua tai kotiutua, ja jotenkin ihmiset on tosi tylyn oloisia. Voihan vika olla minussakin, mutta olen parhaani mukaan yrittänyt verkottua ja tutustua.
Lasten kavereiden vanhempien piireihin en ole päässyt ollenkaam, ovat tunteneet vuosia ja suhtautuivat ulkopuoliseen tunkeilijaan nyrpeästi.
Mietin jo poismuuttoa. Molemmilla meistä puolisoista ihan ok työpaikat, mutta kaupunki vaan tuntuu niin tylyltä ja piireihin ei pääse.
Onko muilla ollut samanlaista?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen. Paljasjalkaisena jyväskyläläisenä -mutta muualla 15v asuneena - sain samanlaisen tylyn paluukohtelun ja jouduin kokemaan suurta ulkopuolisuutta, vaikka olen siis syntyjäni jyväskyläläinen. Jkl on muuttunut viimeisen 15v aikana idyllisestä ja tunnelmallisesta pikkukaupungista ns. suurkaupungiksi jossa on sellainen tietyllä tavalla tunteeton meno.

Kaipaan niin lapsuuteni Jyväskylää!

Minä paluumuutin Jyväskylään 12 vuoden jälkeen ja kokemus on aika erilainen. Kaupunki itsessään on selvästi muuttunut, se on totta - tosin niin on varmaan moni muukin suomalainen paikkakunta 10+ vuodessa. Omalla kohdalla vastaanotto on ollut positiivinen ja kiinnostunut. Esim. työpaikalla ja harrastuksissa ihmiset ovat tulleet yllättävän avoimesti juttelemaan ja ottaneet mukaan porukoihin, kun taas isommasta kaupungista on sellaisia kokemuksia, että uutta ihmistä tervehditään, muttei yhtään mitään muuta. Olen kueltämättä yllättynyt positiivisesti, odotin välinpitämättömämpää kohtelua.

Pidän siitä, että Jyväskylän ns. ruuhkat ovat aivan mitättömiä verrattuna etelän suurempiin kaupunkeihin. Luonto on lähempänä ja liikuntamahdollisuudet mainiot. Joku mainitsi teiden kunnon, se on kyllä hämmästyttänyt. Hirveitä monttuja ihan pääteilläkin.

Vierailija
22/32 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs ympäryskunnat? Eikös Muurame ja Laukaa ja Tikkakoski (muitakin kuntia taisi olla) olisi sellaisia kylämäisiä asuinpaikkoja? Jyväskylässä voi käydä vaan töissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ketään Laukaa/Muurame/Tikkakoski/tms asukkaita paikalla? Kiinnostaisi kuulla ko. paikoista.

Vierailija
24/32 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutettiin vajaa neljä vuotta sitten Etelä-Suomesta. Ei Jkl:ään vaan Muurameen mutta molemmat käymme työssä Jkl:ssä. Muurame on osoittautunut oikein mukavaksi paikaksi. Paljon kaltaisiamme lapsiperheitä asuu. Lapset sai naapurustosta heti paljon kavereita ja lähiympäristön ihmiset muutenkin mukavia. Lasten ja lasten harrastusten kautta tullut tutustuttua myös uusiin, ystäviksi muodostuneisiin ihmisiin. Kotiutuminen on käynyt oikein mukavasti.

Mikä alue muuramessa? Seunavuori? Kinkomaa? Muurameen muuttoa harkitsemassaa, mutta kun muutan kaukaa niin en tunne alueita. Missä olisi eniten lapsia ja lapsilla mahdollisuus saada paljon uusia kavereita?

Me asutaan Tervamäessä, mutta muutkin uudehkot alueet varmaan mukavia/hyviä. Kun on 2000-2010 luvulla rakennettua aluetta, niin asukaskunta muodostuu paljolti lapsiperheistä. Keskusta vähän rapistunut, kerrostaloja siinä lähinnä mutta nämä uudehkot asuinalueet, niitä erityisesti suosittelen.

Vierailija
25/32 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laukaa! Yhteisöllisyyttä, lapsiperheitä ja palveluita. Ei mikään ihme että jyväskylästä lapsipeheet 'vuotavat' pois kaupungista ja Laukaaseen

.

Vierailija
26/32 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri ja Kela täällä ainakin ovat erittäin hyvin hoitaneet hommansa. Ei minulla muuallakaan ollut kavereita tai töitä, mutta täällä on ollut todella helppoa ja vaivatonta syrjäytyä rauhassa. Olen itse asiassa ruvennut häpeämään tilannettani siksi vähemmän ja jopa uskaltautunut työkokeiluun. Iso peukku siis kaupungin sosiaalipalveluille.

Vierailija
27/32 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet päässyt sisään kaupunkiin, miten pian aloit viihtymään? Oliko 'tyly' tunnelma vai yuntuiko heti kotoisalta?

Muutin kauniista Joensuusta (joka ei sekään ole synnyinkaupunki mutta jossa asuin 12v) Jyväskylään noin vuosi sitten (toukokuussa) ja jotenkin koen että kaupunkiin ei meinaa sopeutua tai kotiutua, ja jotenkin ihmiset on tosi tylyn oloisia. Voihan vika olla minussakin, mutta olen parhaani mukaan yrittänyt verkottua ja tutustua.

Lasten kavereiden vanhempien piireihin en ole päässyt ollenkaam, ovat tunteneet vuosia ja suhtautuivat ulkopuoliseen tunkeilijaan nyrpeästi.

Mietin jo poismuuttoa. Molemmilla meistä puolisoista ihan ok työpaikat, mutta kaupunki vaan tuntuu niin tylyltä ja piireihin ei pääse.

Mä saatan joskus muuttaa takaisin synnyinkaupunkiini Jyväskylään. Muutin Joensuuhun 20-vuotiaana opiskelemaan. Ihmiset huomauttelivat siitä, kuinka arka ja pidättyväinen olen ja murteestanikin tuli kommentteja. Olin tosi ujo nuorena. En kotiutunut helposti. Täällä Joensuussa puhutaan enemmän, niin hyvää kuin pahaa. T. Junan tuoma

Vierailija
28/32 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saatan joskus muuttaa takaisin synnyinkaupunkiini Jyväskylään. Muutin Joensuuhun 20-vuotiaana opiskelemaan. Ihmiset huomauttelivat siitä, kuinka arka ja pidättyväinen olen ja murteestanikin tuli kommentteja. Olin tosi ujo nuorena. En kotiutunut helposti. Täällä Joensuussa puhutaan enemmän, niin hyvää kuin pahaa. T. Junan tuoma

Lisäys: musta Joensuu tuntui tylsän lättänältä. Jyväskylä on kaunis, mäkinen kaupunki.

Vierailija
29/32 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No entäs ympäryskunnat? Eikös Muurame ja Laukaa ja Tikkakoski (muitakin kuntia taisi olla) olisi sellaisia kylämäisiä asuinpaikkoja? Jyväskylässä voi käydä vaan töissä?

Tikkakoski ei ole kunta, vaan osa Jyväskylää.

Vierailija
30/32 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen kysymys: Onko suomessa yhtään kaupunkia jossa oikeasti VOI hankkia uusia kavereita, aikuisena tai nuorena opiskelevana aikuisena? Näitä ketjuja on tullut luettua aika monta ja omakin kokemus on sellainen että ei se taida oikein missään onnistua.

Vierailija
31/32 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda asuntoaluetta, esimerkiksi viitaniemi on ihan keskustassa kiinni, mutta on rauhallinen ja luontoa lähellä oleva alue.

Jyväskylässä on suomen paras kävelykatu ja todella hyvät harrastusmahdollisuudet.

Vierailija
32/32 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisin, että Joensuun jälkeen kaikki kaupungit tuntuvat tylyiltä.siellä, kun on hyvin epäsuomalainen ilmapiiri ja ihmiset jutustelevat niitänäitä vieraidenkin kanssa.

No jaa, puhuvat usein lämpimikseen eivätkä tarkoita, mitä sanovat. Tää hämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi