Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoivakodin mummu haukkui ulkonäköäni

Vierailija
18.03.2017 |

Sattui Maria Veitolat tänään. Olin keikalla hoivakodissa ja yksi pyörätuolissa istunut vanha mummu haukkui ulkonäköäni. MInulla on tosi pienet silmät ja niistä minua kiusattiin jo koulussa. Vähän herkkä aihe minulle siis. Nyt yksi mummu siinä ruokailuyhteydessä alkoi kovaan ääneen kommentoimaan "siansilmiäni". Kiva juttu ja mieli maassa.

Ei ole provo jos joku miettii. Mummut osaavat olla tosi ilkeitä.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oli minullakin yksi jokapäiväinen "Tuolta se lihava nyt tulee"-tyyppi vanhainkodilla. Joka perkeleen aamu kimittävällä äänellä nämä sanat, kun saavuin osastolle (ja kokoaikaista nimittelyä ja nälvintää). Kyllä ja kyllä, tiedän, tiedän, mutta.

Ajattelin usein mielessäni, että voi kun olisi mukavaa ilman tuota ihmistä. Ja kas, eipä mennyt kuin pari vk, niin oli just pudonnut sängystä, kun tulin. Valmisteltiin sairaalaan kuljetukseen. Ja minun piti mennä mukaan.

Monta tuntia siellä vierähti, kun kuvattiin ym. ja vietiin leikkaukseen sitten aikanaan. Toin juotavaa, rauhoittelin ja silittelin, olin läsnä ja luona, lohduttelin. Näytti sen verran pahalta tilanne, että mietin mitkä ovat viimeiset sanani hänelle. Sanoin "parane pian, sua odotellaan Terhokodilla"* kun lähdin. Rouva oli menehtynyt seuraavana päivänä. Jäi kuitenkin hyvä mieli. Opettikin jotain elämästä.

* Nimi muutettu

Opetti sen, että jos vietät pitkän iän, sairastut ja joudut hoitokotiin ja persoonaasi muuttuu ilkeäksi, niin silloin, et ole enää minkään arvoinen. Sinua ajatellaan vain oireittesi ja sairautesi perusteella ja siedätkin jo kuolla pois.

Tämän olen aina tiennyt. Opin monia asioita. Hyvä niin, koska olin nuori tuolloin.

Ja suhtauduin tuohon naiseen hyvin inhimillisesti ja ammattimaisesti. Tiedän tapauksia, missä hoitaja on suoraan vattua haistattanut ja vähän enemmänkin. Ja tiedän Turun Kurjenmäkiasiastakin aika lailla, koska ystäväni oli siellä töissä. Olen myös ihan fiksu, en tarvitse analyysiasi itsestäni :)

Meistä kukaan ei ole pyhimys. Olen kollegoiden kanssa jutellut, kuinka joskus on aika väsynyt, eikä siihen ei enää tarvitsisi mitään ylimääräistä painolastiksi. Meillä on yleensä kaikilla ollut yhtenevä mielipide tästä. Omat ärsykkeensä kullakin. Omat voimavaransa on hyvä tajuta ja myöntää. Onneksi positiiviset  kokemukset peittoavat ne huonommat melkein joka päivä kuitenkin.

Läheskään kaikilla ei mene näin, päätellen sairauslomista, niiden syistä ja kestosta.

Vierailija
42/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisit sanonu takasin että onko hiekkaa haarovälissä!

Tai että ainakin pärjään ilman tenoja.

Tai että rouva hyvä te näytätte ihan rusinalta.

Vituttaa noi ilkeet mummot, luulee että vanhuutensa varjolla voi sanoa mitä tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kamalaa, halipusi , Jospa olisit vaan tuumannu että sinun silmät ne menee pian lopullisesti kiinni.

Sairaus tai ei, ei se oikeuta mihinkään vittuiluun, eli anna takaisin. . Mutta ei kyllä kannata olla itkupilli tolla alalla itsekään.

Vierailija
44/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tunteesi. Olin juhlissa ja vieressä oleva mummo alkoi kommentoimaan ulkonäköäni ja totesi, että mieheni tuskin minua kauaa katselee.

Kuulemma tekee tuota kaikissa juhlissa, kerran haukkunut morsiamen tämän hääpäivänä. Morsian itkua pidätellen lukkiutunut sitten vessaan ja läheiset joutuneet maanittelemaan ulos sieltä.

Haukkunut äitini heti kun ovat ensi kerran tavanneet. Äitini on ehtinyt ojentaa kätensä: "Hei, olen X ja olen Y:n vaimo". Tämä mammeli on vain tuijottanut naama nurinpäin ja vastannut tervehdykseen: "Äläpä sinä luule olevasi joku, kun olet sukuun avioitunut. Sinua minun ei tarvitse noteerata saatikka muistaakkaan!".

Pahimmillaan kyseinen eukko nauraa pilkallisesti vielä päälle. Ja oikein jää odottamaan reaktiota.

Älä ap välitä, mummot osaa olla kauheita.

Vierailija
45/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen ehdotus teillä nuorilla sitten on tähän ongelmaan, että vanhat ja jotkut nuoretkin potilaat ovat jo oikeasti itsekkäitä ja ilkeitä tai taudin muutettua heidän aivotoimintaansa?

Mielellään jotain inhimillistä, kiitos.

Vierailija
46/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun rakas ja niin ihana, pahasti dementoitunut mummini kysyi äskettäin: kuka helvetin kunnan elätti sinäkin länkisääri olet.

En pahoittanut mieltä, kun tiesin, ettei se ollut rakas isoäitini, joka puhui, vaan hänen sisällään oleva Alzheimer- herra.

Vierailija
47/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen ehdotus teillä nuorilla sitten on tähän ongelmaan, että vanhat ja jotkut nuoretkin potilaat ovat jo oikeasti itsekkäitä ja ilkeitä tai taudin muutettua heidän aivotoimintaansa?

Ainakin toivon, että vanhusten kanssa työskentelevät ovat ammatilaisia ja heillä on keinot tähän. Ehkä se ajatusmaailma, että se on ymmärrettävää mutta kaikkea ei silti tarvitse sietää. Jos joku vanhus nimittelee jostakin syystä vain tiettyä hoitajaa niin ehkä joku muu voi hoitaa tämän potilaan.

Vierailija
48/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ihan perusluonteeltaan ilkeitä ja todella törkeitä vanhuksiakin. Eikö kaikilla ole muistisairautta.

Kyllä vanhuksiin tulee suhtautua ihan ihmisinä, eikä muistisairaina "höperöinä".

"No se on jo höpsö" "se on vähän pööpö jo"

Vitut. Mulkku on mulkku, oli se 30v tai 90v.

Jos ei ole diagnoosia, niin kyllä sitä pitää 90veenkin osata käyttäytyä.

Vierailija
49/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä pelkästään aivotoiminta, vaan myös kova kipu ja ainakin jos on pitkittynyt esim. synnytys. Kyllä kätilötkin saavat kuulla kaikenlaista, eikä kaikki niistä ole todella julkaisukelpoisia.

Vierailija
50/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä pelkästään aivotoiminta, vaan myös kova kipu ja ainakin jos on pitkittynyt esim. synnytys. Kyllä kätilötkin saavat kuulla kaikenlaista, eikä kaikki niistä ole todella julkaisukelpoisia.

Juu. Itse haukuin yhtä lääketieteen opiskelijaa synnytyksessä sanoilla 'Älä ole niin vitun avuton'. Oli varmaan ekoja päiviä harjoittelussa ja pyöri hämmentyneen oloisena muiden jaloissa.

Vierailija
51/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Itse haukuin yhtä lääketieteen opiskelijaa synnytyksessä sanoilla 'Älä ole niin vitun avuton'. Oli varmaan ekoja päiviä harjoittelussa ja pyöri hämmentyneen oloisena muiden jaloissa.

Varmaan hävetti jälkeenpäin :)

Vierailija
52/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä saa tosiaan hoitotyössä kuulla kaikenlaista. Mulle ei ole muistisairaat juurikaan koskaan laukoneet mitään, tai jos ovat se menee jotenkin niin automaattisesti sen sairauden piikkiin, ettei pahemmin hetkauta. Ajattelen, että minä olen hoitaja - sinä turvaton avuntarvitsija vanhus, jolla ei ole enää paljon iloja elämässä. Olet riippuvainen avustani.

Ehkä loukkaavampia ovat hieman parempikuntoiset ja psykogeriatrian puolella olevat, koska silloin näkee, että sillä ihmisellä on ihan tietoinen halu yrittää loukata sinua, saada mielesi pahaksi. Mutta noissakin tapauksessa asian voi aika helposti käsitellä mielessään siten, että niin "joku syy (hoitajaan liittymätön) sinullakin on olla helvetin ilkeä  etkä varmaan viihdy kauhean hyvin omissa nahoissasi".

Vierailija
53/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on muistisairas, niin ihmisen aivot ovat muuttuneet. Se aiheuttaa juuri tuota estottomuutta puheissa. Valitettava toki.

Vierailija
54/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sulla on likka siansilmät ja isooo peeeerrseee, oot tainnu olla ruoka-aikaan kotona!"

"Hyvin näil on mummu pärjänny".

Vierailija
55/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä liittyi maria veitolaan? Et voi olla rumempi kuin hän.

Vierailija
56/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä saa tosiaan hoitotyössä kuulla kaikenlaista. Mulle ei ole muistisairaat juurikaan koskaan laukoneet mitään, tai jos ovat se menee jotenkin niin automaattisesti sen sairauden piikkiin, ettei pahemmin hetkauta. Ajattelen, että minä olen hoitaja - sinä turvaton avuntarvitsija vanhus, jolla ei ole enää paljon iloja elämässä. Olet riippuvainen avustani.

Ehkä loukkaavampia ovat hieman parempikuntoiset ja psykogeriatrian puolella olevat, koska silloin näkee, että sillä ihmisellä on ihan tietoinen halu yrittää loukata sinua, saada mielesi pahaksi. Mutta noissakin tapauksessa asian voi aika helposti käsitellä mielessään siten, että niin "joku syy (hoitajaan liittymätön) sinullakin on olla helvetin ilkeä  etkä varmaan viihdy kauhean hyvin omissa nahoissasi".

Samantapaisia nimittelijöitä tapaa vaikka kunnan palveluissa, vasta perjantaina kuulin, miten en tee mitään hyödyllistä, istun vain päivät leveällä perseelläni ja räpsyttelen ripsiäni.

Kun menin tulostimelle, en malttanut olla keikuttamatta vähän ylimääräisesti takamustani, jonka koko on tuskin puoltakaan tuon nimittelijän omasta takapuolesta.

Meillä ei kyllä ole ihan pakko mitä tahansa kuunnella niin kuin hoitoalalla, voidaan sanoa, että tulisiko rouva uudestaan, kun on rauhoittunut.

Tosin meillä näistä pääsee illaksi eroon ja olen tietoisesti opetellut juuri ajattelemaan, miten helvetin vaikeaa se myrkyissään kiehuminen joillekin voi viime kädessä olla.

Olen ollut huomaavinani, että monet ei kovin vanhatkaan ihmiset eivät oikein käsitä suhteellisen normaaleja asioita, ja vaikka kuinka yksinkertaisesti selittäisi, niin sitten vain sulkevat korvansa ja hermostuvat, kun eivät tajua. Varmasti nuoremmilla asiakaspalvelijoilla on vielä hankalampaa opastaa, kun käyttävät esimerkiksi tietotekniikasta sanoja, joita jotkut eivät ole kuulleetkaan saati sisäistäneet.

Läheiseni on hoitoalalla ja kertoi (ei tietenkään tunnistettavasti), miten kaikkien pelkäämä  ilkeä nainen oli häneen mieltynyt ja kehunut, miten kerrankin sai hyvää ja asiallista palvelua. No seuraavalla käyntikerralla jo putosi todellisuuteen, kun sama asiakas lateli niin mielikuvituksellisia haukkumisnimiä, että siinä on jo mukana jonkinlaista kielellistä lahjakkuutta.

Hoitoammattilaisilla on varmaan vaikeinta, kun monilla on ammatti valittu ainakin osittain auttamishalun kautta. Vaatii luonnetta olla haukuttavana, vaikka tajuaakin sen sairaudeksi.

Ehkä siihen oppii tai jotkut yleensäkin eivät paljon varsinkaan aiheettomista haukuista paljon perusta.

Olen miettinyt myös sitä, että entä jos ihmiset kuulisivat toistensa ajatukset, joskushan sitä ajattelee rumasti ihan rakkaistakin ihmisistä tilapäisesti, eikä tulisi mieleenkään loukata häntä sanomalla niitä ajatuksia ääneen. Entä jos se suodatin otettaisiin pois, sellaista ehkä tapahtuu muistisairaan päässä. Pitää varmaan jo nyt vähän järjissään opetella ajattelemaan kaikista hyvää.

Vierailija
57/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nostan hattua kaikille vanhustenhoitotyötä tekeville. Itselläni ei riittäisi kyseiseen hommaan itsehillintä ei millään. Turpiin olisin lyönyt aivan varmasti jos en jotain pahempaa. Onneksi olenkin aivan muulla alalla .

Vierailija
58/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostelu, erityisesti ulkonaisen olemuksen arvostelu, ei koske ainoastaan vanhusten parissa työskenteleviä, saman joutuvat kokemaan myös muut hoitajat, lääkärit, sos.työntekijät, poliisit, parkkipirkot, opettajat jne.jne. Ja erityisesti julkisuuden henkilöt.

Vanhusten tai sairaan sanomana se on ihan ymmärrettävää, sillä taustalla on sairauksia, kipua, ahdistusta jne. Ja vaikka vanhuksella ei olisi muistisairautta, niin ikä tuo jo muutoksia aivoissa, joka usein johtaa epävakaaseen käytökseen.

Mutta se, että jopa nuoret, joiden päässä ei ole tehty mitään diagnoosia sairauksista, saattavat haukkua ja olla hyvinkin ilkeämielisiä ja arvostella ulkonaista olemusta hyvinkin loukkaavasti esim. julkisuuden henkilöitä, poliisia tai sos.työntekijää.

Se ihmetyttää kovasti ja mitä tälläisen päässä oikein liikkuu.

Vierailija
59/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on pienet, Itä-Suomalaisille ominaiset siniharmaat tihrusilmät, ja vieläpä todella syvällä päässä. Näytän siltä, kuin kasvoissani olisi silmien tilalla vain kaksi tummaa kuoppaa mutta saan kuulla paljonkin kehuja ulkonäöstäni, ja etenkin silmistäni :O

Vierailija
60/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutukseltasi olet?

Elämäsi ensimmäistä päivää vanhuksia hoitamassa?

Hoitotyössä ei pärjää ihminen joka ei ole sinut itsensä ja vikojensa kanssa.

Kenelläkään ei ole oikeutta arvostella toisen ulkonäköä. Ainut, että tuollaisessa työssä ei tietenkään saa vain välittää, koska ei voi ladata täyslaidallista takaisin. Itse kyllä kostaisin, huomioimalla tuollaisia junttimummoja juurikin vain sen välttämättömimmän..

Muistisairaat on tietty eri asia, mutta välttämättä ei ollut edes kyse siitä. Jotkut vanhukset vaan on ihan perseestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme