Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoivakodin mummu haukkui ulkonäköäni

Vierailija
18.03.2017 |

Sattui Maria Veitolat tänään. Olin keikalla hoivakodissa ja yksi pyörätuolissa istunut vanha mummu haukkui ulkonäköäni. MInulla on tosi pienet silmät ja niistä minua kiusattiin jo koulussa. Vähän herkkä aihe minulle siis. Nyt yksi mummu siinä ruokailuyhteydessä alkoi kovaan ääneen kommentoimaan "siansilmiäni". Kiva juttu ja mieli maassa.

Ei ole provo jos joku miettii. Mummut osaavat olla tosi ilkeitä.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole siis mummi, joka käyttäytyy tylysti tai aggressiivisesti, vaan se on sairaus. Tämä pitäisi osata erottaa, varsinkin vanhusten kanssa työskentelevän.

Mummi sairastaa muistisairautta ja sairauteen kuuluu tietyt oireet. Kyllä se edelleen on mummi joka tuolla tavalla käyttäytyy vaikka ei tee sitä ilkeyttää tai sen takia että se olisi aina ollut hänen tapansa ajatella ja toimia.

Vierailija
22/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla veemäisillä vanhuksilla ole muistisairautta. Osa on puhtaasti ilkeitä. Ei se psykopaatti vanhetessaan parane, eikä persoonallisuushäiriöinen.

Sairauden aiheuttaman ilkeilyn ymmärrän ja jätän kuulematta, mutta veemäisistä ilmoitan esimiehelle, joka saa laittaa käytökselle stopin.

En minä edes hoitajana kaikkea niele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauroin. en voi olla nauramatta mielikuvalle jossa joku vanha mummu naama kurtussa röhisee "senkin siansilmä"

Vierailija
24/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole siis mummi, joka käyttäytyy tylysti tai aggressiivisesti, vaan se on sairaus. Tämä pitäisi osata erottaa, varsinkin vanhusten kanssa työskentelevän.

Mummi sairastaa muistisairautta ja sairauteen kuuluu tietyt oireet. Kyllä se edelleen on mummi joka tuolla tavalla käyttäytyy vaikka ei tee sitä ilkeyttää tai sen takia että se olisi aina ollut hänen tapansa ajatella ja toimia.

Kyllä hän mummi fyysisesti on. Mutta sairaus on muuttanut persoonan ja toimintakyvyn täysin. Jos muistelen aikoja mummin kanssa, niin muistelen kyllä aikoja ennen hänen sairauttaan, jolloin hän oli oma itsensä.

Vierailija
25/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla veemäisillä vanhuksilla ole muistisairautta.

Totta, mutta hoivokodeissa asuvilla vanhuksilla lähes kaikilla on muistisairaus. Sen lisäksi voi tietenkin olla että he ovat olleet veemäisi jo ennen muistisairautta.

Vierailija
26/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla veemäisillä vanhuksilla ole muistisairautta. Osa on puhtaasti ilkeitä. Ei se psykopaatti vanhetessaan parane, eikä persoonallisuushäiriöinen.

Sairauden aiheuttaman ilkeilyn ymmärrän ja jätän kuulematta, mutta veemäisistä ilmoitan esimiehelle, joka saa laittaa käytökselle stopin.

En minä edes hoitajana kaikkea niele.

Suurin osa ainakin vanhainkodissa olevista vanhuksista on muistihäiriöisiä. Ensimmäisenä paikan saa ne kenellä pää ei enää toimi.

Vierailija
27/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nipistä mummoa ohikulkiessasi.

Vierailija
28/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän mummi fyysisesti on. Mutta sairaus on muuttanut persoonan ja toimintakyvyn täysin. Jos muistelen aikoja mummin kanssa, niin muistelen kyllä aikoja ennen hänen sairauttaan, jolloin hän oli oma itsensä.

Sairaus toki muuttaa persoonallisuutta.

Vierailija
29/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ajateltaisiin että muistisairaus käyttäytyy noin eikä mummi olisi paljon helpompaa estää muistisairautta laukomasta ilkeyksiä kuin yrittä hoitaa oireita joita mummilla muistisairaudesta johtuen on.

Vierailija
30/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt ennen hoidettavansa lyömistä tai tappamista, niín kuin täällä jollain toisella tavalla sairastuneet ehdottelevat, kannattaa vielä se diagnoosi varmistaa ihan lääkäriltä, ettei mene murhaamiseksi. Oksettavaa sakkia, jos ei ymmärrä sairautta, edes ammattilaiset.

Vierailija
31/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä kannata ottaa tollasia itseensä. Varsinkin muistihäiriöiset voivat höpötellä ihan mitä tahansa.

Itsekin olen saanut kuulla vaikka mitä.

Ei ole tämä mummu muistisairas, vaan niitä ihmisiä, joiden mielestä on rehellistä ja persoonallista sanoa ääneen kaikki mitä mieleen tulee. Muistisairaiden kommenteista en välitä.

T. Ap

Vierailija
32/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta hoivokodeissa asuvilla vanhuksilla lähes kaikilla on muistisairaus. Sen lisäksi voi tietenkin olla että he ovat olleet veemäisi jo ennen muistisairautta.

Itse olen kuullut eräältä lääkäriltä, että alzheimer monesti muuttaa persoonan täysin vastakkaiseksi. Henkilö joka normaalisti on voinut olla ilkeä voi sairastuttuuaan muuttua lempeäksi.

Vierailija
33/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kuullut eräältä lääkäriltä, että alzheimer monesti muuttaa persoonan täysin vastakkaiseksi. Henkilö joka normaalisti on voinut olla ilkeä voi sairastuttuuaan muuttua lempeäksi.

Useinkin olen nähnyt että lempeä muuttuu ilkeäksi, mutta en kyllä päinvastoin.

Vierailija
34/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oli minullakin yksi jokapäiväinen "Tuolta se lihava nyt tulee"-tyyppi vanhainkodilla. Joka perkeleen aamu kimittävällä äänellä nämä sanat, kun saavuin osastolle (ja kokoaikaista nimittelyä ja nälvintää). Kyllä ja kyllä, tiedän, tiedän, mutta.

Ajattelin usein mielessäni, että voi kun olisi mukavaa ilman tuota ihmistä. Ja kas, eipä mennyt kuin pari vk, niin oli just pudonnut sängystä, kun tulin. Valmisteltiin sairaalaan kuljetukseen. Ja minun piti mennä mukaan.

Monta tuntia siellä vierähti, kun kuvattiin ym. ja vietiin leikkaukseen sitten aikanaan. Toin juotavaa, rauhoittelin ja silittelin, olin läsnä ja luona, lohduttelin. Näytti sen verran pahalta tilanne, että mietin mitkä ovat viimeiset sanani hänelle. Sanoin "parane pian, sua odotellaan Terhokodilla"* kun lähdin. Rouva oli menehtynyt seuraavana päivänä. Jäi kuitenkin hyvä mieli. Opettikin jotain elämästä.

* Nimi muutettu

Vierailija
35/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä kannata ottaa tollasia itseensä. Varsinkin muistihäiriöiset voivat höpötellä ihan mitä tahansa.

Itsekin olen saanut kuulla vaikka mitä.

Ei ole tämä mummu muistisairas, vaan niitä ihmisiä, joiden mielestä on rehellistä ja persoonallista sanoa ääneen kaikki mitä mieleen tulee. Muistisairaiden kommenteista en välitä.

T. Ap

Vaikka hänellä ei virallista diagnoosia olekaan niin voihan hänellä jotakin muistihäikkää ym. olla, joka vaikuttaa persoonaan. Vai tunnetko hänet niin hyvin, että tiedät hänen aina olleen samanlainen.

Jos taas tiedät varmaksi hänen olevan henkilö, joka laukoo mitä tahansa niin eikö silloin ainakin ole helpompi laittaa kommentti toisesta korvasta ulos?

Vierailija
36/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin oli minullakin yksi jokapäiväinen "Tuolta se lihava nyt tulee"-tyyppi vanhainkodilla. Joka perkeleen aamu kimittävällä äänellä nämä sanat, kun saavuin osastolle (ja kokoaikaista nimittelyä ja nälvintää). Kyllä ja kyllä, tiedän, tiedän, mutta.

Ajattelin usein mielessäni, että voi kun olisi mukavaa ilman tuota ihmistä. Ja kas, eipä mennyt kuin pari vk, niin oli just pudonnut sängystä, kun tulin. Valmisteltiin sairaalaan kuljetukseen. Ja minun piti mennä mukaan.

Monta tuntia siellä vierähti, kun kuvattiin ym. ja vietiin leikkaukseen sitten aikanaan. Toin juotavaa, rauhoittelin ja silittelin, olin läsnä ja luona, lohduttelin. Näytti sen verran pahalta tilanne, että mietin mitkä ovat viimeiset sanani hänelle. Sanoin "parane pian, sua odotellaan Terhokodilla"* kun lähdin. Rouva oli menehtynyt seuraavana päivänä. Jäi kuitenkin hyvä mieli. Opettikin jotain elämästä.

* Nimi muutettu

Opetti sen, että jos vietät pitkän iän, sairastut ja joudut hoitokotiin ja persoonaasi muuttuu ilkeäksi, niin silloin, et ole enää minkään arvoinen. Sinua ajatellaan vain oireittesi ja sairautesi perusteella ja siedätkin jo kuolla pois.

Vierailija
37/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin epäuskottavaa, että hoitajakoulutuksen saanut ihminen ei tiedä, että alzheimeria ja dementiaa sairastavat voivat päästellä suustaan kaikenlaista. Ei ole ammatillista loukkaantua siitä. Eivöt ne potilaat sile mitään voi. Oliko tää provo?

Vierailija
38/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin epäuskottavaa, että hoitajakoulutuksen saanut ihminen ei tiedä, että alzheimeria ja dementiaa sairastavat voivat päästellä suustaan kaikenlaista. Ei ole ammatillista loukkaantua siitä. Eivöt ne potilaat sile mitään voi. Oliko tää provo?

Jep. Todella epäammattimaista tulla vauvapalstalle avautumaan potilaistaan. Mitäpä jos tämä vanhus haukkuu kaikkia samalla nimityksellä ja nyt joku omainen tunnistaa tästä.

Vierailija
39/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin tunnistaa Ap:n juuri noista siansilmistä! :D

Vierailija
40/62 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille on käynyt noin, mummu oli ennen aikamoinen ihmisten nimittelijä (takanapäin toki), ei kukaan esimerkiksi ollut hänen mielensä mukaan normaalin näköinen, vaan lihava pössykkä tai laiha kuikelo tai muuten vain ruma, puhumattakaan, miten kamalia ihmishirviöitä hänen miniänsä olivat.

Nyt on ollut pari vuotta Alzheimeriin sairastuttuaan herttainen vanhus ja kiitollinen kotihoitajille ja meille sukulaisillekin. Toki lähimuisti on suunnilleen 50 sekuntia pitkä, mutta juttelee kyllä ihan mukavia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän