Tarja on laulajana yliarvostettu
Puhdas oma mielipiteeni. En mitenkään mollaa Tarjaa, hän on teknisesti paras laulaja ollut Nightwishissa, koska hän on yksi koulutetuimpia laulajia maailmassa. Hänellä on kaunis ääni ja se sopii Nightwishin vanhaan tuotantoon.
En vain ymmärrä ylistystä ja siitä monesti koituvaa Anettevihaa. Anette on täysin aliarvostettu sekä Nightwishin laulajana että laulajana yleisesti. Hänelle eivät monet antaneet mahdollisuutta, koska viha Tarjan erotuksesta oli niin suuri.
Aneten ääni on voimakkuudeltaan suurin näistä kolmesta laulajasta. Tarjan on taas ohuin ja pienialaisin, se on kylmä fakta. Tarja laulaa teknisesti oikein ja on puhdas ykkössopraano ja klassinen laulaja. Ääniala kuitenkin jää noihin korkeisiin ääniin. Matalat äänet hukkuvat samantien, koska hän ei hallitse sitä. Sen sijaan Floor ja Anette hallitsivat sekä korkeat että matalat äänet. Sen lisäksi ääni on voimakas ja sitä vaaditaan nykyisen Nightwishin solistilta. Tarja ei tähän kykenisi.
Anette ei laula yhtä puhtaasti mikä on täysin ymmärrettävää, koska ei ole samanlaista koulutustaustaa kuin muilla. Se ei kuitenkaan estänyt häntä luomaan Nightwishille uusia kasvoja ja erilaista hienoa tuotantoa. Hän teki omia sovituksia vanhoihin biiseihin ja minusta ne ovat hienoja. Teknisesti oikein ei laula moni suomalainen rilluttajakaan, silti niitä kuunnellaan.
Minusta Anette ansaitsisi enemmän respectiä. Aika paljon alkuajoillaan joutui kestämään entisiltä faneilta vihaa, jonka syy ei edes häntä koskenut. Heiteltiin lavalla ruuilla ja haukuttiin. Kaikki siksi, etteivät tarjafanit ymmärtäneet ollenkaan sitä, että Tarja ansaitsi potkut bändistä. Ei toki pojillakaan olleet puhtaat jauhot pussissa, mutta Tarja itse leikki tulella.
En käsitä mistä Tarjan yli-ihannointi tulee. Tavallinen sopraanoääninen laulaja joka on koulutettu hommaansa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Liian monta laulajan vaihtoa. Tarja oli paras.
Kolme laulajaa on aika vähän 20-vuotisen bändin uralla. Aina te Tarja-fanit liioittelette.
Olen oikeastaan samaa mieltä. Nightwishia olen kuunnellut n.13 vuotta ja olen tykännyt kaikista laulajista. Eniten kuitenkin vetoaa nimenomaan Nightwishin kappaleet, ja kaikki laulajat ovat mielestäni esittäneet niitä hyvin.
Floor ehkä sopii bändiin parhaiten, mutta pidin kovasti myös Tarjan ja Aneten laulusta. En kuitenkaan ymmärrä miksi niin moni on sitä mieltä, että nimenomaan Tarja oli Nightwishin "oikea" ja ehdottomasti paras laulaja, biisit kun toimivat muillakin laulajilla erinomaisesti. Samoin Aneten dissaamista en tajua, kauniistihan nainen laulaa.
Anette on vähän kuin Blaze Bayley oli Iron Maidenissa; ääni toimi niissä biiseissä joissa itse oli alkuperäislaulaja mutta vanhoissa ei niinkään.
Tuli juuri hankittua tuo uusi kolmen livekeikan bluray ja on pakko sanoa, että nyt on Nightwishillä arvoisensa laulaja. Floor on ylivoimaisesti sopivin tuohon musiikkiin. Hän myös livenä osuu kaikkiin nuotteihin, mitä samaa ei voi sanoa kummastakaan edellisestä solistista.