Alprox 0,25mg ja sivuvaikutukset
Sain lääkäriltä paniikkihäiriön hoitoon reseptin Alproxiin, 0,25mg vahvuudeltaan. Olen nyt kohta viikon syönyt ja maha on mennyt aika sekaisin, muita sivuvaikutuksia ei oo ollu. Onko samanlaisia kokemuksia kenelläkään? Helpottaako tuo mahan sekaisuus ajan kuluessa?
Kommentit (11)
Mulla oli ibs yhtäaikaa alproxin kanssa, mutta en uskalla sanoa, kumpi tuli ensin.
Onko lääke auttanut muuten?
Mites jos lukaisisit tuoteselosteen http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=2323&i=ORION+PHARMA_ALPROX
"Lääkityksen tarve ja lääkkeen sopivuus tulee arvioida uudelleen yhdessä lääkärin kanssa viimeistään 4 viikon kuluttua hoidon aloittamisesta."
Hyvin yleiset haittavaikutukset (useammalla kuin yhdellä 10:stä):
turtuneisuus (sedaatio), uneliaisuus.
Yleiset haittavaikutukset (harvemmalla kuin yhdellä 10:stä):
ruokahalun heikkeneminen
masennus, sekavuus, kyvyttömyys pysyä paikoillaan
haparoivat liikkeet (ataksia), koordinaatiohäiriöt, muistin heikkeneminen, puheen puuroutuminen, keskittymisvaikeudet, heitehuimaus, päänsärky, pyörrytys
näön hämärtyminen
sydämen nopealyöntisyys, sydämentykytys
nenän tukkoisuus
ummetus, ripuli, pahoinvointi
suun kuivuminen, syljenerityksen lisääntyminen, nielemishäiriöt
allerginen ihottuma
väsymys, voimattomuus, ärtyneisyys.
Melko harvinaiset haittavaikutukset (harvemmalla kuin yhdellä 100:sta):
veren suuri prolaktiinipitoisuus (hyperprolaktinemia)
ruokahalun puuttuminen (anoreksia)
levottomuus, kiihtyneisyys, ärtyneisyys, aggressiivisuus, harhaluulot, raivonpuuskat, painajaiset, aistiharhat, psykoosit, epäasianmukainen käyttäytyminen ja muut käytöshäiriöt, unettomuus, epänormaali ajattelu, hermostuneisuus, ärsytys, sukupuolivietin muutokset
muistinmenetys, lihasjänteyden häiriöt, vapina
näköhäiriöt, kaksoiskuvat ja kohonnut silmänpaine
oksentelu
keltaisuus, epänormaali maksan toiminta
kutina
luustolihasten heikkous
virtsaamisvaivat, kuukautishäiriöt, seksuaalinen toimintahäiriö
painon muutokset.
Miten usein otat lääkettä? Jatkuvassa käytössä bentsot vaikuttavat mm. muistiin ja oppimiseen. Koordinaatiokin saattaa kärsiä. Jos on ripulia niin imodium auttanee.
Käytät sen 4vko ja jos sivuvaikutukset ei ole hävinneet, soitto lääkärille ja vaihto toiseen lääkkeeseen.
Mä en ihan helposti suostuisi pkv-lääkkeen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ihan helposti suostuisi pkv-lääkkeen käyttöön.
Pkv-lääke?
Ap, olen itse käyttänyt tuota joskus 15 vuotta sitten. Nyt harkitsisin ihan eri tavalla. Suosittelen miettimään oireiden vakavuuden, lääkkee tehon ja sen tiedon kanssa, että keskushermostoa lamaava lääke lamaa kehosta väistämättä muitakin toimintoja kuin vain sen hermoston itsensä.
Kyllä, olen lukenut pakkausselosteen tarkkaan :) noin muuten lääke on helpottanut jo jonkin verran arkielämää, lääkäri tosin sanoi että voi mennä päälle viikko ennen kuin alkaa vaikuttaa kunnolla.
Mulla ei siis aiemmin ole ollut vatsan kanssa ongelmia, sillä siis halusin kysellä että onko todennäköistä että liittyy tähän lääkkeeseen. Ettei siis ole mikään tauti tms.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen lukenut pakkausselosteen tarkkaan :) noin muuten lääke on helpottanut jo jonkin verran arkielämää, lääkäri tosin sanoi että voi mennä päälle viikko ennen kuin alkaa vaikuttaa kunnolla.
Mulla ei siis aiemmin ole ollut vatsan kanssa ongelmia, sillä siis halusin kysellä että onko todennäköistä että liittyy tähän lääkkeeseen. Ettei siis ole mikään tauti tms.
Todennäköisesti lääke lamaa suolen liikkeitäkin tai sitten muuten vaan ärsyttää suolen pintaa.
Sokeritabletteja pitäisi kaltaisillenne luulotautisille määrätä. Buranaa otetaan päänsärkyyn, muuta ei terve mies tarvitse.