Miksi au pairit Kanadassa Vanessa haluaa pilata maineensa maanlaajuisesti?
En ymmärrä. Kyllä saa koko suku ja etenkin lentokentälle saattanut isä hävetä. Nuori nainen pilaa maineensa niin että saa tuskin enää kavereitakaan. En sano että on kokonaan huono ihminen mutta todellakin kypsymätön ja aika paljon muita negatiivisia adjektiiveja tähän. En nyt viitsi sanoa kaikkea ääneen.
Kommentit (401)
Oliskohan se Johannan ja Vanessan riita ikinä selvitetty jos Vanessa ei olis ottanu aiheeks? Toi Johanna vaikutti niin aralta et tuskin olis tehny alotetta
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti oikeasti au paireiksi lähtevissä on enemmän itse asiaan eli lastenhoitoon keskittyviä ihmisiä, jotka tajuaa, että perheet antaa omat lapsensa heidän vastuulleen. Toki siinä reissussa on ja saa olla muitakin motiiveja, kuten kielen oppiminen, uuteen maahan ja erilaiseen kulttuuriin tutustuminen ja hauskanpito. Mutta se ei käy mun järkeen, että au paireiksi lähtevä tyyppi inhoaa lapsia, ei osaa tehdä ruokaa tai mitään kotitöitä, ei osaa olla lasten kanssa ja ainoa hauskanpito on vetää perseet muiden suomalaisten kanssa ja tulla sitten krapulassa hoitamaan lapsia tai myöhästyä/jättää tulematta töihin aamulla. Ei kerta kaikkiaan. Yli kaksikymppiset ei ole enää mitään teinejä. Pitää olla jo jotain kykyä valmistautua työtehtäviin, ottaa vastuuta, pysyä sovitussa aikataulussa ja tehdä se homma kunnolla, mitä varten on sinne lähtenyt.
Vai tuleeko jollekin yllätyksenä, että au pair hoitaa ja leikittää lapsia, tekee ruokaa, huolehtii pienistä kotihommista, monissa maissa kuljettaa lapsia autolla kouluun ja takaisin jne?
Olen samaa mieltä kanssasi. Täytyy omien kokemusteni pohjalta kuitenkin mainita, että au pairiksi lähtöä tyrkytetään liiankin innokkaasti nuorille tytöille/naisille. Harvemmin kuulee, että maailmalle halajavaa parikymppistä naista kehotettaisiin esim. vapaaehtoistyöhön, Working Holiday -viisumin hankkimiseen tai muuhun vastaavaan. Todella moni olettaa, että kaikki nuoret naiset ovat innostuneita lapsista ja hanskaavat kotityöt tuosta noin vaan. Jos oma itsetuntemus on hataralla pohjalla, niin en ihmettele, että au pairiksi lähtee myös sinne täysin sopimattomia henkilöitä.
Olen itse aina ollut vastuullinen, rauhallinen ja sopeutuvainen persoona. Pienistä lapsista en ole kuitenkaan koskaan pitänyt ja olen melkoisen suurpiirteinen kotitöiden tekemisen suhteen. Tästä huolimatta minulle tuputettiin au pair -vuotta silmät suut täyteen, koska "kyllä se nuorella naisella hoivaamisvietti aina sieltä löytyy". Onneksi ymmärsin olla lähtemättä au pairiksi. Jos olisin lähtenyt, niin olisin varmasti ollut kauhumatskua siinä missä ketjun aiheena oleva Vanessakin.
En ymmärrä miksi lähti au pairiksi...
Niin, parissakymmenessä vuodessa maailma on muuttunut aika paljon. Ennen reilu kaksikymppinen oli jo aikuinen, joko töissä tai opiskelemassa tai usein molempia, jollakin jo perhettäkin, etenkin tytöt/naiset osasi tehdä kotihommia ja laittaa edes auttavasti ruokaa, tajusivat jotain lastenhoidosta ja joillakin oli jo perhettäkin. Nyt reilut parikymppiset keskittyy itseensä, tubeen, contouringvarjostuksiin, laukkuihin, nettihaasteisiin, instaan, Aasian spessumatkoihin ym. Tavallinen työ on paskaa ja jos ei jotain hienoo tube- tai telkkarityötä tai jotain viestintää tai sillee, ei voi mennä töihin. Ja tää sama jatkuu monilla yli kolmenkymmenen iänkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikki au paireiksi lähtevät tuollaisia itsekeskeisiä ja viinaan meneviä tyyppejä kuin nämä ihmiset tässä ohjelmassa fiksua ja sivistynyttä Johannaa lukuunottamatta? Olin aika järkyttynyt. Se Monakin. Aikuiselle ihmiselle tärkeintä päästä vaan ryyppäämään halloweenina.
Tosi pettynyt Yleen, kun tästä ohjelmasta tehty pelkkää kännäyksen esittelyä. Tuli sellainen mielikuva, että nämä ihmiset tässä sarjassa (poislukien Johanna) löysi ainoastaan motivaatiota siitä, että pääsee juomaan alkoholia. Parasta koko reissussa heistä se Whistler-viikonloppu. Mitä he tekivät siellä? Haaskasi viikonlopun käännäämiseen. Oikein perusjunttia suomalaismeininkiä, nuorena on kansallistavat jo opittu. Myötähävettää.
Mua ainakin harmittaisi, jos viikonloppu menisi juodessa ja sitten krapulassa. Etenkin matkalla.
Eikö nämä au pairit käyneet yhtään katsomassa Vancouverin nähtävyyksiä? Siellä olisi vaikka mitä mielenkiintoista. Miksei Monakin vienyt hoidokkiaan esim tiedekeskukseen tai museoon, kun oli usein viikonloppuja tämän kanssa?
Tärkeintä tuntui tälle sakille olla se, että viinaa riittää. Paitsi Johanna, joka vaikutti hyvältä tyypiltä!
Ai että se mitä sulle ei näytetty, sitä ei tapahtunut?
Toiseksi: perheen äiti päättää, mitä lapsen kanssa tehdään. Eivät ne sitten varmaan poistuneet koskaan asunnostakaan, koska kuvaajat ei olleet paikalla.
Vierailija kirjoitti:
No niin, kaikki jaksot katottu ja nyt seuraa syväanayysi ihmisistä.
Kaiken kaikkiaan hirvittävän epävarmoja ihmisiä.
Sanna: Tekikö mitään muuta, kun silitteli sitä tukkaansa?
Roni: Ihan positiivinen tapaus, ei mitään pahaa. Vähän ehkä adhd.
Mona: Ihan positiivinen tapaus, ei ehkä ihan penaalin terävin kynä. Kännäysjutut laski arvostusta häntä kohtaan.
Johanna: varmasti tosi hyvä a pair, tekee kaiken mitä pyydetään. Olin positiivisesti yllättynyt siitä, että uskalsi sanoa Vanessalle vastaan, kun se aukoi päätään ja haasti riitaa. Toisaalta harvinaisen rasittava, kun selittää illanvietossa, kuinka ikävoi hoidettavia lapsiaan. Pls, et ole niiden äiti, älä selitä tommosta shaibaa.
Vanessa. Oh my god, mistä aloittaa. Tosi epävarma itsestään, eli oli muille ihmisille tosi veemäinen ämmä.
Ei selvästikään mitään paloa lastenhoitoon ja sitähän se au pairin homma pääasiassa on. Kuin idari pitää olla, että lähtee tommoseen, jos ei lapsista tykkää? Tosi ilkeä ihminen, en tajua minkä takia sen piti esim. Johannalle haastaa riitaa.
Eikun harvinaisen rasittavia ovat ihmiset, jotka lyttäävät toisenlaisen kokemusmaailman ja suhtautumisen asioihin. Pliis, jotkut kiintyy nopeammin.
Olisin mielelläni nähnyt Johannan hääräämässä Ronin ekassa perheessä, jossa oli se pompottava pikkulikka. Ronihan ei tajunnut mitään siitä, miten lapset pannaan tekemään asioita, jotka nyt vaan on pakko tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvännäköiset huulet. Ja muutenkin ulkoisesti kaunis mikä ei tietenkään kompensoi sisäistä rumuutta.
Itse en pidä OLLENKAAN Vanessan näköisistä naisista. Oikeasti, ei ottaisi edes eteen kun ei yhtään omaa tyyppiä.
Mona on kyllä kaunis (ja seksikäs) nuori nainen. Johanna myös kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onneksi kirjoitti:
Onneksi Vanessa ymmärsi pyytää anteeksi uudelta au pairilta myöhemmin! Yllätti positiivisesti, vaikka ei tietenkään hyväksyttävää käytöstä aiemmin ollutkaan. Onneksi kuitenkin välit paranivat.
Vaikutti siltä, että aloitti uuden tytön edistämisen ja päätyi pyytämään anteeksi, kun muut eivät lähteneet mukaan kiusaamiseen.
Huomasitteko alussa lentokentällä Vanessan isän kommentin. "Oppii elämään, ettei kaikki tule tarjoittimella, eteen kannettuna". Tai vastaavaa. Taisi isäkin tietää, että on tytön kanssa kasvatus jossain kohti jäänyt vajaaksi.
Näinpä. Häpeä isälle. Taitanut olla kiireinen työssään ja jäänyt kasvatus puolitiehen ja rahalla hyvitelty puuttunut aika ja tyttö saanut kaiken haluamansa kuten myös paikan perheen pomona.
No, vuosikymmen kun kuluu niin Vanessa ehkä kehittyy. Toivotaan ettei käy mitään ikävää sinä aikana. Kaikki ihmiset eivät nimittäin suostu pomoteltavaksi. Se ensimmäinen au pair emäntä saattoi tehdän suuremman palveluksen hänelle kuin koskaan arvaakaan. Toivottavasti muistaa lähettää kiitos-kortin sitten 30 vuotiaana Vancouveriin.
Jälkikäteen tuo tilanne näytti siltä, että Vanessa olisi ollut se paremmin käyttäytyvä ja tätä versiota hän taatusti kantaa mielessään lopun ikäänsä. Opetus? Sitä ei ole.
Totta kai kantaa. Ja sitten ihmettelee kun muut ihmiset on niin ikäviä ;) Itseasiassa lasken kuitenkin enemmän Vanessa kehityspotentiaalin varaan kuin sinun. Ei hän nimittäin sentäs puupäältä vaikuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä4630 kirjoitti:
Siksi on tökeröä leimata näitä nuoria, täällä tai muuallakaan, tietynlaisiksi tai esittää heistä kovin jyrkkiä mielipiteitä. He ovat nuoria, uudessa tilanteessa, ja me nähdään heistä vain se, mitä kamera haluaa näyttää. Haluan uskoa, että heillä kaikilla on hyvä tulevaisuus edessä ja että he kaikki ovat tosi elämässä hyviä tyyppejä.
Nykyaikana tunnutaan unohtavan että 20 vuotias on jo aikuinen ja vastuussa kaikista teoistaan ja päätöksistään. Jos esintyy typerästi julkisesti, on siitä maksettava täysi hinta joka on pahimmassa tapauksessa pilattu työura heti alkuunsa. Nykynuoret ovat itsetietoisia, sen mukana tulee vastuu. Itse en epäryi lytätä ketään 20 vuotiasta joka tyhmyyksissään pilaa maineensa. Jos ei ole valmis aikuisten maailmaan, ei kannata myöskään esiintyä niin röyhkeästi ja muita kunnioittamatta.
Haha, kuulostat just tyypiltä, joka kannataa kiertää kaukaa.
Mieluummin ottaisin työkaveriksi jonkun 21-vuotiaan epäkypsän huonosti käyttäytyvän tytön, jolla on vielä aikaa ja ehkä haluakin muuttua kuin aikuisena itseään pitävän besserwisser-lyttärin. Sopisit Putous-hahmon esikuvaksi. Nimikin tuli jo tuossa keksittyä.
Hahhah, enpä usko että koskaan kohtaamme kollegoina työelämässä. Olen kohta 40 ja minulla on akateeminen tutkinto ja hyvä työura takana. Mutta joo, sinunkaltaiset uskon tunnistavani jo työhaastattelussa niin että "kiitos hakemuksestasi mutta valitettavasti valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onneksi kirjoitti:
Onneksi Vanessa ymmärsi pyytää anteeksi uudelta au pairilta myöhemmin! Yllätti positiivisesti, vaikka ei tietenkään hyväksyttävää käytöstä aiemmin ollutkaan. Onneksi kuitenkin välit paranivat.
Vaikutti siltä, että aloitti uuden tytön edistämisen ja päätyi pyytämään anteeksi, kun muut eivät lähteneet mukaan kiusaamiseen.
Huomasitteko alussa lentokentällä Vanessan isän kommentin. "Oppii elämään, ettei kaikki tule tarjoittimella, eteen kannettuna". Tai vastaavaa. Taisi isäkin tietää, että on tytön kanssa kasvatus jossain kohti jäänyt vajaaksi.
Näinpä. Häpeä isälle. Taitanut olla kiireinen työssään ja jäänyt kasvatus puolitiehen ja rahalla hyvitelty puuttunut aika ja tyttö saanut kaiken haluamansa kuten myös paikan perheen pomona.
No, vuosikymmen kun kuluu niin Vanessa ehkä kehittyy. Toivotaan ettei käy mitään ikävää sinä aikana. Kaikki ihmiset eivät nimittäin suostu pomoteltavaksi. Se ensimmäinen au pair emäntä saattoi tehdän suuremman palveluksen hänelle kuin koskaan arvaakaan. Toivottavasti muistaa lähettää kiitos-kortin sitten 30 vuotiaana Vancouveriin.
Jälkikäteen tuo tilanne näytti siltä, että Vanessa olisi ollut se paremmin käyttäytyvä ja tätä versiota hän taatusti kantaa mielessään lopun ikäänsä. Opetus? Sitä ei ole.
Totta kai kantaa. Ja sitten ihmettelee kun muut ihmiset on niin ikäviä ;) Itseasiassa lasken kuitenkin enemmän Vanessa kehityspotentiaalin varaan kuin sinun. Ei hän nimittäin sentäs puupäältä vaikuttanut.
Typo, piti kirjoittaa sinä, ei sinun.
Viime kaudella ajattelin, ettei Susaa kamalampaa tyyppiä olekaan. Olin väärässä...
Hei mutta miksei suomalaiset koulutetut lastenhoitajat/lähihoitajat/lastentarhanopettajat/opettajat lähde enemmän ulkomaille töihin? Enkä tarkoita nyt siis au paireiksi vaan oikeasti lastenhoitajiksi/kodinhoitajiksi? Tiedän, että esim. Briteissä, Usassa lastenhoito on aivan järjettömän kallista ja taso mitä sattuu. Suomalaisen koulutetun, kielitaitoisen lastenhoitajan olettaisi kyllä saavan töitä, joissa voi olla hyvä palkka ja hyvät edut. Jos ei ole tänne sitovia ihmissuhteita/perhettä, miksi ei kannattaisi lähteä ulkomaille?
Vierailija kirjoitti:
Hei mutta miksei suomalaiset koulutetut lastenhoitajat/lähihoitajat/lastentarhanopettajat/opettajat lähde enemmän ulkomaille töihin? Enkä tarkoita nyt siis au paireiksi vaan oikeasti lastenhoitajiksi/kodinhoitajiksi? Tiedän, että esim. Briteissä, Usassa lastenhoito on aivan järjettömän kallista ja taso mitä sattuu. Suomalaisen koulutetun, kielitaitoisen lastenhoitajan olettaisi kyllä saavan töitä, joissa voi olla hyvä palkka ja hyvät edut. Jos ei ole tänne sitovia ihmissuhteita/perhettä, miksi ei kannattaisi lähteä ulkomaille?
Koska suurin osa lähäriksi kouluttautuneista on niitä ihmistyyppejä, jotka haluavat päästä kaikessa muutenkin helpolla ja pysytellä omalla mukavuusalueellaan. Ulkomaille muuttaminen ja vieraan kielen käyttö on jotain mitä nämä ihmiset eivät voisi kuvitellakaan. Tämä siis vain yleistys, tiedän kyllä lähärin jolla myös maisterin tutkinto. Mutta enemmistö hoitoalan ihmisistä - jopa lastentarhan opettajista - on sellaisia, jotka haaveilevat omasta perheidyllistä ja omakotitalosta Suomen maaseudulla. Eivät he uskalla mihinkään lähteä. Sitä paitsi jos on tottunut Suomen palkkatasoon, niin ulkomailla sen nannyn palkka ei houkuttele. Pitäisi olla monia muita työetuuksia (vakuutus/terveydenhuolto, asunto..).
On noi perheenkin outoja antaessaan monta pientä lasta au pairien vastuulle. Asun Britanniassa ja otan tulevaisuudessa au pariin Suomesta hoitamaan 7+ vuotiaita lapsia, mutta en nuorempia. Ne on koulutetuille nannyille. Au pairit tulevat viettämään kivaa välivuotta ja on luonnollista että työ on vain tapa mahdollistaa se.
Muistakaa et kyseessä on kuitenki tosinuoria ihmisiä. Monilla ei ole hirveästi elämänkokemusta ja tuonne lähetään melkein suoraan kotoa. Vanessan käytös oli toki lapsellista ajoittain mutta myös fiksuja mielipiteitä. Tuossa iässä nyt muutenkin kamppaillaan itsenäistymisen kanssa ja lapsiahan nämäkin ovat. Älkää dumatko nyt vanessaa ihan tyystin. Vähän naivi tyttö mutta anteeksi annettavaa.
Minulle jäi Monasta melkein yhtä huono kuva kuin Vanessasta. Kuka oikeasti sanoo, että "voi vittu" ja "meinaan oksentaa", kun porukkaan tulee uusi ihminen?
Minäkin yllätyin positiivisesti siitä, kuinka Johanna sanoi Vanessalle vastaan. Hänellähän oli koko ajan ylivalta heidän sanaharkassaan. Lopuksi Vanessa joutui vielä poistumaan, kun Johanna ei tehnyt elettäkään lähteäkseen, vaikka Vanessa sanoi alentuvasti, että "no niin, voit mennä, hei hei". Johanna vain tiedusteli ystävällisesti, että mihin hänen siitä pitäisi lähteä. Sanoiko opiskelleensa psykologiaa? Vaikutti ainakin siltä, että osaa käsitellä ihmisiä hyvin.
Mä katson just ekaa jaksoa ja toi Vanessa on aivan jäkyttävä... Se saapuu hotelliin ja avaa oven matkalaukun kanssa: "tää ei nyt tuu ikinä onnistuu, onks tääl nyt jotain servicee oikeesti"
"kun mä saavuin tänne hotelliin ni mä, siis suoraansanottuna mä olin järkyttyny koska mä luulin, et mä tuun jonnekin missä on positiivinen energia ja sit niinku mä olin pettynyt ja mä en niinku siis..."
Ja se ei itse edes kiitä hotellin työntekijää, on vaan että "yeah"
Se ei osaa käyttää avainkorttia "siis hei miten tää nyt oikeesti pitää laittaa tänne"
sitten se saapuu huoneelle
"nyt jos tää on oikeesti huono niin mä alan raivoo tai jos tääl nukkuu joku"
Jännitysmusiikki soi taustalla ja se saapuu ihan normaaliin ja siistiin, joskin ei kovinkaan kalliin näköiseen hotellihuoneeseen ja on pettynyt:
"siis tää mis mä nyt asun näyttää mun mielestä jonkun niinku tyypin huoneelta ja mä oon nyt vaan tullu tänne vähäks aikaa. Ja jos mul ois se uv-lamppu niin ihan varmasti täält löytyis kaikkee"
"tää on vaan niinku täl hetkel mun painajainen, mitä mä niinku elän"
Mä en ymmärrä miten noi muut jaksaa mennä edes kyselemään Vanessalta että mikä nyt on jne. Mä ainakin jättäisin yksin kiukuttelemaan ja menisin viettämään aikaa muiden kanssa ja niin oon tehnytkin jos on tullut tollasia tyhjästä kiukuttelevia ihmisiä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä4630 kirjoitti:
Siksi on tökeröä leimata näitä nuoria, täällä tai muuallakaan, tietynlaisiksi tai esittää heistä kovin jyrkkiä mielipiteitä. He ovat nuoria, uudessa tilanteessa, ja me nähdään heistä vain se, mitä kamera haluaa näyttää. Haluan uskoa, että heillä kaikilla on hyvä tulevaisuus edessä ja että he kaikki ovat tosi elämässä hyviä tyyppejä.
Nykyaikana tunnutaan unohtavan että 20 vuotias on jo aikuinen ja vastuussa kaikista teoistaan ja päätöksistään. Jos esintyy typerästi julkisesti, on siitä maksettava täysi hinta joka on pahimmassa tapauksessa pilattu työura heti alkuunsa. Nykynuoret ovat itsetietoisia, sen mukana tulee vastuu. Itse en epäryi lytätä ketään 20 vuotiasta joka tyhmyyksissään pilaa maineensa. Jos ei ole valmis aikuisten maailmaan, ei kannata myöskään esiintyä niin röyhkeästi ja muita kunnioittamatta.
Haha, kuulostat just tyypiltä, joka kannataa kiertää kaukaa.
Mieluummin ottaisin työkaveriksi jonkun 21-vuotiaan epäkypsän huonosti käyttäytyvän tytön, jolla on vielä aikaa ja ehkä haluakin muuttua kuin aikuisena itseään pitävän besserwisser-lyttärin. Sopisit Putous-hahmon esikuvaksi. Nimikin tuli jo tuossa keksittyä.
Hahhah, enpä usko että koskaan kohtaamme kollegoina työelämässä. Olen kohta 40 ja minulla on akateeminen tutkinto ja hyvä työura takana. Mutta joo, sinunkaltaiset uskon tunnistavani jo työhaastattelussa niin että "kiitos hakemuksestasi mutta valitettavasti valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun".
No emme taatusti kohtaakaan työelämässä, mutta se tosiasia ei liittynyt asiaani mitenkkän. Siitä huolimatta ottaisin työkaveriksi mieluummin Vanessa 21-veen kuin sinut. Tosin tuo "kohta 40 ja akateeminen tutkinto" sai melkein vapisemaan. En oikein tiedä, miten päin tässä olisi.
Musta tuntuu, että ohjelman leikkauksella on paljon pelissä tässä asiassa.
Syynä:
Muut au pairit, jotka tunsivat Vanessan ja viettivät aikaa hänen kanssaan, he puhuivat hänestä ainoastaan mukavia asioita?
Mä uskon enemmän ihmisiä, jotka tunsivat hänet, enkä niitä jotka kirjottelee täällä ohjelman perusteella. :D