Miksi et mennyt opiskelemaan yliopistoon?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin kysymys tuo on? Miksi tänä päivänä pitäisi opiskella yliopistossa?
Samoista syistä kuin ennenkin: Tiede ja tutkimus
Kuvittelin että yliopistossa ois liian rankaa, kun kaikki siitä puhuu. Menin AMK:hon. Harmittaa etten hakenut yliopistoon, koska tää amk ssa opiskelu on ihan läpihuuto juttu, ei mitään haastetta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli pitkään virheellisiä käsityksiä yliopistosta, joita en motivaation puutteen ja kai ihan vain laiskuuden takia saanut korjattua.
Esim. että yliopistoon menee vain hienot, varakkaat ja tosi älykkäät ihmiset. Yliopistossa käyminen on todella kallista, eikä mulla olisi siihen koskaan varaa (amerikkalaiset ohjelmat...). Ei mulle tullu kouluaikana edes mieleen, että mulle vois joskus olla mahdollista mennä yliopistoon! Kukaan ei ole sellaista mulle sanonut tai kysynyt, että aionko mennä. Enkä tajunnut, että sinne voisi oikeasti mennä melkein kuka tahansa, uskomatonta.
Toiseksi lukiossa oli niin hirveää, että en olisi pystynyt opiskelemaan missään ihmisten kanssa lukiosta päästyäni. Oli pakko saada taukoa, sillä olin niin loppuun palanut. Olo oli perseestä ja itsetunto surkea. Halusin vain lomaa kaikesta tuollaisesta.
Kolmanneksi mua ei kiinnosta mikään ala. Tai no, esim. psykologia on kiinnostavaa, mutta sitä olisi vain kiva lukea ja opiskella, koska ihmismieli on jännä juttu, mutta en haluaisi ammattia psykologian parista, koska käsittääkseni joutuisin sitten liian läheiseen kontaktiin ihmisten kanssa.
Valinnanvaikeuden takia en ole koskaan hakenut amikseen, ammattikorkeaan tai yliopistoon. Lukioon menin vain siksi, että siinä ei tarvinnut valita mitään, jatkaa vain suunnilleen samaa peruskoulusta tuttua erilaisten vaihtelevien aiheiden opiskelua.
Jotkut opiskelevat sitä mikä heitä kiinnostaa, mutta mun pitää ottaa huomioon liian monta asiaa ja rajoitusta.
Mikä sinun ammattisi siis on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin kysymys tuo on? Miksi tänä päivänä pitäisi opiskella yliopistossa?
Samoista syistä kuin ennenkin: Tiede ja tutkimus
Vai niin. Tuntuu vain siltä, että tänä päivänä olet ehdottomasti viisaampi ja parempi, jos olet opiskellut yliopistossa.
Mun unelma-ala oli arkeologia, sit kuulin että Suomessa oli ympäri vuoden töitä kuudelle arkeologille. Olin aikas hukassa, mutta päädyin tekemään sitten jotain ihan muuta.
En päässyt. Alalle on nykyään helppo päästä, silloin pääsi 10 %. Parhaimmillaan 2 pisteen päässä, 7 varasija, enkä päässyt. Joskin nyttemmin olen tajunnut, että ei se olisi alani ollutkaan, vaan olisi pitänyt hakea teknilliseen korkeakouluun. En oikein itsekään tiedä miksi en hakenut. Kävin normaalin tekun, mihin pääsin helposti.
Yliopisto Suomessa on täysin yliarvostettu. T: yliopistossa opiskellut
Tuli ero ensimmäisestä poikaystävästä jonka vuoksi muutin takaisin kotikaupunkiin ja jätin pääsykokeisiin lukemisen. Tämän jälkeen sairastuin masennukseen ja terapiasuhteen takia en voinut muuttaa muualle kun kotikaupungissa ei ole yliopistoa. Harmittaa.
Koska alani koulutus on AMK:ssa. Elämässäni on muuta mielekästä tekemistä ja osaan sivistää itseäni ilman yliopistoakin.
Oletko jonkin sivistyssuvun jäsen?