Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan havaitsemaanne ihmisten arkipäivän itsekkyyttä / toisen huomioon ottamattomuutta

Vierailija
17.03.2017 |

Aloitan: Bussissa kaksi henkilöä istuvat ikkunapaikoille käytävän eripuolille ja keskustelevat tauotta monen tunnin matka. Koska henkilöt ovat aika kaukana toisistaan, keskustelun voimakkuus on sillä tasolla, että koko bussi taatusti kuulee. Luepa siinä sitten kirjaa tms.

Kommentit (446)

Vierailija
241/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä jo ollut: fillarointi katukäytävällä, vaikka kadun toisella puolella on katukäytävän rinnalla hyvin hoidettu fillarikaista. Ja ennenkuin kukaan alkaa inistä: täällä Helsingissä on paikkoja, joissa fillaristi ei ole turvassa muualla kuin katukäytävällä. Mutta kun fillarikaista on, miksei sitä käytetä?

Köpiksessä, jota on viimeiset 10 v. rakennettu jalankulkijoiden ja fillaristien ehdoilla ja joka on aina ollut "iso" fillarikaupunki, fillaristit taluttavat pyöriään esim. keskustan autottomilla alueilla ruuhka-aikaan. Suomessa vastaavassa tilanteessa on aika tavallista että pyöräilijä vain tunkee kävelijöiden sekaan. Sen on nähnyt varmaan jokainen turistikin. 

Vierailija
242/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaiset ruuhkassa hidastelijat ja tientukkeet!Marketissa maitohyllyn eteen poikittain ostoskärrynsä parkkeeraavat. Siinä sitten pällistellään, mitä jugurtti ottaisi ja toimitaan kuin hidastetussa filmissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpputorilla parkkeerataan ostoskärryt niin, että estetään samalla muidenkin pääsy myyntipöytää katselemaan.

En oikeastaan edes ymmärrä miksi ahtailla kirpputoreilla pitää olla ostoskärryjä. Joo, saahan niihin lapsen kätevästi istumaan, mutta se taitaa olla ainut järkevä syy. Kaksikin kärryä yhdessä hyllyvälissä tukkii jo koko käytävän. Harvoin siellä kukaan edes kärryllistä ostaa, kori riittäisi ihan mainiosti.

Vierailija
244/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työporukassa on yksi diabeetikko ja "pitäis vähän vähentää"-ihminen joka vuoronsa aikana (kolmivuoro) syö kaikki työporukan yhteiset herkut. Oli ne sitten firman antamia herkkuja tai jonkun työkaverin itsetekemiä, tämä herkkusuu syö poikkeuksetta kaiken. On sanottu nätisti, nykyään piilotellaan herkkuja jotta kaikille muillekin riittäis maistiaisia. Ja siis olen useamman kerran todistanut tilannetta jossa kyseinen työkaveri mutisee vain itsekseen että kenenköhän keksejä nää on, ja sitten vetää napaansa kaiken. Epäilen kyllä itsehillintä ongelmia. Itsekästä joka tapauksessa.

Vierailija
245/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistuvia, ärsyttäviä juttuja arjessani:

- Kirjastossa pälättäjät, etenkin lehtisalissa. Usein eläkeläisiä joiden puhelin soi eivätkä viitsineet sitäkään laittaa äänettömälle, vaan hämmästyneen oloisina ruvetaan kaivamaan sitä kännykkää taskusta että oho vaan, sehän soi! x( Sitten pitää erikseen selittää että ollaan kirjastossa (eikä tajuta jättää juttua siihen..) ja joo, voin mä jutella. MENE MUUALLE PÄLÄTTÄMÄÄN PERKELE!!!!!

- Junassa etenkin teinien ja ulkomaalaisten miesten käytös: kiroillaan kovaan ääneen, huudetaan kilpaa puhelimeen, tönitään itselle kulkureitti ovien avautumista odottavien kanssaihmisten läpi jotta varmasti päästäisiin ekana ulos. Joka kerta yhtä rasittavaa.

- Ruokakaupassa laitan ostoksiani hihnalle korista. Takanani oleva laskee oman korinsa siihen koripinoon kun ei voi käyttää silmiään sen verran, että minä tulen tarvitsemaan sen paikan omalle korilleni. "Oho", vaan!

- Eläkeläismummot ja nuoremmatkin (yleensä naisia kuitenkin), jotka eivät viitsi kouluttaa koiriaan. Normaalilta vaikuttava eläin sekoaa kun ihminen menee kolmen metrin päästä ohi, alkaa älytön vouhotus ja rähjääminen joissakin tapauksissa. Koira kiskoo kunnes meinaa tukehtua ja mamma vaan kiskoo takaisin, korkeintaan feikki-ankaralla äänellä sanoo "EI". Oma lukunsa nekin idiootit, joiden koira on irrallaan. "Ei se mitään tee!" joo kiva tietää kun samojedi-mix tulee hyppimään päin.

Vierailija
246/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen koulunkäynninohjaajana. Opettajakunnassa on muutama todella äänekäs naishenkilö, jotka dominoivat opettajanhuonetta taukoamattomalla, kovaäänisellä kälätyksellään ja kaakatuksellaan. Olisi mukava meluisten oppituntien välissä rentoutua hetki hiljaisuudessa, mutta ei.. heti kun joku näistä rouvista saapuu kahville, nousee volyymit välittömästi melkein huutoasteelle. Näihin keskusteluihin on myöskään turha yrittää osallistua, sillä puheenvuoroa ei saa eikä sinun sanomisiasi kuunnella ollenkaan.

Opettajanhuoneessa ärsyttää myöskin, etteivät aikuiset ihmiset osaa siivota jälkiään. Kaikki tungetaan kierrättämättä lähimpään roskikseen, vaikka vieressä olisi paperille ja pahville omat keräysastiat. Pöydät ovat kuin pommin jäljiltä ja tavarat vain tungetaan johonkin mihin sattuu mahtumaan. Monet opettajat ovatkin itse asiassa jäätävän epäjärjestelmällisiä ihmisiä.

No höpö höpö. Miten se menikään: kateus vie kalatkin vedestä.

Opiskele toki opettajaksi itsekin niin ei harmita.

247/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenän kaivaminen julkisesti tai nenän niistäminen kadulle eikä paperiin, hyi helvetti!!!

Vierailija
248/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti täällä on jumpassa omiaan keskustelevia, kun sain alapeukkuja. Kertokaa samalla vaivalla, miksi on niin tärkeää keskustella treenin kustannuksella? :) Ainakaan mitään ohjattuja treenejä, missä olen itse ollut, ei voi tehdä kunnolla samalla kun puhuu, sen verran reippaita ovat hyväkuntoisillekin. 

Vierailija
249/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää ihmiset, jotka häikäilemättä vie bussissa kaksi paikkaa. Joko he laittavat tavaransa tyhjälle paikalle tai sitten istuvat reunapaikalle niin että ikkunapaikka jää tyhjäksi. Myös se että ollaan nenä kiinni puhelimessa ja ei yhtään kiinnitetä huomiota siihen mitä ympärillä tapahtuu ja esimerkikiksi ymmärretä antaa ilman erillistä pyyntöä istumapaikkaa vanhukselle tai invalidille. Ja sitten ollaan niin loukkaantuneen näköisiä, kun joku asiasta huomauttaa.

Bussikuskit jotka eivät voi odottaa että bussiin tuleva vanhus tai esimerkiksi huonosti liikkuva invalidi pääsee istumaan ennen liikkeelle lähtöä. Ymmärrän että on paine pysyä aikataulussa, mutta kyllä turvallisuus on kuitenkin tärkeintä. Joskus on itselläkin vaikeuksia pysyä pystyssä kun bussi lähtee liikkeelle ennen kuin ehdit istumaan tai löydät edes seisomapaikkaa niin, että saat pidettyä jostain kiinni. Tämä ärsytti etenkin silloin kun olin viimeisilläni raskaana ja tasapaino oli muutenkin normaalia huonompi. 

Ärsyttää myös kaupat, jossa on niin ahtaat käytävät, että vaunujen kanssa ei mahdu kulkemaan ja sitten saat koko ajan vihaisia katseita, aivan kuin olisit tahallasi muiden tiellä. Äitienkin on joskus pakko käydä kaupassa ja muutaman kuukauden ikäistä vauvaa ei voi vielä istuttaa ostoskärryihin ja jättää vaunuja ulkopuolella odottamaan. Kaikilla ei myöskään ole autoa, niin että vauvan voisi laittaa turvakaukalossa kärryihin. Silloin aina mietin, että kuinka mukavaa mahtaa olla rollaattorilla liikkuvilla vanhuksilla tai pyörätuolilla liikkuvilla ihmisillä ja heilläkin kai kuitenkin on oikeus käydä kaupassa ilman jatkuvaa vihaista mulkoilua. Huono tilansuunnittelu ei ole asiakkaiden vika.  Ja mihinkään pikkuputiikkeihin en edes itseäni tunge vaunujen kanssa, vaan tarkoitan nyt joitakin ruokakauppoja tai isompia liikkeitä, jotka on järjestetty niin, että siellä ei yksinkertaisesti kunnolla mahdu kulkemaan ilman että olet koko ajan muiden tiellä. 

Se että ostetaan yleensä yön pikkutunneilla pikaruokaa, jonka tähteet ja roskat heitetään maahan, vaikka lähettyvillä olisi myös roskis.  Jos ei jaksa etsiä roskista, niin ruuan voi syödä paikan päällä tai sitten vasta kotona. Itse menen usein aikaisin aamulla töihin ja la ja su aamuisin kaupunki on täynnä roskaa ja ruuantähteitä. 

Kesäisin joka paikkaan virtsaaminen niin, että  koko kaupunki haisee ihan kuselle. Kun vaihdetaan paikasta toiseen, niin en ymmärrä miksi vessassa ei voi käydä ennen lähtöä tai odottaa että pääsee seuraavaan paikkaan, etenkin jos välimatka ei edes ole kovin pitkä. Aikuinen ihminen yleensä osaa ennekoida tarpeensa tai pidätellä sen aikaa että löytyy vessa. Joskus jopa näkee sellaista, että virtsataan suoraan kun päästään baarista ulos. Miksi ei voi käydä baarissa vessassa? 

Vierailija
250/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan "puhelinkäyttäytyminen":

Työkaveri ilmoittaa aamuyöstä työpaikkamme Whatsapp-ryhmässä olevansa sairas ja herättää samalla kaikki. Ei tule mieleen, että muut saattaisivat haluta nukkua vielä, vaikka sairas itse ei esimerkiksi yskimiseltään saisi unta.

Viestiteltiin ei-niin-läheisen-kaverini kanssa illalla. Lopuksi kutsuin hänet käymään kylässä joku päivä. Aamulla kuudelta herään viestiin, jossa lukee "ok".

Helvetin rasittavaa ja ajattelematonta käytöstä.

Et osaa laittaa puhelintasi äänettömälle?

WhatsAppin saa erikseenkin äänettömälle, jos joku haluaa "hätätapausten" varalta pitää puhelimen soittoäänen ja sms-viestien äänet päällä.

Vierailija
251/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tonttuli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen noita jotka huomauttavat kovaan ääneen jos joku jää eteen eikä väistä tai jos (yleensä nuori nainen) käyttää ihan likaa hakuvettä. "Hyi onpa jollain paljon todella imemään hajustetta!"

Tarkistatko sä ollenkaan mitä sun puhelimen autokorjaus suoltaa?

Ei tuo minusta autokorjaukselta tai autonkorjaukselta vaikuta, vaan ennakoivalta tekstinsyötöltä.784

Vierailija
252/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun kerrostalossa, jonka alakerrassa on päiväkoti. Päiväkotiin lapsiaan tuovat tai sieltä hakevat pysäköivät autonsa jatkuvasti pelastustielle, joka on erikseen merkitty ja jolla pysäköinti on kielletty. Kun olen joskus huomauttanut, on vastaus ollut (lapsen vierestä kuunnellessa tietysti) tasoa "vitun ämmä mitä se sulle kuuluu mä vaan piipahdin". Aivan, toivottavasti kukaan "vain piipahtaja" ei jätä autoaan pelastustielle silloin, jos sinun lapsesi tarvitsisi ambulanssia tai palokuntaa. 

No jos kyseessä on tosiaan pysäköintikielto (yksi vinoviiva), niin silloinhan tosiaan autoa saa purkaa ja lastata siinä, eli jos sen muksun siirtäminen autosta/autoon on käynnissä, niin silloinhan ei ole liikennesääntöjen vastaista.

Pelastustien eteen ei saa IKINÄ missään tilanteessa jättää autoaan edes hetkeksi. Toivottavasti sinulla ei oo ajokorttia.

Mut itse aiheeseen: Sääntöjä ja lakeja pilkulleen noudattavat, jotka eivät osaa käyttää maalaisjärkeä yhtään tai joustaa missään. Esim. väistää viereiselle kaistalle rampilta tulevaa niin, että rampilta pääsee jouhevasti liittymään liikenteeseen mukaan (jos viereiseltä kaistalta ei ole takaa tulossa ketään). Vaikka saakin auton kiihdytettyä samaan nopeuteen niin autojen turvavälit ovat niin hemmetin pieniä, ettei sinne väliin pääse luikahtamaan, jos ei kukaan anna tilaa. Tilan antamattomuus on vain täysin ajattelematonta, "koska laki kieltää niin en väistä, pysähtykööt rampin päähän ja odottakoon, hahaha". Helsingissä toimii vetoketjuliikenne isojen liikennemäärien takia, mutta muualla ollaan pilkuntarkkoja eikä jousteta ollenkaan. Yleensäkin kaikki joustamattomuus liikenteessä muiden liikkumisen hankaloittamiseksi.

Vierailija
253/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että eläkeläisikäisille matkapuhelin on ilmeisesti edelleen jotain niin suurta ja hienoa, että siihen tosiaan pitää vastata vaikka olisi mikä tilanne. Kirjaston hiljainen lukusali nyt on vielä pientä. On myös tutkimusarkistoja, joissa hiljaisuuden pitäisi olla ehdoton. Valitettavasti eläkeläisillä on aikaa hakeutua arkistoihin menneitä muistelemaan ja tutkimaan, ja kun kännykkä soi (aivan helvetin lujalla äänellä tietysti, että omistaja kuulee), niin siihenhän pitää vastata ja puhua pitkät puhelut ilman mitään kiirettä.

Omasta äidistänikin olen huomannut saman. On eläkkeellä ja vaikka ajaisi kuoppaista mutkaista mökkitietä, jossa on vaara ajaa päin puuta ellei joka hetki keskity ajamiseen, niin jos puhelin soi, niin se kaivetaan käsilaukusta suuressa hädässä kesken ajon. Ei sillä niin väliä vaikka ajaisi jorpakkoon, kunhan ei vain mene puhelu ohi!

Vierailija
254/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka jättävät omat sotkunsa toisten siivottaviksi ja naureskelevat sitten alentuvasti niille, jotka siivoavat sotkuja pois yhteisen viihtyvyyden nimissä. Esimerkiksi sikaturistit, jotka jättävät paratiisirannoille ryönää ja virnuilevat niille, jotka sitten osallistuvat vapaaehtoisesti roskatalkoisiin.

Eräskin itseään jonkinlaisena parempana ihmisenä pitävä tuttavani on aivan järkyttävä sotkusuttura. Hän tykkää kovasti katsoa nenänvarttaan alaspäin siivoojia ja ihmisiä, jotka yrittävät pitää kotinsa järjestyksessä. Kyseinen eukko jättää kotonaankin kaikki miehensä siivottavaksi ja kehuskelee sillä, että katselee päältä kun muut raatavat hänen puolestaan. Etova ihminen. Juuri tuollaisten whitetrashien takia maapallo on kuin kaatopaikka.

Vierailija
255/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen noita jotka huomauttavat kovaan ääneen jos joku jää eteen eikä väistä tai jos (yleensä nuori nainen) käyttää ihan likaa hakuvettä. "Hyi onpa jollain paljon todella imemään hajustetta!"

Olen sanonut rumasti hajuvedestä huomauttajalle, että "itse lemuat pesemättömälle vit.ulle".

Vierailija
256/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salin (tai minkä tahansa muun vastaavan) pukkarissa, kun vapaita kaappeja olis vaikka millä mitalla niin silti, SILTI pitää ottaa kaappi siitä ainoan lukitun kaapin vierestä! Miksi?! Itse yritän ottaa aina kaapin siitä missä ei ole lukittua vieressä niin ei tarvitse sitten taistella siitä tilasta, jos (ja luultavasti kun) satutaan sitten kaapeille pois lähtiessä samaan aikaan. Tämä siis nimenomaan sillon, kun sitä lääniä olis vaikka muille jakaa niin silti pitää punkea ihan viereen. Ja sitten, kun satutaan vierekkäin niin toinen ei väistä yhtään. On vielä levitellytkin kaikki omat tavaransa siihen penkille niin, että joutuu työntämään niitä oman kaappinsa ovella pois edestä eikä se viereinen silti tee elettäkään väistääkseen tai siirtääkseen tavaroitaan. Tätä tapahtuu erityisesti nuorten naisten toimesta.

Väistämättömyys-ongelman on huomannut myös eri työmailla - Oltiin remppaamassa yhdellä koululla ja kun kävelee käytävällä kädet täynnä tavaraa niin yksikään vastaantuleva oppilas väistä saati sitten avaa ovea. Aloin tehdä sitten sitä, että otin pensseliin maalia ja tepastelin sen kanssa, jos eivät viitsineet väistää yhtään niin sitten oli ihan oma ongelmansa se...

Vierailija
257/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vastaanottotiskillä/infossa töissä. Päivittäin tulee näitä ihmisiä, jotka jonon sivusta tulevat kysymään jotain, vaikka palvelen muita asiakkaita järjestyksessä. Ymmärtäisin jos huikattaisiin kysymys tyyliin "missäpäin on vessa?", mutta kun monet oikeasti tunkevat sivusta "kysyn vaan ihan nopeasti, että voisitko varata minulle ajan sinne ja tänne, nimellä Pirjoterttuleena Virtanen??, ei mulla muuta". Sitten mutistaan ja tuhistaan kun pyydän ystävällisesti siirtymään jonon perälle.

Vierailija
258/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täydessä laskettelurinteen kahviossa kävellään suoraan pöytään valloittamaan se kypärillä ja lapsilla. Tämän jälkeen mennään porukalla jonottamaan sitä minttukaakaota ja ne kypärät vie sen koko pöydän tämän ajan. Jos tämä seurue olisi mennyt suoraan jonoon, olisi istumapaikka riittänyt niille ketkä oikeasti olivat jo kahvin hörppimisvaiheessa kun se jonotus kestää aikalailla vielä sen ajan kun se juoma olisi jo juotu.

Jos kaikki tekevät näin, tarvitsee asiakaspaikkoja kaksinkertaisen määrän siihen nähden että kaikki menisivät ensin jonoon ja sitten pöytään.

Vähän eri versio yllä olevasta: ollaan perheen kanssa buffet-ruokailussa (esim laivaristeily), lapset parkkeerataan pöytään ja aikuiset kantavat pöydän keskelle perheelle oman, jättimäisen kasan ruokaa. Näin saa napsittua buffasta parhaat päältä, ihan kuin ei uskoisi että ne kulhot täytetään kyllä siellä linjastolla. Ja lopuksi suurin osa safkaa menee roskiin, koska onni-veeti ja isla-roosa-adalmiina eivät jaksaneet kuitenkaan kuin yhden karjalanpiirakan. Yök mitä tuhlausta ja itsekkyyttä "kasvattajilta", hävetkää.

Vierailija
259/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukukäytävän tukkijat. Ne liikkuvat turhauttavan hitaasti, joten niitä pitkin mieluiten kävelee, mutta aina edessä törröttää joku ostoskärreineen keskellä tietä niin, ettei ohi pääse. Miksei voi olla siinä oikeassa reunassa niin, että pääsee ohi tai miksei vaan kävelisi eteenpäin niin, että kaikki pääsisivät jouhevasti etenemään?

Vierailija
260/446 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää perässä vedettävät ihmiset jotka tuuppaavat kaiken vastuun muiden harteille. Siis vaikka työporukassa pitäisi alkaa suunnittelemaan projektia. Aina jonkun muun pitää olla se aloitteellinen ja huolehtia että onhan kaiki nyt saaneet tiedon, onhan kaikki nyt tulossa, sopiihan tämä aika kaikille. Sitten jos en hoida noita, niin minulle napistaan kun mitään ei ole tapahtunut.

Sitten itse hommissa näistä tyypeistä ei saa mitään irti, jos ei itse koko ajan ole kyselemässä mielipidettä ja patistamaan keskusteluaktiivisuuteen.

Ultimaalista itsekkyyttä olettaa olevansa itse niin paskantärkeä, että kaikki suunnitellaan ja hoidetaan valmiiksi kuin manulle illallinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä