Kasvatustieteen kandi vai sosionomi?
Aion hakea tänä keväänä opiskelemaan ja punnitsen nyt sosionomin ja kasvatustieteiden kandin välillä. Molemmista voi valmistua lastentarhaopettajaksi mutta ilmeisesti sosionomin tutkinto kuitenkin avaa ovet monipuolisempiin työtehtäviin.
Jos täällä on kasvatustieteen kandeja tai sosionomeja niin kertokaa vähän opinnoistanne ja siitä mihin olette sijoittuneet työelämässä. Minua kiinnostaa myös että mistä koulusta olette valmistuneet.
Kommentit (4)
Jos tietää haluavansa päiväkotiin, niin ehdottomasti kandin tutkinto.
Valmistuin sosionomiksi vuonna 2012. Lastensuojeluun päädyin. Tosin tällä hetkellä kolmivuorotyö ei tunnu enää "omalta", sillä kotona on juuri nyt pieni lapsi. Olen alkanut miettiin jotain päivätöitä, mutta en oikein tiedä mitä haluaisin..
Samoilla linjoilla olen kuin edellä vastaavat. Jos lastentarhanopettajan työ on sinulle kutsumusammatti ja olet varma, että haluat tehdä työurasi päiväkodissa, lue itsesi kandiksi. Kannattaa kuitenkin todella perehtyä päiväkodin nykyiseen arkeen, joka on todellakin melkoista hommaa.
Olen itse sosionomi ja työskennellyt lto:na, mutta nykyiset työolosuhteet ovat sellaset, että en halunnut jatkaa päiväkodissa. En siis kokenut, että olisin pystynyt tekemään työni hyvin sellaisissa ryhmissä, mitä nykyisin on. Kannattaa myös miettiä, jaksatko työskennellä päiväkodissa myös sitten, kun sinulla on (mahdollisesti) omia lapsia.
Sosiaalipuolellakin kärsitään tietysti myös säästötoimista, mutta valinnanvaraa on todellakin paljon enemmän.
Itse olen sosionomi lastentarhanopettajan pätevyydellä. Työskentelen lastentarhanopettajana ja vaikka pidän työstäni, niin välillä tuntuu, että se on yhtä hullunmyllyä kaikkine säästöineen. Kyllä minua lohduttaa ajatus, että minulla on pätevyys toimia myös muissa tehtävissä, jos päiväkotityö alkaa liikaa uuvuttaa. Entiset luokkalaiseni työskentelevät mm. Kelassa, lastensuojelussa, koulukuraattoreina jne.