Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***MAALISMAMMAT -05 TIISTAIHIN***

21.03.2006 |

Pinkan aloitus :)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, taas on arki palannut täälläkin. Eilen näin likkaa vasta vesijumpan jälkeen, klo 18 jälkeen illalla! Erossaoloa tuli 26 tuntia. Ilta meni halailuksi :) Taas on mammalla virtaa :)

Tänään menen ystäväni luo likan kanssa kylään. Ovat täälläpäin vielä pari päivää ja sit meneevät kotiinsa Tampereen suuntaan. Heillä on 6kk poika ja 2.5v tyttö. Tyttö on paistanut meidän likalle kuulemma oman pullan, söpöä :)

Viime yönä likka heräs kerran mutta nukahti samointein uudestaan. Mikä kumma siellä mummolassa nukuttaa kun ei ikinä herää siellä kertaakaan? :) Mummo ja ukki kaiketi jaksaa viihdyttää niin paljon että unikin on syvempää, tiedä häntä.

Aloiteltiin viikonloppuna juomaan laktoositonta maitojuomaa. Hyvin on vatsa toiminut ja sitä juodaan nyt sit varmaan pari viikkoa. Koklataan sit taas tavallista maitoa.

Likka syö nykyään toisen aterian (siis pääruoka) omin sormin. Eilen keitin hälle lihapullia, kasviksia, makaroneja...hyvin tuo naposteli eikä kakonut yhtään. Muussia ja kastiketta annoin sit lusikalla.

Jeps, pinoutukaas mammat!!

Vierailija
2/14 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo,meillä vaan aikaset aamut jatkuu...puol viis heräs itkemään ja sen jälkeen nukkui kauheen levottomasti puol seiskaan jolloin sitten ilmoitti aamun alkaneen.Minä taas en jaksanu nousta heti,vaan pötköttelin puol kasiin,Juuso viihtyi pinniksessä omien touhujen parissa.Yölläkin heräili vähän väliä...ja minä en sit nukkunut siitä puol viidestä juuri mitään!Mä tuun kohta hulluksi kun ei saa nukkua!Toivottavasti tää on joku vaihe, et herätään noin aikaseen...

Juuso tossa leikkii lattialla ja paidan etumus on ihan märkä kun kuolaa tulee niin hirveesti.Suuhun sain eilen katsottua ja ylös oikealle on tulossa kulmahammas.Noi kulmahampaat on kuulema kaikkein kivuliaimmat kun ovat tuloillaan.Jännä et nyt tulee toi kulmahammas kun alas ei ole tullut vielä ne ekoista alahampaista seuraavat.Ylhäällä ne ovat.

G:Viime viikolla kyselin saunomisesta,en tiijä huomasko kukaan.Kyselen siis uudestaan, et oletteko antaneet muksun olla saunassa ja kuinka kauan?Meillä kylvetetään saunassa kahdesti viikkoon ja kyllä tykkää.

Joops,eipä nyt ihmeitä.

Suohomppeli81 ja Juuso

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

G: meillä saunotaan ehkä kerran viikossa. Likka tykkää mahottomasti. Jos ei oo hirveen kovat löylyt niin saa tulla ylälauteelle veden kanssa lotraamaan, yleensä istuu keskilauteella. Ollaan saunottu n. 2kk iästä saakka.

Vierailija
4/14 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunassa on käyty muutama kerta ja joka kerta tyttöä harmitti yhtä paljon. Oliskohan joskus puolivuotiaana käynyt ensimmäisen kerran. Nykyään tyttö saa hepulin heti nähtyään ammeenkin, jossa on joutunut saunassa istumaan. Tosi harmi, sillä pienenä hän nautti kylpemisestä valtavasti. Itse en pienenä tykännyt myöskään saunasta, siellä oli yksinkertaisesti liian kuuma.

Takaisin mopin varteen, kun on vielä hetki unia jäljellä.

Korvis ja Mini, parin päivän päästä 1 vee.

Vierailija
5/14 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloppuna oli poika yhen yön mummulassa hoidossa ja me isukin kans käytii vähä viihteellä, täytyypä kyllä sanoa ettei ole ikävä kaupungin menoja... ei ees jaksettu loppuu asti olla=) enkä osannu nukkua juurikaan kun ei poika ollut kotona!

G: meillä on saunottu 2kk iästä asti ensin sylissä ylälauteilla ja kun istumaan oppi ni siitä eteenpäin istuksinu ammeessa saunassa, tykkäää kovasti, saunotaan 3-4 kertaa viikossa...

nyt meillä käy vähä aika pitkäksi ku ei oikee tahota keksiä millään tekemistä sisällä.. ulos ei viitsi mennä ku pojalla lämpöä..

joo ei se auta ku koittaa jotai kehitellä, ei tästä koneella olemisesta tuu nyt yhtää mitää ku poika tekee kaikkensa saadakseen tekstin katoamaan.....

Vierailija
6/14 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä just mietiskelin viime vuotisia tapahtumia tähän samaan aikaan. Olinpa aamulla mennyt ambulanssilla sairaalaan ja siellä kovasti supistuksia odottelin, mutta eipä niitä kuulunut ei. Enivei, oli ihan karseeta maata sängyssä iso mahan ja lonkkakipujen kanssa yli vuorokausi. Ylös ei saanut nousta, eikä edes veskissä käydä. Syödäkin piti kyljelleen. Phyi, ihan puistattaa.

Meidän vauva siis täyttää huomenna vuoden. Voi haikeus! Mulle on tullut melkein vauvakuume, kun on niin vaikeaa tämä vauvan taaperoituminen. No viime viikolla reippaasti annoin veljelleni meidän vauvaromppeet. Ihan ihan oikeesti en todellakaan halua olla raskaana tai saada uutta vauvaa. Se oma vastasyntynyt vauva vaan on niin ihana, että haikeaksi vetää mielen. Ei koskaan enää omaa vauvaa.....

G. Pari kertaa on löylyssä poikaa käytetty, mutta sellainen sähköjänis kun on, niin ei pysy paikoillaan. Viihtyy mielummin kylvyssä, mutta sieltäkin koittaa koko ajan kivuta ylös. Koko perheen saunahetki ei kyllä tällä hetkellä ole mikään miellyttävä kokemus.

Yöt on karseita meilläkin ja täällä myös yksi kohta sekoava äiti, kun ei saa koskaan nukkua. Ensi kuussa ajateltiin makkarirempan jälkeen siirtää Santtu esikoisen kanssa samaan huoneeseen nukkumaan. Voipi olla, että en jaksaa kauaa kahden huoneen väliä ravata öisin. Jäänee nähtäväksi.

T. lappu & Santtu (huomenna yksi vee)

Vierailija
7/14 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja terkkuja taas töistä. On tää viimeinen viikko ennen lomaa vähän kiireinen, kun pitäs saada hommat pulkkaan. Mutta kohta se loma sitten alkaa. Jee!

Mistäs oli puhetta...Ainakin SAUNOMISESTA: Ehkä 2 kertaa ollut neiti saunassa. On kanssa sellainen elohopea, ettei siitä tule oikein mitään... Tarvii ehkä ens viikolla Lapissa taas yrittää, kun on useampia saunottajia...

Ja ruoasta Nasulina puhui: Mä oon tehnyt nykyään vähän samaa, eli annan iltapalalla (tai me muut syödään kunnon ruoka, Saana vaan vähän ja sitten hetken kuluttua puuron) esim. riisiä tai pastaa tai vihanneksia tai jotain muuta sormiruoaksi sopivaa. Neiti vetelee niitä sitten puuron alkupaloiksi. Menee mun omakin syöminen paljon paremmin, kun Saana saa osallistua ruokailuun - mun ei tarvi yrittää saada äkkiä syödyksi, kun toinen roikkuu puntissa ja huutaa ;-)

SUOLASTA oli eilen puhetta: En oo enää ollut hirveän tarkka, mutta pääosin ruoka on suolatonta. Olen antanut samaa ruokaa meidän kanssa, jos ei ole ollut kovin mausteista. Mutta ehkä n. 20 %:ssa ruoasta on suolaa, muu suolatonta.

Saana sai eilen hoidossa ekan kerran pelkkää tavallista maitoa - huolellinen äiti kun oli unohtanut viedä Tuttelit mukaan... Oon kyllä antanut n. puolet ja puolet tavallista maitoa&Tuttelia, mutta en siis vielä pelkkää. Ihan hyvin näytti sopivan, vähän oli löysällä maha illalla, mutta ei siis kakannut mitenkään useammin tms. Sovittiin kuitenkin hoitajan kanssa, että jatketaan tää viikko sillä puolet ja puolet -linjalla.

Mitähän vielä... Lapun haikeat fiilikset jaan täysin. Mä tässä vielä säästelen vauvanvaatteita ja toivon, että voin ne antaa jossain vaiheessa siskolleni. Järki kyllä meilläkin sanoo, että ei enää, ei jaksais eikä pystyis - mutta sitten välillä sitä sortuu ajattelemaan, että ois se niin ihana. Mutta oikeasti ei. Aikansa kutakin jne. Ja onhan se kiva, kun lapset kasvaa, niiden kanssa voi tehdä kaikkea erilaista kivaa, ymmärtävät kaikenlaista jne. Kuten kaverini joskus viisaasti sanoi: lapset on aina parhaassa iässä.

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin,

Terhi

Vierailija
8/14 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunasta: Helmi tutustui saunaan ensimmäisen kerran vasta viime jouluna ja on ollut sen jälkeen n. 3 kertaa lauteilla. Ei ihan kauheen hyvin ole viihtynyt, kun ei olla tajuttu häntä ammeeseen ottaa. On siis istunut kanssamme lauteilla. Ja ilmisesti oli tylsää. Ammeessa kylppärin puolella lotraisi vaikka hamaan tulevaisuuteen. Meillä kun ei itsellämme ole saunaa, niin on jäänyt vähän vähiin nuo löylyhetket.

Meilläkin herättiin tänään n. puoli tuntia aikaisemmin kuin normaalisti eli siinä varttia vaille seitsemän. Ei mitään verrattuna joidenkin puoli viiden herätyksiin. Sympatiapisteet teille täältä! Joskus tuossa puoli vuotta sitten Helmi heräsi aina klo. 6, mutta silloin hän menikin jo kasilta nukkumaan. Nykyään menee ysiltä, joten herätys on seiskalta. Tosin luulen, että nyt meilläkin herätään nykyään aikaisemmin lisääntyneen valon vuoksi. Eilen soitinkin kaihdinasennusfirmaan, josko tulisivat laittamaan pimentimiä ikkunaan. Sieltä olisi pitänyt tänään tulla vastaussoitto, mutta eipä ole kukaan soittanut. Alkas olla vähän kiire, että sais tytön huoneen hämärämmäksi kesää kohti. Pitänee soitella uudestaan.

Mies oli reipas, ja hoiteli Helmin aamulla. Mäkin kyllä heräsin jo silloin kuin he, mutta jäin sänkyyn lojuun ja lukemaan kirjaa. Mies on ollut muutenkin reipas tänään, kun vei auton heti aamusta huoltoon ja kävi kaupassa jne. Hänellä on vapaapäivä, joten aikaa on.

Olipas muuten kiva lukea muidenkin synnytyskertomuksia. Tosi hyvin muistaa päivän vuosi sitten! Sitten taas jos mennään vielä muutama viikko eteenpäin synnytyksestä, niin johan alkaakin muistikuvat olla hatarampia. Päivän ja yön ero on aika hailuva. Vieraita tuli ja meni, enkä muista enää yhtään, minä päivänä tai koska kukakin on meillä ollut. Keskellä yötä valvottiin monta tuntia ja ihmeteltin miehen kanssa, miten saadaan tyttö imemään ja nukkumaan. Yritin täudessä unessa olevaa lasta imettää ja soittelin Kättärille hädissäni, että toinen ei saa tarpeeksi ruokaa. Mitä tehdä? Oli se vaan niin järkkyä...Väsytti aivan kamalasti ja päivällä ei kuitenkaan saanut nukkua, kun imetyssessiot kesti puoltoista tuntia ja vaan jossain tosi hankalassa asennossa sain imetettyä. Ja kun tyttö nukkui, en itse saanut nukuttua, kun kävin niin ylikierroksilla. Huh, huh. Ja silti nyt unelmoin jo kakkosesta. Olenko hullu??

Jaahas. Nyt pittää mennä. Tyttö soi ilmeisesti korvatulpan ja nyt yskitään siihen malliin, että pian oksu lentää. So long!

lehtovi ja Helmi 28.3.

Vierailija
9/14 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika häärää tuossa pöytätuulettimen kanssa, niin jos saisi vähän kirjoteltua. Laitettiin just pyykkejä ja tyypillä on joku outo mieltymys kiskoa märkiä pyykkejä narulta ja tunkea niitä suuhunsa...? Muilla? :D

Ensin galluppiin: Meillä Aatu saunoo 1-2 krt viikossa ja tykkää hirveästi. Ekan kerran oli joskus 7kk:n iässä tutustumassa saunaan ja silloin ei vielä tykännyt, vaikkei tietenkään löylyä heitetty jne. Nyt tosi mielellään istuu lauteilla miedossa löylyssä. Iskän kanssa saunominen on kivointa :)

Nyt tuo söi tuossa korvakuullokkeita, kaikki näköjään taas pitää tunkea suuhun, huoh! Äsken ei kyllä naurattanut yhtään, eli tultiin kotiin koko porukka, kukaan ei ehtinyt käydä keittiössä. Vaihdoin vaipan Aatulle ja mies meni kylppäriin ja minä makkariin. Poika otti ilmakylpyjä ilman vaippaa ja telmi lattialla. Kohta alkaa keittiöstä kuulua huutoa. Menin katsomaan, niin poitsu makaa mahallaan keittiön lattialla ja kädet ja jalat yltäpäältä paskassa, onneksi ei suussa eikä naamassa! Ja ei suinkaan ollut omaa tuotosta, vaikka ensin niin luulin, vaan koira oli tehnyt kivat yllärit eteisen lattialle ja poika ilmeisesti roudasi sen paskan mukanaan keittiöön. Poika pesulle ja sassiin ja huuto oli hirveä, siis pojalla! Minä etupäässä olin oksentaa! Että tämmöistä tälle päivää! En ymmärrä, mikä tuota koiraakin vaivaa, ei kyllä ole tainnu pentuajan jälkeen tehdä sisälle eikä ollut ees kun kolmisen tuntia nytkään yksin. Voi elämä! :(

Eilen oli meidän neuvola ja mitat laitoinkin tuonne neuvolapinkkaan. Rokotus saatiin eikä sitä kamalasti ees itketty. Neuvolatäti sanoi, että pitäisi siirtyä (tai ainakin yrittää) yksiin päikkäreihin, mutta niin kauan, kuin aamut ovat näin aikaisia, kuin nyt ovat, ei kyllä ole mitään toivoa.

Juu, taidan lähteä haukkaamaan jotakin, sitten voisi lähteä käymään Aatun ja tuon sontakoneen (koiran) ;) kanssa ulkona, ihana ilma.

Mukavat päivänjatkot!

Neiti+Aatu 1v.

Vierailija
10/14 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minun ja sykerön.Mimmillä vasta 4.4. 1v-neuvola.

Kaikki oli kohillaan, painoa tosin tullut +1kg (241g vkoa kohden). Yhteensä painoa siis tullut +2.8kg tässä raskaudessa, mikä on siis kuitenkin aika vähän..pitää siis olla tyytyväinen. Paineet 111/71, sokrut 4.4. hb 136, vauvan syke 150. Sf 24cm. Mimmiä odottaessa oli 28.5cm, joten pienempi on maha kun viimeeksi tässä vaiheessa. =)

SAUNASTA: meillä ollaan saunassa oltu ties kuinka pienestä asti. Meillä Mimmi istuu vadissa ylälauteilla, asteita on jotain 60-70 C' . Kyllä siellä nyt pieni tovi jaksetaan olla. Me käydään kerran kaksi viikossa saunassa.

Lukasin pinon niin nopsaan läpi, etten nyt muista mitäs siellä muuta oli puhetta!!

Kiva kun kirjoitelitte niitä synnytyskertomuksia..sai fiilistellä =)

Kävin tuossa päivällä sitten kaupungilla kun mummo ja ukki oli Mimmin kanssa...sain sitten parkkisakot.Olin pysäköinnyt auton väärin ja ihan inhimillinen erehdys. Kyllä ottaa päähän..ois sillä 30e ollut muutakin käyttöä.

Kirpparilta sain Mimmille kivasti 12 eurolla monen monta vaatekappaletta.Housut, yökkärin, uikkarin, parit t-paidat, pitkähihasen paidan yms. Pitäneen ajatella niin, että uutena niihin ois mennyt sen 30e ainakin...

Nyt ruuan laittoon..tnään ohjelmassa makrulootaa..

Tuulia, Mimmi ja sykerö rv 25+3

Vierailija
11/14 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ollaan oltu perhekahvilassa ja muskarissa aamupäivällä ja nyt poika vetelee jo toista tuntia sikeitä tyytyväisenä.

SAUNA: Ässä on saunonut monesti ja tykkää kovasti siitä touhusta. Ekan kerran saunoi ihan pikkulöylyissä kesällä, mutta varsinaisesti homma aloitettiin pari kuukautta sitten ja n. kerran viikossa kylvetään.

Mutta nyt pitääkin lopettaa.

Vierailija
12/14 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 1-vuotisneuvola vasta perjantaina. Musta vaan tuntuu, että poika on laihtunut hirveästi. Enää ei ole sellaisia michelin makkaroita masussa ja reisissä kuin pienempänä. Mutta uudet mitat siis vasta pe.

Yöt menevät meillä nykyään loistavasti. Siitä olen tosi iloinen. Ruokailu on välillä yhtä taistelua. Ässä haluaa syödä itse lusikalla. Äiti saa kyllä syöttää, mutta kädessä täytyy olla oma lusikka, jolla sörkitään lautaselle ja joskus saadaan jotain suuhunkin. Äidin tekemät ruuat eivät uppoisi ollenkaan, mikä on ärsyttävää, grr. Purkkilinjalla meillä mennään vaikka haaveena olisi, että poika oppisi samalle ruualle kuin vanhemmatkin. Suolaa ei olla laitettu itsetehtyyn ruokaan.

Mutta hauskaa päivön jatkoa. Miehen on päästävä vielä koneelle tekemään työjuttuja.

Vuokko ja Ässä

Vierailija
13/14 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yäääks, eipä kuullostanu mukavalta tuo neiti81:n kokemus :( Voi sentäs, onneks ei sentään syöny koiran tuotoksia.

Niin...mikä kumma juttu se on että NEUVOLAN mukaan pitäis siirtyä yksiin päikkäreihin? Tai tehdä sitä taikka tätä. Meillä herätään myös aikasteen ja ihan toivotonta vielä ees ajatella yksiä päikkyjä. Ei kait se nyt lasta vahingoita jos nukkuu kahdet. En ymmärrä tuotakin säännöstä.

G: Tästä on juteltu aiemminkin mutta tuleekos muilla jo paljonkin sanoja? Meillähän ei ole kävelystä tietoakaan, menee varmaan vielä useampi kuukaus siihen. Ehkä siksi tuo verbaalinen puoli on päässyt kehittymään. Muutama tunnistettava sana toki vasta vielä :) äiti, isi, hei hei on tutuimmat. Muutaman kerran olen kuullut sanat ankka, nenä, hauva. Mutta ne on tullu ehkä kaks kertaa vaan ja varmaan on matkinu vaan äitiä. Anna on kaiketi joku nännä...sitä se ainakin hokee kun on nälissään ja laittelen ruokaa.

Joo tuo kävely..äsken olin kyläilemässä ja siellä kamuni isä ihmetteli suureen ääneen kun likka ei kävele. No totesin vaan että kerkeehän tuo vielä. Tutti oli pahasta myös :) Hiukan jo huvitti moinen kommentointi.

Vierailija
14/14 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna tyty sitten täyttää 1vuoden, kauhiaa kuinka vuosi onkin voinut kulua näin nopeasti. Justhan mä kärvistelin sairaalassa lonkkakipuineni ja odotin huomista kuin kuuta nousevaa että tyttö leikattaisiin ulos musta=) Eli mullahan ei synnytys (onneksi) käynnistynyt lainkaan ja perjantaina 18.3 yliaikakontrollin jälkeen päättivät ottaa mut käynnistykseen, 4pv käynnisteltiin eikä mitään tapahtunut ja sitten kuvattiin ja totesivat että eihän sieltä edes mahtuisi kuin alle 3kiloinen tulemaan joten ei muuta kuin sectioon vain! Kyllä voi sanoa että se oli pinoinen shokki koska en ollut tavallaan uhrannut ajatustakaan sille että niinkin voi käydä. Mä pelkäsin aivan sikana leikkausta ja sitä kipua mikä siitä seuraa mutta eihän se sitten niin kauheaa ollutkaan ja leikkaushaavakaan ei niin kipeä ollut ja ylös nousin heti (ja vähän ennen) kun antoivat luvan=) Mutta se malttamattomuuden tunne kun olin heräämössä sen parituntia on jäänyt kyllä lähtemättömästi mieleen, mutta minkäs teet kun ainut mikä liikkuu on pää ja kädet=)

Saunomisesta: Emppu on käynyt noin. 5kk ikäisestä asti saunassa meidän kanssa ja taitaa tykätä. Nykyään käydään 2-3kertaa viikossa. Ei siellä lauteilla kauaa olla mutta kuitenkin. Meillä on sellainen soikko vauvalle lauteilla missä vähän vettä ja muutama lelu, viimeksi vain keksi että se löylykiulu on paljon parempi ja ahtautui siihen istumaan. Hauskan näköistä kyllä oli kun juuri ja juuri mahtui istumaan (polvet suussa) siihen;) Hankinta listalla siis isompi löylykiulu...........

Mitähän muuta olikaan, en nyt muista......

Niin öistä, mitähän niistä nyt sanoisi? Nyt keksin: Yöt ovat ne jotka ennen pyhitettiin nukkumiselle nykyään ne pyhitetään osittain nukkumiselle osittain ei=) Viksua eikö......(huomaattehan että olen hieman uupunut)

Meilläkin on siis aamut aikaistuneet, toivottavasti on vain joku kausi menossa!!!!!! Kuudelta ollaan ylhäällä enemmän tai vähemmän kärtty/itkuisina eli liian vähän unta. Onneksi aamut kuitenkin yleisesti alkavat ihan virkeinä(paitsi äitin aamut) =)

Mutta eikähän tässä ollutkin taas tarpeeksi sekoilua yhdelle illalle=)