Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joillakin jaksaa kiinnostaa toisten vauvan hoitoasiat?

19.01.2006 |

Jatkuvasti täällä maristaan ja mollataan toisia, kun hoidetaan vauvaa " väärin" . Ohjeita tyrkytetään ja ollaan niin oikeassa että! Minua ei kyllä haittaa pätkän vertaa imettääkö joku puoli vuotta vai viikon, käyttääkö kestovaippoja vai kertiksiä, milloin kiinteät aloitetaan...

Hyvä niitä neuvoja on antaa tuntemattomille, kun ei tiedä millainen on tausta! Mulle on ihan sama miten kukanenki lapsensa hoitaa kun jokainen varmasti itse tietää mikä on parhaaksi. Ei sitä naapurin rouva voi tulla sanomaan miten pitäisi tehdä.

Yleensä nämä neuvoja antavat äidit on ensimmäisen saaneita, jotka yrittää kaiken tehdä oppikirjojen mukaan ja luulevat, että toisin tehdessä tekee väärin, kun eihän kirjoissa niin lue.

Hoh hoijaa...että ärsyttää!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ärsyttää jos on tyrkytystä tai sellaista että vain oma mielipide on oikea MUTTA jos ei kerran kiinnosta toisten vauvan hoitotavat tai neuvojen antamisen lukeminen (hitto miten tuo pitäis sanoa...) niin pakkoko tätä palstaa on sitten ylipäänsä lukea? Sitä paitsi mua käy kohta ärsyttään tää jatkuva " ensimmäisen lapsensa saaneet äidit" löpinä.

Bestmum:

Jatkuvasti täällä maristaan ja mollataan toisia, kun hoidetaan vauvaa " väärin" . Ohjeita tyrkytetään ja ollaan niin oikeassa että! Minua ei kyllä haittaa pätkän vertaa imettääkö joku puoli vuotta vai viikon, käyttääkö kestovaippoja vai kertiksiä, milloin kiinteät aloitetaan...

Hyvä niitä neuvoja on antaa tuntemattomille, kun ei tiedä millainen on tausta! Mulle on ihan sama miten kukanenki lapsensa hoitaa kun jokainen varmasti itse tietää mikä on parhaaksi. Ei sitä naapurin rouva voi tulla sanomaan miten pitäisi tehdä.

Yleensä nämä neuvoja antavat äidit on ensimmäisen saaneita, jotka yrittää kaiken tehdä oppikirjojen mukaan ja luulevat, että toisin tehdessä tekee väärin, kun eihän kirjoissa niin lue.

Hoh hoijaa...että ärsyttää!

Vierailija
2/8 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan pyydetään neuvoja ja vinkkejä! Toki kaikki perheet ja taustat on erilaisia mutta ei neuvoja voi oikeen antaa muuten kun omaan kokemukseen pohjautuen. Tietenkään EI tarkoita että se mikä toimi meillä tai sopi meille sopii kaikille muille = ainoa oikea tapa, mutta jos jokainen antaa vinkkejä ja neuvoja omasta kokemuspohjastaan niin ehkä alottaja löytää sitten sen tavan tms joka sopii juuri hänelle.

Yhdenkin lapsen vanhemmat saavat ainakin minua ilomielin neuvoa =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin näiden sivujen seuraamisen odotus-puolelta ja siellä oli mukava ilmapiiri joissa todella sai vertaistukea. Sitten kun siirtyi tänne vauvoihin niin meiniki oli ihan eri. Luulin, että täältäkin saisi vertaistukea, mutta enimmäkseen viesteissä kehutaan kuinka itse vauvaansa hoitaa ja mikä on oikea tapa. Toki on täällä hyviäkin keskusteluja joista saa paljon hyviä vinkkejä. En todellakaan kaikkia näitä " neuvovia" viestejä viitsi edes lukea. Seuraan palstaa todellakin sen takia, että josko olisi samassa tilanteessa olevia ja jos heillä olisi vinkkejä tiettyihin asioihin antaa. Mm. imetyskeskustelut jätän nykyään suosiolla lukematta kun tietää jo mitä siellä on.

Vierailija
4/8 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tämä onkin jo klisee niin ihan totta, jokin aika sitten synnyttäneet äidit ja erityisesti ne imettävät ovat aika hormonimylläköissä ja siksikin saattaa tulla välillä aika rankkaa tekstiä. Suodatin vaan päälle ;-)

Vierailija
5/8 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suodatin on todellakin jo päällä ;)

En tarkoita etteikö neuvoja saa antaa, tietysti niitä pitääkin jos kysytään. Itse olen saanut hyviä neuvoja kun toiset ovat kertoneet omien kokemuksien kautta asioita. Mutta se mikä raivostuttaa on nämä ketjut missä " keskustellaan" imetyksestä, kiinteistä jne. Heti on useita tyyppejä kertomassa kuinka kauan pitäisi imettää, milloin kiinteät suositellaan aloitettavaksi jne. Jos itse aloitan ko. ketjun niin ei mulla kiinnosta lukea suosituksia kun ne on jo tiedossa vaan haluaisin todellakin toisten kokemuksia kuulla.

Vierailija
6/8 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa siitä, että toi " ensimmäisen lapsensa saaneet äidit" -niputus on nimenomaan kyllästyttävää. Kaipa me olemme kaikki (myös ne useamman lapsen saaneet) olleet ainakin muinoin niitä ensimmäisen lapsen äitejä! Eiköhän ole ihan luonnollista olla enemmän tai vähemmän epävarma esikoisvauvan kanssa, noudattaa senhetkisiä suosituksia ja yrittää jotenkin siinä samalla tutustua siihen lapseen itseensä ja hänen yksilökohtaisiin tarpeisiinsa? Unohtuvatko joiltakin äideiltä / isiltä kaikki alkuajan kysymykset ja hämmennykset sen myötä, kun lapsia on useampi?

Olen ensimmäisen lapsen äiti ja tunnustan lukeneeni yhtä sun toista ja ongelmatilanteissa myös kokeilleeni lukemaani. Tiedän myös, että monien asioiden pähkäilyyn ei takuulla olisi aikaa ja mahdollisuutta, jos lapsia olisi enemmän - energiaa kuluu siis varmasti paljon myös " hukkaan" . Mutta minkäs teet, ei kai tässä ole oikotietä? Opetteluahan tää on joka päivä.

Niin ja arvostan kyllä paljon myös kokeneempien mielipiteitä (vaikka osa 70-luvulta peräisin olevista kommenteista meneekin toisesta korvasta ulos). On tosi hyödyllistä saada välillä vähän toisenlaista näkökulmaa asioihin, ja suhteellisuudentajua ennen kaikkea! Parhaimmillaan tämäkin palsta v o i s i toimia meidän kaikenlaisten äitien keskinäisen tuen foorumina, mutta riitahan täällä näyttää helposti syntyvän aiheesta jos toisestakin.

Any way, tsemppiä kaikille tähän päivään!

t. SannaS. ja esikoinen 9 kk

Vierailija
7/8 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. " Edellisellä kirjoittajalla" tarkoitin Hahtuvaista, täällä olikin ryysistä!

Sanna

Vierailija
8/8 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...en sitten tiedä, missä mättää. Mutta mulla ainakin tulee välillä kirjotettua jotain ihan itsestäänselvyyksistä tuntuvia asioita just vaikka noista suosituksista, kun ei kuitenkaan ole aina varma onko kysyjä niistä tietoinen. Toisekseen tulee usein kirjotettua kovin nopeasti ja epäselvästi, joten sävy ei välttämättä ole kaikkein mukavin, ihan siis vahingossa.