Onko täällä ketään, joka ei käy lapsensa kansaa oikeastaan ikinä ulkona?
Minä olen vain niin laiska, että en viitsi mennä lasten kanssa ulos ainakaan talvella. Keväällä ja kesällä sitten käydään suunnilleen joka toinen päivä tai joka päivä kerran. Riippuu ihan ilmasta.
Tosin ei lapset osaa sinne ulos niin kaivatakkaan.
Muita?
Kommentit (57)
Lumi on märkää --- Osta kurahousut tai vedenpitävä ulkoilupuku.
Ei tekemistä --- Osta kunnolliset rukkaset, lapio ja sanko.
Asvaltilla ei voi kontata --- Lasta voi kävelyttää.
Meillä yksivuotiaat laskevat mielellään pienestä liukumäestä, kaivavat lunta, kiipeävät lumikasoihin..
olla, jos lapsi on sellainen, että vaan seistä toljottaa paikallaan ja ihmettelee tosiaan jotain kukkaruukkua :-). Ymmärrän, että pidemmän päälle alkaa äitiä kyllästyttämään... Kuten me aikuisetkin, lapsetkin saattavat olla erilaisia ulkoilun suhteen, joistakin se on hauskaa ja joistakin ei. Ja tosiaan, iälläkin on vähän merkitystä...
Ulkona saattaa olla jopa huonompi ilma keskustassa kuin sisällä. Liikunta on tietysti terveellistä, mutta ei se ulkoilua vaadi. Siis olen kyllä itsekin sillä kannalla, että hyvä käydä ulkona, mutta oikeasti - onko se tutkittu juttu, et on hyväksi?
Vierailija:
Lintuinfluenssahysteriasta puhumisen ymmärrän, mutta miksi ulkoiluhysteria? Ulkoilu on kiistatta terveellistä, niin lapsille kuin aikuisillekin. Miksi siis ne, jotka pitävät sitä tarpeellisena, ovat hysteerikkoja? Kysyn vaan..
Tosi reilua ruveta heti hyökkäämään kimppuuni! Mistä SINÄ tiedät mitään mistään kuinka paljon olen yrittänyt aktivoida lapsiani? Poikani viihtyy kyllä mainiosti ulkona eikä häntä tarvitse erikseen viihdyttää. Sen sijaan olen yrittänyt kaikkeni tyttäreni kanssa, että saisin hänetkin viihtymään ulkona: viime kesänä yritin opettaa häntä pyöräilemään. Kävimme uimassa jne. Kotona meillä on oma " leikkipuisto" . Nyt talvella olemme käyneet kävelyillä ja hiihtämistä olen myös opettanut lapsille.
Mutta tuo tyttö on kyllä eri tapaus.. Ei vain viihdy ulkona. Miksi ihmeessä syytätte aina VANHEMPIA (=äitiä)??? Eivät kaikki lapset ole samasta muotista tehtyjä = vinkuvat ulos?? Jotkut lapset vain viihtyvät paremmin sisällä. Lisäksi tyttöä on erittäin vaikea opettaa tai pakottaa tekemään mitään mitä ei halua!! Sama pätee tekemisiin sisälläkin. Ei askartele eikä tee mitään mitä ei halua.
Eikä täällä maalla niin vain ulos talvisin klo 16-17 jälkeen lähdetäkään! Säkkipimeäähän täällä on. Mutta sitähän eivät kaupunkilaiset tajua.
Siksi usein olemme nyt talvella ulkona vain pieniä hetkiä koska tottakai tiedäm että ulkoilu on hyväksi kaikille. Poikani jää usein vielä yksinkin pihalle, tyttö haluaa sisälle kun on mennyt hetki.
Kyllähän tässä kevään tulleessa tekemistä tulee ulkona ainakin mulle ja meille selvästi enemmän kun lumi alkaa sulaa. Onhan ulkona kivempaa ollakin kun aurinko paistaa!
Ugh olen puhunut, 15
ja helevetin lihavaksi ja laiskaksi, sitten kärsiivät itsetunto-ongelmista ym.
Paljon ulkoilevan ja sisällä nököttävän taaperon motorisia taitoja... En voi olla kuin ihailla kuinka oma 1,5-vuotiaani laskee mäkeä, tekee " lumipalloja" , lapioi lunta, tekee lumienkeleitä..... Kun vastaavat samanikäiset sisällä nököttäjät istuvat vain rattaissa...Huoh!
Järkevä kommentti sinulta! Tosiaan lapset ovat erilaisia. Jotkut lapset keksivät itse niin paljon tekemistä että heidän kanssaan on helppo olla ulkona. Esim. kummipoikani on niin vauhdikas tapaus että hänen kanssaan on aina kiva olla ulkosalla. Ei tarvitse erikseen viihdyttää!!! Ei ole mikään " kukkaruukkujen tarkastelija" :)).
Oma poikani taas on laiskemman oloinen ja alkaa helposti mankua sisälle. Voisi luulla, että olemme vain ikämme istuneet sisällä, mutta hän on vain tällainen... Voipi olla että muuttuu vielä kunhan vähän kasvaa ja saa lisää mielikuvitusta. Tai sitten ei. Hänen kanssaan vaan on monesti todella tylsää olla ulkona. Käymme silti siellä, mutta ei se mitään kivaa ole. Ei häntä pitkään mitkään lumessa möyryämiset kiinnosta. Uskokaa jo!
Halusin useimmiten takaisin sisään leikkimään legoilla, piirtämään ja lukemaan. Ja olen muuten aina ollut hoikka! =) Eikä itsetunto-ongelmia, ei ainakaan ulkoilun puutteesta johtuvia.
kaikista ei saa motorisesti taitavia vaikka rautalangasta vääntäisi! Voisin jopa väittää, että tyttöni sitten lyö lapsesi laulutaidoissa mennen tullen vaikkei hän ehkä ole yhtä taitava hiihtämisessä tms.
kun lapsi vain konttaa niin eikun vain ulos konttaamaan. Näin omista lapsistamme on kehittynyt super-ulkoilijoita, jotka kyllä tekemistä keksivät ilman äidin apuja :) Kunnon ulkoiluvehkeet vaan päälle ja turha pelätä vaatteiden rikkoutumista ja likaantumista. Sitä varten on kierrätysvaatteet ja pesukoneet keksitty :)
Itehän väitit ettei ulkona ole juuri nyt mitään tekemistä...aika paljon yrität tekosyitä keksiä, että miksi ei voi ulkoilla. Aika selkeesti kuulostaa siltä, että sinä et halua ulkoilla.
T: 19
uhysteria" ole ihan hyvä juttu...
se että on motorisesti taitava ulkona ei tarkoita, että olisi taitamaton laulussa... Omani kyllä laulaa, juttelee (3-tavuisia lauseita), nauttii myös sisäleikeistä, lukemisesta, duploilla rakentelusta ja tekee 15-20 palan palapelejäkin!
Kyllä mä veikkaan että se on ihan tutkittukin juttu, mutta eikö sen nyt järkikin sano, että ulkoilma on terveellistä? Paitsi tietysti jos nyt pitää seistä keskellä Mannerheimintietä ruuhka-aikaan, niin okei, sitten se ei ole terveellistä...
Mutta joo, en mä viitsi edes idiootin kanssa ruveta väittelemään.
Vierailija:
Ulkona saattaa olla jopa huonompi ilma keskustassa kuin sisällä. Liikunta on tietysti terveellistä, mutta ei se ulkoilua vaadi. Siis olen kyllä itsekin sillä kannalla, että hyvä käydä ulkona, mutta oikeasti - onko se tutkittu juttu, et on hyväksi?Vierailija:
Lintuinfluenssahysteriasta puhumisen ymmärrän, mutta miksi ulkoiluhysteria? Ulkoilu on kiistatta terveellistä, niin lapsille kuin aikuisillekin. Miksi siis ne, jotka pitävät sitä tarpeellisena, ovat hysteerikkoja? Kysyn vaan..
Minunkin saman ikäinen lapseni osaisi varmaan kaiken tuon, kun olisin vaan ulkoillut enemmän. Pitäisikö olla vaan iloinen noin lahjakkaasta lapsesta ja todeta, ettei ehkä kaikki lapset ole. :D
Mutta ei ne kaksi lamppua tässä edessä nyt niin paljon valaise... Ei niitä mihinkään katulamppuihin tai tievaloihin voi verrata. Kuten sanoin niin nythän on jo paljon helpompaa mennä ulos iltaisinkin kun on valoisaa--> vertaa joulukuu kun pimeä tuli jo klo 16. En minä missään ole sanonut, ettemme koskaan ulkoile mutta ulkoilemme kyllä paljon vähemmän talvisaikaa kuin kevät-kesä-syysaikaan.
Mutta SINÄHÄN varmaan tiedät myös millaiset lapset minulla on ja että KAIKISTA lapsista saa ulkoihmisiä jos vain yrittää? Tätäkö yrität väittää? Haluan sinulta vastauksen tähän!
15/31 whatever
Taas ollaan ketjussa jossa paremmat äidit ulkoileelaskeepulkkaahiihtääjne, on taas ylivertaisen parempia, koska heidän tapansa on yksinkertaisesti parempi. Ja me muut, jotka ei siis tosiaan ulkoilla esim. viikolla vielä töiden ja tarhan jälkeen, ja viikonloppuna olla eka ulkoilukerralla jo ennen klo 9, ollan huonompia. Meidän lapset eivät opi motorisia taitoja niinkuin ulkoilevat, ja vaikka mitä muuta. Jokainen taaplaa tyylillään, eikä aina tarvii heti olla tuomitsemassa muiden toimintatapoja, ärsyttää!
Ja edelleenkin ihmettelen että miten ihmeessä muissa maissa lapsista saattaakin kasvaa jopa paremmin käyttäytyviä ja fiksumpia, kuin näistä meidän Reimatpäällevaaneihaittaajossataaräntää-lapsista.
mulla pää poksahtaa jos vietän kaiket päivät kaksin vuoden ikäisen tyttöni kanssa sisällä. käydään päivittäin ulkona ja yritän ajoittaa ulkoilut niin, että ensin käydään vähän puistossa keinumassa ja sit kävelylenkille.
joulukuun loskakelien aikaan, en jaksanut kunnolla ulkoilla, kauppareissut vaan. ja olin kuin pyllyyn ammuttu karhu!
mikään ei pidä mua sisällä kun kevät tästä paranee. odotan innolla kesää että voidaan olla tuntikausia ulkona.
että näinkin päin...
myönnettäköön, että se pukeminen ja siihen liittyvä taistelu kyllästyttää välillä niin, että tekee mieli jättää ulkoilut väliin =)
ulkoilma on terveellistä. Tässä sinulle asiaan sopiva vertauskuva: minun järkeni sanoisi, että ihminen ei voi lentää, mutta näyttääpä tuo olevan mahdollista. Onneksi joku on tajunnut sen kyseenalaistaa.
Vierailija:
Kyllä mä veikkaan että se on ihan tutkittukin juttu, mutta eikö sen nyt järkikin sano, että ulkoilma on terveellistä? Paitsi tietysti jos nyt pitää seistä keskellä Mannerheimintietä ruuhka-aikaan, niin okei, sitten se ei ole terveellistä...Mutta joo, en mä viitsi edes idiootin kanssa ruveta väittelemään.
Vierailija:
Ulkona saattaa olla jopa huonompi ilma keskustassa kuin sisällä. Liikunta on tietysti terveellistä, mutta ei se ulkoilua vaadi. Siis olen kyllä itsekin sillä kannalla, että hyvä käydä ulkona, mutta oikeasti - onko se tutkittu juttu, et on hyväksi?
Kun hyvät äidit vievät lapsensa ulkoilemaan AINAKIN 2 kertaa päivässä? Ja muualla, jossa näin ei tehdä, lapsista kasvaa vastuuttomia, laiskoja, flegmaattisia pleikkarinpelaajia...Voi hyvänen aika sentään, kyllä me suomalaiset tiedetään kaikki paremmin!!!