Oletko perheesi älykkäin jäsen?
Koulutetuin kyllä, älykkäin en. Valtavasti on mennyt potentiaalia hukkaan suvun vanhemmassa polvessa.
Kommentit (50)
Tottakai! Lapset ovat vielä pieniä ja vaimon kanssa täällä asustellaan.
Olen sekä koututetuin että älykkäin. Äitini on ehkä älykkäs ihminen mutta kun hän on tyttö ja silloin meidän kotimassamme koulutus tytölle oli vitsin aihe, hän on jäänyt vailla koulutusta. Sisaruksista yksinkään ei päässyt yliopistoon.
Jos kehuu itseään tai lapsiaan muille, niin en osaa pitää kovin älykkäänä.
Sillon ei tule ajatelleeksi, että aina löytyy itseä lahjakkaampia tai vähintäänkin yhtä lahjakkaita.
Mut jos se omanarvon tunne nousee sillä niin ok.
Olen kekseliäin ja sivistynein, mutta isoveljeni on älykkäin. Siskoni on huonotapaisin ja äitini älykäs, mutta itsekäs.
Käyttäjä4255 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusin itseäni älykkäämmän miehen, joten tilanne se, että mieheni on minua älykkäämpi. Hän tosin on sitä mieltä, että minä olen ylivoimaisesti älykkäämpi. Tiedä häntä...
Olemme molemmat korkeakoulutettuja alalla, johon on vaikea päästä, joten ero ei varmaan ole kovin suuri tai merkityksellinen. Meillä ei ole lapsia eikä vanhempien älykkyys sinänsä varmista älykästä lasta. Älykkyys ei myöskään ole mikään itseisarvo. Elämässä selviytyminen on kokonaisuus ja panostus yhteen osa-alueeseen on usein pois jostain muusta. Kukaan ei ole täydellinen.
Se, että luulet koulutuksen olevan tuolla tavoin älyn osoitus kertoo siitä, että et tosiaan ole kovinkaan älykäs tai ainakaan et ole pohtinut asiaa ennen kuin kirjoitit viestisi. Ei mihinkään opiskelemaan pääseminen ole osoitus kuin normaalista älystä ainakaan Suomessa.
Tuota noin... Minähän en ensinnäkään väittänyt, että olemme keskivertoa älykkäämpiä. Sanoin koulutuksen enemmänkin kertovan siitä, että olemme yhtä älykkäitä verrattuna toisiimme ja samalla tavalla älykkäitä. Mikä tarve sinulla oli rakentaa kijoituksestani olkiukko ja sanoa, etten ole kovinkaan älykäs. Etkö päässyt haluamallesi alalle opiskelemaan vai lapsesiko jäi ulos, kun näin pitää parjata heitä, jotka saavat elämältä, mitä haluavat. Voisin kyllä suoraan sanoa, että minusta sinun viestisi kertoo, ettet itse ole kovin älykäs. Ainakin sisälukutaidossa on puutteita. Olin pohtinut koulutuksen ja älykkyyden suhdetta ja muotoilin kyllä viestini niin, ettetn väitä koulutuksen kertovan älystä. Sinä itse et sitä vain huomannut...
Olen älykkäin siitä porukasta, mutta samalla myös herkin. Mustalampaaksi päätyy usein se tarkkanäköisin. Olen kärsinyt asioista, jotka joku toinen vaan sivuuttaisi.
Tyhmät ovat yleensä onnellisia.
Lyhyesti: En, sekä vaimo että lapset taitavat olla minua älykkäämpiä.
Pitempi vastaus:
Lainaan alkuun älykkyyden määritelmää wikipediasta
"
Älykkyys on arkikielen ja psykologian käyttämä käsite, joka viittaa yksilön oppimisen ja sopeutumisen kykyyn. Älykkyys on yksi lahjakkuuden puolista. Linda Gottfredsonin määritelmän mukaan älykkyys on: ”Älykkyys on hyvin yleinen mielen kyky joka mm. käsittää kyvyn järkeillä, suunnitella, ratkaista ongelmia, ajatella käsitteellisesti, ymmärtää monimutkaisia ajatuksia, oppia nopeasti ja oppia kokemuksesta.”
Älykkyyden määrittely on vaikeaa eikä siitä ole yksimielisyyttä. Siihen on liitetty sellaisia ominaisuuksia kuin kyky oppia uusia asioita ja soveltaa opittua nopeasti, ratkaista ongelmia, käyttäytyä joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti uusissa tilanteissa sekä ymmärtää ja käsitellä abstrakteja käsitteitä."
Teinin ja aikuisen älykkyyden vertailu on siinä mielessä hankalaa, että aikuisella on isompi valmis ratkaisupankki, josta lähteä hakemaan ratkaisua eri ongelmiin. Mutta kun katsoo miten nopeasti lapset löytävät ratkaisuja ja osaavat käyttää omia tietojaan he hämmästyttävät todella usein.
Vaimo osaa löytää "out of the box" ratkaisuaja paljon nopeammin kuin minä. Toisaalta jos ratkaisu on vanhan ratkaisun muokkausta, niin silloin usein ratkaisen ongelman nopeammin. Mutta pääsäntöisesti vaimo on älykkäämpi.
Todennäköisesti kyllä. Muu perheeni on melko valkoroskaista, joten sen älykkyyden, järkevyyden ja yleisen tietotaidon voinee päätellä sieltä... Ei niillä ole paljon kouluja käyty, uutisten seuraaminen keskittyy Iltalehden viihdeosioon ja niin edelleen.
Olen ilmiselvästi älykkäämpi kuin mieheni.
Ehkä samaa tasoa kuin yksi lapseni, mutta kaksi muuta on varmasti älykkäämpiä. Tarkoitan tätä perinteistä matemaattis-loogista "mensa" -älyä siis.