Suuhygienisti, röntgenhoitaja vai bioanalyytikko?
Onko täällä ko. ammattien edustajia / alaa opiskelivia paikalla? Olen lähihoitaja ja haluaisin opiskella sosiaali- ja terveysalaa pidemmälle. Nämä kolme ammattia kiinnostavat eniten, saikuksi en halua. Minkälaista on opiskelu, itse työ ja mikä työllisyystilanne? Kaikki kokemukset otetaan vastaan!
Kommentit (26)
Tämä kiinnostaa minuakin, lisää kokemuksia?
Täälläkin yksi kiinnostunut mahdollisesti röntgenhoitajaksi opiskelemisesta! Peruskoulussa ja amiksessa ei kiinnostanut fysiikka eikä matikka yhtään, siksi rimaa hipoen läpi. Nyt on löytynyt motivaatio alalle ja toivottavasti selviän matikasta ja fysiikasta...
Röntgenhoitajilla on hyvä työtilanne jos on valmis lähtemään pois koulutuskaupungeista. Koulutusta on vain 5 yliopistokaupungissa, joten niissä ei pulaa työntekijöistä, muualla on. Silti moni työllistyy jo opiskeluaikana. Oon ite rh, tykkään tosi paljon työn vaihtelevuudesta ja nopeasta kehityksestä. Hoidollisuus lisääntyy koko ajan, mutta se sopii mulle.
Tiedän useamman röntgenhoitajan, joka on mennyt Norjaan töihin. Siellä on parempi palkka ja Suomesta tulleiden arvostus korkealla.
Täällä yksi bioanalyytikko-opiskelija. Opinnot on vaativampia kuin esim. sh-opinnot (kokemusta on niistäkin ennen kuin siirryin tälle puolelle), mutta ei lainkaan ylitsepääsemättömiä. Väittäisin kuitenkin että ilman hyvää motivaatiota käy opiskelu puuduttavaksi, koska niin kuin joku ensimmäisellä sivulla sanoikin, on paljon ulkoa opeteltavaa asiaa ja pikkutarkkoja yksityiskohtia, jotka pitää muistaa tenteissä. Luonnontiedepuoli ei ole paha. Itse kävin lukiossa vain pakolliset fysiikat, kemiat ja biologiat ja lyhyen matematiikan rimaa hipoen ja hyvin olen selvinnyt. Opintojen alussa käydään läpi perusteet noista kaikista (biologiasta lähinnä ihmisen anatomia) ja sitten siirrytään varsinaiseen kliiniseen laboratorion maailmaan, jossa ei enää lasketa mitään fysiikan kiihtyvyyslaskuja tms. alaan kuulumatonta.
Töitä riittää etenkin terveyskeskusten laboratorioissa ja paikoittain on tosiaan pulaa työntekijöistä, jolloin palkataan sairaanhoitajia ja lähihoitajia. Bioanalyytikko on kuitenkin muutakin kuin näytteenottoautomaatti, ja omasta mielestäni analytiikan puoli on todella kiinnostavaa. Tämä on vahvasti automatisoituva ammatti, joten laitteita ja tietokoneita ei saa pelätä. Niiden kanssa joutuu väkisinkin tekemisiin enemmän tai vähemmän, jos tekee työssään muutakin kuin näytteenottoa. Pelkkää näytteenottoa taidetaan tehdä lähinnä vain suurimmissa sairaalalaboratorioissa. Itse en siihen hommaan lähtisi, mutta makuasiahan se on tietysti.
Erikoisaloja (esim. mikrobiologia, fysiologia, hematologia, patologia, hematologia) on paljon ja tällä koulutuksella on siis pätevä työskentelemään missä tahansa erilaisissa kliinisissä laboratorioissa. Opiskeluihin kun kuuluu perusteet noista kaikista, vaikka kliiniseen kemiaan painottuu koska siellä on eniten työpaikkoja. Bioanalyytikon koulutus on pätevä myös muissa Euroopan maissa ja palkkaa maksetaan enemmän ulkomailla. Peruspalkka Suomessa noin 2400-2500 euroa riippuen tietysti työnantajasta. Töitä löytyy julkisten labrojen lisäksi yksityissairaaloiden ja yksityisten lääkärikeskusten laboratorioista. Isoissa laboratorioissa usein vuorotyötä erikoisalasta riippuen, terveyskeskuksissa ja luulen että suurimmalta osin myös yksityisellä päivätyötä.
Näin pian 2 vuotta opiskelleena suosittelen lämpimästi. Äärimmäisen mielenkiintoista puuhaa! Kesätöistäkään ei ole pulaa, itse pääsin töihin näytteenottoon jo ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen. Isoimmissa bioanalytiikan opiskelukaupungeissa (etenkin Tampere) on nihkeämpää löytää, mutta ei mahdotonta.
Osaisiko joku kertoa, että onko röntgenhoitajana työskentely täysin itsenäistä? Kuinka lähellä työkaveri on, jos en jotain osaa? Joutuuko itse työssä paljon laskemaan / käyttämään fysiikkaa kuvakulmien määrittämisessä?
Ei röntgenhoitajille ole koulutuspaikkoja hirveästi edes auki. Töitä riittää varmasti, jos on valmis muuttamaan mahdollisesti ainakin opiskelupaikkakunnalta pois, jossa rtg-hoitajakoulutusta järjestetään.