Home pommi odottaa,dc-fixaus buumi!
Tämähän on ihan järjetöntä touhua!
Laitetaan fairy vettä alle ja vedetään hengittämätön kalvo päälle.Sinne se pesuaine vesi jää sitten lillumaan ja aiheuttamaan ties mitä sädesieniä.
Hirvittää katsoa kuvia jossa ollaan kylppärit ja keittiöt muovitettu.Onko tämän seurauksia rakenteille tutkittu missään?
Kommentit (76)
Joku valopää oli fixannut koko saunan lattian. Siinä on kiva kemikaalihöyryissä saunoa. Ties mitä siitä irtoaa hengitysilmaan kunnon löylyissä.
Kyllähän jotkut noista näyttävät ihan kivalta kuvissa, mutta kuka oikeasti haluaa asua muovin ympäröimänä, etenkin jos alkuperäinen pinta on vaikka puuta tai kiveä? Kuivien tilojen seinissä tuo on vielä ok, mutta lattioissa en ymmärrä. Tasoilla ihan ok, mutta olisi aika häiritsevää, että pitää varoa kuumien astioiden kanssa.
Dc-fix / Kontaktimuovi Tuunaajat on ryhmän nimi. Kirjoitusasu kertoo jo kaiken. 😆😆
Itse kuulun tuohon ryhmään vain kauhistellakseni, mitä joku on taas keksinyt. 😁 Joo köyhä elämä, tiedän.
Kaikista kamalimpia ulkonäöllisesti on ne Lidlin muovit. Ja sitten jotkut vuoraavat kämppänsä lattiasta kattoon niillä. Harmi, että ei voi linkittää tuolta ryhmästä kamalimpia hirvityksiä.
http://m.iltalehti.fi/asuminen/201702172200072443_an.shtml
Muovia se dc fix on siinä, missä nämäkin. Jos sitä on pieniä määriä jossain irtotavaroissa, ei ehkä ole suuria päästöjä ilmaan, mutta suuret pinnat, lattiapinnat, saati kosteat..
Toinen juttu, jota en käsitä, on se täysin vastuuton muovin käyttö, joka päätyy jätteeksi. Ihan sama on käsityötyhmien fleecevilttien kanssa. Ihmiset ostavat fleecevilttejä kasoittain kuteiksi intopiukeana samalla, kun maailma ja meidän elimistöt jo valmiiksi menevät tukkoon muovista. Ja tähän sitten päälle maanisten kiinashoppajien tekonahkakengät ja tekokuituvaatteet. Muovia, muovia, muovia.. Onkohan yhdelläkään näistä valopäistä mitään käsitystä, minne se päätyy?
Joillakin tuolla ryhmässä on lähtenyt ihan lapasesta koko touhu. Kaikki pitää päällystää, aina jostain maustepurkeista seiniin ja lattiaan. Ja sitten vielä on pakko päällystää, vaikka kaupassa ei olisi ollut sitä muovia, minkä olisi halunnut. "Ei ollut sitä fixiä mitä halusin, niin ostin sitten tätä, ihan ok tämäkin", ja kuvassa koko keittiö päällystetty kyseisellä muovilla.
Kamalin oli, kun joku fixasi pianon. On mahtanut ääni kärsiä.
Samoin nämä fixiä tapettina käyttävät aina kammoksuttaa. Puutalossa vedetään huoneiden sisäpinnat umpeen muovilla ja sit mietitään missä on vika kun ilmanvaihto ei pelaa.
Mä kun olen aina luullut, että sitä käytetään lähinnä kalusteiden päällystämiseen (tyyliin lastenhuoneen lipastot ja lack-pöydät).
Noh, aina oppii uutta.
Laitoin Googlen kuvahaulla ja tosiaan siellä jotkut bloggarit fixanneet märkätilojen lattian ko. muovilla. 😨
Tuleeko tuosta muuten millaiset jäljet esim
jos laittaa kaapinoveen? Liimajäljet tai pinnoite irtoaa mukana?
Vähän siinä ja siinä, onko ekologista. Muovi tietenkään materiaalina ei ole. Toisaalta itse olen käyttänyt keittiön pöydän kanteen. Ostin aikanaan opiskelijakämppääni halvan ruokapöytäryhmän (ei ollut varaa parempaan), joka arvatenkin meni aika karmean näköiseksi muutamassa vuodessa. Erityisesti pöydän kanteen on jäänyt karmivia jälkiä, pöytä on jonkinlaista levyä, eikä aitoa puuta. Päällystin kannen dc-fixillä, ja pöydällä on ollut nyt yli kaksi vuotta jatkoaikaa. Pois tuo paskapöytä joudutaan vielä heittämään, ei kukaan osta käytettyä huonokuntoista lastulevyä, mutta olenpahan saanut edes pidennettyä pöydän elinkaarta. Seuraava pöytä tulee olemaan kunnollinen. Tämä pöytä oli juuri sellainen, minkälaisen keskiverto 19-vuotias, jonka on hankittava kaikki kalusteet kerralla niukasta budjetista, on valinnut.
Parasta ympäristön kannalta on tietysti suosia pitkäikäisiä ja kestävästä materiaalista tehtyjä huonekaluja. Paljon on kuitenkin näitä, joiden mieltymykset muuttuvat jatkuvastj, ja jotka pistävät mielellään niin kämppänsä kuin vaatekaappinsakin sisällöt uusiksi muodin tai omien oikkujensa mukaisiksi. Ehkä on kuitenkin parempi, että he päällystävät kaiken sesongin väreillä, kuin että he heittävät parin vuoden välein vanhat huonekalut pois ja ostavat uudet. Rakenteiden, lattioiden ym. päällystämistä en tosin ymmärrä. Harva noista dc-fixaajista kuitenkaan ymmärtää rakentamisesta niin paljoa, että voisivat olla varmoja, mitä tekevät.
Tuossa dc-fix-ryhmässä on ihan normaalia päällystää vessoja ja kylppäreitä muovilla. Jos joku tulee sanomaan kosteusvahingoista, on vastaus jotain että "no omapa on kotini" jne.
Jotkut fiksaukset on onnistuneita, jotkut taas vähemmän. Itse olen käyttänyt tuota edellisessä asunnossa rumien kaapinovien muuttamiseen vähemmän rumiksi.
Omasta mielestäni pari juttua on hyvä muistaa (sen lisäksi, ettei käytä muovia märkätiloissa):
- miettii kumpi oikeasti on parempi, maalaus vai fiksaus, vai niiden yhdistelmä
- ei käytä liian montaa erilaista kuviota samassa tilassa (yleensäkin kovin kirjavat muovit ovat aika kamalan näköisiä, makuasia tietysti)
- käyttää sellaista kuviota, joka vastaa fiksattavan esineen materiaalia tai ainakin voisi uskottavasti vastata. Eli jos fiksaa puupöytää, niin marmori ei välttämättä näytä kovin hyvältä siinä, jos pöytä on sen mallinen, ettei se mitenkään voisi olla marmorinen. Eli luonnoton vaikutelma.
Hauskahan noita juttuja on seurailla kyseisessä ryhmässä. Joskus tulee vastaan oikeasti hyviä ideoita.
Olen jo vuosikausia sitten päällystänyt mökkimme melko karmeat paskanruskeat 70-luvun lastulevyiset keittiökaapinovet valkoisella kontaktimuovilla (sitähän tuo kama vissiin on), ei ole tullut sen takia homeongelmia. Käytin muovia, koska epäilin lastulevyn maalinkestävyyttä (voi turvota). Mutta en todellakaan laittaisi meidän pinkopahviseiniin, jonka takana raakalauta tai lautalattioihin, tai 50-luvun kaappeihin tai ....Minusta tuo kama käy korkeintaan tuollaisiin hommiin, että annetaan jatkoaikaa jollekin järkkyhuonekalulle. Anoppi laittoi maalaistalonsa yläkaappien ovet niillä, kun aivan rämät alakaapit vaihdettiin uusiin valkoisiin, mutta rahaa ei ollut koko remppaan ja yläkaapit oli hyväkuntoiset, mitä nyt ovet ei matsanneet. Ihan siistit niistä tuli enkä huomaa alakaappien kanssa mitään eroa kuin läheltä.
(Tänä vuonna menee se meidän mökkikeittiökin sitten remppaan, odotankin ilolla että saan viemärin ja pienen läpivirtauslämmittimen!)
Ihan ymmärrettävää, että vuokra-asunnoissa tuota fiksailua harrastetaan enemmän. Jos siis ei ole lupaa tehdä muutakaan remppaa. Kunhan vaan vuokranantajalta on lupa fiksailuun - siitä voi kuitenkin jotain jälkiä jäädä (ei välttämättä).
Minua kauhistuttaa katsoa, kun ihmiset teippaavat ruokapöydät, lasten sängyt, seinät jne. Ruokapöydässä kuitenkin syödään ja lapset ainakin monesti laskee leipänsä suoraan pöydälle. Ties mitä myrkkyjä noissa muoveissa on. Sitten lapset vielä nukkuvat noiden muovien ympäröimänä. Varmaan noissakin jotakin hormoneja häiritseviä aineita on. Onhan kaikessa muussakin, mutta en haluaisi vielä lisätä määrää.
Ei kai noista vahinkoa rakennukselle aiheudu, jos esim kylppärissä jättää saumat auki. Uuden talon seinienkään fiksailu ei liene pahasta, mutta vanhoissa taloissa tuota ei kannata seiniin laittaa.
Mutta tosiaan suurin osa noista fiksailuista on aivan järkyttäviä ja todellakin sen näköisiä, että itse tein ja säästin. Esim ne puujäljitelmät on minusta niin muovisen näköisiä. Ja sitten vielä yhdistellään erilaisia kuoseja ja värejä niin huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Ties mitä myrkkyjä noissa muoveissa on. Sitten lapset vielä nukkuvat noiden muovien ympäröimänä. Varmaan noissakin jotakin hormoneja häiritseviä aineita on. Onhan kaikessa muussakin, mutta en haluaisi vielä lisätä määrää.
Myrkyttömiä ne on, mutta ei missään nimessä ole kyllä elintarviketurvallisia muoveja. Jotkut rasvat ja liuottimet voi irroittaa niistä jotain. Mutta ei ne kai sen kummempia ole kuin monet vinyyliset kattaustabletit mitä ihmiset käyttävät ruokapöydällään.
Mä olen fixannut Ikean Malm-lipaston laatikon lasin kaapin väriseksi, kun rupesi ärsyttämään ne sieltä läpinäkyvät tavarat. Käytin sitä autoihin tarkoitettua vinyyliteippiä.
Ja keittiön kaapin yhteen alahyllyyn laitoin valkoista kalvoa, kun oli maali kulunut, enkä viitsinyt ruveta maalaamaan. Ihan siisti tuli ilman vettäkin, tosin aika huolellinen pitää olla. Kun katsoo noita ohjevideoita, niin ei oikeasti ole kovin pikaista työtä, jos kunnollista haluaa saada aikaan.
En ole koskaan kuullutkaan dc fixistä.