Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen niin (työ)uupunut, että itken kaikki illat

Vierailija
15.03.2017 |

Tässä on tilanne: minulla on erittäin vaativa työ, johon minut headhuntattiin syksyllä. Aloitin tammikuussa. Lisäksi minulla on kaksi pientä lasta ja mies, joka tekee hyvin paljon töitä ja matkustaa lähes joka viikko ulkomaan työmatkoille. Itse matkustan ehkä kerran kuussa ulkomailla töiden takia.

Olen ollut töissä nyt kaksi kuukautta. Olen erittäin taitava oman alani asiantuntija, minkä lisäksi olen hirveän hyvä verkostoituja. Suomeksi sanottuna jaksan aidosti kuunnella ihmisiä ja olla kiinnostunut, ja hymyilen aidosti ja paljon :D Minulla on haluttua erityisosaamista sekä kielitaitoa.

Aloitin tammikuussa ns. unelmatyössäni. Nyt sitten esimieheni on osoittautunut todella omituiseksi. Hän ei ole perehdyttänyt minua työni sisältöön _mitenkään_ vaan on kaatanut kaikki omat työnsä minulle eikä suostu tekemään enää mitään niiden suhteen - ei edes kommentoimaan omaq osaamisaluettaan. Samalla joudun tekemään työtä koko yrityksen johdolle (joka on pääasiallinen työtehtäväni ja syy siihen, että tulin tähän firmaan). Esimies osoittelee virheitäni ja tietämättömyyttäni, jota kahden kuukauden jälkeen vääjäämättä on. Töitä teen hartiavoimin, mutta tällä kokemuksella en pysty 100% panokseen.

Iltaisin, kun tulen kotiin, olen aivan loppu. Lapset ja koti vaativat osansa ja kun mies on paljon poissa, joudun lähtemään aikaisin töistä. Tätä esimies ei sulata. Joten joudun palkkaamaan tuntia varten iltaisin lastenhoitajan. Vaikka tämä asia käytiin läpi työhaastattelussa ja kaikki oli silloin ok.

Nyt tilanne on jo sellainen, että itken iltaisin väsymystä ja pettymystä. Mitä teen? Minulla on maanantaina tapaaminen koko firman johdon kanssa, jossa käydään vastuualuettani läpi. Esimies on mukana. Voinko ottaa esille asian siellä? Voinko kertoa, että en pysty tähän kaikkeen (luettelen ainakin 15 eri aluetta, jotka pitää hallita), jos kaikki pitää tehdä sataprosenttisesti, kahden kuukauden jälkeen? Mitä kannattaa sanoa?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna alkaisin vaan kaikessa hiljaisuudessa etsimään uutta työpaikkaa. Olet niin uusi tuossa työpaikassa, että en tiedä auttaako mitään alkaa ns. "Valittamaan". Alussahan kaikki on aina hirveää. Toki voit kysyä suoraa palautetta johdolta, mitä mieltä he työn laadustasi ovat - voihan se olla, että yllätykseksesi he ovat tyytyväisiä ja olet vaan itse turhan kriittinen.

Mutta tuo, että esimies ei hyväksy, että lähdet lasten vuoksi aiemmin, on täysin asiatonta. Sä olet selittänyt asian jo työhaastattelussa, eli lähdet vaan ja annat pomon murjottaa. Ajattele itseäsi ja lapsiasi. Olen itsekin vaativadsa työssä oleva KTM ja 2- ja 4- vuotiaiden äiti. En suostuisi moiseen. Teen välillä pitkää päivää, joskus viikonloppuja, mutta en säännöllisesti.

Vierailija
2/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen vähän samanmoisessa tilanteessa. Vaikeaksi tilanteesi tekee se, jos et pysty kahdenkesken käymään asiaa läpi esimiehesi kanssa. On hieman kyseenalaista nostaa asiaa esille laajemmassa yhteydessä, mutta toisaalta pakkohan asia on koka tapausksessa esille nostaa. Ei tuota menoa kauan jaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna alkaisin vaan kaikessa hiljaisuudessa etsimään uutta työpaikkaa. Olet niin uusi tuossa työpaikassa, että en tiedä auttaako mitään alkaa ns. "Valittamaan". Alussahan kaikki on aina hirveää. Toki voit kysyä suoraa palautetta johdolta, mitä mieltä he työn laadustasi ovat - voihan se olla, että yllätykseksesi he ovat tyytyväisiä ja olet vaan itse turhan kriittinen.

Mutta tuo, että esimies ei hyväksy, että lähdet lasten vuoksi aiemmin, on täysin asiatonta. Sä olet selittänyt asian jo työhaastattelussa, eli lähdet vaan ja annat pomon murjottaa. Ajattele itseäsi ja lapsiasi. Olen itsekin vaativadsa työssä oleva KTM ja 2- ja 4- vuotiaiden äiti. En suostuisi moiseen. Teen välillä pitkää päivää, joskus viikonloppuja, mutta en säännöllisesti.

Kiitos! Teen töitä illat lasten nukkuessa ja myös viikonloppuisin. Olen ottanut esimieheltä kaikki työtehtävät samoin kuin ns. uudet tehtävät. En saa kitään ymmärrystä sille, että en yksinkertaisesti osaa kaikkea 100% alussa, koska työtä on niin kamalan paljon. Esimieheni on ihan uskomattoman kriittinen: hän käy punakynällä läpi kaiken, mitä kirjoitan ja kyseenalaistaa ja haastaa. Hän ei siis tue yhtään eikä tajua, että alue on minullekin uusi ja että teen sitä oman asiantuntijuusalueeni lisäksi... Huh. Ap

Vierailija
4/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vain yksi elämä ja lapsillasi yksi lapsuus. Kuulostaa siltä että haukkasit liian ison palan kakkua tuossa perhetilanteessa. Hyvä että olette palkanneet lastenhoitoapua mutta uusi työpaikkasi ei taida olla tällä hetkellä sulle se oikea paikka. Hakeudu hiljaisesti muualle, irtisanoudu koeajalla ja totea että "ei vain ollut oikea ratkaisu" sen kummemmitta selittelyittä. Joskus myöhemmin elämässä tuo voi olla täysin oikea paikka sulle

Vierailija
5/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, minkä unohdin mainita. On se, että johto on meillä erittäin hyvä ja ymmärtävät, että loputtomiin ei voi venyä. Siksi mietin, pitäisikö tilanne avata heille. Esimies ei tajua ja haluaa päästä helpolla. Uudet työkaverit ovat käyneet salaa vinkkaamassa minulle, että hän on tosi hankala tyyppi. Ap

Vierailija
6/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä koko paska lafka.

Vierailija
7/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni en ole haukannut liian isoa palaa. Jos työtehtävät pysyisivät siinä, mitä työnkuvassa on todettu, niin todellakin osaisin ja pystyisin. Mutta koska esimies on sysännyt minulle kaikki vähänkään aihealuetta liippaavat omat työnsä, niin olen aivan ylikuormitettu. Ajattelin siis ottaa tämän kaikkien kuullen esille ja kysyä, miten nyt edetään. Samalla katselen toki muitakin töitä. Ap

Vierailija
8/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli mieleen, että olet varmaan hyvä työssäsi ja pomo sitten luottaa että "tuollehan minä laitan niin hommat hoituu" :D eikä ymmärrä että kasaa liikaa. Idealisoikohan pomo sinua ja unohtaa että olet ihminen siinä missä muutkin? Onko pomolla omia lapsia, osaako asettua siinä mielessä asemaasi?

Mutta siis minulla ei ole paljoa kokemusta työelämästä, kunhan huutelen. 

Vierailija
9/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä myy terveyttäsi! Itselläni sairasloma jatkunut jo kuusi vuotta uupumuksen seurauksena. Vakava asia. Pidä huoli itsestäsi.

Vierailija
10/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinut palkattu esimiehen työtaakkaa keventämään vai miksi? Jos sinulla on puhtaasti oma toimenkuvasi määritetty, voit tästä pitää kiinni. Ihan turhaan pidät asiaa vakan alla. Kyllä pätevät asiantuntijat aina halutaan pitää töissä ja kritiikkiä siedetään, jos se on perusteltua.

Vierailija
11/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun täytyy myös selkeästi joka tehtävän kohdalla kysyä mikä on deadline, tsekata kalenteri ja sanoa jos et ehdi. Tyyliin: "voin toki tehdä sen, mut ehdin vasta torstaina, koska ma ja ti menee tässä ja tässä hommassa ja keskiviikon olen asiakkaalla." Jos se ei käy niin kysy, mitä voit jättää tekemättä. Eli älä lupaa kaikkea tehdä välittömästi vaan selkeästi sovit millon valmista jne. Lisäksi voit kerätä tiettyyn tehtävään liittyen avoimet kysymykset ja kävelet vaan pomon huoneeseen ja sanot, et käydäänkö nämä läpi, että saan tämän homman hoidettua kunnolla.. Yritä olla jämäkkä, myös sen sanomisessa, jos et jotain ehdi, tiedän kyllä et se on välillä vaikeaa.

Vierailija
12/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä, että silmät kuivaa päähän?

Vierailija
13/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, minkä unohdin mainita. On se, että johto on meillä erittäin hyvä ja ymmärtävät, että loputtomiin ei voi venyä. Siksi mietin, pitäisikö tilanne avata heille. Esimies ei tajua ja haluaa päästä helpolla. Uudet työkaverit ovat käyneet salaa vinkkaamassa minulle, että hän on tosi hankala tyyppi. Ap

Anna sen pomon vaan murjottaa ja olla hankala - jos hän tosiaan on vain joku keskijohdon palikka. Mitä hän loppujen lopuksi muuta pystyy tekemään, kun olemaan tympeä? Sitten vaan kestät sen urheasti. Tsemppiä!!!

Vierailija
14/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna kysyisin niiltä isommilta pomoilta suoraan, että kuuluuko sulle myös tän esimiehen tehtävät. Jos kuuluu, niin sitten teet ratkaisun jatkosta siltä pohjalta. Ha jos ei kuulu, niin sitten et niitä myöskään tee. Sun täytyy heti asettaa rajat, muuten joudut jatkossa venymään lisää.

Vierailija
15/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa sanonta "Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa", mitä ikinä se sitten tarkoittaneenkaan.

Vierailija
16/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan asiallista ottaa esiin liian suuri työmäärä syyttelemättä sen kummemmin ketään. Ei se ole valittamista tai epäonnistumista vaan asioiden realistista tarkastelua. Hyvä työntekijä osaa kertoa esimiehelle ja organisaatiolle jos työmäärä on liian iso. Uupunut ja väsynyt työntekijä ei ole enää kenenkään etu. Eli ottamalla asian esille, palvelet sekä omaa jaksamista että yrityksen etua. Kannattaa myös muistaa, että sinut valittu töihin kovan asiantuntijuuden vuoksi. Jos suurin osa ajasta menee johonkin muuhun, voi kyseenalaistaa työtehtäviesi järkevyyden. Johto on varmasti samaa mieltä tästä.  Muista, että johdon yksi tärkeimmistä tehtävistä on pysytellä ajan tasalla alaisten hyvinvoinnista.

Jos mitään ei tapahdu, eikä sinun jaksamista ja kokemusta liiallisesta työmäärästä oteta huomioon, voit sanoa hyvästit yritykselle ja alkaa etsiä uutta työpaikkaa. Varmasti sellaisen löydät aika nopeastikin, jos todella olet kovan luokan asiantuntija. Tsemppiä! 

Vierailija
17/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni voit hyvin ottaa asian esille johdon kuullen, mutta vasta kun olet varmistanut että olet tehnyt kaikkesi ratkaistaksesi tilanteen esimiehesi kanssa kahden. Nyt vaikuttaa siltä, että otat mukisematta vastaan kaikki hänen sinulle sälyttämänsä tehtävät, vaikka sinulla ei ole resursseja suoriutua niistä. On sinun vastuullasi huolehtia työtaakkasi kohtuullisuudesta ja sanoa tarvittaessa ei. Vasta jos olet yrittänyt tätä sinnikkäästi ja toistuvasti esimiehesi osoittaa piittaamattomuutta tilanteesta, sinulla on aihetta viedä asia johdon ratkottavaksi. 

Ei:n sanominen ei ole helppoa ja jos et vielä osaa sitä, nyt on hyvä tilaisuus opetella.

Tsemppiä kovasti! Suurimmassa paineessa nuo vaikeimmat asiat tulee yleensä opittua, kun on pakko.

Vierailija
18/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille! Minut on palkattu uuteen toimenkuvaan. Kun kysyin esimieheltä työtehtävien priorisoinnista, hän sanoi, että "siellähän sun duunit lukee työpaikkailmoituksessa". End of discussion :D yllättäen töitä vaan tippuu koko ajan lisää, eikä hän suostu tekemään edes oman osaamisalueensa tehtäviä vaan odottaa sitä minulta. Eli minä opettelisin hänen alueensa ja tekisin duunit hänen nimiinsä. Minun on ihan pakko lopettaa tämä. Tuo on kyllä hyvä, että en lupaa mitään ennen kuin edelliset työt ovat valmiina.

Mutta tässä esimerkki: minun piti tehdä asiakirja oman osaamisalueeni ulkopuolelta. Esimies on tehnyt duunia 8 vuotta ko. firmassa. Tein kirjeen huolella, mutta siltä hän alkoi kyseenalaistaa muotoiluani. Sanoin, että kuule olen ollut 2kk töissä ja kuten tiedät, tämä ei ole alaani, joten voitko auttaa? Ja hänen reaktionsa: hän kyseenalaista edelleen jotain yhtä virkettäni sen sijaan, että hän olis auttanut ja neuvonut. Ja yhä: olen ollut 2 kk töissä ja tein kirjeen siksi, että yksi alan osaaja jäi äitiyslomalle ja jouduin sen nyt vaan tekemään. Ap

Vierailija
19/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni voit hyvin ottaa asian esille johdon kuullen, mutta vasta kun olet varmistanut että olet tehnyt kaikkesi ratkaistaksesi tilanteen esimiehesi kanssa kahden. Nyt vaikuttaa siltä, että otat mukisematta vastaan kaikki hänen sinulle sälyttämänsä tehtävät, vaikka sinulla ei ole resursseja suoriutua niistä. On sinun vastuullasi huolehtia työtaakkasi kohtuullisuudesta ja sanoa tarvittaessa ei. Vasta jos olet yrittänyt tätä sinnikkäästi ja toistuvasti esimiehesi osoittaa piittaamattomuutta tilanteesta, sinulla on aihetta viedä asia johdon ratkottavaksi. 

Ei:n sanominen ei ole helppoa ja jos et vielä osaa sitä, nyt on hyvä tilaisuus opetella.

Tsemppiä kovasti! Suurimmassa paineessa nuo vaikeimmat asiat tulee yleensä opittua, kun on pakko.

Unohdin aloituksessa mainita, että olen useamman kerran pyytänyt, että rajattaisiin työnkuvaani. Joka kerran esimies on sanonut, että ei, tämä vaan kuuluu sinulle, jos työtehtävissä on yksi avainsana, työt tippuvat pöydälleni, vaikka niissä ei olisi mitään yhteistä avaintehtävieni kanssa. Esimies itse tekee lyhyitä työpäiviä ja käyttää kohtuuttomasti aikaa kritisoidakseen työtäni punakynällä osoitellen. Ap

Vierailija
20/39 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran sinulla olevat tehtävät ovat aiemmin olleet esimiehellä ja esimiehellä on ollut esimies, voisitko saada siirron tämän henkilön alaisuuteen ja siirtyisit nykyisen esimiehesi kollegaksi?

Älä oksenna kaikkea, äläkä heittäydy epätoivoiseksi. Voit tuoda esille, että työ ei ole vastannut odotuksiasi jne, mutta tee se pystypäin. Näin sinua arvostetaan neuvottelutaitoisena ammattilaisena. 

Tsemppiä!