HUHTIKUISILLE TIISTAIHUOMENIA!
Kerrankin minä aloittamassa pinoa=)
Taas on uneton yö takana...alkaa pikku hiljaa hymy hyytymään=(
Olen tässä aamun pohdiskellut että mitä oikein tekisin kun mulla oli viime viikolla 5 unetonta yötä mahakipujen kanssa(johtui kystasta),mutta nyt on ollut 2 valvottua yötä supistusten takia ja nyt hirvittää että mitähän tuolla kohdunsuulla on tapahtunut kun on ollut noita suppareita(vauva kiinnittynyt)vaikkakin perjantaina oli paikat vieli kiinteät ja kiinni..
Sekavaa taas...apua..
Supparit on erittäin epäsäännöllisiä,mutta hirvittää että kuinka äkkiä tilanne tuolla kohdunsuulla voi muuttua täysin??
Mulla olis neuvola perjantaina,mut sielläkään ei ole muita kuin hoitaja paikalla...
Kertokaa mitä mä teen????
Valitusvirttä taas kerrakseen,mutta ihana kun on paikka missä suruja ja murheita purkaa ja apua kysellä=)
Lamisa + poitsu 36+4
Kommentit (35)
Tuntuu vielä tuo oma vauva kainalossa niin kaukaiselta ajatukselta, että...
Joku kyseli imetystyynyn kuivaamisesta ja mielestäni minun tyynyssäni (Olo-ilo) se oli kielletty. Tosin tyynyn täytteenä oleva EPS-rae ei ime yhtään kosteutta eli pesukoneesta ottamisen jälkeen vain se päällikangas oli märkä. Heitin tyynyn sellaisenaan pyykinkuivaustelineelle ja aika pian se kuivuikin.
(.) Tänään oli lääkärineuvola, siellä ei mitään ihmeellistä. Verenpaine oli tutuissa neuvolalukemissa ja vauvan tarjonta epäselvä, joten lääkäri päätyi laittamaan lähetettä äitipolille. Ihan kiva, vaikka ainahan siinä on se lepohoitoon (osastolle) joutumisen vaara. No, pari viikkoa tässä varmaan on armonaikaa ennen kuin ajan sinne polille saan. Kohdunsuun tilanne oli muuttumaton (ulkoinen kohdunsuu sormelle auki, kanavaa 3 senttiä jäljellä, sisäsuu napakasti kiinni) - ei ole yhtään supistellut, joten olisi se vähän outoa, jos tilanne olisi jotenkin päässyt kypsymään...
Mutta semmosta tällä kertaa :)
Fuulis 35+6
ensin vauvaonnitteluja oikein paljon iitulille!
minä kävin sunnuntai-iltana synnärillä näytillä, kun jotakin lorahteli housuihin ihan sillain kunnolla (joo, se ENSIMMÄINEN ' turha' reissu). ensin kätilö sanoi, että näyttäis lapsivedeltä, mutta sitten jokin toinen testi näytti ihan negaa. eli kotia vaan. kätilö meinas, että paikat aika limaiset (kuulostaa tosi ihanalta!) ja lima voi sitten olla tuollain juoksevaakin. pissaa se ei siis ollut :)
eilen aamulla tuli sitten vähän ruskeaa/veristä limaa, mutta vain silloin aamulla yhden kerran. ja päivällä kun mulla oli äippäpoliaika, sanoin lääkärille asiasta. meinas, että limatulppaa se on ollut, kun minä taas itse arvelin, että veri olis voinu tulla siitä synnäri-keikan sisätutkimuksestakin, kun se tuli sillain aamulla heti kun nousin ylös. ihanaa kuvailua noista ' tuotoksista' . en kyllä ihan heti pystyis jakamaan näitä tuntemuksia jonkun ei-synnyttäneen/ ei-raskaana olevan tyttökaverin kanssa.
mutta supistelut eivät ole VIELÄ lisääntyneet tuntuvasti, vaikka touhutessa niitä aina epäsäännöllisesti tuleekin. mutta ei kipeitä, vaan vähän hengästyttäviä.
painoarvio oli eilen 3450g (mun mielestä iso!) ja kohdun suu 2-3cm auki, mutta kanavaa vielä jäljellä jonkin verran. edellisessä raskaudessa kohdunsuun tilanne oli jo viikkoa aikaisemmin sama ja yli ajan meni, että eipä tuosta auta vielä innostua, mutta mutta.. synnytys siis lähestyy tasaisen varmasti ja pakoon ei auta enää juosta (eipä juokseminen taida kovin onnistuakkaaan)
seuraava neuvola on sitten ensi viikon maanantaina.
tällaisia tiistai-kuulumisia lotalla.
-lottis ja rv tasan 38!!!!!-
Onnea Iitulille!!!!
Mullakin supistelut lisääntyneet kun olen vähentänyt veden juontia. Ei tosin mitään älyn kipeitä. Samoin ainakin toistaiseksi myös painonnousu hidastunut samasta syystä. Vissiin kaikki neste kertyy elimistöön, vaikka sitähän kyllä pitäis juoda. Verenpaineetki taas huiteli eilen vähän korkeammissa lukemissa mutta toistaiseksi ei ainakaan katsota olevan raskausmyrkytyksestä johtuvaa. Mulla näkyy silmissä jotain sellaisia pikku karvoja. Terkkari meinasi että ne voi johtua korkeasta verenpaineesta. Onko kellään ollut sellasta oiretta raskausmyrkytyksen yhteydessä???
Kysymys Pelargonialle: Mitä ne hengitysliikkeet on? Siis tarkoitatko hikkaamista? Kun sulle oli sanottu että ei synny ainakaan kahteen viikkoon jos vauva tekee ahkerasti hengitysliikeharjoituksia. Minä oon nimittäin huomannut, että mun masuasukki on hikannut viime aikoina paljon vähemmän kuin aikaisemmin. Että jospa tästä vielä synnyttämään pääsis *elättelee toivoa*.
Kyllä ei voi muuta sanoa kuin että on tuo housujen ja sukkien pukeminen tässä tilassa viimesen päälle vaikeaa. Alkaa hulluna supistelemaan kun ährää sukkia jalkaan. Pitää yrittää selvitä mahdollisimman vähällä pukemisella. Mutta ei kai se auta kuin taas lähteä silti pukemaan kun vois käydä haistelemassa raikasta kevätsäätä. Aurinkokin meinaa paistella!
lyyli 38+3 (11 pv laskettuun aikaan, huhhuh)
...tulehan kertomaan lisää kun ehdit ja jaksat!
Peppinetta, mun imetystyynyn sisäosan (satutuote oy) saa kuivata kuivausrummussa.
En vaan saa sitä onnetonta tyynyä pestyksi kun on sellainen puolikuun muotoinen ' kaksostyyny' , niin eihän se mahdu tavalliseen pesukoneeseen! Täytyy siis tyytyä vain päällyskankaan pesemiseen...
Ihana ilma oli aamulla ulkona, tosin tuuli oli aika kylmä. Oltiin esikoisen kanssa pari tuntia ulkoilemassa ja nyt on taas liitokset kipeät pulkkareissun jäljiltä. Onko muilla sellaista tunnetta että lonkka pullahtaa ulos kuopastaan? Musta ihan oikeasti tuntuu välillä että oikea lonkka irtoaa paikoiltaan, on niin löysä ja kipeä!
Viime yön nukuin vaihteeksi vähän paremmin, kun pakotin illalla miehen hieromaan hartioitani, niin olkapäitten särky ei käynyt sietämättömäksi. Ihme jumiin olen itseni saanut.
Omaan napaan ei uutta. Ei siis mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä, olenkin varautunut siihen että olen täällä vielä vappuna, vaikka puolen kuun huhtikuinen olenkin. No, tottahan se on että kyllä se vauveli ulos tulee -enemmin tai myöhemmin.
(Vaikka muistan kyllä hesarista muutama vuosi sitten jutun jostain aasialaisesta naisesta (yli 70-v.) jolle oli tehty ruumiinavaus ja mahasta löytyi lähes täysiaikainen, kohtuun kapseloitunut vauva...)
Mutta nyt lähden lukemaan Gloriaa kun esikoinen nukkuu. Pitää tulla illalla vielä tarkistamaan onko jollekin jo tullut lähtö!
lala 36+3
Kyllä täältä kohtalon toveri löytyy.
Minusta tuntui jo kaksi kuukautta sitten että ihan kuin lonkkani olisivat irralliset kokonaan ku olivat niin löysät ja kipeät.
Itse asiassa muistan käyneeni lääkärissäkin samasta syystä jo ennen kun olin raskaustestiä tehnyt.
Lääkkeitä en tietenkään silloiseen vaivaan ottanut koska arvelin jo mahdollista odotustani.Menikin itsestään ohi mutta alkoi sitten myöhemmin uudelleen
Olen itse ajatellut asiasta näin että koska kohtuni on normaalisti kallellaan selkää päin niin ehkäpä tämä vauva on ainakin osittain lonkkieni suojassa.Siksi lonkkanikin antavat hänelle tilaa.
Nukkumis vaikeuksiakin minulla on asian johdosta ollut mutta onneksi nyt masuni on pullahtanut enemmän eteenpäin, niin nuokin huolet on pikkuisen helpottaneet..(Vessaralli jatkuu kuitenkin samanlaisena.)
En ole tarvinnut tyynyä jalkojeni väliin kohentamaan asentoani vähään aikaan.
Toivon sinulle kärsivällisyyttä ja pinnaa sillä tiedän miltä sinusta tuntuu.
Äiti rv34 +4
Palasin just TAYS:in äippäpolilta ja kohdalleni sattui nuori mieslääkäri joka KUUNTELI mua ja oli todella empaattinen ja ymmärtäväinen. Ja päästiin sen kans kompromissiin eli jos ei rinssi rohkea löydä itse kanavasta ulos niin sitten avustetaan ens viikon tiistaina =) Eli meidän pojasta tulee maalisvauva. =) HELPOTTAA ihan älyttömästi tietää että tämä tuskainen olo on lähellä loppua eikä mene enää sitä 4 vkoa joka ois ollu periaatteessa mahdollista jos ois annettu mennä viikolle 42. HUH!
Olo on nyt kipeä sisätutkimuksen jälkeen ja paineet oli taas niin huimat et en viitsi edes kertoa. No sanotaanko et toinen alko kakkosella ja toinen ykkösellä ja sanoin että olen hermostunut koska mulla on aiemmin ollu vähän huonoja kokemuksia siellä.
Tälle lääkärille lähetän kyl kukkia tai jotain kiitosta jahka poika on maailmassa. Oli niin kertakaikkisen fiksu ja ihana lääkäri. Siinä ois monella opittavaa häneltä vaikka oli nuori ja vielä mies. Mun on pakko myöntää et ekaks ajattelin ku näin sen että mitäköhän se tommonen kloppi kuvittelee sit näistä kivuista tietävän =)
Eli voip olla et mulla on viikon päästä jo hurmuri sylissä tai sitten vasta keskiviikkona torstaina mutta ens viikolla joka tapauksessa. =)
Iloista ihanaa tiistaita kaikille! =)
Annu
paino-arvio 3600g lääkäri arveli vesselin olevan nelikiloinen laskettuna aikana. Parin viikon päästä käynnistelevät jos ei aikaisemmin synny.
Eikös nuo paino arviot ole n.500g alakanttiin? Edellinen painoi 4650g ei kuulemma kasva yhtä isoksi. Muuten oli kaikki ok. Torstaina normaali neuvola, täytynee soitella huomenna sinne olisko lääkäri aikoja et tietäs onko paikat auenneet suppareista. Tuskinpa vain, kun kaikki menneet yli.
Minulla on mennyt yöt ja nukkuminen nyt ihan pipariksi jo monena yönä. Ensin ei uni tule silmään, vaikka mitä tekisi, sitten sitä heräilläänkin milloin mihinkin vaivaan (lonkkakolotusta, närästystä, pisuhätää, puutumista...) vähintään kahden tunnin välein. Ja uudelleennukahtaminenkaan ei ole sieltä helpoimmasta päästä, kun kolotuksia löytyy. Että olisi ihanaa nukkua edes kolmen tunnin pätkissä koko yö, mutta pahimmillaan heräilen tunnin välein... Kummako tuo, että päivällä on väsynyt. Päikkärit olen jättänyt silti väliin toivoen, että uni tulisi illalla paremmin, mutta höpö-höpö, kahteen asti saa vähintään kukkua, ennenkuin uni tulee. Toivottavasti saan tähän rumbaan muutoksen aikaiseksi pian.
Huomaan odottavani pääsiäistä kuin kuuta taivaalta, mikä on minusta hassua. Enpä ole pahemmin pääsiäistä aikoihin edes viettänyt, kun töissä olen ollut varmaan ainakin viimeiset viisi pääsiäistä. Nyt minulla vain on henkisenä takarajana vauvan syntymälle pääsiäinen, nimenomaan siten, etten kuitenkaan sairaalassa enää joutuisi silloin olemaan. Voin vain kuvitella tunnelmat, jos tämä takaraja menee yli, eikä vauvan tulosta ole mitään tietoa... Olen siihen onneksi muutaman " yliaikaispäivän" varannut.
Minäkin haluaisin lähettää vauvan syntymäpäivästä tilauksen ensi viikolle, silloin olisi kaikin puolin vielä helpompaa. Mies aloittaa 3.4. uudessa työpaikassa, joten pelkään, ettei hän sitten välttämättä pääsekään mukaan synnytykseen, jos sinne venyy. Enkä kyllä osaa kuvitellakaan meneväni siihen tilanteeseen yksin! Sen verran pelottavalta se tuntuu... Kunpa vauva vain ymmärtäisi nämä tilaukset, ja valmistautuisi jo lähtöön!
Olipa helpottavaa kuulla Saarad:n tietoa lukossa olevista korvista ja tukkoisesta nenästä. Minullakin on molemmat vaivanneet, ja olinkin jo miettinyt, että kohta joudun lääkärille asiasta valittamaan, kun kuulokin on selvästi heikompi tukkoisuuden vuoksi. Koko ajan saa miehellekin hokea, että mitä, en kuule?? Jospa sekin tasaantuisi sitten joskus synnytyksen jälkeen itsestään, ainakin elättelen toiveita!
Hih, sain eilen ihan villin päähänpiston, halusin sovittaa omia ihania farkkujani! Positiivinen yllätys oli, että farkut mahtuivat nytkin jalkaan perille asti, tosin kiinnihän niitä ei mitenkään tämän mahan takia saanut! On siis toivoa mahtua niihin kohtuunopeasti synnytyksen jälkeen. Odotan jo innolla aikaa, että pääsee pukeutumaan muihinkin vaatteisiin, kuin näihin iänikuisiin samoihin! Ilmeisesti lähes kaikki kertyneet kilot ovat oikeastikin kertyneet sitten tuohon mahaan, kuten kaikki minulle sanovat.
Siirrynpä suunnittelemaan lisäkilojen tuottamista... Ajattelin paistaa illaksi hieman lettuja kermavaahdolla ja mansikkahillolla. Nam!
Kissankello 37+5
teille, joilla niitä on, oletteko olleet tyytyväisiä? Mikä merkki??? Itse tein olikohan jonkun käsityölehden ohjeella imetystyynyn ja laitoin sisälle säkkityynyn sisältä niitä vaahtomuovirakeita, mutta siitä ei tullut alkuunkaan hyvä. En saanut sitä ikinä aseteltua niin että vauva olisi ollut hyvin tissillä sen tyynyn kanssa... Mietinkin nyt, että ostaisiko sellaisen uutena (ovat kyllä älykalliita) vai kokeilisiko täyttää tämän vanhan vanulla jos olisi parempi. Nuo vaahtomuovirakeet näköjään menevät vielä kamalasti kasaan ajan kanssa, voisin siis tyhjätä tuon lörpsähtäneen tyynyn sisällön säkkituolin mahaan...
Muuten täällä päivä on mennyt melko väsyneissä merkeissä. Esikoinen nukkui onneksi päiväunia 2,5 tuntia, minä kävin tunnin päästä vessassa kun vauva tökkäsi rakkoon muutaman kerran ja siitä sain hädän, mutta sain onneksi vielä kiinni unenpäästä uudestaan. Mies sitten herätti töistä tullessaan molemmat :) Aurinkolasitkin saapuivat, joten nyt on " aikataulussa" enää perjantain hieronta, sinne kun vielä pääsisi, ah...
Hyvä mieli kyllä tuli tuosta aamun neuvolasta, varsinkin kun täti kehui tuota sairaalavalintaani että ovat erikoistuneet Kokkolassa juuri näihin pehmeisiin keinohin ja henkilökunnan hoitomentaliteettikin on paljon ihmisläheisempi ja äidin yksilöllisyyttä kunnioittavampi mitä toisessa vaihtoehdossa näillä seuduin, eli Seinäjoella. Eli ihan turvallisin mielin olen sinne menossa, jos vain suinkin ehdin !!! Viime yönä tuli kyllä sellainen kätevä tunne, että jos tämä nyt on sitä, niin en varmasti ennen aamua jaksa lähteä mihinkään täältä sängystä. Tosipaikan tullen ei varmaan enää mieti sitä jaksamista, kun on PAKKO lähteä, mutta omalla kohdalla kun pitäisi lähteä jo hyvissä ajoin että varmasti ehtisi perille niin pitäisi kai pyrkiä pois tällaisista ajatuksista..
Mutta nyt taidetaan lähteä koko poppoo vielä käväisemään vähän iltalenkillä. Mun lenkit tosin on lyhentyneet niin huomattavasti, mutta jos saisi siinä vähän raitista ilmaa. Ja sitten saunomaan tuonne yleiseen sähkögrilliin...
eikkuli ja hippuliisa 37+6 - huomenna 38, iik...
Kaytiin sitten mekin se eka " turha" reissu laakarilla. Supistelut jatkui aamupaivalla jatkumistaan kunnes jo jossain vaiheessa vali oli 3min. Lisaksi vauvan liikkeita en tuntenut ollenkaan. Laakari kaski tulla vastaanotolleen ja siella menin kardiotokografiin. Siitakos vauva sitten riehaantui taysin ja alkoi tosi riehumisen. Yllatys oli suuri kun laakari 1/2 tunnin jalkeen sanoi, et ei ollu yhtaan supistuksia vaikka omasta mielesta oli ainakin 6 tosi mojovaa - poltti vatsan alaosaa ja selkaa tosi kovasti. Selitys ? Vauva valahtanut entista alemmas (kuinka alas se voi menna tulematta ulos?) ja ruuvaa paataan edestakaisin. Pikaisesti vilkaisi myos kohdunsuuta ja kiinni on viela, torstaina katsotaan sitten tarkemmin. Eli tallalailla sita toiskertalainenkin erehtyy, mutta sanoivat silti, et parempi kun tarkkailee vaan tarkasti ja kayda saa vaikka turhaankin.
Ruahallista iltaa ja hyvia unia !
Minulla on Olo-ilon imetystyyny ja olen kyllä tykännyt :) Sen sisällä on niitä EPS-rakeita eli pikkuruisia styroxpalloja ja tämä tyyny kyllä muotoutuu hyvin. Olen kokeillut sellaistakin imetystyynyä, jossa oli sisällä jotain sormenpäänkokoisia kökköjä (tuntuivat vaahtomuovilta) ja se oli ihan kamala: ei muotoutunut, oli aivan liian jäykkä ja siinä oli liian pitkät ne " siivekkeet" .
Saarad: varmaankin lääkäri oli oikeassa, kun väitti, ettei supistuksia tullut, mutta kun minä synnytin esikoistani ja supistukset olivat jo hyvin kivuliaita ja säännöllisiä, ktg ei piirtänyt niitä _ollenkaan_. Mutta jokaisen supistuksen tullessa vauvan sydänkäyrä notkahti (ilmeisesti napanuora oli jotenkin puristuksissa), joten se riitti todisteeksi, että jotain oli tapahtumassa. Sitä en tiedä tänä päivänäkään, miksei se kone piirtänyt niitä supistuksia.
Tämmöstä :)
Fuulis 35+6
Eikkulille, mulla on myös imetystyyny (satutuotteet oy), jossa niitä EPS-rakeita ja tykkäsin esikoisen kanssa ihan kamalasti! Itse asiassa imetys istuen rupesi sujumaan vasta tyynyn myötä. Ajattelin käyttää nytkin.
Kiitos äiti30:lle lonkkavaivojen jakamisesta! Eipä kai se lonkka sieltä mihinkään pääse, mutta tylsältä tuntuu.
Ihanaa Annu että sait positiivisen kokemuksen äpolilta!!!!
Yöunia kaikille toivotellen
Lala
paitsi isukille! Eli meidän kuopus joutui sitten su iltana sairaalaan pitkittyneen kurkunpäntulehduksen vuoksi ja pääsee vasta huomenna kotiin! Isi on ollut sairaalassa yöt ja minä päivät, esikko, jolla myös ollut melkoista kröhää on ollut isovanhemmilla hoidossa.
En tiedä miten oma flunssa vaikuttaa torstain suunniteltuun sektioon. Huomenna soittelen synnärille, kaipa osaavat kertoa miten menetellään. Koko uusi vauva ja sektio ovat melkein unohtuneet, samoin kaikki viime hetken valmistelut tämän flunssarumban vuoksi. On ihan kauheaa jättää lapsi sairaalaan, vaikka isi onkin siellä kaverina. Itkua tuhertaen olen siletä lähtenyt ja mennyt esikkoa hakemaan.
Sunnuntai-illan jälkeen ei ole pahemmin supistellut, silloin olikin kova polte alaselässä ja kipeät supistukset 20 min välein, kesti pari tuntia. Sinänsä mulla on tietysti ollut helpompaa, kun sairain lapsi on ollut kotoa poissa.
Huomenna toivottavasti on siis kotiutuspäivä ja saan pikku-ukkelin kotiin!!!!
Onnea kaikille nyytin saaneille ja jaksamista meille muille!
Pulsatilla 38+2
Meidän vaunuissa tavarakori on aivan priima kunnossa. Outoa, että se on noin käytössä rispaantunut? Vaadi ihmeessä takuuseen!
Tuntuu, että melkein kaikki täällä " kärvistelee" supistuksista ja on lähtö valmiudessa. Mulla ei mitään, pari pientä supistusta taimitäseonkin voi tulla illassa, mut siihen jää! Eipä mulla ole kyl viel mitään sairaalakassiakaan pakatttu valmiiksi.
Verenpaineet nousee vaan ja paino huimaa vauhtia, joten kyl sais mun puolesta jo syntyä. Vauvan kokoarviokin oli 3,3kg.
Kärsivällisyyttä vaan!
nuppu 36+6