Lihava Merja ei pääse ulos kun asuu hissittömässä talossa
Kommentit (153)
Onhan tuo kaikin puolin kauheaa, mutta mikä on avauksen pointti? Mitä ap haluaa, pelkkää kauhistelua ja päivittelyäkö? Mitä hän siitä itselleen saa, hänhän aloitti tämän keskustelun? Osoittaako hän sormella sairaalloisen lihavia ja muuten "vääränlaisia" ihmisiä julkisilla paikoilla, mykkänä, mutta suu vähän auki?
OT:
Joku täällä jo mainitsikin, että hissittömyys on ongelma ihan hoikille vanhuksillekin. Helsingin vanhoihin taloihin ei voi rakentaa hissejä, koska Museovirasto panee kampoihin. Mulla on yli 80-vuotias mummokaveri, joka asuu hissittömän talon neljännessä kerroksessa. Hän haluaa tavata kavereita, käydä kirjastossa ja taidetapahtumissa ja kauppa-asiatkin pitää hoitaa. Hauras, hoikka vanhus ei jaksa kulkea portaita monta kertaa päivässä eikä jaksa kantaa painavia kasseja monta kerrosta.
Hankalaa on hissittömien talojen vauvaperheilläkin.
Niin, tämä on tietenkin yhteiskunnan vika tämäkin. Kukaan ei saa lääkäriä nykyään kotiin ja suurin osa varmaan sen haluaisi, siis yksityiseltä kyllä saa kun itse maksaa. Mutta yhteiskunta on kaikkeen syyllinen. Tässä näkyy superlihavan ihmisen asenne hyvin, viimeiseen asti kaikki syy on ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vali vali ja uli uli. Aina jonkun muun syy, eipä sieltä peilistä sitä syyllistä koskaan löydy..
Olet sisäistänyt tämän palstan erittäin hyvin =)
Tuollaisessa lihavuudessa on jo muitakin syitä kuin pelkkä mässääminen. Eiköhän se tyhmempikin palstamamma tajua sitä.
Mä syön ja ahmin pahaan olooni. Eikä paino ole ikinä 15v aikana noussut yli 130kg vaikka olen kuinka paljon vaan syönyt. Ihan itse liikun ja käyn kaupassa. Meillä myös alakertaan kierreportaat ja siellä käyn itse saunassa ja suihkussa. En tajua miten tuohon kuntoon menee.
Näillä ylilihavilla käy usein kotihoito, koska eivät selviydy pesuista, pukemisista ja rasvauksista (ihottumat). Ateriapalvelu tuo ruuat, jota omaiset ja/tai kauppapalvelu täydentävät. t. töissä kotihoidossa
Justhan täällä just eilen yks inttäjä vakuutteli, että ylipaino ei tarkoita sairautta ja on yhtä kaunista kuin hoikkuus. Mutta kun ne vääristyneet kauneusihanteet, voi nyyh!
- Ehkä vika ei olekaan meissä läskeissä, vaan siinä, ettei meitä osata auttaa oikeaan aikaan, Merja pohtii.
Ehkä vika on siinä, ettet laihduta, Merja.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa lihavuudessa on jo muitakin syitä kuin pelkkä mässääminen. Eiköhän se tyhmempikin palstamamma tajua sitä.
Niin ja siihen on lääkkeet ja hoitoa.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Onhan tuo kaikin puolin kauheaa, mutta mikä on avauksen pointti? Mitä ap haluaa, pelkkää kauhistelua ja päivittelyäkö? Mitä hän siitä itselleen saa, hänhän aloitti tämän keskustelun? Osoittaako hän sormella sairaalloisen lihavia ja muuten "vääränlaisia" ihmisiä julkisilla paikoilla, mykkänä, mutta suu vähän auki?
OT:
Joku täällä jo mainitsikin, että hissittömyys on ongelma ihan hoikille vanhuksillekin. Helsingin vanhoihin taloihin ei voi rakentaa hissejä, koska Museovirasto panee kampoihin. Mulla on yli 80-vuotias mummokaveri, joka asuu hissittömän talon neljännessä kerroksessa. Hän haluaa tavata kavereita, käydä kirjastossa ja taidetapahtumissa ja kauppa-asiatkin pitää hoitaa. Hauras, hoikka vanhus ei jaksa kulkea portaita monta kertaa päivässä eikä jaksa kantaa painavia kasseja monta kerrosta.
Ja sieltä hankalasti asuttavasta talosta ei voi muutta pois? miksi ei?
Sinne hankalsti asuttavaan taloon on pakko muuttaa? miksi?
Kyllä me kaikki muutkin joudumme asuntomme valitsemaan maksukykymme, työpaikkamme, fyysisten ominaisuuksiemme ym. syiden vuoksi.
Mikä siinä vanhassa ihmisessä ja/tai lapsiperheessä on vikana että se ei voi, se ei pysty. Täällä juuri joku kirjoitti että on huterat sairaat jalat ja hän kävi katsomassa hissitömästä talosta asuntoa olikos nyt 4 kerroksesta. Ja järki oli siinäkin missä? Vai siiskö hakemalla haetaan itselle ongelmia, jotta sitten voidaan sanoa että "kun en mä voi, ruikun ruikun"
Porrasvetoja harjoittavista invatakseista on huutaava pula, Porrasvedot on muuten kiellettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
OT:
Kyllä me kaikki muutkin joudumme asuntomme valitsemaan maksukykymme, työpaikkamme, fyysisten ominaisuuksiemme ym. syiden vuoksi.
Mikä siinä vanhassa ihmisessä ja/tai lapsiperheessä on vikana että se ei voi, se ei pysty. Täällä juuri joku kirjoitti että on huterat sairaat jalat ja hän kävi katsomassa hissitömästä talosta asuntoa olikos nyt 4 kerroksesta. Ja järki oli siinäkin missä? Vai siiskö hakemalla haetaan itselle ongelmia, jotta sitten voidaan sanoa että "kun en mä voi, ruikun ruikun"
Mummokaverini on asunut kodissaan n. 50 vuotta, se on hänell rakas paikka. Kulmat, naapurit ovat tuttuja (ja avuliaita), kotiin liittyy paljon muistoja ja aikakerrostumia. Hän ei tee asiasta ongelmaa, ei valita. Hän on syvästi tietoinen, että joutuu muuttamaan kodistaan pois kun ei enää portaissa kulkeminen onnistu.
Toivottavasti sinäkin joskus löydät paikan jonka koet kodiksesi, ettei asunto ole sinulle vain vaihdettavissa oleva säilytyspaikka.
Miten kukaan pääsee tuollaiseen kuntoon? Jos ei pääse kauppaan niin joku juttu tässä mättää. Joka tapauksessa tuon kokoiset vakavasti sairastuessaan lähes aina kuolevat mutta eipä se elämä varmaan ole elämisen arvoista jos on loukussa kodissaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
OT:
Noh, henkilö on ehkä muuttanut asuntoonsa silloin kun oli vielä sinun kaltainen nuori ja terve ihminen eikä osannut ennakoida sitä, että tilanne tulee muuttumaan radikaalisti.
Sitten huomattavasti ylipainoinen henkilö eristäytyy ei pysty liikkumaan paljon ihmisten ilmoilla, vähäiset kontaktit ja tukiverkot. Myös ihmisten ilkeys, kommentit ja tujottaminen ei varmasti ole sellainen tekijä, joka rohkaisisi liikkumaan paljon.
Asuntoja ei niin vain vaihdella mielin määrin jos on joku raihnas pienituloinen sairaseläkeläinen.
Joskus tämä elämä vaan laittaa itse kunkin polvilleen. Mutta eläkää vaan rauhassa kaikkivoipaisuuden kuplassanne. Kivittäkää ja potkikaa maassamakavaa. Se näyttää olevan varsin yleinen harrastus tällä palstalla.
Ajatelkaapa kotianne. Vaikka se olisi omakotitalo. Kuvitelkaa, että ette enää koskaan astu sieltä ulos. Istutte vaan sisällä, syötte ja nukutte. Joku tuo ruokaa, joku käy pesemässä pyllyn.
Ahdistaako? Eikö tällaisessa tapauksessa voisi ihmistä viedä "pakkohoitoon" tai ainakin kontrolloida mitä ruokaa taloon toimitetaan?
Jotenkin ihmetyttää, miten ihminen voi päästää itsensä tuohon kuntoon. Sitähän emme toisaalta tiedä, johtuuko nivelrikko ylipainosta, vai ylipaino nivelrikosta.
Niin tai näin, liikkumattoman ihmisen pitäisi sitä suuremmalla syyllä syödä terveellisesti. Olen toki itsekin perso herkuille, erityisesti makealle, ja jos sallisin sen itselleni, paisuisin varmaan ihan muodottomaksi. Olen kuitenkin sitä mieltä, että joku itsehillintä on ihmisellä oltava, vaikka kieltäytyminen houkutuksista vaikeaa olisikin. Jos itse menettäisin liikuntakykyni esim. nivelrikon tai selkävaivojen seurauksena, olisi herkuista pakko luopua. On noloa syytellä muita omasta saamattomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapa kotianne. Vaikka se olisi omakotitalo. Kuvitelkaa, että ette enää koskaan astu sieltä ulos. Istutte vaan sisällä, syötte ja nukutte. Joku tuo ruokaa, joku käy pesemässä pyllyn.
Ahdistaako? Eikö tällaisessa tapauksessa voisi ihmistä viedä "pakkohoitoon" tai ainakin kontrolloida mitä ruokaa taloon toimitetaan?
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista takaa ihmiselle vahvan itsemäärämisoikeuden. Jos henkilö siis haluaa käyttää paskaisia pikkuhousuja (= koska hänellä ei ole muka varaa pesuaineisiin) hän saa käyttää samoja housuja viikosta jopa kuukaudesta toiseen. Sama pätee ruokaan ja lääkkeisiin. Jos katsotaan, että ihmisellä on kyky ymmärtää tekojensa seuraukset, hän on oikeus päättää mitä suuhunsa laittaa. Hän vastaa itsestään. Itsemäärämisoikeuteen aletaan puuttua siinä vaiheessa, jos ihminen on holhouksen alla tai esim. dementoitumassa.
Voi olla, että on hyväkin, ettei lääkärit ja laborantit juokse kotona mittaamassa, säilyy ehkä sitten jonkinlainen halu tehdä muutos ruokailussa, että pääsisi vielä uloskin.
TLC-kanavallahan näitä pari-kolmesataa kiloisia on, joista jotkut vain makaavat sängyssä ja lapsi tai puoliso kantaa ruokaa sänkyyn ja pesee potilaan.
Olen itsekin ollut lihava eräässä elämänvaiheessa, mutta töissä kävin koko ajana ja sitten laihdutin. Nivelrikkohan siitä jäi, mutta jos en olisi laihduttanut, olisin vähintäänkin pyörätuolissa, todennäköisesti kuollut.
Eikö tuossa tilanteessa jo ole käynyt mielessä laihdutusleikkaus?
Ja pitkä terapia.
Et sitten lukenut artikkelia? Siellähän se sanottiin, että on nivelrikko ja liikkuu pyörätuolilla.