4-vuotias tyttäreni haluaa olla poika
Hän pitää kaikista poikien leikeistä, autot, dinosaurukset ym. Pukeutuu mielummin poikien vaatteisiin. Ja jopa puhuu kasvavansa isoksi pojaksi.
Onko muilla tämmöistä?
Kommentit (92)
Odotetaan nyt ensin10 vuotta, vieläkö rippikouluiässä on sama tilanne. Mietitään sitten tilanne uudestaan.
Normaali vaihe, menee ohi. Älä huomioi tai päivittele.
Vierailija kirjoitti:
Meidän poika halusi olla tyttö, hametta päälle ym., kun siskollakin oli.
Meni sitten ajan kanssa ohi.
Tietyissä kulttuureissa miehet pukeutuvat hameisiin. Ei mene ajan kanssa ohi. Pitäisikö mennä?
Onko meillä jotenkin liian lokeroiva ajattelutapa, jos vain poika voi leikkiä autoilla tai dinosauruksilla, olla ninja tai poliisi. Tai että vain poika voisi pukeutua housuihin, tummiin vaatteisiin, leikata lyhyen tukan jne. Lapselle voi kyllä sanoa, että tyttökin voi leikkiä autoilla. Tyttö voi olla hyvin monella tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 40 vuotta sitten. Paras kaverini oli poika, halusin lahjaksi pyssyn, en leikkinyt prinsessaleikkejä tai nukeilla. En pukeutunut mekkoihin vaan enemmän poikien vaatteisiin. Olin kateellinen kaverin pippelistä.
Ja nyt, 44-vuotiaana, olen ihan normaalissa heterosuhteessa elävä perheenäiti :-) .
Oletko varma, että et ole transsukupuolinen...?
"Poikatyttö luonne" ei itsessään tarkoita transsukupuolisuutta. Poikatyttö luonne saatetaan usein tulkita jopa feministiseksi ilmiöksi...
"Tytöt pystyvät siihen mihin pojatkin pystyvät." Tai se että " tyttöjen ei tarvitse ahtautua ns. stereotyyppisiin tyttöjen rooleihin.."
Kaverin tai veljen peniksen kadehtiminen tosin saattaa tytöllä olla transsukupuolisuutta...
Miksi muuten kukaan olisi kateellinen toista sukupuolta olevan sukuelimestä?!
Ei siinä mitään pahaa ole, vaikka olisitkin transmies tai muunsukupuolinen.
Onhan maailmassa muitakin sateenkaari-ihmisiä. Et siis olisi ainoa sellainen.
Mutta on vain kaksi sukupuolta. Biologinen fakta. Nih!
Tyttö voi olla poika ja poika voi olla tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun neljävuotias poika haluaa olla tyttö. Nyt vähän jo hiipumassa toivottavasti.
miksi toivottavasti?
Etkö näe mitään ongelmaa siinä, että lapsi haluaa olla sukupuolta, jota ei ole?
Halusin olla nelivuotiaana poikakoira, nostaa jalkaa ja pissata pitkin seiniä. Tällä hetkellä olen ihan normaali työssäkäyvä, akateemisen loppututkinnon omaava nuori nainen, joka ei ole halunnut olla koira viimeiseen 23 vuoteen. 😄
Vierailija kirjoitti:
Monilla tytöillä tulee tuollainen poikavaihe, itsellänikin oli, samoin monilla pojilla tyttövaihe. Voi olla tosi voimakaskin, muistan kun veljenikin keksi itselleen tyttöjen nimiäkin yms. Voi kestää jopa aika pitkäänkin tuollainen vaihe, sitten loppua itseksensä. Antaisin lapsen leikkiä ja pukeutua kuten tahtoo. On kuitenkin toki mahdollista että lapsi kokee oikeasti olevansa muuta sukupuolta, kuin mitä ulkoiset tunnusmerkit näyttävät, silloin lasta on erityisesti tuettava asiassa ja mentävä esim. Psykologille selvittämään, mitä varhaisemmin transsukupuolisuus todetaan ja saa hyväksyntää ja tuetaan persoonallisuuden tervettä kehitystä, niin sitä paremmat evääthän siinä saa elämään. Sitähän jokaisen vanhemman tulisi lapselleen toivoa, sukupuolesta riippumatta.
Transsukupuolisuus on anoreksiaan verrattavissa oleva mielenhäiriö (kehonkuvanhäiriö), jota ei tule tukea, vaan siitä tulee ohjata pois hyväksymään oma aito keho ja sukupuoli. Tukemalla vahvistetaan harhaa ja siitä voi olla vaikea enää kääntyä pois, mikä tietää elinikäisiä mielenterveysongelmia. Ei todellakaan mitään hyviä eväitä, vaan mädänneitä. Parhaat eväät on sitä, että voi olla syntymäkehoonsa tyytyväinen, kaikkine puutteineen.
Otetaan esimerkiksi kuuluisa Jazz Jennings. Lapsesta saakka saanut tukea ja suitsutusta transsukupuolisuudestaan. Aikuisena kamalat mielenterveysongelmat ja silvottu keho, joka ei voi koskaan esim. tuntea seksuaalista mielihyvää. Kuka vanhempi haluaa tällaisen elämän lapselleen.
Sain lapsena leikkiä ihan vapaasti sekä autoilla, pyssyillä että nukeilla. Oli sekä prinsessavaihe että pyssyvaihe. Koskaan ei sanottu, että jotkin leikit ja lelut on pojille tai tytöille (lukuunottamatta yhtä naapurin mummoa). Äitini myös harrasti metsästystä ym. Olen hyvin kiitollinen siitä, että minut kasvatettiin tasa-arvoon jo tuolloin. Sain tervettä itsevarmuutta, koskaan ei käsketty pienentää itseään tai opetettu miellyttämään muita siksi, että olen nainen. Nykyään kiinnostaa enemmän autot ja tekniikka kuin muoti ja leipominen ym. mutta olen silti myös hyvin naisellinen nainen, enkä ole koskaan kokenut halua olla mies. Feminismi tuntuu osin vieraalta, koska olen naisena saanut tehdä juuri niitä asioita mitä haluan enkä koe, että miehet olisivat koskaan olleet sukupuolen vuoksi kanssani eri asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Onko meillä jotenkin liian lokeroiva ajattelutapa, jos vain poika voi leikkiä autoilla tai dinosauruksilla, olla ninja tai poliisi. Tai että vain poika voisi pukeutua housuihin, tummiin vaatteisiin, leikata lyhyen tukan jne. Lapselle voi kyllä sanoa, että tyttökin voi leikkiä autoilla. Tyttö voi olla hyvin monella tapaa.
Kylmä tulee jos jotkut eivät voisi pistää pitkiä housuja jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tummia vaatteita vain pojilla?? Hyvin moni tyttö puetaan tummiin. Äitiyspakkauspuvun haalarikin on tumma.
Vierailija kirjoitti:
Mutta on vain kaksi sukupuolta. Biologinen fakta. Nih!
MakeAmericagreatagain-fani?
Tytölle pitää ehkä kertoa, että myös tytöt voivat pitää autoista ja dinosauruksista. Se, että pitää autoista ja dinoista, ei tee tytöstä poikaa.
Vierailija kirjoitti:
Normaali vaihe, menee ohi. Älä huomioi tai päivittele.
Ei se kyllä kaikilla mene ohi, mutta 4-vuotias on niin pieni vielä, että ei tosiaan kannata kiinnittää liikaa huomiota. Tokikaan ei pidä pakottaa leikkimään nukeilla, jos hän haluaa leikkiä autoilla, tai pukea häntä mekkoihin, jos hän ei sitä halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun neljävuotias poika haluaa olla tyttö. Nyt vähän jo hiipumassa toivottavasti.
miksi toivottavasti?
Etkö näe mitään ongelmaa siinä, että lapsi haluaa olla sukupuolta, jota ei ole?
En. Miksi se olisi ongelma?
Mikä vika on naisen maskuliinisuudessa tai miehen feminiinisyydessä? Olen maskuliininen nainen, lapsesta saakka ollut ns. poikatyttö, kieltäytynyt aina käyttämästä hameita jne, ja viihtynyt maskuliinisten harrastusten parissa. Nykyään tälläinen ei sovi, vaan minun tulisi pohtia että olenkohan nainen ollenkaan?! Jokaisella naisella tulee olla oikeus olla oma itsensä, ilman että hänen sukupuolensa kyseenalaistetaan. Maskuliinisuutta ja feminiinisyyttä esiintyy kaikilla vaihtelevissa määrin, ihan sukupuolesta riippumatta.
Sanot, että tytötkin voi leikkiä autoilla, pukeutua ns. poikien vaatteisiin ym.
Päiväkodissa sekä tytöt että pojat leikkivät myös autoilla ja dinoilla, kummatkin puetaan pitkiin housuihin.
Entä sitten?