Muita, joita imetys ei laihduta?
Olen imettänyt reilusti yli vuoden, koko ajan tietenkin vähenevissä määrin. Raskauskilot, joita tuli kymmenisen, tuntuvat jämähtäneen pysyvästi, vaikka kaikkialla toitotettiin, kuinka imettäjä voi syödä tonnikaupalla moskaa ja silti laihtuu silmissä! (Itse en syö kovin moskaisasti, silloin tällöin herkuttelen, samoin kuin ennen raskauttakin.)
Kommentit (21)
Täällä yksi joka on imettänyt 3kuukautta ja muutosta vaan huonompaan suuntaan. Joka helvata yö kun vauva herää niin pakko syödä jotain pientä samalla kun imettää ei muuten pysy hereillä. Toisinsanoen imettäminen on tehny minusta yösyöpön 😠 ja ei lapsi ei syö makuullaan joten pakko istua ja keksiä itelle virikettä jotta jaksaa painaa yön yli sen 3-5 krt yössä
Unohdin mainita että olen kyllä normaalipainoinen hoikka nuori nainen ainakin vielä
T.2
Olen liikkunut, varsinkin ensimmäisen reilun puolen vuoden aikana hurjan pitkiä vaunulenkkejä jumppaharrastuksen lisäksi. Elintapani eivät ole sen kummemmin rapistuneet, päin vastoin, ruokavalio on nykyään terveellisempi ja mielestäni syön myös vähemmän kuin ennen..
Siksi kyselen kokemuksia muilta, mahdollisesti samassa tilanteessa olleilta, että voiko painon jämähtäminen olla jotenkin vielä hormonisidonnaista? Onko toiveita, että paino lähtee laskuun sitten joskus kun imettäninen loppuu kokonaan?
Mulla meni hormonit sekaisin imetysaikana. Ei auttanut ruokailun tarkkailu ja liikkuminen. Paino jämähti kokonaan ja imetyksen lopettamisen jälkeen todettiin hormooniepätasapaino.
Jaa, olen kyllä käsittänyt että joidenkin naisten kropat pitävät sellaista "kriisirasvavarastoa" koko imetysajan. Jos vaikka uusi jääkausi yhtäkisteen iskee, niin ei vauvalta heti lopu ravinto. Tiedä sen todemperäisyyttä sitten, itse olin kuin tuulenn*ssima vinkuheinä kaikkien kolmen lapsen imetysajat, sen jälkeen kyllä sitten kilot kertyivätkin.
Siis *todenperäisyyttä, näppäilyvirhe puhelimella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni hormonit sekaisin imetysaikana. Ei auttanut ruokailun tarkkailu ja liikkuminen. Paino jämähti kokonaan ja imetyksen lopettamisen jälkeen todettiin hormooniepätasapaino.
Miten se todettiin? Millä hoidettiin?
Mulla on vaihdellut. Ekassa laski, mutta aika hitaasti. Toisen kanssa laski ihan reippaasti, olin tosi pieni kun lapsi oli 1v ja imetys loppui. Kolmannessa ei laskenut oikein ollenkaan, imetys jatkuu vielä, mutta olen jo uudestaan raskaana ja toivon että seuraavassa imetys sitten veisi nämäkin kilot mitä nyt on edellisestä jäänyt.
Mulla sama homma, just tänään neuvolakäynnillä punnitsin itseni ja totesin ettei kiloakaan oo lähtenyt sitten synnytyksen. Imetän tyyliin ympäri vuorokauden.. Syön terveellisesti ja liikutaan päivittäin pitkiä lenkkejä, mutta ei vaikutusta. Masentaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama homma, just tänään neuvolakäynnillä punnitsin itseni ja totesin ettei kiloakaan oo lähtenyt sitten synnytyksen. Imetän tyyliin ympäri vuorokauden.. Syön terveellisesti ja liikutaan päivittäin pitkiä lenkkejä, mutta ei vaikutusta. Masentaa.
Älä masennu! Ollaan jääkausiäitejä! Sitten, kun joskus imetys lopetaan, niin kilot karisevat ihan vaan hengityksen mukana! (Näin ainakin toivon.. 😁)
Ap
Mulla ei jäänyt synnytyksen jälkeen yhtään ylimääräistä. Lihoin imetyksen alettua 4 kg parissa kuukaudessa. 2 kg tippui täysimetyksen loputtua ja 2 kg imetyksen loputtua itsestään viikossa. Liikuin ja välillä koitin vähentää syömistä mutta maito vaan väheni. Minulla kyllä imetys vaikutti ihan selvästi. Kroppa, nivelsiteet ym muutenkin palautui kunnolla vasta imetyksen loputtua.
Mä liho imetyksen aikana n. 15kg. Mutta mulla se vaan menee niin että raskausaikana paino +-0 ja imetyksen aikana tulee painoa. En stressaa enää tämän kolmannen kanssa tiedän että sulavat imetyksen loputtua. Nyt painan 90kg ja ennen tätä raskautta 75kg. Synnärillä vauva vielä mahassa painoin 79kg.
En ole keksinyt muuta syytä kun nuoruusvuosieni älyttömät en syö kahteen päivään mitään dietit. Uskon että nyt kroppa pitää huolen että ruokaa on jos sortuisin moisiin älyttömyyksiin. Kroppa ei unohda.
Tästä on tehty oikein tutkimusta (en nyt enää muista nimeä, olen sen joskus tänne laittanut, mutta googelta oksitosiini ja imetys), että joillakin imetys tosiaan aktivoikin sellaisen ravinnon varastoitumisen eikä vaikuta painoa pudottavasti. Itse kuulun näihin "onnekkaisiin". No, olen neljä lasta menestyksekkäästi imettänyt, jokaisen pitkään, että siitä voi olla kiitollinen, sentäs. Mitäs kiloista, plääh...
Tämä on se kirja, missä aiheesta puhutaan; Rauhoittava kosketus, Oksitosiinin parantava vaikutus kehossa (Edita 2007). Siis että kaikki eivät imetyksen aikana laihdukaan, kuten yleinen käsitys on.
Mulla ei myöskään tippunut paino imettämällä! Raskausaikana kertyi painoa 15kg, joten toivoin kyllä et imetys ois tiputtanu kiloja pois. Laitokselle jäi 5kg, imetin reilu vuoden, jonka aikana paino tippui hikisesti n. 3kg. Ja ei johtunu epäterveellisestä ruokavaliosta tms, toki ruokahaöu on imetysaikana suurempi. Joten ehkä syötyä tulee vähän enemmän.
Mutta kappas, imetyksen loputtua, painoa tippui ihan parissa viikossa useampi kilo, ilman suurempia ponnisteluja. Mut huomas sen kyllä et tuntu et ei jaksa enää syödäkään mitään ylimääräistä :D Sen jälkeen paino on tippunut lähes itsestään alkuperäiseen painoon.(Ennen raskausaikaa siis)
Sama homma mulla. Viis kiloa jopa tullu lisää. Vuoden nyt imettäny...
Ihanaa kun löysin tän ketjun!
Täällä kanssa yks tuore äiti, jolla kilot ei vaan lähde, täysimetystä takana kohta 6kk. Syön terveellisesti ja treenaan monipuolisesti ja paljon, mutta ei auta. Raakausaikana painoa kertyi 17 kg, joista 10 kg jäi synnärille. Nuo 7 kg rasvaa hengaa yhä messissä... Liikuin ihan raskauden loppumetreille lähes kuten ennen raskauttakin, enkä mässäillyt älyttömästi, joten elintapojen huonontumisesta ei ole kyse.
Noh, ehkä sitten kun imetys loppuu saan taas "oman kehoni takaisin" :)
Tästä ei kukaan puhunut, kaikkialla vaan toitotetaan kuinka imetys lähes kuihduttaa äu
Idin, ellei tankkaa ruokaa ihan älyttömästi. Joo, eipä pitänyt paikkaansa :D
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun löysin tän ketjun!
Täällä kanssa yks tuore äiti, jolla kilot ei vaan lähde, täysimetystä takana kohta 6kk. Syön terveellisesti ja treenaan monipuolisesti ja paljon, mutta ei auta. Raakausaikana painoa kertyi 17 kg, joista 10 kg jäi synnärille. Nuo 7 kg rasvaa hengaa yhä messissä... Liikuin ihan raskauden loppumetreille lähes kuten ennen raskauttakin, enkä mässäillyt älyttömästi, joten elintapojen huonontumisesta ei ole kyse.
Noh, ehkä sitten kun imetys loppuu saan taas "oman kehoni takaisin" :)
Tästä ei kukaan puhunut, kaikkialla vaan toitotetaan kuinka imetys lähes kuihduttaa äu
Idin, ellei tankkaa ruokaa ihan älyttömästi. Joo, eipä pitänyt paikkaansa :D
*raakausaikana = raskausaikana :D kivat typot
Minulla on ollut sama homma 2 lapsen imetyksen kanssa. Molempia imetin n. vuoden. Mulla tuli raskauskiloja n. 10 kummassakin raskaudessa, niistä lähti imetysvuoden aikana 1-2. Imettäessä oli jatkuvasti hirmuinen nälkä ja jano, söin tosi paljon ihan tavallista kotiruokaa enkä herkkujakaan varonut. Ei kuitenkaan tullut painoa lisää.
Kun lopetin imettämisen, näläntunne ei tasoittunut heti. Noin viikon-parin verran piti oikeasti huolehtia, että otti taas "normaaleja" annoksia (siis samankokoisia kuin ennen raskautta jai imettämistä). Sitten tilanne rauhoittui ja oli helppoa pitää annoskoko tavallisena. Näin kilot sulivat vähän reilu puolessa vuodessa takaisin tavoitepainoon (ihan kaikkia raskauskiloja en halunnut laihduttaa, koska olin lähellä alipainoa ennen ekaa raskautta).
Ei siis välttämättä kannata stressata painosta imettämisen aikana, kunhan pitää huolen, ettei liho. Laihduttaa ehtii myöhemminkin eikä laihdutusta edes suositella imettämisen aikana.
Oletko myös liikkunut? Ei pelkkä imetys auta, vaikka se kuluttaakin energiaa.