Oonko tyhmä? :D
Ku mua ei kiinnosta esim historia tao politiikka enkä jaksa esim seurata uutisia tai lukee hirveesti kirjoja, ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta. Tiiän kuitenki suunnilleen kuka esim Trump on ja mä oon vielä siinä iässä etten saa äänestää ja vaikka saisinki nii en kyl aio koska evvk. :D Oonko mä ihan alaarvonen nyt?
Kommentit (37)
No ajattelin mennä amikseen ravintola-alalle et kyllä musta varmaan ihan hyötyä tulee olemaan yhteiskunnalle, jos se niin tärkeetä on :D
vois testata poliittista karttaa ja tuun sit kertoo kantani XDD
Opettelisit edes kirjoittamaan äidinkieltä oikein!
Jos olet vielä teini, alaikäinen, niin ihan normaaliahan tuo on.
Ulkomailla politiikka kiinnostaa ihmisiä enemmän, kuin Suomessa. Esim. Ranskassa saatetaan pubeissa tms. paikoissa käydä spontaanisti poliittisia keskusteluja ja niihin saattavat osallistua jopa työntekijät, eikä kukaan ole moksiskaan jos mielipiteet menevät ristiin.
Kyllä ihmisten mielenkiinto yhteiskunnallisiin asioihin saadaan melko helpostikin tapettua; kun ylhäältä päin näytetään -kuten Suomessa- esimerkillä, että asiat on jo ikään kuin sovittu, eikä ole minkäänlaista kummoista debattia jonkin asian ympärillä mediassa, asiantuntijoiden tai poliitikkojen kesken, niin kai se sama malli leviää ihmistenkin keskuuteen ja heistä tulee passiivisen oloisia ja aiheesta kiinnostumattomia. Tälläisiä on suuri osa suomalaisista. Juuri toissa yönä Yleltä radiosta tuli ohjelma, jossa joku asiaa tunteva sanoi, että Suomessa on samanlainen politiikan tekotapa ja poliittinen"keskustelu", kuin itä-Euroopassa yleensäkin. Läntinen Eurooppa on sitten erikseen. Suomelle tyypillistä on ristiriitojen välttäminen. Ne vältetään välttämällä keskustelu.
Olin demari ton kartan mukaan 😅 Mulla on lukihäiriö niin en oo hyvä kirjoittaa, anteeks vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa urheilu enemmän, mä pelaan jalkapalloa ja käyn salilla ja lenkillä. Sit jumppaan kahcakuulan kaa kotona.
ApNo se on kiva että on harrastuksia. Mutta kuka luulet että tätä yhteiskuntaa pyörittää parinkymmenen vuoden päästä, jos koko sun sukupolvi on evvk? Eikö sun mielestä ole tärkeää tietää ja tehdä päätöksiä siitä, miten paljon esim. urheiluun laitetaan yhteiskunnan varoja?
Milloin Suomessa olisi ollut minkäänlaista laajempaa keskustelua siitäkään, mihin urheiluun varoja laitetaan ja paljonko yleensäkin varoja laitetaan urheiluun?
Ei koskaan. Ainoa kerta, jolloin Suomessa asia näyttää sille, että nyt pääsemme vaikuttamaan ja olemme valistuneita asioista, on vaalit. Sitten kun on vaalien välinen aika, sellaista keskustelua, joka muodostaisi ihmisille käsityksiä/ mielipiteen urheilun rahanjaosta ym. asioista, ei ole yksinkertaisesti. Äänestystilanteisssa sitten ihmisten käsitykset urheilun ym. rahanjaosta ovat varsin pintapuolisia ja lähinnä mielipiteen muodostavat iskulause -tyyppiset vaalisloganit. Koko asiaa ei kuitenkaan olla avattu tarkasti keskustelujen kautta vaalien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa urheilu enemmän, mä pelaan jalkapalloa ja käyn salilla ja lenkillä. Sit jumppaan kahcakuulan kaa kotona.
ApNo se on kiva että on harrastuksia. Mutta kuka luulet että tätä yhteiskuntaa pyörittää parinkymmenen vuoden päästä, jos koko sun sukupolvi on evvk? Eikö sun mielestä ole tärkeää tietää ja tehdä päätöksiä siitä, miten paljon esim. urheiluun laitetaan yhteiskunnan varoja?
Milloin Suomessa olisi ollut minkäänlaista laajempaa keskustelua siitäkään, mihin urheiluun varoja laitetaan ja paljonko yleensäkin varoja laitetaan urheiluun?
Ei koskaan. Ainoa kerta, jolloin Suomessa asia näyttää sille, että nyt pääsemme vaikuttamaan ja olemme valistuneita asioista, on vaalit. Sitten kun on vaalien välinen aika, sellaista keskustelua, joka muodostaisi ihmisille käsityksiä/ mielipiteen urheilun rahanjaosta ym. asioista, ei ole yksinkertaisesti. Äänestystilanteisssa sitten ihmisten käsitykset urheilun ym. rahanjaosta ovat varsin pintapuolisia ja lähinnä mielipiteen muodostavat iskulause -tyyppiset vaalisloganit. Koko asiaa ei kuitenkaan olla avattu tarkasti keskustelujen kautta vaalien välissä.
Sen verran vielä, että jos Suomessa aikoo olla valveutunut yhteiskunnallisista asioista, vaatii se paljon oma-aloitteista tiedonhankintaa asioista. Harva jaksaa sellaista. Asioita, niiden syy- ja seuraus -suhteita ei avata ihmisille. Sen sijaan ne vaikuttavat monille vierailta ja kaukaisilta. Ei semmmoisesta voi kiinnostua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olet, kuten suurin osa ihmisistä. Sovit oikein hyvin tyhmien joukkoon. Politiikasta sen verran, että te olette enemmistönä. Onneksi teitä vaivaa evvk, eli ette ole meille riesa.
Ehkä häntä ei vaan kiinnosta kun lainsäädäntö on Brysselistä, kulttuuri Hollywoodista ja tavallisen ihmisen mahdollisuudet työllistää itsensä korkeakoulutuksella on suht huonot.
Silloin on mielestäni viisaampaa keskittyä vaikka kahvakuulatreeniin varsinkin kun akateemiset älypäät mollaavat joka tapauksessa. Ttu, ei kaikki akateemisetkaan saa raahattua persettään juoksulenkille tai ostettua vaatteita, jotka eivät herätä inhoreaktioita.
Olet varmasti ihan hieno ja hyvä ihminen. Valitettavasti ihan luonnonlakien mukaan puolet ihmiskunnasta on keskimääräistä tyhmempiä. Siihen minunkin on sopeuduttava.
Vierailija kirjoitti:
Palstan akateemiset yli-ihmiset tulevat pian arvostelemaan sua, varaudu.
Niitä tällä palstalla tuntuu olevan riittämiin, erikoista.
Mikä tekee akateemiset paremman kuin duunari?
Muakaan ei oikein kiinnosta mikään, joten ei ole motivaatiota ottaa selvää, enkä ole tarpeeksi kärsivällinen opetellakseni paljon asioita, jotka ei mua oikeasti kiinnosta. Haluaisin paremman yleistiedon, mutta en oikein tiedä mistä aloittaisin. En halua opetella liikaa asioita kerrallaan, ettei asianpaljous kauhistuta ja lannistuta heti alkuunsa, vaan mieluummin aloitan jostain pienestä ja etenen pienissä harppauksissa. Esim. olen opetellut maantietoa (maiden ja tunnetuimpien pakkojen sijainteja), koska se oli suht helppoa. Netistä löytyi kaikenlaisia pelejä, joissa niitä pystyi harjoittelemaan.
En ole ihan varma, miten alkaisin tehdä politiikkaa itselleni tutummaksi. Lähinnä siis Suomen eri puolueet ja poliitikot ovat vähän "häh?", koska en tajua mitä ihmiset tarkoittaa esim. haukkuessaan toisiaan vassareiksi, kommareiksi ym. Tai miksi tiettyjä poliitikkoja tai puolueita inhotaan. Uutisia seuraan jonkin verran, mutta niistä ei saa kokonaiskuvaa politiikasta, koska uutisten tarkoitus on kertoa vain viimeisimmistä jutuista.
Haluaisin oppia tajuamaan tuollaisia yleisiä puheenaiheita enemmän.
Esim. jostain Wikipediasta on joskus hankala opetella itselleen vieraita asioita, koska on vaikea päättää missä järjestyksessä sivuja lukisi. Yhtä aihetta käsittelevää sivua lukiessa törmää sanaan, jota ei tiedä, ja joutuu avaamaan sivun, jolla tuo sana selitetään. Sitten siellä on taas toinen sana, jota en ymmärrä, ja joudun avaamaan taas uuden sivun...
ei muakaan kiinnosta, eikä mun lapsiakaan tai miestä yms sukulaisia, meillä on ihan kiva elämä silti :) ei kaikkien tarvii mitään einsteinejä ollakaan ja hyvähän se vaan on ettei maailman murheet paina mieltä.
No ei mulla mitään erityisiä arvoja oo, enkä koskaan aio äänestää eikä mulla mitään kantaa oo, koska en ees oikein tiiä mitä puolueita on. SDPn ja Keskustan ja Persut tiiän mut en muita :D Kyllä mun vanhemmat kattoo noi uutiset aina ja kai ne äänestääki emt, mutta en mä ihan saapas oo. Mun matikka on kuitenki 9 ja oon hyvä fysiikassa ja kemiassa ja teen myös hyvää ruokaa ja oon hyvä ystävä ja kuuntelen mielelläni muita. :D