Onko normaalia, ettei mummi saa tietää lapsenlapsen tarkkaa syntymäpäivää?
Ensimmäinen lapseni syntyi viime vuoden puolella. Laskettua aikaa ei poikani eikä vaimonsa halunneet kertoa ja sen ymmärrän hyvin. Varmasti ärsyttää, jos jokainen kummin kaima soittelee laskettuna päivänä että joko on syntynyt.
Minulle ilmoitettiin soittamalla, että vauva syntyi tällä viikolla ja kun utelin että minä päi niin eivät halunneet kertoa turvallisuussyistä.
Tiedän, että pojan vaimon perhe tietää tarkan syntymäpäivän, koska sen puolen tuoreet isovanhemmat oli kutsuttu synnytyssairaalaan katsomaan heti synnytystä seuraavana päivänä tätä uutta tulokasta.
Olisi mukava tietää lapsenlapseni syntymäpäivä että osaisin syksyllä sitten onnitella oikeana päivänä, mutta turvallisuussyihin vedoten he eivät hiiskahda asiasta muille kuin niille äidinpuolen mummulle ja vaarille.
Muita ymmällään olevia mummeja samanlaisessa tilanteessa?
Kommentit (48)
Poikani vaimoineen ihan tavallisissa töissä ja lapsen koko nimenkin tiedän kun nimijuhlin kutsuttiin. Siellä ei kukaan udellut syntymäaikaa enkä itse halua tunkeilla liikaa. Kaippa tää syntymäpäivä joskus selviää minullekin.
Ap
Me ei kerrota minun äidlleni mitään. Ei osoitetta, ei töitä, ei lasten rientoja, ei mitään.
Koska ne rajat ei vaan pysy. Ei pysy.
Enkä tykkää siitå että hölöttää kaikk asiat, myös keksityt, pitkin kyliä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on rikospoliisi joten valehdeltiin sekä laskettuaika että syntymäpäivä kuin sairaalassaoloaikakin koko suvulle. Näin on tehty myös osoitteen, lomien, vapaapäivien, lomakohteiden ja parisuhteemme suhteen moneen kertaan.
Tuota... onko teidän kaikki sukulaiset sitten vaarallisia rikollisia? Vai miksei niille voi kertoa, missä asutte tai milloin on jonkun perheenjäsenen syntymäpäivä?
Vierailija kirjoitti:
Mihin turvallisuussyihin? Kuulostaa vähintäänkin oudolta selitykseltä.
Veikkaan että turvallisuussyy löytyy kun mummo katsoo itseään peilistä. Ei ole sattumaa jos toisen puoliskon isovanhemmille voi kertoa ja toisen puoliskon ei.
Arvaan että taustalla on poikasi vaimo ja vaimon äiti jotka haluavat omia tämän lapsen. Omia siinä mielessä että haluavat syrjäyttää lapsen isän puoleiset sukulaiset.
Aika tavallista. Haukkuvat sinua takanapäin sitten kasvavalle lapselle.
Joskus tiedon pimittäminen on tarpeen. Oma luonnevikainen isäni ei ole tiennyt raskauksistani, lasketuista ajoista tai muusta. Syntymästä olen ilmoittanut ristiäisten jälkeen viestillä (laitoin äidilleni joka kertoi isälle).
Isäni on (minun ollessa aikuinen) useni käyttäytynyt väkivaltaisesti ja uhannut minua ja perhettäni. Ja lapsius oli pelkkää kidutusta isän psyykkisen ja fyysisen väkivallan takia.
Ei kai apn tapauksessa ole mitään tällaiseen viittavaa?
Vierailija kirjoitti:
Syntymäpäivä liittyy tietysti henkilön tunnistettavuuteen, mutta vasta loppuosa yksilöi ihmisen.
Tää on Suomessa. Jos lapsi asuu ikinä eläissään ulkomailla niin suomalaisella hetulla ei tee mitään, yksilöinti voi tapahtua just vaikka syntymäpäivän ja katuosoitteen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Arvaan että taustalla on poikasi vaimo ja vaimon äiti jotka haluavat omia tämän lapsen. Omia siinä mielessä että haluavat syrjäyttää lapsen isän puoleiset sukulaiset.
Aika tavallista. Haukkuvat sinua takanapäin sitten kasvavalle lapselle.
Juuri äidin äiti on usein se piru siellä kaiken takana. On oppinut hallitsemaan tytärtään ja sanelemaan ja tytär sitten menee mukaan kun on 110% painostus 24/7/365 ja ei jaksa taistella äitiään vastaan.
Heh, syntymäpäiviähän ilmoitellaan ihan lehdissäkin. Päiväkodissa ne on näkyvällä paikalla jne.
Tilaa lapsestasi virkatodistus, johon pyydät näkyviin jälkeläisten tiedot, jolloin syntymäpäivä kirjataan virkatodistukseen. Virkatodistuksen saat lapsesi seurakunnasta tai maistraatista. Virkatodistuksen saa perustellusta syystä. Esim testamentin teko on perusteltu syy, jota ei tarvitse mitenkään todistella (kukaan ei siis myöhemmin kysele testamentin perään). Virkatodistus voi maksaa muutaman kympin, mutta lienee sen arvoista?
Julma miniä sulla, pahoittelut. Haluaa savustaa sut heidän elämästä, siltä se valitettavasti vaikuttaa :(
No ei ole normaalia, ja en kyllä usko että aivan kaikilta tuota tietoa pimittävät. Syntymäaika tulee niin moneen lomakkeeseenkin.
Ei anoppi minunkaan ylin ystävä ole, ja omalla käytöksellään aiheutti ettei varhaisina vuosina hän ollut niitä lähimpiä ihmisiä lapsillemme (ja edelleen omalla käytöksellään aiheutti saman lasten ollessa teinejä, ihan he itse eivät halunneet enää tavata usein), mutta ei toki syrjäytettykään mummoa heidän elämästään, vaan oli kohteliaat välit, mutta lastenhoitopalveluita ei käytetty. En voisi silti kuvitellakaan tilannetta, jossa tuollainen tieto olisi ollut tarpeen pimittää. Sotun loppuosa tietenkin kuuluu vain vanhemmille, mutta että syntymäaika..
Eihän heillä ole mitään syytä olettaa, ettei sinuun voi luottaa? Et ole ikinä esim pojallesi tilannut jotain niin että olet hänelle aiheuttanut laskuja joita et ole maksanut? Siis tuo toisen nimiin lehtien ym tilaaminen on ainoa minkä keksin ongelmaksi, sen kun ainakin ennen pystyi tekemään alaikäisen kohdalla laittamalla vain lapsen nimen ja syntymäajan.
En tiedä onko teillä riitoja tai mitään, mutta itse olen nyt anoppina ja mummina koittanut soveltaa tätä viisautta: äiti ja lapsi tulevat paketissa. En voi luoda läheisiä välejä lapseen, jos en kunnioita hänen äitiään ja pidä yllä hyvän maun rajoja. Vanhemmat päättävät lastensa asiat, ja isovanhempien on tyytyminen siihen mitä saadaan. Voimia tilanteeseesi! Yritä jutella poikasi kanssa kahden alkuun, ja tiedustele onko tässä nyt jotain taustalla mitä sinulle ei ole kerrottu. Kyllä sinut varmasti syntymäpäivillekin kutsutaan, jos kutsuttiin nimiäisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Tilaa lapsestasi virkatodistus, johon pyydät näkyviin jälkeläisten tiedot, jolloin syntymäpäivä kirjataan virkatodistukseen. Virkatodistuksen saat lapsesi seurakunnasta tai maistraatista. Virkatodistuksen saa perustellusta syystä. Esim testamentin teko on perusteltu syy, jota ei tarvitse mitenkään todistella (kukaan ei siis myöhemmin kysele testamentin perään). Virkatodistus voi maksaa muutaman kympin, mutta lienee sen arvoista?
Eikö tuossa loppujen lopuksi se tarkan syntymäpäivän tieto ole pienin ongelmista. Minusta kuulostaa siltä, että olisi parempi yrittää parantaa välejä, jos sen lapsenlapsen elämässä haluaa olla. Tai siis onko järkeä suututtaa vanhempia noin, käy vielä niin että välit tulehtuvat kokonaan.
Eihän tässä missään nimessä normaaleista väleistä ole kyse nimittäin.
jaksaisikko muka itte heti synnytyksen jälkeen tunkeilijoita? voihan siinä lapsessa olla jotakin vialla että haluavat hetken sulatella tilannetta
Kyllä se niiden mummojen kannattaisi vain heti alkuunsa ymmärtää että käyttäytyy kunnolla, pitää rajat ja tietää paikkansa.
Miksi sinun tulisi tietää tarkka syntymäpäivä? Onnittelet aina sillä viikolla, kun on syntynyt. Eiköhän se lapsi sen sulle viimeistään kouluikäisenä möläytä halusi vanhrmmat tai ei. Mikäli siis olette tekemisissä lapsen kanssa.
Kyllä se lapsi osaa kertoa syntymäpäivänsä itse parin vuoden kuluttua.
Tiedetäänhän se sairaalassa ja kohta väestörekisterissä ja mahd. seurakunnassa. Jatkossa neuvolassa, päiväkodissa, koulussa jne. Jokaikiseen lomakkeeseenhan syntymäaika tulee.
Tuo identiteettivarkausjuttu on täyttä höpönlöpöä. Joko ovat itse nyt jotenkin kahjoja tai vedättävät sinua jostain syystä kybällä.