Mitä järkeä on käydä risteilyllä?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Viinaa, huoria ja rietasta meininkiä. Tosi rentouttava irtiotto arjesta muutaman kerran vuodessa.
Mitä sitä muuta voi ukkomies toivoa kun kotona on pelkästään mäkättävä ja pihtaava vaimo?
M57
Avioeroa?
Ei varmaan mitään järkeä. Paljon parempi istua kotona perse homeessa.
En tiedä oliko viimeksi risteilyllä paljoa järkeä mutta kivaa ja rentouttavaa oli kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Commodore-luokassa Siljalla tykkään risteillä, etenkin kesällä ja hyvällä kelillä. Tuhkolman saaristo on kaunis, syödää hyvin (ei buffetissa) ja ollaan vaan. Tuhkolmassa riittää ihasteltavaa ja shoppailtavaa. Tällainen miniloma on ihan jees välillä. Myrsykelillä en kylläkään lähtisi.
Peruy ja menetät rahasi, jos tuulee?
Niin, mitä järkeä on missään.
Me tykkäämme käydä kerran vuodessa ystäväperheen kanssa Tukholmassa. Lapset tykkäävät ja heillä on seuraa, ja aikuiset saavat istua kiireettömästi syömässä (ei buffassa). Ja Tukholma on kiva.
Älä sinä käy jos et tykkää. Me käymme jatkossakin.
Mä tykkäsin. Ihana oli käydä. Kyllä se katkaisee kivasti arjen. Siellä laivalla on kiva tunnelma. Buffetissa saa mahan ylitäyteen ja onhan siellä kaikenlaisia mukavia ohjelmanumeroitakin aina. Ja tuliaisten ostaminen. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Viinaa, huoria ja rietasta meininkiä. Tosi rentouttava irtiotto arjesta muutaman kerran vuodessa.
Mitä sitä muuta voi ukkomies toivoa kun kotona on pelkästään mäkättävä ja pihtaava vaimo?
M57
Onks sulla kotona kaks vaimoa??
Ei kai sitä nyt voi käydä risteilyllä, hotellissa, ravintolassa tai lomalla muutenkaan. Ihan turhaa touhua.
Tosiaan töihin ja kauppaan...siinä on järkeä.
Asun Turussa ja ennen tuli käytyä aika usein, kun Siljalla oli Festival- ja Europa-paatit. Nää nykyiset on ihan peestä. Ei oo tullu enää seilailtu. Menen mialummi joe yli Fölil ees taas, vaikkei siin ookka taxfreet, mut taskumauno povaris, ni voi otta piäne.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä nyt voi käydä risteilyllä, hotellissa, ravintolassa tai lomalla muutenkaan. Ihan turhaa touhua.
Tosiaan töihin ja kauppaan...siinä on järkeä.
Ainoa järkevä asia mitä ihminen voi tehdä, on asua metsässä jossain kyhätyssä rakennelmassa ja metsästää/poimia ruoka luonnosta. Kaikki muu on täysin turhaa touhua.
Ei kai siinä mitään järkeä olekaan, ja siksi en enää käy. Laivat ovat aikansa eläneitä, kulahtaneita ja kaikki luksus (jos sellaista koskaan on ollutkaan) on tipotiessään. Liikaa ihmisiä joka paikassa, ahdasta eikä välttämättä saa pöytäpaikkaa edes à la cartesta. Buffassa tönitään ja jonotetaan, eikä pöytiin enää edes tarjoilla juomia. Hytit pieniä ja ahtaita, paitsi joku sviitti, joka taas maksaa aivan liikaa siihen nähden mitä sillä saa.
Itse varaan risteilyn, kun menen Ruotsiin ja poistun laivasta Tukholmassa. En mene laivalle ryyppäämään enkä rellestämään.
Lapsi on tykännyt leikkipaikoista ja onhan se helppoa rentoutua, kun ei pääse mihinkään muuta kuin syömään, juomaan ja hyttiin. Olen laivaillut koko ikäni pikkulapsesta asti eli noin 45 vuotta. On purkit parantuneet, sen voin sanoa!!
Vierailija kirjoitti:
Asun Turussa ja ennen tuli käytyä aika usein, kun Siljalla oli Festival- ja Europa-paatit. Nää nykyiset on ihan peestä. Ei oo tullu enää seilailtu. Menen mialummi joe yli Fölil ees taas, vaikkei siin ookka taxfreet, mut taskumauno povaris, ni voi otta piäne.
Grace on paljon hienompi kuin Europa koskaan oli, värimaailmakin ihan jotain muuta kuin ruotsinlaivaa. Käys vaik kattomas.
Viimeksi kävin mieheni kanssa Picnic-risteilyllä joulukuussa, nyt menen parin viikon päästä ystäväni kanssa miniristelylle ja miehen kanssa sellaiselle mennään taas toukokuussa. Laivalla on kivaa nykyisin, kun tupakansavu ja -haju eivät enää pilaa reissua, vaan sauhuttelijat lyödään yhteen koppiin sauhuttelemaan. Laivalla saa syötyä hyvin, taxfreestä lähtee mukaan tuoksuja, meikkejä ja viiniä (mies aina tsekkailee innoissaan Gracen viskitarjontaa, jota ihan kivasti onkin) ja pääsee "vähän irti arjesta" -tunnelmaan nopeasti, näin turkulaisena hyppää vain bussiin ja äkkiä sitä ollaankin satamassa. Varaukset käyvät mukavasti ja nopeasti kotikoneelta, ja terminaalissa pääsee kivasti jonottamatta, kun käyttää varausvahvistuksessa olevaa numerosarjaa ja chekkaa automaatilla itsensä sisään. Vähän väliä tulee käytyä risteilemässä, mutta ravintoloissa kaupungilla emme sitten hyppääkään. Risteily on hauska tapa viettää aikaa, ei sitä sen kummemmin osaa sanoa.
Gracella on kivaa se kun siellä on Victoria's secrets.
Minun mielestäni pelkässä risteilyssä ei ole mitään järkeä. Hirveä ryysis ja odottelu terminaalissa ja ruokapaikoissa, ahtaat hytit ja vähän ankea/kulahtanut sisustus, känniset ihmiset. Sitten seilataan ympäriinsä ei minnekään, kulutetaan luonnonvaroja ja häiritään vedeneläviä ja jotkut laivat vielä lappavat matkustajien paskavedetkin mereen.
Eri asia jos laivamatka on oikeasti matka jonnekin, vaikka siinäkin tietysti nuo samat miinuspuolet olemassa, mutta silloin niille on joku järkevä syy.
Mä tykkään meren laineista. Ostaisin oman pienen veneen jos olisi rahaa, mutta risteily on halpaa. Plussana oma hytti ja vessa ja nälkääkään ei tarvitse kärsiä, sen kun kipaisee kaupassa tai kahviossa. Ja vaikka se buffet-ruoka ei aina ole maailman parasta, musta on silti kiva käydä siellä syömässä napa täyteen kun kerrankin ei tarvitse itse kokata.
Musta on tosi ihanaa varsinkin lämpimällä säällä istua kannella ja juoda tuoppi olutta, samalla kun saaristot menee ohi. Sitten kun laiva on ihan keskellä tummaa merta, on kiva seistä kaiteen vieressä ja tuijottaa syvyyksiin, samalla kun merivesi tulee pienenä sumupilvenä naamaan. Tekee hyvää iholle ja hiuksille.
Monet risteilee koska heillä tarve vetää kännit ja löytää petikumppaneita. Ei oo ihan mun juttu mutta kukin tyylillään.
Mä oon pienestä pitäen käynyt useita kertoja vuodessa risteilyillä (jopa talvella) välillä Suomi-Ruotsi-Tanska ja oon varmaan "kasvanut" siihen risteilykulttuuriin, samalla tavalla kuin jotkut ovat tottuneet mökkeilemään. Itse en taas pidä mökkeilystä, varmaan siksi kun omat vanhemmat rakensi ekan mökin vasta silloin kun olin jo vanhempi teini. Ei oikein iskenyt.
Mulla on kanssa paljon sukulaisia joilla omat veneet, niin senkin puolesta tullut merenkulku tutuksi ja tykkään kovasti.
Se on kivaa, ja kivassa tekemisessä yleensä on järkeä.
Omasta 22-vuotiaan näkökulmasta risteilyissä on aina oma "arjen yläpuolella" -fiiliksensä. Illalla on kiva käydä seurueen kanssa syömässä hyvin, bailata niin kauan kun jaksaa ja mennä yöpalan kautta nukkumaan ilman taksijonoja. Seuraavana päivänä nukun yleensä mahdollisimman pitkään ja menen suoraan lounaalle. Usein löydän myös hyviä alelöytöjä tai muuten vain edullisia pikkuostoksia. On myös ihanaa seuraavana päivänä paeta hälinää takaisin hyttiin ristikkolehden ja sipsipussin kanssa ja ottaa vaikka päikkärit.
En tiedä nauttisinko laivareissuista jos minulla olisi lapsia. Onhan siellä hirveästi tekemistä lapsille usein, ehkä sekin olisi sitten sellainen hauska perheloma pikkutyyppien kanssa jos niitä olisi :)
Plussaa on se, että talvella ei pääsee yökerhosta "kotiin" eli hyttiin sisävaatteissa. Maissa ärsyttää, kun täytyy miettiä millä kengillä voi lähteä vai pitääkö narikassa vaihtaa kengät ym.
Tallinnasta en tykkää, mutta Tukholma on niin ihana, että ainoastaan saamattomuus kielitaidon kehittämisen suhteen pitää minut Helsingissä.
Risteily on kiva irtiotto ja helppo apu akuuttiin matkakuumeeseen huonossa rahatilanteessa. Miksei muutenkin. Ehkä kauempaa Suomesta en jaksaisi nähdä vaivaa lähteä laivalle. Tästä rannikolta on kuitenkin niin yksinkertaista vain hypätä kyytiin.