Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan pedagogisten valintakokeet

Vierailija
14.03.2017 |

Olin tänään opettajan pedagogisten valintakokeissa, ja huonostihan ne menivät. Mikäli nyt ei tärppää, haen tietenkin uudestaan niin kauan, kun opinto-oikeutta riittää. Se ei kuitenkaan takaa vielä mitään.

Pääaineeni opinnoissa olen valinnut opettajalinjan opinnot, joten olisi varsin kurjaa, jos minua ei hyväksyttäisi pedagogisiin opintoihin lainkaan. Tiedättekö jonkun, jolle olisi käynyt niin? Voiko opettajan pedagogisiin opintoihin hakeutua jotakin muuta väylää pitkin kuin tutkinto-opiskelijana? Voiko esimerkiksi erillisvalinnassa hakea opintoihin vaikka hamaan tappiin saakka, vai tietyn aikarajan puitteissa? Onko täällä muita pedagogisiin tänä vuonna hakeneita kirjoittelemassa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla ettei ala sovi sinulle.

Minusta ne kokeet oli helpot.

Vierailija
2/13 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pedat voi tehdä myös ammattikorkeassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan opiskelija olet? Voihan se niinkin olla, mutten pidä sitä todennäköisenä, sillä minulla on kokemusta ryhmänohjaamisesta, ja olen pärjännyt siinä hyvin. Olen vain huono tuomaan itseäni esille ryhmähaastattelutilanteissa. Yksilöhaastatteluissa onnistun paremmin, vaikka niitäkin jännitän.

Ap

Vierailija
4/13 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pedat voi tehdä myös ammattikorkeassa.

Enpäs tiennytkään! Kiitos vinkistä, hieno juttu.

Ap

Vierailija
5/13 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan opiskelija olet? Voihan se niinkin olla, mutten pidä sitä todennäköisenä, sillä minulla on kokemusta ryhmänohjaamisesta, ja olen pärjännyt siinä hyvin. Olen vain huono tuomaan itseäni esille ryhmähaastattelutilanteissa. Yksilöhaastatteluissa onnistun paremmin, vaikka niitäkin jännitän.

Ap

Olen kielten aineenope. Ainakin minun vuonnani arvostettiin tosi paljon sitä että on ulospäinsuuntautunut ja rohkea.

Vierailija
6/13 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen kielten aineenope. Ainakin minun vuonnani arvostettiin tosi paljon sitä että on ulospäinsuuntautunut ja rohkea.

Uskon, että sitä arvostettiin nytkin. Ja sellainen olenkin ns. oikeassa elämässä, mutta en noissa haastattelutilanteissa. En ole niissä mikään tuppisuu, mutta en missään nimessä puheliainkaan. Tavanomaisesti juttua kyllä riittää.

Ap

Vierailija
7/13 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en päässyt ensimmäisellä yrityksellä. Meillä oli ennen (yksilö)haastatteluosuutta karsiva kirjallinen koe, jonka kyllä läpäisin heti ekalla yrittämällä. Tuolloin olin vielä ensimmäisen vuoden opiskelija ja enkä ollut tehnyt opettajan sijaisuuksia. Omasta mielestäni ymmärsin kyllä jo silloin ihan hyvin opettajan ammatin realiteetit eli sen ettei työ ole aina kovin kovin helpppoa. Uskon kuitenkin, että juuri nuori ikäni ja työkokemuksen puute vaikuttivat siihen, etten heti päässyt pedagogisiin. Hakijoita oli kuitenkin monta muutakin. Seuraavalla kerralla olin jo ehtinyt tehdä sijaisuuksia niin lukiossa kuin alakoulussakin ja olin varautunut siihen, että täytyy vielä ahkerammin tuoda esille se, että tiedostaa mihin on ryhtymässä. Pääsin lopulta sisään. Kannattaa myös lukea ajankohtaisia kouluja ja opiskeluja käsitteleviä uutisia. Koulutussäästöt, suuret ryhmäkoot, monikulttuurisuus ja digitalisaatio vaikuttavat todella paljon koulujen arkeen ja opettajankin työhön.

Nuo ryhmähaastattelut ovat kyllä aika kuumottavia tilanteita, onneksi en itse joutunut sellaiseen. Uskoisin, että tärkeää on osata reagoida muiden puheisiin eikä vain kokoajan tuoda omaa kantaansa esille. Muiden kuunteleminen ja keskinäinen vuorovaikutus on tärkeää opettajankin työssä. Kokoajan mennään enemmän sihen suuntaan, ettei vain opettaja puhu yksinään monologia luokan edessä, vaan myös muut osallistuvat.  

Ei kannata vielä luovuttaa, ehkä haastattelu meni paremmin kuin itse luulet. Aina voi myös yrittää uudestaan ja silloin osaa jo varautua paremmin siihen, mitä on odotettavissa :)

Vierailija
8/13 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekään en päässyt ensimmäisellä yrityksellä. Meillä oli ennen (yksilö)haastatteluosuutta karsiva kirjallinen koe, jonka kyllä läpäisin heti ekalla yrittämällä. Tuolloin olin vielä ensimmäisen vuoden opiskelija ja enkä ollut tehnyt opettajan sijaisuuksia. Omasta mielestäni ymmärsin kyllä jo silloin ihan hyvin opettajan ammatin realiteetit eli sen ettei työ ole aina kovin kovin helpppoa. Uskon kuitenkin, että juuri nuori ikäni ja työkokemuksen puute vaikuttivat siihen, etten heti päässyt pedagogisiin. Hakijoita oli kuitenkin monta muutakin. Seuraavalla kerralla olin jo ehtinyt tehdä sijaisuuksia niin lukiossa kuin alakoulussakin ja olin varautunut siihen, että täytyy vielä ahkerammin tuoda esille se, että tiedostaa mihin on ryhtymässä. Pääsin lopulta sisään. Kannattaa myös lukea ajankohtaisia kouluja ja opiskeluja käsitteleviä uutisia. Koulutussäästöt, suuret ryhmäkoot, monikulttuurisuus ja digitalisaatio vaikuttavat todella paljon koulujen arkeen ja opettajankin työhön.

Nuo ryhmähaastattelut ovat kyllä aika kuumottavia tilanteita, onneksi en itse joutunut sellaiseen. Uskoisin, että tärkeää on osata reagoida muiden puheisiin eikä vain kokoajan tuoda omaa kantaansa esille. Muiden kuunteleminen ja keskinäinen vuorovaikutus on tärkeää opettajankin työssä. Kokoajan mennään enemmän sihen suuntaan, ettei vain opettaja puhu yksinään monologia luokan edessä, vaan myös muut osallistuvat.  

Ei kannata vielä luovuttaa, ehkä haastattelu meni paremmin kuin itse luulet. Aina voi myös yrittää uudestaan ja silloin osaa jo varautua paremmin siihen, mitä on odotettavissa :)

Kiitos kannustavasta ja muutenkin myönteisestä kommentista. :) Itse olen "jo" 27, ja koen olevani aika hyvin perillä siitä, mitä alan realiteetit ovat. Seuraan esimerkiksi joukkoviestimissä käytävää keskustelua opettajien ja koulujen resurssipulasta, ja olin nytkin varautunut keskustelemaan aiheesta valintakokeessa. Minkäänlaista yhteiskunnallista valveutuneisuutta ei hakijoilta kuitenkaan näissä kokeissa selvästikään kaivattu. 😐 Enemmän minulle jäi sellainen fiilis, että tämän hetken ihanteellinen opeopiskelija on ainakin omassa oppiaineessani "rauhaa rakastava ja idealistinen puunhalaaja". Ehkä tiedät(te) ihmistyypin.

Ryhmäkeskustelua koskevat pointtisi olivat muuten tosi hyviä. :)

Vierailija
9/13 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edellinen siis Ap.

Vierailija
10/13 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin ensi yrittämällä ja suoritin pedagogiset kuten pitikin.

Nyt vaan on ongelmana, ettei ole töitä.

Että älä ole kovin pahoillasi.

Vierailija
11/13 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin ensi yrittämällä ja suoritin pedagogiset kuten pitikin.

Nyt vaan on ongelmana, ettei ole töitä.

Että älä ole kovin pahoillasi.

Asialla on puolensa ja puolensa. :D Toivottavasti löydät töitä! Mitä ainetta opetat?

Ap

Vierailija
12/13 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Öh, en minä kyllä usko, että noissa valintakokeissa etsitään mitään tiettyjä ominaisuuksia. Monenlaiset ihmiset sopii opettajaksi.

Vierailija
13/13 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omassa valintakokeessani selvästi tutkittiin mm. paineensietokykyä. Opetajana oleminen on kuitenkin paljon "kuumottavampaa" kuin yksi haastattelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan