Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saanko kommentteja mun ruokavaliosta?

Vierailija
14.03.2017 |

Tarkoituksena vasta opetella säännöllinen ruokarytmi ja syödä ruokaa josta tulee hyvä olo. Haluan oppia syömään terveellisesti ja niin, että voin syödä samalla tavalla loppuelämäni ilman pelkoa lihomisesta. Tällä hetkellä olen huomattavan ylipainoinen. En kuitenkaan etsi diettiruokavaliota, vaan pysyvää ruokaremonttia jonka myötä painokin sitten muuttuu itsekseen normaalimpiin lukemiin. Esimerkkinä eilinen päivä, onko jotain ihan hirveästi pielessä?

Aamupala tuorepuuroa, iso mukillinen kahvia. Tuorepuurossa 1dl kaurahiutaleita, 0,5dl chian siemeniä, 2dl laktoositonta maitoa, 2rkl laktoositonta kreikkalaista jogurttia, pieni banaani, siemensekoitusta 2 rkl, vähän kookossokeria. Kahvin joukossa laktoositonta maitoa.

Lounaalla 1 keitetty peruna, pala paistettua lohta, höyrytettyjä pakastevihanneksia puoli lautasellista, perunan päälle nokare maustettua tuorejuustoa. Ruokajuomana lasillinen laktoositonta maitoa.

Välipala iso mukillinen kahvia maidolla, yksi keksi.

Päivällinen peruna-jauhelihavuokaa vajaa puoli lautasellista, loput salaattia jossa itsetehty salaatinkastike, lasillinen laktoositonta piimää. Peruna-jauhelihavuuassa runsaasti perunaa ja porkkanaa, vähän naudan 10% jauhelihaa ja lihalientä. Salaatissa erilaisia vihreitä salaatteja, paprikaa, minitomaatteja, tuorekurkkua, vähän viinirypäleitä ja murustettua fetaa. Salaatinkastikkeessa oliiviöljyä, punaviinietikkaa, mausteita, hunajaa.

Iltapala viipale (noin 2cmx5cm)leipäjuustoa (sitä "narskujuustoa") ja iso lasillinen piimää.

Lähinnä mua mietityttää onko ok syödä näin paljon hedelmiä? Välillä tulee syötyä enemmänkin, jos syön esim maustamatonta jogurttia jonka joukkoon laitan erilaisia hedelmiä tai jos teen smoothieta. Entä onko ok totuttaa itsensä salaatinkastikkeeseen, jossa on makeutusta? Tuossa koko satsissa oli 2 tl hunajaa, ja se sekoitettiin siis isoon kulhoon salaattia josta söi myös muu perhe. En siis yksin syönyt koko salaattia. Onko ok, voinko jatkaa näin jatkossakin? Samoin fetaa oli 100g, joka jakaantui isoon kulhoon salaattia. Siitäkin mun osuudeksi siis tuli joitain kymmeniä grammoja.

Välipalana olevaa keksiä ei tule syötyä joka päivä, ainoastaan silloin tällöin. Välipala voi olla myöskin vaikka voileipä, päällä juustoa, paprikaa, salaatinlehtiä ja lasi piimää. Tai 250ml smoothieta (itsetehty tai kaupan, mutta sellainen jossa ei ole lisättyä sokeria, vain hedelmien ja marjojen omat sokerit).

Tällaisella syömisellä on hyvä olo ja ruoka maittavaa. Voinko jatkaa näin, vai onko tässä jokin ihan hirveä virhe? Pääpainon haluaisin pitää vihanneksilla, kasviksilla, hedelmillä ja marjoilla. En halua suoranaisesti vältellä mitään ruoka-aineita, enkä rajoittaa ruokailua kovin suppeaksi. Haluan oppia syömään normaalisti kuitenkin niin, että terveellisyys on ykkössijalla.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi hyvältä! Ja just tuo, että et ole ehdoton, vaan voit syödä keksin tai herkun silloin tällöin ja vähän vaihdella esim. välipalaa on merkki, että ruokavalio on korviesikin välissä tasapainossa, eikä mikään ahdistava pakko. Sinulla on tosi hyvät mahdollisuudet onnistua!

Hedelmistä, en löytänyt tuosta kuin kaksi hedelmää: banaanin ja viinirypäleet. Kyllähän niitä voi syödä enemmänkin. Ei ehkä just banaaneja ja viinirypäleitä kannata mättää yhtenä päivänä mahdotonta määrää, vaan vaihdellen muitakin hedelmiä. Itse olen normaalipainoinen ja syönä päivittäin ainakin kolme hedelmää.

Vierailija
2/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

juothan myös vettä? Vähän mietitytti että aika runsaasti sulla on maitotuotteita käytössä. Muuten vaikuttaa hyvältä ja monipuoliselta. Iltapala oli aika jännä, juustoa ja piimää? Ei nyt ainakaan säännöllisesti tuollainen iltapala ole oikein hyvä. Aamupuurossa ei tarvitse olla sokeria, siinähän on makeutuksena jo banaania. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä tuo peruna pois, se vain lisää nälkää myöhemmin ja sitähän ei tarvita ruoassa ollenkaan.

Vierailija
4/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi ruokajuomaksi ja peruna pois kokonaan jos haluat kunnolla painoa alas.syö täysjyväriisiä jos pakko.

Vierailija
5/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin on kauhean vaikea hahmottaa, mikä on sitä ns. terveellistä ja mikä ei. Mä oon laihduttamisen ja erilaisten dieettien erikoisasiantuntija tällä kilomäärälläni, joten on vaikeaa päästä eroon erilaisista ajatusmalleista esim vaikka hiilihydraattien suhteen. :/ 

Miltä kuulostaisi seuraavanlainen lounas: lehtikaalilettuja, parin munan munakokkeli, salaattia jossa edellämainitunlainen salaatinkastike, lasi piimää. Niin ja rkl puolukkahilloa.

Lehtikaalilettuihin tulee lehtikaalia, maitoa, munia, vehnäjauhoja, suolaa ja voita. Munakkaaseen rkl kermaa/vettä, mausteita. Salaattiin erilaisia vihreitä juttuja, paprikaa, tomaattia, ehkä muutama viinirypäle ja vähän narskujuustoa/fetaa.

Onko hyvä vai jotenkin kauhean huono? 

Vierailija
6/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa!

Vierailija
7/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta mutta huima määrä chiasiemeniä aamutuorepuurossa, itse siedän juuri ja juuri sen ruokalusikallisen omassa tuorepuurossani :D Kivasti kuitua ainakin, en nää sun ruokavaliossa mitään pielessä. Jos ihan kamalasti nipottaisin niin sanoisin että liikaa maitotuotteita, mutta jonkun muun mielestä ne on terveellisiä. Sekäsyöjäksi hyvä ruokavalio!

Vierailija
8/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvältä kuulostaa! Vettä vähän lisää jos kahvi tuntuu kuivattavalta. Ja toinen peruna lounaalla jos puhti tuntuu loppuvan ilman.

Vierailija
9/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mainita veden, mutta juon sitä kyllä päivän mittaan noin 1,5-2l . 

Eilinen iltapala on tosiaan vähän erikoinen, mutta johtuu siitä ettei mulla oikeastaan ollut nälkä, teki vaan mieli jotain. En jaksanut alkaa tekemään sen erikoisempaa, joten nappasin palan juustoa ja lasin piimää. Auttoi mielitekoon :D Ei ole mitenkään säännöllinen iltapala mulla, mutta mikä siinä oli erityisen huonoa paitsi vihannesten/marjojen/hedelmien puuttuminen?

Ruokajuomana voisin tosiaan juoda myös pelkkää vettä, jos maitotuotteita kerran on liikaa. 

Opettelen pääsemään perunakammostani eroon, joten en aio sitä kokonaan jättää pois. Haluan nimenomaan oppia syömään niin, ettei mikään ruoka-aine muodostu sellaiseksi peikoksi, joka pilaa koko mun elämän. Syön myös täysjyväriisiä, täysjyvämakaronia yms, mutta välillä perunaakin. 

Vierailija
10/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvältä vaikuttaa! Ruokajuomaksi kannattaa kuitenkin harkita ihan vain raikasta vettä.

Vierailija
11/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheasti juot maitotuotteita, vaihtaisin ainakin osan vedeksi. Muutoin kuulostaa hyvältä.

Vierailija
12/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tottunut syömään chiaa, joten tuo puoli desiä ei tunnu missään :D Tein puuron valmiin ohjeen mukaan, joten en miettinyt sen enempää reseptissä olevia määriä. 

Vierailija
13/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisessä päivässä ei tosiaan ollut paljoa hedelmää, mutta viikottain tulee kyllä syötyä omenaa, banaania, päärynää, kiiwiä, limeä, ananasta, sitruunaa. Avokadoa ja muita sitrushedelmiä sitten vähän harvemmin. Jos teen hedelmäjogurttia, niin laitan siihen banaanin, omenan, limeä ja ananasta jolloin oon miettinyt että onkohan siinä jotenkin liikaa hedelmää yhteen päivään. Samoin lempismoothieeni tulee mm. kiiwiä, omenaa,  banaania ja päärynää muiden kasvisten lisäksi.

Marjoista en oikein välitä, etenkään pakastettuna, mutta yritän niitäkin opetella syömään ihan viikottain. Mustikkaa, puolukkaa, mansikkaa ja vadelmaa. 

Vierailija
14/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan ruokajuoman vedeksi, kiitos vinkistä. 

Vierailija
15/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän tuo on. Ennenkaikkea: lakkaa stressaamasta! Minusta vedät aika paljon maitoa ja piimää, mutta jos voit hyvin, niin mikäs siinä. Näkökulmani on ihmisen, joka ei juo maitoa koskaan. 

En tiedä missä ne hedelmät on. Tästä saattaa tulla mammoilta nalkutusta, mutta mun mielestä ihminen voi syödä tuoreita hedelmiä sellaisinaan niin paljon kuin napa vetää. Ne virkistävät, niistä saa kuituja ja vitamiineja, ne vievät nälkää, ne maistuvat hyviltä ja ovat kauniita. What's not to like? 

Sain sellaisen vaikutelman, että teet/ teette ruokaa kotona, joten hallitsette maustamisen taidon. Ruuan täyteläisyys ja tyydyttävyys syntyy erilaisista mauista ja suutuntumista. Maistuva ruoka tyydyttää, sitä ei tarvitse mättää hulluna. Sitäpaitsi monet mausteet ovat elimistölle hyväksi (valkosipuli, chilit, yrtit ....). 

Moni ruoka kaipaa makeutusta (hunajaa, sokeria) makujen pehmentämiseksi. Kaikkiin tomaattipohjaisiin patoihin, kastikkeisiin ja keittoihin aina ripaus sokeria. Ainakin mun suussa salaatinkastike, jossa on pelkkää sitruunaa/ viinietikkaa, suolaa, pippuria, joku yrtti ja oliiviöljyä, on aika radikaali kokemus. Muuhun sitä sokeria ei tarvitsekaan kuin ruuanlaittoon, jossa se on mausteen asemassa ja mittakaavassa. Lisää siis huoletta siirappia kaalilaatikkoon ja hunajaa salaatinkastikkeeseen. 

Sulla on hyvät periaatteet, anna mennä vaan!

Vierailija
16/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitkä ovat sinun veren rasva ja sokeri arvot.

Vierailija
17/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun rasva- ja sokeriarvot on kunnossa. Ylipainoa on vain kertynyt ihan huomattavat määrät, koska en ole jaksanut huolehtia itsestäni vuosiin. Nyt on aika muuttaa tuo asia. 

Tarkoituksena on opetella uusia makuja ja käyttämään ruuanlaitossa runsaasti erilaisia yrttejä jne, jotta ruuasta tosiaan tulisi maittavaa sekä terveellistä. Taka-ajatuksena on myös se, että käyttämällä runsaasti muunlaisia mausteita, suolaa voi samalla vähentää terveellisempiin rajoihin. 

Noista dieettisysteemeistä on jäänyt se stressaaminen ruuista, koetan siitä päästä ylitse tässä myös. Terveellinen ruoka on vaan niin laaja käsite, että riippuen "koulukunnasta" saa itsensä vain pyörryksiin. Haluaisin oppia terveen suhtautumisen ruokaan ja syömiseen niin, että siitä tulee normaali osa arkea eikä mikään juttu mitä pitää suorittaa hetkestä toiseen. 

Vierailija
18/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo paaaljon vettä, kasvipohjainen ruokavalio ja jätä kasvirasvat, kaikki oliivi-, rypsi-, rapsi- sun muut öljyt ja rasvat kaikki veke! Plus kato dokkari Food inc ja kaikki menee hyvin :)!

Vierailija
19/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitotaloustuotteita vaikuttaisi olevan aika paljon... Itse ostin jokin aika sitten netistä ohjeet terveelliseen ruokailuun. Siinä oli niin että päivässä sai syödä vain yhden hedelmän koska sisältävät niin paljon fruktoosia. Ja salaatinkastikkeet, leivät päällisineen jne ovat tarpeettomia. Perusrunko oli 1.200g kasviksia 2.n.100g vähärasvaista lihaa tai vaihtoehtoisesti munaa 3.hieman rasvaa (kourallinen pähkinöitä, avokado, loraus öljyä tai nokare voita) yhdellä aterialla viisi kertaa päivässä. Yhdellä tai kahdella aterialla päivässä sai syödä hiilihydraattia eli perunaa, bataattia, riisiä tai kauraa. Tämä oli siis maidoton ja gluteeniton, sopi mulle mutta turhaan karsii liikaa ruokia jos olo on hyvä ja maha toimii :) Mutta se että noin pystyi syömään mahan täpötäyteen eikä yhtään ollut nälkä ja silti laihtui. Liikkuminen kannattaa aloittaa mutta hyvin pienesti ja kevyesti!

Vierailija
20/24 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitotaloustuotteita vaikuttaisi olevan aika paljon... Itse ostin jokin aika sitten netistä ohjeet terveelliseen ruokailuun. Siinä oli niin että päivässä sai syödä vain yhden hedelmän koska sisältävät niin paljon fruktoosia. Ja salaatinkastikkeet, leivät päällisineen jne ovat tarpeettomia. Perusrunko oli 1.200g kasviksia 2.n.100g vähärasvaista lihaa tai vaihtoehtoisesti munaa 3.hieman rasvaa (kourallinen pähkinöitä, avokado, loraus öljyä tai nokare voita) yhdellä aterialla viisi kertaa päivässä. Yhdellä tai kahdella aterialla päivässä sai syödä hiilihydraattia eli perunaa, bataattia, riisiä tai kauraa. Tämä oli siis maidoton ja gluteeniton, sopi mulle mutta turhaan karsii liikaa ruokia jos olo on hyvä ja maha toimii :) Mutta se että noin pystyi syömään mahan täpötäyteen eikä yhtään ollut nälkä ja silti laihtui. Liikkuminen kannattaa aloittaa mutta hyvin pienesti ja kevyesti!

Niin ja vettä 2litraa päivässä :)