Muita hampaiden narskuttelijoita/yhteen purijoita?
Apua! Mikä nyt enää voi auttaa? Mulla on jo purentakisko öisin ja silti hampaita särkee joka päivä. Pelkään että muutama hammas voi olla tulehtunutkin jatkuvan puremisen vuoksi koska on välillä mädän makua suussa. Teen myös purentalihasten jumppaa ohjeiden mukaan eikä tunnu auttavan. Mistä olette saaneet apua? Tilanne jatkunut jo vuosia ja pahenee. Tiedän että voi johtua stressistä mutta kun mulla ei sellaistakaan ole.
Kommentit (25)
Tiiän tunteen, välillä särkee aamulla leukaperiä niin ettei meinaa suuta saada auki kunnolla, selkeästi liittyy itsellä stressaaviin elämänvaiheisiin toi hampaiden pureminen yhteen. Eikö hammaslääkärillä ollut tarjota sulle muita keinoja kuin kiskot ja jumppaohjeet....?
Oletko käynyt purentaan erikoistuneen (purentafysiologi) hammaslääkärin luona? Itse sain apua sieltä. Teki minulle mm. purennan korotuksia ja uudet kiskot. Suosittelen myös voice massagea, oireet helpottivat kolmannen kerran jälkeen.
Neurologi piikittää Botoxia leukaperiin ja poskiin. Hän ei ole ikinä nähnyt yhtä vahvoja purentalihaksia kuin minulla.
Kiropraktikko Marianna Heikkinen, ottaa vastaan Helsingissä. Hän osaa myös katsoa, onko sulla liian kireä kieli- ja/tai ylähuulijänne, josta tuo narskuttelu voi johtua.
Googlaa esim. tongue tie teeth grinding, kuinka niillä voi olla yhteys. Nuo kireät jänteet voi olla niiden kireiden lihasten taustalla, mitkä edelleen aiheuttaa narskuttelua.
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt purentaan erikoistuneen (purentafysiologi) hammaslääkärin luona? Itse sain apua sieltä. Teki minulle mm. purennan korotuksia ja uudet kiskot. Suosittelen myös voice massagea, oireet helpottivat kolmannen kerran jälkeen.
Ei taida mun pienessä kotikaupungissa tuollaisia "hienouksia" olla. Mutta täytyy selvittää missä olisi lähimmät!
Minulla oli myös aamuisin "mädän" makua suussa. Syyksi selvisi refluksitauti. Kun sain lääkkeillä refluksin kuriin, niin narskuttelunkin oireet helpottuivat.
Vierailija kirjoitti:
Neurologi piikittää Botoxia leukaperiin ja poskiin. Hän ei ole ikinä nähnyt yhtä vahvoja purentalihaksia kuin minulla.
Olen muuten myös kuullut että botox oikeasti auttaa. Täytyy kysyä asiaa lääkäriltä.
Mun mies huomautti mulle säännöllisesti yöllisestä rouskutuksesta. Heräs siihen usein. Sitten opettelin nukkumaan mahallani ja narskuttelu jäi siihen. Ilmeisesti mahalla nukkuessa leuka lepää tyynyllä niin ettei saa pureksittua hampaita yhteen.
Oletteko saaneet mitään apua kipuihin? Oma lääkärini sanoi että voi voi, ei hän ala mitään lääkkeitä kirjoittelemaan vaikka joudun lähes päivittäin syömään max. määrät parasetamolia ja ibuprofeenia ja kivut ovat silti kovia. Syön sitten miehelle joskus määrättyjä lihasrelaksantteja että saan nukuttua ja väännän itkun kanssa töitä päivisin. Olen katsonut netistä venytys- ja jumppaohjeita purentalihaksille, auttavat hieman mutta mitä noille kivuille on tehtävissä? Epätoivo alkaa iskeä kun kipuja on jatkuvasti ja tämä stressaaminen varmasti vain vaikeuttaa tilannetta :(
Kenelle mun pitäisi siis varata aika jos haluaisin tuota botoxia? Hoidetaanko asia hammaslääkärin kautta vai ihan suoraan muulle lääkärille?
Vierailija kirjoitti:
Kiropraktikko Marianna Heikkinen, ottaa vastaan Helsingissä. Hän osaa myös katsoa, onko sulla liian kireä kieli- ja/tai ylähuulijänne, josta tuo narskuttelu voi johtua.
Googlaa esim. tongue tie teeth grinding, kuinka niillä voi olla yhteys. Nuo kireät jänteet voi olla niiden kireiden lihasten taustalla, mitkä edelleen aiheuttaa narskuttelua.
Nuo asiat katsoo myös hammaslääkäri. Lapsilta katkaistaan kielijänne, jos se on liian kireä.
Puren kroonisesti hampaita yhteen nukkuessani, olen tehnyt niin ihan lapsuudesta lähtien ja olen ilmeisesti "perinyt" sen äidiltäni, joka narskuttelee. Minulla purentakisko sai aikaan sen, että leukalihakset olivat aamulla herätessä aivan infernaalisen kipeät, koska yritin purra leukojani entistä voimakkaammin kiinni. Mieluummin se pieni lihaspäänsärky ilma kiskoa nukkuessa, kuin särkylääkkeitä vaativa vihlova kipu joka sen käytöstä minulle aiheutui :(
Vierailija kirjoitti:
Kenelle mun pitäisi siis varata aika jos haluaisin tuota botoxia? Hoidetaanko asia hammaslääkärin kautta vai ihan suoraan muulle lääkärille?
Varaa ensin aika purentafysiologille, hän osaa ohjata sinua eteenpäin, jos tarve.
Onko teillä rako yläetuhampaiden välissä tai meneekö se jänne siitä hampaiden välistä tai tuleeko ihan lähelle ylähampaita?
Entä kun avaatte suun ihan auki, saatteko kielenkärjellä koskettua ylähampaitanne? Jos ette, niin kielijänne tod.näk. on liian kireä.
https://nursingrubysue.wordpress.com/are-you-tongue-tied/
Vierailija kirjoitti:
Puren kroonisesti hampaita yhteen nukkuessani, olen tehnyt niin ihan lapsuudesta lähtien ja olen ilmeisesti "perinyt" sen äidiltäni, joka narskuttelee. Minulla purentakisko sai aikaan sen, että leukalihakset olivat aamulla herätessä aivan infernaalisen kipeät, koska yritin purra leukojani entistä voimakkaammin kiinni. Mieluummin se pieni lihaspäänsärky ilma kiskoa nukkuessa, kuin särkylääkkeitä vaativa vihlova kipu joka sen käytöstä minulle aiheutui :(
Mulla sama vika että kun pidän kiskoa suussa niin välillä tuntuu että sen kanssa puren vaan entistä kovempaa :/ ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo asiat katsoo myös hammaslääkäri. Lapsilta katkaistaan kielijänne, jos se on liian kireä.
Kyllä, niin saattaa katsoa, mutta niitä ei osata diagnosoida tarpeeksi hyvin (korkeintaan kaikista pahimmat tapaukset). Moni oikeasti liian kireä jänne jää lääkäreiltä diagnosoimatta ja operoimatta.
Fb:ssä on hyvä ryhmä vauvan kireä kielijänne, jossa on paljon tietoa siitä, mitä kireät jänteet voi aiheuttaa. Meidän vauvalla oli vaikka jos mitä oireita noiden jänteiden takia eikä kukaan kyseenalaistanut jänteitä ikinä. Kun hän täytti kaksi, löysin tuon ryhmän ansiosta lääkärin, joka tiesi sanoa, että molemmat jänteet on liian kireät ja ne olisi pitänyt leikata jo heti vauvana. Harmittaa ja suuresti, ettei niitä heti silloin kukaan tajunnut ja leikattu. Turhaan lapsi kärsi 2-vuotiaaksi. Ja moni aikuinen kärsii koko ikänsä!
Vierailija kirjoitti:
Botoxia pitävälle neurologille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama vika että kun pidän kiskoa suussa niin välillä tuntuu että sen kanssa puren vaan entistä kovempaa :/ ap
Onko sinulla kova vaiko pehmeä kisko? Minä siirryin pehmeään vaikka järsin rikki kolme kiskoa vuodessa.
Botoxia mieluummin ennen kuin tsekkautatte edes nuo jänteet asiantuntevalla henkilöllä...?
Tuo kiropraktikko, jota suosittelin, on kuulemma erikoistunut Englannissa työskennellessään/opiskellessaan noihin jänteisiin. Fb-ryhmässä myös tiesivät kertoa, että seuraavilla lastenlääkäripäivillä aiotaan ottaa esiin tämä, miksei niitä osata kunnolla diagnosoida. Kiropraktikot eivät myöskään ole mikään humpuukiammattikunta, vaan ihan korkeakoulututkinnon suorittaneita:
Jep
Apua kaivataan täälläkin. Narskuttelua tosin päivisin ja stressin myötä pahenee. Poskilihakset ja hampaat kipeinä juuri nytkin.