Hormoonallinen akne, mikä auttanut parhaiten?
Olen kärsinyt aknesta jo monia vuosia ja kokeillut monia keinoja mitä netissä on ehdotettu ja lisäksi roa-kuuri viisi vuotta sitten syöty. Sitten huomasin yhteyden ovulaatioon ja kuukautisiin, jolloin leuassa on paljon finnejä ja jopa kunnon patteja. Olen nyt vuoden alusta vähentänyt sokeria ja se on vähän helpottanut.
Mutta jotain ehkäisymenetelmää olen miettinyt vihdoin, koska en jaksa enää tätä. Itsetunto maassa ja ei tee mieli liikkua ulkona...
Suvussamme on verenpainetautia, joten en ole uskaltanut e-pillereitä. Enkä kyllä välttämättä muistaisi ottaa niitä ajallaan. Onko kellään ehkäisyimplanaatti auttanut? Tosin luin, että se on joillakin vaikeuttanut aknea. Tai mites hormonikierukka?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei hormonikierukka ei auttanut. Ainoa mikä auttaa on yhdistelmäehkäisypillerit ja raskaus. Raskauden ja imetyksen jälkeen toki palaavat takaisin. Nimenomaan minullakin on kyse myös leuan syvistä ja kipeistä pateista, uusi tai uudet ilmaantuvat aina juuri ennen kuukautisia, sitten muhivat 3vk ja juuri kun ovat parantumassa ilmestyy uudet. Paikallishoidoista ei ole apua, alkavat niin syvältä.
Onko sinulla itselläsi korkeat verenpaineet?
Mulla tulee juustosta noita kipeitä patteja leukaan.
Maito ja gluteeni tuotteet pois
Syö tyrniöljyä,viherkapseleita tai jauhetta
Hyvät maitohappobakteerit käyttöön
Öljysuola naamioita useasti viikossa.sillä voi myös pestä meikit pois.
Meikitön jakso tosiaankin myös.
Yhden aineen luomu ihoöljyjä vain käyttöön
Jos pakko meikata yleensäkin,käytä vain luomutuotteita.niissä on aivan samat valikoimat,mutta ihoa todella paljon ärsyttäviä täyte kemikaaleja ei lainkaan.
Pesuun myös vain ja ainoastaan luomutuotteita.valikoimaa riittää.
17v pojan paha akne lähti näillä.
Harmittaa äärettömästi että meni monta vuotta aivan hukkaan. antibiootti,reseptirasvat yms ei auttaneet mitään.saivat vain mahan ja suoliston sairaaksi,tuli kaikenlaista allergiaa yms.
Tuo kertomani menetelmä aloitettiin kerta heitolla.alle 3 viikkoa meni että syvät ja helvetin kipeät ihonalaiset paiseet lähti.myös päänahasta.iho normalisoitui siitä pikkuhiljaa muuten,mutta päivittäin näki paranemista.se oli äärimmäisen tärkeä kokemus kaiken epäonnistuneen "virallisen hoidon"jälkeen.
Kokeile luottavaisesti vain muitakin myrkyttömiä vaihtoehtoja.
Ja googlaile myös asian tiimoilta.
Syön sitä aina kuureittain, yleensä 3 kk ja sitten saman verran taukoa tai riippuen ihon kunnossa. Jatkuvassa käytössä sitä ei saa käyttää, koska saattaa nostaa kalium-arvoja. Mutta ainakin omalla kohdallani lääkärit ovat aina kuitenkin jatkaneet reseptiä taukojen jälkeen, jos ihon kunto on heikentynyt, koska sen haittavaikutukset ovat niin minimit eikä sivuoireita ole tullut.
Hormonikierukka pahensi, sokeriton ruokavalio ei ole vaikuttanut mitenkään. Mässyä en syö (so. sipsejä, uppopaistettuja ruokia tms) ja olen vegaani - ei mitään vaikutusta. Eli en ole löytänyt apua mistään.
Tästä et tykkää mutta suosittelen kokeileemaan.
- Lopeta kahvinjuonti. Kiihdyttää stressihormoni kortisolin tuotantoa ja kuormittaa maksaa. - Voi aiheuttaa joillekin myös aknea.
Minulla auttoi myös tämä.
Mä en ole ikinä juonut kahvia ja hormonaalinen akne kiusannut n. 20 vuotta.
Mulla korjaantui aikoinaan teininä Diane Nova -ehkäisypillereillä
Olen kärsinyt aknesta myös teinistä asti. Olen syönyt antibioottia, isotretinoin kuurin ja kokeillut kaikkea kosmetiikkaa marketista kosmetologien puteleihin. Olen synnyttänyt ja imettänyt ja ennen sitä käyttänyt 8 vuotta e-pillereitä. E-pillerit veivät aknen pois, mutta se palasi pillereiden lopettamisen jälkeen pahempana kuin koskaan. Samoin imetys vei aknen pois, mutta imetyksen jälkeen akne palasi taas pahempana kuin aiemmin.
Nyt olen saanut aknen pois kokonaan. Näin minä sen tein:
-Vaihdoin kosmetiikan luonnonosmetiikkaan
(Tärkeimpänä jojobaöljy/manteliöljy kasvovoiteessa, suolasaippua yöksi finneihin, savinaamio säännöllisesti ja itsetehty kuorinta oliiviöljystä, sitruunamehusta ja merisuolasta)
-Vaihdoin jopa päivittäin tyynyliinat, kasvopyyhkeen ja pesin meikkisiveltimet (nykyään kerran viikossa on vaihtoväli)
-Join vettä päivässä 1-3litraa, nykyään 1litra
- lopetin maitotuotteiden käytön. Tämän koen olevan oleellisin asia aknen nujertamisessa, luulen että maito sisältää hormoneja jotka tekevät minulle hormonaalisen aknen...
Toivottavasti tästä oli jotain apua sinulle tai muille aknesta kärsiville.
Diane Nova poisti koko aknen mutta oon lopettanut sen syömisen. Mulla auttaa kaiken maidon poisjättäminen aika paljon. Eli kaikki juustot, rahkat, jogurtit ym. jättänyt pois. Ja sokerin oon kans jättänyt lähes kokonaan. Lisäksi oon huomannu että ihoo pitää kosteuttaa ihan tosi paljon niin tulee helpommin kaikki ulos sieltä. Mutta tosi yksilöllistähän se on mikä auttaa ja mikä ei. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä juonut kahvia ja hormonaalinen akne kiusannut n. 20 vuotta.
Juuri sinua varten kirjoitinkin "voi aiheuttaa JOILLEKIN..."
Aknehan ei ole mikään sairaus joka puhkeaa kaikille samoista syistä. Ei jokaisella kahvia juovalla ole aknea, ei jokaisella viljoja syövällä tai maitoa juovalla. Tiedän monia jotka syö joka päivä pussillisen karkkia/suklaata ja iho täydellinen.
Siksihän akne onkin niin vaikea hoitaa kun ei ole yhtä ainoaa syytä, eikä kahtakaan vaan lukuisia. Todella usein kuitenkin ratkaisu tahtoo löytyä sieltä suolistosta, jokin sekoittaa hormonitoimintaa.
Itse löysin aknelleni syyn nimenomaan toisten kokemuksista sen jälkeen kun totesin ettei lääkäri minua pysty tässä auttamaan. Eikä todella ensimmäinen kokeilemani asia auttanut.
- Etsivä löytää.
Stressi pahentaa aknea mutta ghassoul savinaamio kuivattaa turhat rasvat ja jättää ihon kosteaksi, en usko ihmetuotteisiin mutta saven voima on hämmästyttävä.
Paljon en uskalla näihin sanoa mutta sen pystyn varmana sanomaan että kaikki ihonhoitotuotteet ja tyynyliinan pesut ei estä uusien finnejen tuloa tai ratkaise ongelmaa mutta voi toki rauhoittaa paikallista tulehdusta ja nopeuttaa jo olemassa olevien finnejen paranemista.
Mulla pysyi iho vuosikausia kuin pikkulapsella Yasmin-e-pillereillä, mutta migreenin takia jouduin lopettamaan. Hormonaalista aknea yritettiin hoitaa just tuolla nesteenpoistolääkkeellä ja tuntuikin toimivan, mutta aiheutti tiettyjä sivuvaikutuksia mulla, joten en voinut jatkaa. Nyt olisi resepti Avitcid-voiteeseen, on kai jotenkin samaa kuin roaccutan, mutta voidemaisena. Tämä on vaan ollut kuukausia loppu tukusta 😞 Olin niin ajatellut, että olisin saanut ihoa kuntoon enne kesää.
Suosittelen testaamaan tuota Spir... jotain nesteenpoistolääkettä, jos sille ei esteitä. En ole kokeillut mitään ruokavaliojuttuja, maitotuotteita käytän muutenkin vähän. Ainakin niillä e-pillereillä mun iho pysyi aivan täydellisenä, aivan sama mitkä elintavat oli.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi. Siis vauva. Ei kannata kokeilla kotona!
Ei mut joo, oikeasti mulla auttoi vain ikä ja lapset.
Voi koittaa maitotuotteiden pois jättöä, hajusteet pois ja reilusti vettä.
Sama. Raskaus hävitti kymmenisen vuotta riesana olleet finnit kuin taikaiskusta. Eivät ole palanneet, lapsi 2,5v ja elämäntavat kaikkea muuta kuin säännölliset.
Ehkä joku vähemmän radikaali keino kannattaa tosiaan kokeilla ensin.
Ikä lähentelee neljääkymmentä ja naama välillä kuin murrosiässä. Leuka ja nenä loistaa aivan punaisina ja leuassa näppyjä, ja pientä ihonväristä näppyröpelöä on otsa täynnä. On koitettu kaikki pesuaineet, apteekkituotteita myöten eikä mitään eroa. En huomannut mitään eroa raskauksienkaan aikana. Ostin suuresti hehkutetun skin roller, mikroneula systeemin enkä ole tuloksia saanut silläkään. Basiron wash ei poista aknea, lääkekuureja en ole koittanut enkä e-pillereitä koska minulla on migreeni ja verenpainetta. Että olkoon koko paska, eihän mulla ole ketään joka kattelis tätä naamaa..
Homeopatia!