Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin miehenä ihmettelen, miten imetys muka vaikuttaa siihen, ettei perhevapaita voi uudistaa?

Vierailija
12.03.2017 |

Miksi pelkäätte, että uudet perhevapaamallit tuhoavat imetykseen, jos kerta Suomessa vain 1% äideistä täysimettää lasta puoli vuotiaaksi asti ja vain hyvin hyvin harva 1-vuotiaaksi asti? Vai ovatko ne kaikki tähän 1%:tiin kuuluvat äidit täällä kirjoittelemassa?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon imettänyt yhtä lastani 3-vuotiaaksi, vaikka meni töihin kun poika oli 10 kk. Kaikki 3 lastani on töihin paluustani huolimatta jatkanut rintamaidon nauttimista ja minä sius imettänyt.

Onnistui mainiosti vaikka täällä muuta kuvitellaan

Vierailija
22/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet imettävät yli puolivuotiaaksi. Täysimetys tosiaan päättyy tasan siihen, kun lapsi saa ekan porkkana- tms. mössölusikallisen suuhunsa. Vaikka maito olisi pääasiallinen ravinto vielä monta kuukautta ja niitä kiinteitä ruokia vasta maisteltaisiin. Omat lapset ovat innostuneet enemmän kiinteistä vasta noin 9kk ikäisinä ja silloin olen pystynyt pitämään paria tuntia pidempiä imetysvälejä. Imetys on sitäpaitsi nimenomaan ruokien tutustuttamisvaiheessa erityisen tärkeää, koska jos uusi ruoka-aine esitellään vauvan elimistölle rintamaidon kanssa, se laukaisee vähemmän ruoka-aineallergioita kuin jos ruuat esitellään ilman rintamaitoa. Tutkittu juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imetysguru Ritva Kuusiston mukaan myös mies pystyy imettämään, tosin se vaatii hyvin paljon harjoitusta. Siitä vaan, ap, kai sinä haluat olla hyvä isä lapsellesi, kun vaimo on töissä?

Kysyin mielestäni täysin asiallisen kysymyksen, miksi se meni sinulla noin tunteisiin? Ihmettelen vaan sitä, kun tällä palstalla on äitejä, jotka eivät halua, että isä jää hoitamaan lasta tämän ollessa esim. 1-vuoden? Vetoavat tässä kohtaa imetykseen tärkeyteen, vaikka tutkimustulokset osoittavat muuta.

Ei minulla mennyt mitään tunteisiin vaan vastasin, että myös mies pystyy imettämään, jos halua on.

Vierailija
24/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi imetystä riittää, sitten mammat töihin. Näin olen itsekin tehnyt.

Senkus teet vaan mitä ikinä haluat. Minäkin olen kasvattanut lapseni tietyllä tavalla, mutta en oleta tai tuputa sitä toisille, saati sitten että lailla tämä määrättäisiin.

Vierailija
25/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan sitä, että naiset imettävät. Uskon sen olevan parasta ravintoa lapselle. Ihmettelen vaan sitä, miksi isät eivät voisi jäädä hoitamaan vauvaansa? Tuskin vauvat kuolevat, jos eivät enää 1-vuotiaina saa rintamaitoa? Ap

Vierailija
26/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imetysguru Ritva Kuusiston mukaan myös mies pystyy imettämään, tosin se vaatii hyvin paljon harjoitusta. Siitä vaan, ap, kai sinä haluat olla hyvä isä lapsellesi, kun vaimo on töissä?

Kysyin mielestäni täysin asiallisen kysymyksen, miksi se meni sinulla noin tunteisiin? Ihmettelen vaan sitä, kun tällä palstalla on äitejä, jotka eivät halua, että isä jää hoitamaan lasta tämän ollessa esim. 1-vuoden? Vetoavat tässä kohtaa imetykseen tärkeyteen, vaikka tutkimustulokset osoittavat muuta.

Ei minulla mennyt mitään tunteisiin vaan vastasin, että myös mies pystyy imettämään, jos halua on.

Juu niin pystyvät, pullosta...

Vierailija
27/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vetoa niinkään imetykseen vastustaessani näitä, vaan siihen että haluan pistää lapsen hoitoon vasta yli 2 vuotiaana ja yrittäjämies ei voi kotiin jäädä. Onneksi lapsi on jo vuoden, eli ei taida kuitenkaan koskea meitä nämä muutokset muutenkaan.

Vierailija
28/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti vain hyvin pieni osa saavuttaa täysimetyksen. Esim minä en, koska ekoina vuorokausinaan vauvani tarvitsi lisämaitoa ja vasta 5 vrk:n iässä oma maitoni alkoi riittämään. Käytännössä tuntui kyllä kuin olisin täysimettänyt, sillä lisämaitoa ehti saada vain 20 ml annoksia muutaman kerran.

5 vrk:n iästä puolivuotiaaksi vauvani sai vain maitoani. Imetyksen sitovuudesta vielä sen verran, että yksi lapsistani itki itsensä tainnoksiin, jos ei päässyt rinnalleni 10 min sisällä! Tuli kiire kaupasta kotiin, kun mies odotti huutavan lapsen kanssa kotona!  Rintani olivat hyvin täynnä jo 2-3 tunnissa, joten en olisi voinut työskennellä tuota kauempaa imettämättä ekan imetysvuoden aikana. Vasta kun aloin lopettamaan yöimetyksiä vuotiaaltani, maidontulo tasaantui. Pumpulla en saanut maitoa ulos ja olisin varmasti pian sairastunut rintatulehdukseen, ellei vauva olisi ollut lähellä. Sen sijaan pelkkä vauvani itku ilman imuakin sai maidon suihkuamaan! Joskus imetin ennen kuin vauva kysyi maitoa, ihan siksi, että helpotin rintojeni kiristystä. Onneksi vauva suostui yhteistyöhön. Naiset ovat siis yksilöitä.

Vierailija
29/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan ihan miehen rinnasta. Onkohan miehet vain niin laiskoja ja mukavuudenhaluisia, että eivät viitsi?

Vierailija
30/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kysyit ihan asiallisesti. :-) Ja se on hyvä kysyä, jos ei tiedä ja hienoa, kun haluat tietää tästä aiheesta enemmän. En itsekään ymmärtänyt kaikkea tätä imetyksestä ennen raskaaksi tuloa ja vauvan syntymää, enkä silloin ymmärtänyt kuinka tärkeää imetys ja äidinmaito vauvalle todella on (niin ravintomielessä, kuin sairauksienkin ehkäisyssä, hermoston kehitykseen liittyen sekä psykologisessa mielessä etenkin esim. lapsen eroahdistusaikoina ym.).

Imettävät äidit vain haluavat parasta omalle lapselleen ja taata tälle parhaat lähtökohdat elämään (kuten kaikki muutkin äidit). Imettävät äidit myös saavat todella paljon lokaa niskaansa ja imetystä vähätellään hyvin usein eikä sen tärkeyttä läheskään aina ymmärretä kunnolla lähipiirissä, neuvolassa, lääkärissä, yhteiskunnassa... Jos joskus saat lapsen, tulet ymmärtämään ja huomaamaan tämän, kuinka älyttömiä juttuja imetyksestä saatetaan sanoa. Ymmärrät myös miksi tämä on monille naisille todella herkkä paikka. Monet lähtee joskus itkien esim. lääkärin vastaanotolta, kun lääkäri on sanonut rumasti/töykeästi imetyksestä. :-(

Jos haluat lisätietoa, niin tässä on mm. tällainen imetystietoussivusto:

http://www.llli.org/nb/nbbenefits.html

http://www.who.int/mediacentre/commentaries/2016/childhood-development-…

Vierailija
31/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan sitä, että naiset imettävät. Uskon sen olevan parasta ravintoa lapselle. Ihmettelen vaan sitä, miksi isät eivät voisi jäädä hoitamaan vauvaansa? Tuskin vauvat kuolevat, jos eivät enää 1-vuotiaina saa rintamaitoa? Ap

Tottakai voivat jäädä jos se perheelle sopii paremmin, eikai kukaan ole muuta väittänytkään? Eivät kuole varmasti.

Vierailija
32/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta olen täysimettänyt 6kk ikään ja ihan virallisen täysimetyksen määritelmän mukaan. Vuoden ikään asti lasten ainoa juoma on ollut rintamaito ja imetys on jatkunut 2 vuoden ikään. Suomessa imetystilastot ihan surkeaa luettavaa. Syynä yhteiskunnan suhtautuminen ja itsekkäiden sukupolvi.

Vierailija
33/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosi imetystä riittää, sitten mammat töihin. Näin olen itsekin tehnyt.

WHO suosittaa imettämään VÄHINTÄÄN 2-vuotiaaksi ja tämä koskee kaikkia maita, myös kehittyneitä länsimaita. En ymmärrä miten Suomessa on päädytty siihen, että riittäisi muka 1v asti. Varmaan on juuri nämä työelämäintressit syynä, eikä lasten hyvinvointi...

Itseasiassa lausuntoa korjattiin jossakin vaiheessa. 2-vuotiaaksi imettämistä suositeltiin sellaisissa maissa, joissa ei ole mm. hyvä hygieniataso. Tätä perusteltiin mm. imeväiskuolemien vähentämisellä.

Eikö se nimenomaan korjattu toisin päin, että ei koske vain kehitysmaita, vaan siitä on isot hyödyt myös muiden maiden lapsille?

Vierailija
34/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan ihan miehen rinnasta. Onkohan miehet vain niin laiskoja ja mukavuudenhaluisia, että eivät viitsi?

Todella typerä tokaisu. Se ei todellakaan ole fysiologisesti mahdollista. Vai meinaatko, että miehet laitettaisiin hormonihoitoihin ja heille tehtäisiin erinäisiä leikkauksia? T: lääkäri

Vierailija
35/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei pysty imettämään, mutta synnyttämätön nainen pystyy, samoin kuin nainen joka on jo kerran lopettanut imetyksen. 

Kaikilla ei sitten valitettavasti ole sellaista tilannetta, että mies jää kotiin hoitamaan vauvaa JA vauvan voi tuoda kesken päivän/illan/yövuoron syömään. En ymmärrä miksi näitä uudistuksia ei voida tehdä siten, että valinnanvapaus säilyisi edes niin, että sen 2/3 vapaista saisi nainen pitää putkeen.

Ja meidän perheellä vielä sekin, että minä opiskelen ja mies tienaa 4300€/kk nettona mutta on vasta aloittanut työssään. Ei tarvitse miettiä, miksi hän ei jää kotiin pienen lapsen kanssa vaan minä teen sen.

Vierailija
36/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voivat jäädä jos se perheelle sopii paremmin, eikai kukaan ole muuta väittänytkään? Eivät kuole varmasti.

Osa mammoista pitää todella hanakasti kiinni siitä, että he saavat yksin pitää kaikki mahdolliset vapaat ja olla lasten kanssa kotona kunnes nämä ovat 3-vuotiaita. Osa haluaisi jäädä tämän jälkeenkin kotiin yhteiskunnan varoilla. Se on jo huomattu muista keskusteluista.

Vierailija
37/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa mammoista pitää todella hanakasti kiinni siitä, että he saavat yksin pitää kaikki mahdolliset vapaat ja olla lasten kanssa kotona kunnes nämä ovat 3-vuotiaita. Osa haluaisi jäädä tämän jälkeenkin kotiin yhteiskunnan varoilla. Se on jo huomattu muista keskusteluista.

Niin, kysymys onkin siitä onko oikein että määrätään lailla miten perheen pitää sisäiset asiansa järjestää.

Vierailija
38/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jäädä, jos se on vauvalle oikeasti ok. Mutta kaikille vauvoille se ei välttämättä ole ok. Siksi perheiden pitäisi saada itse päättää kuten tähänkin asti ja ottaa huomioon kaikki asiat: lapsen kehitys, perheen taloudellinen tilanne ym. Ensisijassa ottaa huomioon se lapsi.

Meillä esim. oli hieman alle 1v iässä, sekä n. 1,5v ja n. 2v iässä todella kovat eroahdistusvaiheet (ajoittuvat yleensä noihin aikoihin), jolloin olisi voinut luultavimmin olla lapsen henkiselle kehitykselle haitallista, jos olisin mennyt juuri silloin töihin kokopäiväisesti. Ei lapsi kuollut olisi, mutta muuta vahinkoa siitä olisi voinut tulla.

Vierailija
39/39 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet imettävät yli puolivuotiaaksi. Täysimetys tosiaan päättyy tasan siihen, kun lapsi saa ekan porkkana- tms. mössölusikallisen suuhunsa. Vaikka maito olisi pääasiallinen ravinto vielä monta kuukautta ja niitä kiinteitä ruokia vasta maisteltaisiin. Omat lapset ovat innostuneet enemmän kiinteistä vasta noin 9kk ikäisinä ja silloin olen pystynyt pitämään paria tuntia pidempiä imetysvälejä. Imetys on sitäpaitsi nimenomaan ruokien tutustuttamisvaiheessa erityisen tärkeää, koska jos uusi ruoka-aine esitellään vauvan elimistölle rintamaidon kanssa, se laukaisee vähemmän ruoka-aineallergioita kuin jos ruuat esitellään ilman rintamaitoa. Tutkittu juttu.

Näin juuri!

Ja itse juuri menin osa- aikaisesti töihin, kun vauvat on olleet 9 kk. Otin lyhyitä, 4 tunnin päiviä, ja se oli ihan tarpeeksi. Lauantain 6 tunnin vuoron aikana mies oikeasti toi vauvan syömään välillä.

Että koitettu on, ja ei oikein ollut hyvä sekään.

Ihmeesti minun työnantajani jousti, kaikki eivät sitä tee.

Minusta tuollaista ei voi äideiltä vaatia, eikä vauvoilta, mutta näin systeemi toivoisi meidän tekevän.

Kotihoidontuki kunniaan.