Miksi opiskella lähäriksi ku melkeen samassa ajassa sais
Sairaanhoitajan tutkinnon? Eikö älli riitä vai halutaanko päästä mahdollisimman vähällä?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa työtä tekevät lto ja lh.
Oletko tutustunut aiheeseen tarkastikin? Eroja on useita. Myös lto:n koulutus on täysin eri, pidempi ja vaativampi, ja antaa valmiudet erilaisiin tehtäviin. Eikä pelkät valmiudet, myös työnkuva on erilainen. Lto on ryhmässään ja tiimissään pedagoginen johtaja. Esim. vanhemmille ero ei välttämättä näy siinä aamulla lasta tuodessa tai iltapäivällä hakiessa, mutta se ei tarkoita, että työ olisi samaa. Toki on päiväkoteja ja ryhmiä, joissa lh:t tekevät käytännössä myös lto:lle kuuluvia töitä, mutta päiväkodinjohtajana en sellaista ensinnäkään salli / suosittele kenellekään. Enkä kyllä ymmärräkään lastenhoitajaa, joka tekee opettajan töitä lastenhoitajan palkalla. Kun työkuva, koulutus ja sitä kautta valmiudet ovat erilaiset, myös palkka on lto:lla korkeampi. Enkä minä ainakaan tekisi töitä, jotka eivät minulle kuuluu, pienemmällä palkalla.
Tämä oli siis tarkoitettu vastaukseksi tähän yllä olevaan viestiin.
Olen tutustunut. Muutama kymmenen vuotta päiväkodeissa. Noin yhtäkkiä laskien kymmenen. Joka ikisessä työ on ollut täsmälleen samaa. Onhan se välillä ärsyttänyt, kun opella on sunnitteluaika ja ite on pitänyt ihan samalla tavalla toiminnat vetää ja suunnitella jossain välissä jos ehtii. Mielestäni ero siis saisi olla, mutta eipä vaan käytännössä ole. Silloin ihan alkuaikoina, kun valmistuin, ei pienimpien ryhmissä ollut välttämättä opettajaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tutustunut aiheeseen tarkastikin? Eroja on useita. Myös lto:n koulutus on täysin eri, pidempi ja vaativampi, ja antaa valmiudet erilaisiin tehtäviin. Eikä pelkät valmiudet, myös työnkuva on erilainen. Lto on ryhmässään ja tiimissään pedagoginen johtaja. Esim. vanhemmille ero ei välttämättä näy siinä aamulla lasta tuodessa tai iltapäivällä hakiessa, mutta se ei tarkoita, että työ olisi samaa. Toki on päiväkoteja ja ryhmiä, joissa lh:t tekevät käytännössä myös lto:lle kuuluvia töitä, mutta päiväkodinjohtajana en sellaista ensinnäkään salli / suosittele kenellekään. Enkä kyllä ymmärräkään lastenhoitajaa, joka tekee opettajan töitä lastenhoitajan palkalla. Kun työkuva, koulutus ja sitä kautta valmiudet ovat erilaiset, myös palkka on lto:lla korkeampi. Enkä minä ainakaan tekisi töitä, jotka eivät minulle kuuluu, pienemmällä palkalla.
Olen tutustunut. Muutama kymmenen vuotta päiväkodeissa. Noin yhtäkkiä laskien kymmenen. Joka ikisessä työ on ollut täsmälleen samaa. Onhan se välillä ärsyttänyt, kun opella on sunnitteluaika ja ite on pitänyt ihan samalla tavalla toiminnat vetää ja suunnitella jossain välissä jos ehtii. Mielestäni ero siis saisi olla, mutta eipä vaan käytännössä ole. Silloin ihan alkuaikoina, kun valmistuin, ei pienimpien ryhmissä ollut välttämättä opettajaa ollenkaan.
Tästä näkee, kuinka heikosti naisvaltaisilla, pienipalkkaisilla aloilla, joissa työnantaja on useimmiten julkinen, osataan pitää omia puolia. Se ei kuuluu ikään kuin näiden alojen kulttuuriin. "Kutsumustyötä" (jota sanaa itse inhoan) tekevät kiltit naiset.
Vierailija kirjoitti:
Nythän pääsee kuka vaan opiskelemaan lähihoitajaksi. Perushoitoon tarvitaan ihmisiä.
Viime vuonna esim stadin aikuisopistoon haki lähihoitajaksi opiskelemaan reilu 1200, sisään pääsi 90. Ei sinne kuka vaan pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen eri päiväkotia siis kolmella eri paikkakunnalla. Yleensä homma menee niin, että vuoroviikoin joku kolmesta aikuisesta on suunnitteluvastuussa. Joskus ryhmässä, jossa on eri- ikäisiä lapsia homma on hoidettu näin: lapset kolmessa tai neljässä pienryhmässä iän mukaan. Aikuisilla vaihtuu oma ryhmä viikoittain ja jokainen suunnittelee yhteisesti sovitun teeman mukaan toiminnan viikon aikana. Mitään eroa ei ole ollut aikuisten koulutusten perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen eri päiväkotia siis kolmella eri paikkakunnalla. Yleensä homma menee niin, että vuoroviikoin joku kolmesta aikuisesta on suunnitteluvastuussa. Joskus ryhmässä, jossa on eri- ikäisiä lapsia homma on hoidettu näin: lapset kolmessa tai neljässä pienryhmässä iän mukaan. Aikuisilla vaihtuu oma ryhmä viikoittain ja jokainen suunnittelee yhteisesti sovitun teeman mukaan toiminnan viikon aikana. Mitään eroa ei ole ollut aikuisten koulutusten perusteella.
Juuri näin sen ei pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän pääsee kuka vaan opiskelemaan lähihoitajaksi. Perushoitoon tarvitaan ihmisiä.
Viime vuonna esim stadin aikuisopistoon haki lähihoitajaksi opiskelemaan reilu 1200, sisään pääsi 90. Ei sinne kuka vaan pääse.
On eri asia, kuinka moni niistä 1200:sta oli tosissaan hakemassa.
Missä ammatissa voisi auttaa vanhuksia taloudenhoidessa, laskuissa tai toimia autonkuljettajana yms tehdä vaikka yksin asuville lumitöitä tms?? Siis onko sellaista ammattinimikettä?
Meillä kotihoidossa sairaanhoitajan ja lähihoitajan palkkaero on 100 e. Ei nyt kauheasti motivoi jatkamaan sairaanhoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ööö... Lähäri on ammattitutkinto ja sairaanhoitaja on ammattikorkeakoulututkinto? Jotta voi opiskella sairaanhoitajaksi täytyy ensin olla lukio tai ammattikoulu pohjalla. Plus vaikka av-mamma voi muuta luullakkin niin ei sinne sairaanhoitajaksi opiskelemaankaan ihan helpolla pääse.
Lähihoitajatutkinto ei ole ammattitutkinto vaan sote-alan perustutkinto, eli laajempi kuin pelkkä ammattitutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia, kuinka moni niistä 1200:sta oli tosissaan hakemassa.
Luultavasti useampi kuin 90.
Onko sairaanhoitajalla sitten vähemmän suuntautumis vaihtoehtoja? Joku aiemmin sanoi että lähäriksi kannattaa senkin takia hakea koska voi suuntautua paljon laajemmin mitä sh.
Kukaan ei halua hakea sairaanhoitajaksi koska sinne on niin hel***** hankala päästä!!
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkeakoulututkinto on ammattikorkeakoulututkinto, ei alempi korkeakoulututkinto.
Alempi korkeakoulututkinto suoritetaan yliopistossa.
AMK ammattikorkeakoulu ja yliopisto on korkeakoulu missä voi opiskella humanistisia aineita, lakimieheksi, lääkäriksi, valtiotieteitä jne
Mun piti aikoinaan saada äkkiä vakityö. Mietin omia vahvuuksia ja lh-koulutus oli passeli vaihtoehto. Ei kiinnosta terveysala noin yleisesti paitsi hyvännäköiset ensihoitajat :D
Nyt on velat maksettu ja matkusteltu. Lopetin duunit. Katsotaan mitä seuraavaksi. Jotain muuta.
Lähäri: ammattikoulu kolme vuotta, neljä jos käy lukion samaan syssyyn.
Sairaanhoitaja: lukio kolme vuotta/ammattikoulu 3 vuotta+amk 3,5-5 vuotta riippuen aikooko erikoistua.
Miten niin samassa ajassa?
Sairaanhoitajat ei työskentele esim. päiväkodeissa tai kouluissa. Itseäni ei kiinnosta sairaanhoito, vaan lasten/kouluikäisten hoito ja kasvatus. Siksi opiskelin lähihoitajaksi.
Palkkaeroa muutama satanen ja vastuueroa kuin Mount Everestillä ja Korvatunturilla.
Kun on hommaa käytännössä nähnyt niin ihan tyytyväisenä myhäilen lähärinä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan niitä syitä olla useita erilaisia.
1. Lähihoitajan tutkinto on 3-vuotinen 2. asteen tutkinto. Sairaanhoitaja on 3,5-vuotinen alempi korkeakoulututkinto. Ammattikorkeakouluun voi hakea vasta, kun on suorittanut 2. asteentutkinnon.
2. Lukion käyneelle lähihoitajatutkinto on 2-vuotinen. Joka lukion jälkeen jatkaa ammattikouluun, ei todennäköisesti kaipaa ainakaan sillä hetkellä erityisiä ammatillisia haasteita. Ammattikorkeakoulu vaatii opiskelijalta huomattavasti enemmän kuin ammattikoulu. Motiivina voi olla myös pääsy nopeammin töihin ja tienaamaan, koska palkassa ero ei ole loppujen lopuksi erityisen merkittävä.
3. Lähihoitaja ei välttämättä työskentele sairaalassa tai sairaan- / terveydenhoidossa. Siinä, missä sairaanhoitajan työpaikka on terveysasema, kotisairaanhoito, sairaala jne., lähihoitaja voi suuntautumisestaan riippuen työskennellä myös esim. päiväkodissa eli valinnanvaraa on enemmän. Siitä saattaa seurata kysymys, miksi opiskella lähihoitajaksi, kun voi samantien opiskella lastentarhanopettajaksi. LTO:n palkka on kuitenkin vain muutaman satasen lastenhoitajan (lähihoitaja) palkkaa isompi ja työnkuva paljon vaativampi eli perustelut hyvin samansuuntaiset kuin lähihoitaja / sairaanhoitaja -kysymykseenkin.
Ei muuten tee. Näkyvä työ aika lailla samaa, mutta kaikki "papereiden pyörittelyt" ja toiminnan pedagogisuudesta tms vastaaminen kuuluu opettajille. Ei minulla ole vastuuta onneksi koko pakan kasassa pitämisestä, ihmettelen kyllä miksi lto:t saa vaan pari sataa enemmän kuin me lh:t vaikka työhön kuuluu paljon enemmän osa-alueita kuin mitä meillä on...
Tulin valituksi molempiin, mutta valitsin lähihoitajakoulutuksen. Lukion käyneenä tie työelämään oli lähihoitajakoulutuksen kautta 2 vuotta lyhyempi ja lähihoitajan toimenkuva ainakin näillä näkymin minulle mieluisampi, arjenläheisempi, koska esim. sairaalamaailma ei minua toistaiseksi kiinnosta. Lisäksi palkkaero ei ole kummoinen, ei todellakaan lh 2000 euroa ja sh 3000 euroa, kuten täällä jokin ketju väitti.