Miksi opiskella lähäriksi ku melkeen samassa ajassa sais
Sairaanhoitajan tutkinnon? Eikö älli riitä vai halutaanko päästä mahdollisimman vähällä?
Kommentit (57)
Sairaanhoitaja 3,5 vuotta, lähäri kaks vuotta. Ja arvostuksessa huima ero.
Jos kaikki olisivat sairaanhoitajia, niin kuka tekisi perushoitoa?
Samoin voisi kysyä, että miksi lukea sairaanhoitajaksi, miksei opiskele lääkäriksi.
Mutta sairaanhoitajakoulutukseen voi hakeutua vasta jos on jo 2. asteen tutkinto eli vaikkapa se lähihoitajantutkinto eli koulutus selvästi pidempi.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja 3,5 vuotta, lähäri kaks vuotta. Ja arvostuksessa huima ero.
Palkassa tätä huimaa eroa ei sitten olekaan.
Ööö... Lähäri on ammattitutkinto ja sairaanhoitaja on ammattikorkeakoulututkinto? Jotta voi opiskella sairaanhoitajaksi täytyy ensin olla lukio tai ammattikoulu pohjalla. Plus vaikka av-mamma voi muuta luullakkin niin ei sinne sairaanhoitajaksi opiskelemaankaan ihan helpolla pääse.
Sairaanhoitaja 3,5v, mutta lähäri aikuispuolella 1,5v.
Jos ei halua sairaanhoitajaksi. Jos haluaa tehdä ihan muuta työtä, vaikkapa hammashoidossa, päiväkodissa, kehitysvammaisten parissa.... lähihoitajalla on monta erikoistumismahdollisuutta. Ja jos haluaa, voi hakeutua toiseen suuntautumiseen ja vuoden opiskelulla taas saada uuden mahdollisuuden.
Voihan niitä syitä olla useita erilaisia.
1. Lähihoitajan tutkinto on 3-vuotinen 2. asteen tutkinto. Sairaanhoitaja on 3,5-vuotinen alempi korkeakoulututkinto. Ammattikorkeakouluun voi hakea vasta, kun on suorittanut 2. asteentutkinnon.
2. Lukion käyneelle lähihoitajatutkinto on 2-vuotinen. Joka lukion jälkeen jatkaa ammattikouluun, ei todennäköisesti kaipaa ainakaan sillä hetkellä erityisiä ammatillisia haasteita. Ammattikorkeakoulu vaatii opiskelijalta huomattavasti enemmän kuin ammattikoulu. Motiivina voi olla myös pääsy nopeammin töihin ja tienaamaan, koska palkassa ero ei ole loppujen lopuksi erityisen merkittävä.
3. Lähihoitaja ei välttämättä työskentele sairaalassa tai sairaan- / terveydenhoidossa. Siinä, missä sairaanhoitajan työpaikka on terveysasema, kotisairaanhoito, sairaala jne., lähihoitaja voi suuntautumisestaan riippuen työskennellä myös esim. päiväkodissa eli valinnanvaraa on enemmän. Siitä saattaa seurata kysymys, miksi opiskella lähihoitajaksi, kun voi samantien opiskella lastentarhanopettajaksi. LTO:n palkka on kuitenkin vain muutaman satasen lastenhoitajan (lähihoitaja) palkkaa isompi ja työnkuva paljon vaativampi eli perustelut hyvin samansuuntaiset kuin lähihoitaja / sairaanhoitaja -kysymykseenkin.
Olen aina halunnut hoitaa, mutta en tulla sairaanhoitajaksi. Hoidan nyt kehitysvammaisia. Aiemmin hoidin terveitä lapsia. En minä tekisi sairaanhoitajan opinnoilla mitään, kun ei riittäisi pätevyydeksi niihin töihin joita teen.
Mä haluan hammashoitajaksi tai päiväkotiin lastenhoitajaksi. Ei niitä hommia saa sh:n papereilla. En mä halua tehdä kolmivuorotyötä. Sitäpaitsi mun opiskelu lähäriksi kestää 2v, ei siinä ajassa saa sh:n papereita. Ja olihan lähärikouluun naurettavan helppo päästä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan niitä syitä olla useita erilaisia.
1. Lähihoitajan tutkinto on 3-vuotinen 2. asteen tutkinto. Sairaanhoitaja on 3,5-vuotinen alempi korkeakoulututkinto. Ammattikorkeakouluun voi hakea vasta, kun on suorittanut 2. asteentutkinnon.
2. Lukion käyneelle lähihoitajatutkinto on 2-vuotinen. Joka lukion jälkeen jatkaa ammattikouluun, ei todennäköisesti kaipaa ainakaan sillä hetkellä erityisiä ammatillisia haasteita. Ammattikorkeakoulu vaatii opiskelijalta huomattavasti enemmän kuin ammattikoulu. Motiivina voi olla myös pääsy nopeammin töihin ja tienaamaan, koska palkassa ero ei ole loppujen lopuksi erityisen merkittävä.
3. Lähihoitaja ei välttämättä työskentele sairaalassa tai sairaan- / terveydenhoidossa. Siinä, missä sairaanhoitajan työpaikka on terveysasema, kotisairaanhoito, sairaala jne., lähihoitaja voi suuntautumisestaan riippuen työskennellä myös esim. päiväkodissa eli valinnanvaraa on enemmän. Siitä saattaa seurata kysymys, miksi opiskella lähihoitajaksi, kun voi samantien opiskella lastentarhanopettajaksi. LTO:n palkka on kuitenkin vain muutaman satasen lastenhoitajan (lähihoitaja) palkkaa isompi ja työnkuva paljon vaativampi eli perustelut hyvin samansuuntaiset kuin lähihoitaja / sairaanhoitaja -kysymykseenkin.
Ihan samaa työtä tekevät lto ja lh.
Nythän pääsee kuka vaan opiskelemaan lähihoitajaksi. Perushoitoon tarvitaan ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan hammashoitajaksi tai päiväkotiin lastenhoitajaksi. Ei niitä hommia saa sh:n papereilla. En mä halua tehdä kolmivuorotyötä. Sitäpaitsi mun opiskelu lähäriksi kestää 2v, ei siinä ajassa saa sh:n papereita. Ja olihan lähärikouluun naurettavan helppo päästä.
Ei ole helppo päästä, kun hakijoita on niin paljon. Muuten puhut asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Nythän pääsee kuka vaan opiskelemaan lähihoitajaksi. Perushoitoon tarvitaan ihmisiä.
Ei pääse ja lähihoitaja tekee paljon muuta kuin perushoitoa. Kaikissa paikoissa ei perushoitoa ollenkaan.
Ammattikorkeakoulututkinto on ammattikorkeakoulututkinto, ei alempi korkeakoulututkinto.
Alempi korkeakoulututkinto suoritetaan yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppo päästä, kun hakijoita on niin paljon. Muuten puhut asiaa.
Niin no, ei varmaan yleisesti ole ihan helppo päästä, mutta tarkoitinkin että se oli minulle tosi helppoa. Amk:hon pääseminen olisi ollut vaikeampaa kaikkine pääsykoelukemisineen.
Oletko tutustunut aiheeseen tarkastikin? Eroja on useita. Myös lto:n koulutus on täysin eri, pidempi ja vaativampi, ja antaa valmiudet erilaisiin tehtäviin. Eikä pelkät valmiudet, myös työnkuva on erilainen. Lto on ryhmässään ja tiimissään pedagoginen johtaja. Esim. vanhemmille ero ei välttämättä näy siinä aamulla lasta tuodessa tai iltapäivällä hakiessa, mutta se ei tarkoita, että työ olisi samaa. Toki on päiväkoteja ja ryhmiä, joissa lh:t tekevät käytännössä myös lto:lle kuuluvia töitä, mutta päiväkodinjohtajana en sellaista ensinnäkään salli / suosittele kenellekään. Enkä kyllä ymmärräkään lastenhoitajaa, joka tekee opettajan töitä lastenhoitajan palkalla. Kun työkuva, koulutus ja sitä kautta valmiudet ovat erilaiset, myös palkka on lto:lla korkeampi. Enkä minä ainakaan tekisi töitä, jotka eivät minulle kuuluu, pienemmällä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkeakoulututkinto on ammattikorkeakoulututkinto, ei alempi korkeakoulututkinto.
Alempi korkeakoulututkinto suoritetaan yliopistossa.
Jos pilkkua nussitaan, niin kyllä näin, mutta ammattikorkeakoulututkinto ja kandidaatin tutkinto ovat käytännössä samanarvoiset. Molemmat antavat eväät maisteriohjelmaan. AMK:sta ei nyt ehkä mihin tahansa maisteriohjelmaan suoraan paukata, mutta ei AMK:n jälkeen myöskään tarvitse aloittaa yliopisto-opintoja alusta.
Njoo, vain 3 vuotta enemmän?