Suomalaisten palkoissa on 15% liikaa
Kommentit (45)
Juu, näin on! Muutenkin täällä on Länsi-Euroopan surkein ostovoima - ei kun leikataan lisää palkkoja kun nykypäivän keskituloiset (3000-3500€) elää nyt jo kädestä suuhun 2000-2300€ nettoansioillaan.
Helppohan sellasen on huudella, joka tienaa 1,66 miljoonaa euroa vuodessa. Ei enää mitään todellisuuden tajua tuommosella ukolla.
Kyllä ihmetyttää nämä lausunnot. Suomalaisten palkoissa 15% liikaa, mutta esim. sairaamnhoitajien palkat ovat 2/3 rikkaiden EU-maiden sairaanhoitajien keskiansiotasosta, ja suomalaisen terveydenhuollon tehokkuus ja vaikuttavuus ovat keskiarvon paremmalla puolella selvästi. Kenellä sitä liikaa rahaa on käytettävissä, lastentarhanopettajilla 2300e kuukausipalkalla?
Miten EK tämän väittämänsä perustelee? Eikö nyt pitäisi saada kansalaisten ostovoima nousuun? Ei tavarat ja palvelut mene kaupaksi jos ei ole rahaa niitä hankkia. Suomi on kohta säästetty kuoliaaksi. Ehkä se ei olekaan oikea taktiikka.
Aihe on puhuttanut paljon tuttavapiirissä. Lähes kaikki ovat jarruttaneet kotimaan kulutusta. Ostetaan entistä vähemmän ja harkiten. Ennen hankittiin lapselle haalari ja varahaalari. Nyt ostetaan vain haalari. Ennen käytiin elokuvissa 4 kertaa vuodessa, nyt vain 2 kertaa. Esimerkkejä olisi paljon.
Ilmiön huomaa myös kirpparilla. Entistä vähemmän on hyvää tavaraa myynnissä. No eihän sitä ole kun ihmisillä ei ole varaa hankkia.
EKssa haistatetaan vitut pienyrittäjille.
Tuollainen palkka-ale lakaisisi 100000 parturikampaajaa, erikoisliikeiden pitäjää jne. kortistoon. Palkansaajat laskevat jo nyt menojaan, eikä noita satasia ole enää otettavissa pois, tai välttämättömän yli kuluttaminen loppuu kokonaan. Olemme tilanteessa, jossa venettä ei kannattaisi keikuttaa enää yhtään...
Kannattaa muistaa että jos työntekijät eivät järjestäydy, näiden sekopäiden on helpompi ajaa vaatimuksena läpi. Hallitus on samoilla linjoilla, kai muistatte vielä pyhälisä-casen ja muut suunnitelmat, jotka ajoivat ihmiset puolustamaan etujaan Rautatientorille? Mitä enemmän nuo aukovat turpaansa, sitä enemmän on eri ammattiryhmien puhallettava yhteen hiileen, tai muuten kai köpelösti.
Suomalaisten elinkustannuksissa on vähän enemmänkin kuin tuo 15% liikaa. Edellisen ja nykyisen hallituksen päätökset ovat ainakin omalta osaltani pienentäneet ostovoimaani siinä määrin ettei paljon ole mahdollisuutta kohentaa Suomen taloutta ja työllisyyttä esim erilaisia palveluja käyttämällä. Hyvä kun perusarjesta selviää.
Onko jossain oikeasti faktaa, että suomalaisten ostovoima olisi Euroopan kärkeä? Epäilen. Kyllä mulle käy pienempikin palkka, kunhan asuminen ja ruoka ensimmäiseksi halpenevat. Autokin pakko omistaa, kun ei ihan kaikki voi kaupungissakaan asua ja täällä maalla ei kulje ensimmäistäkään linja-autoa.
Mun palkasta saa heti leikata 15% jos ruoan alv laitetaan nollaksi. Ja että sen ruoan hinta myös laskee sen alvin verran. Suomalsisten palkat on hintatasoon verrattuna aivan perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten elinkustannuksissa on vähän enemmänkin kuin tuo 15% liikaa. Edellisen ja nykyisen hallituksen päätökset ovat ainakin omalta osaltani pienentäneet ostovoimaani siinä määrin ettei paljon ole mahdollisuutta kohentaa Suomen taloutta ja työllisyyttä esim erilaisia palveluja käyttämällä. Hyvä kun perusarjesta selviää.
Sama. Palkkani on pysynyt viime vuodet muuttumattomana, moni asia sen sijaan kallistunut. En suuremmin matkaile Suomessa tai esim. osta kampaamo/kosmetologipalveluja.
Mä en lähde enää töihin, jos brutto laskee 1700 euroon.
Sama täällä, palkka hädin tuskin riittää elämiseen. Kampaaja, kosmetologi, lehtitilaukset sekä omat vaateostokset on hyvästelty jo vuosia sitten. Lapselle pakko hankkia vaatetta ja hänen harrastuksensa olen vielä pystynyt maksamaan.
15 % palkasta vielä pois niin ei ole mitään järkeä tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan sun on, koska vaihtoehtona tulee olemaan 500 euroa/kk perustulo eikä mitään muuta.
Joo kyllä muakin tulevaa työn raskaan raatajaa kauhistutti kuin pieni palkka tulee mulla olemaan. Luulin opiskelevani 100% työllistävälle alalle jossa ihan hyvä palkkakin. Mjoo, kyllä sillä elää mut ihan olin elätellyt sellaisia toiveita, että välillä voisi tehdä jotain spessumpaakin niillä palkkarahoilla. Not.
Tai sit mä vaan kun ei oikein työkokemusta oo niin luulin et palkat ylipäätään olis korkeammat. Ehkä aatellut netissä pyörineet bruttopalkat nettona. Kai se pitää vaan kolmannen kerran yrittää lääkikseen sit kun kunnolla jaksaa päntätä.
Kun vienti ei vedä on EK:laisten johtajien osinkotulot vaarassa vähentyä. Valtio ottaa miljarditolkulla lainaa joka vuosi. Tätä lainapottia EK hamuaa. Ilmaista rahaa. Palkanalennukset johtavat julkisten tukien kasvuun ja valtion lainanoton kiihtymiseen. Lainathan päätyvät loppupeleissä EK:laisille osakkeenomistajille. Ilmeisesti EK:laiset johtajat ovat pedanneet itselleen ja jälkikasvulleen osingoilla rahoitetun tulevaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan sun on, koska vaihtoehtona tulee olemaan 500 euroa/kk perustulo eikä mitään muuta.
Pakko ei ole kuin kuolla.
Sanoo mies, jonka vuositulo on 1,5 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Olen asuntolainani maksanut ja lapsenkin melkein kasvattanut. Puolison eläkkeellä ja tuolla perustulolla pärjäiltäisiin ihan mukavasti, joskin vaatimattomasti. Meillä on jo kaikkea tarvittavaa ja perinnöt pitävät aikanaan huolen lopusta (eläketurva). Pidän vapaa-ajastani, ja valitsen ilman muuta sen ja elintason laskun, jos tuo on edessä. Aukeaapa samalla jollekin nälkäiselle työpaikka.
Mua ei haittais, vaikka saisin rahaa vain 100€/kk. Kunhan sillä maksaa vuokran, laskut, ruuan ja elämisen yleensäkin.
Että missäköhän sitä ilmaa on? Ei ainakaan mun palkassa, kun joudun hakemaan tukea asumiseen vuokra-asuntooni.
Se vaan jaksaa ihmetyttää, miten noita EK:n aivopieruja julkaistaan ilman kritiikkiä, mutta AY-liike on se suuri saatana, jota mollataan joka käänteessä. Vituttaa muutenkin se, että tässä on annettu periksi monessa asiassa, mutta mikään ei noille tunnu riittävän. Sunnuntai-lisät pois, yölisät pois, vapaita pois, lisää työaikaa ja palkasta leikkauksia.. lista jatkuu koko ajan ja uutta tulee. Ja noille mulkuilleko muka joku isänmaan etu on kyseessä? Vitut, omaan pussiinsa pelaavat härskisti.